Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

@KGE: misschien dat het video data protocol overeen komt met dat van de AU Optronics A025CN02 display. Hier het datasheet daarvan.

De RGB sub-pixels liggen in driehoek bij elkaar om een beeld-pixel te vormen. Deze pixel-driehoekjes liggen om-en-om met de punt naar boven en naar beneden.

-edit-
Nog wat meer info.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op maandag 16 september 2019 16:10:37 (15%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Lucky Luke

Golden Member

Thanks, MNM(tm)! Hoewel ik niet direct iets ga doen met die displaytjes, is het leuk te weten dat er toch documentatie van is, dus maar vast opgeslagen.

Speciaal voor MaartenBakker:

Op 15 september 2019 07:47:34 schreef Lucky Luke:
[...]
Ok, op de todolist: testen wat ' ie met kortgesloten condensator doet. Want "onderbroken" is veilig, " capaciteitsterugloop" is veilig, en "capaciteitstoename" verwacht ik niet.

Bij kortgesloten C1 gaat keurig netjes de zekeringweerstand eruit, en de zeners blijven heel (na de test nagemeten).

Al bij al is het weinig spectaculair, maar voor het geval dat het dat wel zou worden heb ik het gefilmd, in HD, met een zoomlens:

https://www.youtube.com/watch?v=U35_rXgbVRo

(Capaciteitstoename zou trouwens ook geen probleem zijn, alleen zo werken condensators nu eenmaal niet. Maar zelfs als de capaciteit zou verdubbelen, blijft alles gewoon netjes werken)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 19 september 2019 13:23:04 (10%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
bprosman

Golden Member

Helemaal niets aparts, en ik weet dat ze bij Ome Ali maar een paar dubbeltjes kosten maar vind een eigen versie toch ook wel wat hebben. Wat RAM'etjes op de kop getikt via MicroDWL voor wat komende projecten.

De RAM'etjes verlopen naar een DIL-28
De ULN2803 naar iets breder maar wel op 0.1" (Breadboard) steek.

Is geen sluiting tussen pootjes 26-28 maar moet toch even spoelen met Demi water.

En ze doen het nog ook :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Hey Bram, die rammetjes snap ik, maar die ULN krijg je toch gewoon in DIL?

bprosman

Golden Member

maar die ULN krijg je toch gewoon in DIL?

Ik had nog "een paar meter" van die dingen afkomstig van een "bepaalde stand" (waarvan ik de naam niet zal noemen :+ ) op een radiovlooienmarkt in Rosmalen.
Toch maar eens aan een oventje beginnen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat moet dan zeker 2, zo niet 3 jaar terug zijn, want toen heb ik bij het openen van de markt de hele rol aan zo'n Duitser verkocht.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Dat moet dan zeker 2, zo niet 3 jaar terug zijn, want toen heb ik bij het openen van de markt de hele rol aan zo'n Duitser verkocht.

Klopt, was wel jammer trouwens :-) Maar ben zelf ook een aardige "horder".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Something old, something new.
Laatst een voeding gesloopt waar ca 30 jaar oude zelfbouw digitale meters in zaten. Aangezien ik ook (vanuit Deurne) nog een stang ICL7107's, TCL431's en van een radio vlooienmarkt besloot ik een paar nieuwe printjes te laten maken.

Heb daarom ook een TCL431 als referentie gebruikt.

Zitten een paar kleine "design flaws" , haastige spoed is zelden goed, dit was in een Zondagmiddag in elkaar getekend.

1. MSD had segment AB ipv BC aan elkaar zitten.
2. Instelpotmetergat "vergeten" , en er zit een weerstand op die plaats.
3. Pin In-Lo lag niet aan ground.
4. De 79M05 blijkt achteraf toch wat andere condensators en een (lichte) voorbelasting nodig te hebben (Dank aan allen die daarmee geholpen hebben in het andere topic).

Achteraf was het handiger geweest om een trafo met middenaftakking te gebruiken en 1 brugcel.

De oude versie :

De nieuwe versie:

Dit was de eerste keer dat ik zwarte print besteld heb, ziet er wel chique uit maar is wel besmettelijker voor vette vingers, spoelen etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Aanvulling voor die kleine AUO displays: in dit datasheet (van een 2.4" versie) staat nog veel meer info over de diverse data formaten die door deze displays wordt ondersteund.

