Hallo,
Ik heb op m'n werk een kleine machine gebouwd om producten, in dit geval emmers, van 2 lopende banden over te pakken op een centrale lopende band.
Voorheen ging dit dmv draaicilinders met armpjes eraan maar dat was onstabiel en heel storinggevoelig.
Ik heb een idee voorgesteld en het werd goedgekeurd dus ik mocht hem gaan maken. Begonnen met een tekening in Solidworks en van daaruit de onderdelen besteld/laten maken.
Vervolgens heb ik een testopstelling gemaakt om de LOGO! te programmeren en te testen. Toen de bewegingen allemaal werkten heb ik tijdens productie het apparaat geinstalleerd voor zover mogelijk om stilstand te beperken. Al met al 1,5 dag stilstand gehad uiteindelijk.
Er zijn nog een paar dingen die moeten gebeuren maar wegens drukte moet dat tussendoor en zal nog even duren. Zoals de storingslampen zuil moet nog en 1 kabelrups waarvan de eindstukken op nalevering zijn. Maar de machine draait inmiddels wel en heeft al 75000 producten verplaatst met nihil storing dus ik kan stellen dat het idee wel werkt.
De opstelling is als volgt:
Van 2 spuitgietmachines komen de producten aangelopen via uitneemrobots. Die zet ze op een lopende band en de producten stoppen onder mijn machine.
Die zet ze vervolgens een 35 cm verderop op een band. Van daaruit lopen de emmers naar een beugelmachine die er een beugel aanzet. Onderweg komt er nog een sticker op.
Als er in de beugelmachine een storing komt, gooit mijn machine de emmers van de band, totdat de storing is opgelost. Of totdat er een tijd afgelopen is die de uitneemrobots in stop einde cyclus zet zodat de hele lijn stilvalt. Ook heb ik alle sensoren bewaakt met een tijd. Als er 1 sensor niet gemaakt word dan valt die kant in storing. Bewegingen worden geblokkeerd en je kunt pas na reset weer opstarten.
Verder heb ik er nog een aantal tellers ingebouwd die op het TDE scherm komen te staan. Zoals hoeveel producten en hoevaak er welke storing is geweest enz.
Al met al een leuk project geweest en heel leerzaam voor wat betreft LOGO programmeren. Op naar het volgende project!
Bij deze bedank ik CO en haar gebruikers voor alle tips en trucs die je hier vind en krijgt. Dankjewel.
Hieronder nog een aantal foto's van het project.
Meer foto's volgen