Direct drive generator

Ik gebruik motor/generator door mekaar.

"direct drive" is "leuk" om een aantal voordelen.
Verliezen, slijtage, onderhoud, geluid etc.

Maar om dat voor mekaar te krijgen zal je een generator moeten bouwen met een enorm hoge Koppelconstante. En dat is tricky. Wat in ieder geval aardig werkt is om uit te gaan van een "direct drive" motor voor in een fiets.

Dat evenaaren zal tricky zijn.

Voordeel van een "versnelling" er tussen is dat een 300W "fietsmotor" bij 200 RPM, net zo goed 600W bij 400RPM en 1200W bij 800 RPM aankan.

Dus voor "een beetje mechanica" kan je met een kleinere motor/generator toe. Ik snap niet hoe men dat bij de 1MW plus molens kan verantwoorden om een generator daarin te zetten die 5 of 10x groter is dan wat met een versnellingsbak nodig had geweest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 augustus 2023 19:24:22 schreef rew:
Ik snap niet hoe men dat bij de 1MW plus molens kan verantwoorden om een generator daarin te zetten die 5 of 10x groter is dan wat met een versnellingsbak nodig had geweest.

omdat een versnellingsbak uiteindelijk altijd onderhoud nodig heeft. lagers na 40.000 uur. dat lijkt lang maar na 8 jaar met 5000 uur inzet is het moment daar. goed we zetten er superlagers in, ben je na 10 jaar aan de beurt. dan moet je oliepeil controleren enz enz, tandwielslijtage. en bij defect sta je er gelijk met een grote hijskraan bij.
wil je het betrouwbaar houden dan zo veel mogelijk onderdelen eruit -> direct drive. alles op 1 as, zonder uitlijnproblemen

Ik denk dat ik ook de krachten een beetje onderschat. Je hebt een (tand-)wiel van zeg 1m diameter wat aan de buitenkant 1.5m / sec draait. Om daarmee 10MW over te brengen, heb je een 6.6MN kracht nodig. Dat is de kracht die de tandjes van je tandwiel te verduren krijgen... Dat "slijtvast" maken zal wel een issue zijn. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een voordeel van kiezen voor tandwielbak is dat je niet die dure neodymium magneten nodig hebt.

Sine

Moderator

Neodymium is algemeen goed, voor een hobby molen geen probleem.
Kleine molentjes zal dat ook nog wel mee lukken, maar in de echt grote machines zul je geen permanente magneten vinden.

Een tandwielkast is ook verre van zaligmakend, slijtage en vermogensverlies zijn zeker niet te verwaarlozen.

Op 23 augustus 2023 22:30:20 schreef m.bouwer:
Een voordeel van kiezen voor tandwielbak is dat je niet die dure neodymium magneten nodig hebt.

Wat is dat voor rare foto/render? Het zijn geen tandwielen.

En "geen neodymium" ben ik het niet mee eens. Je motor kan sneller draaien dus hoef je niet zo'n hoge koppel constante te hebben, maar dan wil jij hem direct weer een factor veel omlaag trappen door de neodymium magneten er uit te halen.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 24 augustus 2023 16:26:44 (32%)