@KGE: zou het kunnen dat jouw display nu geconfigureerd staat voor serial display data, in plaats van RGB mode?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
KGE

Golden Member

Op 23 september 2019 12:31:57 schreef MNM(tm):
Aanvulling voor die kleine AUO displays: in dit datasheet (van een 2.4" versie) staat nog veel meer info over de diverse data formaten die door deze displays wordt ondersteund.

@KGE: zou het kunnen dat jouw display nu geconfigureerd staat voor serial display data, in plaats van RGB mode?

Nee, zo intelligent is dit display helemaal niet, het is een passief ding met alleen een schuifregister voor 1 lijn. Dus lijkt meer op een CRT dan een (modern) LCD.

Ben overigens nu aan het spelen met de Teensy 4.0 en een SPI LCD. Die is nu zijn best aan het doen om een ZX Spectrum te emuleren. De CPU emu (Z80) draait al op iets van 20 voudige snelheid van het origineel. Het schermpje wordt nu gestuurd met 80 MHz SPI... Toetsenbord is een USB versie (ook iets wat altijd een probleem was op een microcontroller)

Omdat dit wel een intelligent scherm is (met eigen framebuffer e.d.) heb je er juist minder controle over met betrekking tot de timing van de Spectrum. Maar ach, het is een experiment.

En ja, dit is een piepklein schermpje... (wel 320x240 @ 65k)

Al een tijdje was de batterijduur van mijn scopemeter een puntje waar aan ik me ergerde. Of ik nu de NiCd of NiMH cellen gebruikte ze waren of leeg als ik ze wilden gebruiken of snel leeg tijdens gebruik. Geïnspireerd door een youtube video van feedbackloop https://www.youtube.com/watch?v=pM8xTWhUnNk over het gebruik van 18650 cellen ben ik aan het ontwerpen geslagen. Omdat het testen al gedaan is door een ander, was het vooral uitvoeren. Twee toevoegingen die ik gedaan heb zijn het BMS en een thermische zekering. De scopemeter heeft een beetje een vreemd laad circuit waardoor de laadspanning oploopt tot 8V, wel bij een relatief lage laad stroom van rond de 200 mA. Niet helemaal ideaal maar goed genoeg. Hier wat fotootjes van het ontwerp (excuses voor de telefoon plaatjes).

plaatje van het bms, zo goedkoop dat zelf maken echt niet loont voor 2S (€0.89).

Thermische zekering voor 90 graden, mocht het laden verkeerd gaan oid.

Behuizing geprint in ABS, het rechter contact is een veer omdat er verbinding gemaakt moet worden met het laadcontact en de positieve aansluiting van de accu. Dit is vooral om te voorkomen dat alkaline batterijen door de scopemeter geladen worden.

Meetopstelling om de accu spanning te monitoren gedurende het laadproces.

Hier zien we de spanning voor en na het bms. Blauw is na het bms (dus aan de scope kant) groen is de spanning over de twee cellen. We zien een korte onderbreking in meting door een slechte verbinding. Elke 10 minuten wordt er een meting genomen. Na een 12 uur laden neemt de spanning niet meer verder dan 8V toe. Door de relatieve lage laadspanning is de totale energie die de batterij kan leveren 13.4 Wh. Gelijk aan een NiMH batterij pakket van 2866mAh. Dus geen super score maar voor oude cellen uit een laptop acceptabel. Wellicht ga ik nog zo'n pakket te maken aangezien ik nog onderdelen over heb.

bprosman

Golden Member

Een nieuw "Breadboard" :). Die kunststof broodplanken van Action vind ik ideaal om een testopstelling op te bouwen.
Een 5V voeding, met backplane om wat Eurokaart ontwerpjes op te testen die ik gemaakt heb.
Hier de Eurokaart formaat Eprom emulator in aanbouw.

Dit was de print waar per ongeluk + en - omgedraaid werd, de Atmel ATMEGA644 lijkt het voor nu overleefd te hebben. "Blink" draait er op.

Nu verder afbouwen en testen.

"Therapeutisch bouwen" noem ik het ;-) Flash2B zei het gister al, besteed tegenwoordig best veel tijd aan de hobby en bouwen. Voor diegenen die mijn thuissituatie kennen, het gaat even wat minder met mijn zoon. Vandaar dat het hoofd niet altijd helder is (connector aan de verkeerde kant solderen), maar is toch nog steeds wel ontspannend :-).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hallo,

Ik heb op m'n werk een kleine machine gebouwd om producten, in dit geval emmers, van 2 lopende banden over te pakken op een centrale lopende band.
Voorheen ging dit dmv draaicilinders met armpjes eraan maar dat was onstabiel en heel storinggevoelig.

Ik heb een idee voorgesteld en het werd goedgekeurd dus ik mocht hem gaan maken. Begonnen met een tekening in Solidworks en van daaruit de onderdelen besteld/laten maken.
Vervolgens heb ik een testopstelling gemaakt om de LOGO! te programmeren en te testen. Toen de bewegingen allemaal werkten heb ik tijdens productie het apparaat geinstalleerd voor zover mogelijk om stilstand te beperken. Al met al 1,5 dag stilstand gehad uiteindelijk.

Er zijn nog een paar dingen die moeten gebeuren maar wegens drukte moet dat tussendoor en zal nog even duren. Zoals de storingslampen zuil moet nog en 1 kabelrups waarvan de eindstukken op nalevering zijn. Maar de machine draait inmiddels wel en heeft al 75000 producten verplaatst met nihil storing dus ik kan stellen dat het idee wel werkt.

De opstelling is als volgt:
Van 2 spuitgietmachines komen de producten aangelopen via uitneemrobots. Die zet ze op een lopende band en de producten stoppen onder mijn machine.
Die zet ze vervolgens een 35 cm verderop op een band. Van daaruit lopen de emmers naar een beugelmachine die er een beugel aanzet. Onderweg komt er nog een sticker op.
Als er in de beugelmachine een storing komt, gooit mijn machine de emmers van de band, totdat de storing is opgelost. Of totdat er een tijd afgelopen is die de uitneemrobots in stop einde cyclus zet zodat de hele lijn stilvalt. Ook heb ik alle sensoren bewaakt met een tijd. Als er 1 sensor niet gemaakt word dan valt die kant in storing. Bewegingen worden geblokkeerd en je kunt pas na reset weer opstarten.

Verder heb ik er nog een aantal tellers ingebouwd die op het TDE scherm komen te staan. Zoals hoeveel producten en hoevaak er welke storing is geweest enz.

Al met al een leuk project geweest en heel leerzaam voor wat betreft LOGO programmeren. Op naar het volgende project!

Bij deze bedank ik CO en haar gebruikers voor alle tips en trucs die je hier vind en krijgt. Dankjewel.

Hieronder nog een aantal foto's van het project.

Meer foto's volgen

Vervolg foto's

Het logo programma... ook nog iets wat ik fatsoeneren moet. Weet niet of dit de laatste versie is maar goed

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op woensdag 2 oktober 2019 12:15:14 (51%)

Leuk! Dit is wel een project dat om een filmpje vraagt ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Een filmpje werd wel geupload, maar kon hem niet toevoegen. Kan dat hier niet?

leuk stukje mechanica, elektro en software bij elkaar!

fatbeard

Honourable Member

Schitterend stuk mechatronica (of is het in dit geval megatronica?), vooral ook de pneumatica.

Ziet er meer dan oer- en oerdegelijk uit: hoeveel wegen die emmers eigenlijk? :+ .
Het is duidelijk gebouwd op lang en storingsvrij functioneren...

Chapeau!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12

Golden Member

Het ziet er heel fraai uit, het enige wat me opviel is dat je nergens niet overal ringetjes gebruikt onder de bouten/moeren....

@ fatbeard, dankjewel. Gewichten zijn een paar honderd gram. In totaal gaan er jaarlijks miljoenen emmers langs dus het moet ook wel degelijk zijn. Te meer omdat ik zelf de storingdienst ook moet draaien...

@ RAAF12, je hebt gelijk. Was me niet eens opgevallen. Scheelt wel dat die platen met laser gesneden zijn en de gaten voor de M8 bouten zo'n 8.10 mm zijn. Even een keer 1 voor 1 een ringetje eronder, op de to-do list.

Het frame moet zelf ook nog een kleurtje eigenlijk...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe ver gaat je programmatie? Alle nieuwe projecten bij ons worden voorzien van scada die de fout toont aan de hand van de foutmelding. Klik je op het component dan komt er een foto met de locatie in het LS bord of elders + de bestelgegevens en specificaties.

edit: Voor de rest mooi werk maar ik zou het in rexroth profielen gemaakt hebben.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 2 oktober 2019 17:43:42 (14%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

even off topic, worden die emmers van gerecycled plastic gemaakt?

zien eruit als de standaard emmers van 1€ bij de action..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@R-Tronic

Mooi project en mooi uitgevoerd !!

I love it when a plan comes together !

Op 2 oktober 2019 18:30:52 schreef testman:
zien eruit als de standaard emmers van 1€ bij de action..

En ??

I love it when a plan comes together !

Dit topic is gesloten