Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Op 12 november 2019 15:02:53 schreef maartenbakker:
[...]
Mwah, dat mag je ook nog eens tegen wat grote fabrikanten en lampenboeren vertellen. Nou ben ik wel voorstander van kroonsteentjes met een lipje erin opzich, maar om nou te zeggen dat het echt gevaarlijk is? Onvergelijkbaar met een lekke dakgoot.

In de normen (bijv. NEN-EN 60204) staat dat expliciet: Voeding rechtstreeks op de netschakelaar.

Natuurlijk hebben kroonsteentjes bestaansrecht, mits op de juiste wijze en plaats toegepast.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Als je het hier echt netjes wilt doen, dan gebruik je een netentree al of niet voorzien van zekeringhouder en netfilter.

Op 12 november 2019 14:57:10 schreef buckfast_beekeeper:
Nemen we de doe het zelver voortaan als norm?

Er zijn ook al meerdere huizen afgefikt waar de doe het zelver zijn parate kennis in de praktijk heeft gebracht.

En dat komt door gebruik van kroonsteentjes??

Op 12 november 2019 16:30:20 schreef soldeersmurf:
Ik mag toch hopen dat de meeste forumleden voldoende gezond verstand hebben om in te zien of iets veilig, twijfelachtig of riskant is.

Hoewel ik niet zie of er een trekontlasting voor het netsnoer gebruikt is geef ik Jeever een 7. Dus voldoende veilig. Isolatie om de schroefjes van de schakelaar? Niet boeiend. Geheel zit toch in een afgesloten kastje. Geldt ook voor al de schroefjes van de Chinese voeding. Die zijn ook open en bloot en niet aanraakveilig.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 12 november 2019 17:33:45 (39%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 12 november 2019 17:10:12 schreef ohm pi:

[...]En dat komt door gebruik van kroonsteentjes??[...]

1) Het is Jeever die aanhaalt dat veiligheid het hobby gepruts niet hoeft te overstijgen.

2) Ik kan me niet voorstellen dat een elektricien met gezond verstand een 3*400V +N aan elkaar gaat frotten met een 'suikertje' en wat plakband. En toch heb ik deze zaken al vaker gezien. Ook bij grasmachines en heggenscharen. Dat er door het gebruik van 'suikertjes' al huizen zijn afgefikt, daar twijfel ik geen seconde aan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 12 november 2019 16:12:30 schreef soldeersmurf:
[...]

Ik ben vast niet de enige die dat wel doet.

Jup, ik heb hier een doosje met klauke hulsjes staan die ik voor dat soort dingen altijd gebruik. Idem voor de wasmachine die laatst aan een speciale draaischakelaar moest. Eigenlijk altijd druk ik zo'n hulsje om een soepele draad voordat ik hem aansluit.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 12 november 2019 17:10:12 schreef ohm pi:
Als je het hier echt netjes wilt doen, dan gebruik je een netentree al of niet voorzien van zekeringhouder en netfilter.
[...] Geheel zit toch in een afgesloten kastje. Geldt ook voor al de schroefjes van de Chinese voeding. Die zijn ook open en bloot en niet aanraakveilig.

Dit klinkt als: Ergens is het niet aanraakveilig, dus de rest maakt niet uit. Gaat dat kastje dan nooit meer open om iets onder spanning te meten? Ik zou het liever overal aanraakveilg maken.
Overigens zie ik op de tweede foto van Jos dat zijn kastje dat er wel degelijk een plastic kapje over de klemmen van die Chinees zit. Daar zal zeker een reden voor zijn want immers; die Chinezen hebben het weglaten tot een kunst verheven.
Volgens mij geldt de regelgeving ook voor hobbyisten. Betaalt je brandverzekering ook ingeval van 'gepruts'?
Ik vond https://eduweb.hhs.nl/~12006211/veiligheid.pdf informatief. Een krimpkousje om 'primaire' isolatie te realiseren kost toch niet zoveel moeite en voorkomt onaangename kennismaking met 230VAC?

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

onder een netspanning voerende kroonsteen op een metalen ondergrond zie ik liever een isolatie plaatje, zelfs verlichting heeft dat nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Voor die kroonsteen: je moet ook eens even kijken naar de stroom die er loopt. Die voeding doet 30A bij 12V. Laat het ding een 400W opnemen. Nog geen 2A. Mits netjes aangesloten: geen enkel probleem qua opwarming ed.
Letwel: een wasmachine met een 3kW verwarmingselement is een ander paar mouwen (guess what... in mijn wasmachine, met CE merkje, komt het netsnoer binnen en wordt aangesloten op... een kroonsteen!)

Voor wat betreft die aanraakveiligheid: het zal vast wel ergens in de ene of andere norm staan. Ja, het is leuk. Kan geen kwaad. Maar als argument 'je zult er wel eens aan moeten meten'... Mwah. Als je er al aan moet meten, dan moet die voeding (en dan bedoel ik dat ding met sticker 'power supply') open - verder is er niet zoveel te meten tenslotte. Dan is alle bedrading toch te kort, je zou verwachten dat-ie dan toch uit z'n huisje gehaald wordt.

Op 12 november 2019 14:40:06 schreef Jeever:
[...]
???? Iedere wand- en plafondlamp wordt aangesloten met een kroonsteentje. Ik wil de eerste doe-het-zelver ontmoeten die hier een eindhuls voor gebruikt.

Naast dat ik wel eens wat met draadjes doe als 'werk', heb ik ook wel eens een lampjes opgehangen. Inderdaad... alles wat geen harde kern heeft krijgt een adereindhuls. Enkele uitzondering als het 'dik' is en in een kooiklem gaat (maar eh... dat zul je bij een lamp niet tegen komen).

Jinny

Golden Member

'Suikertjes' (mooi woord voor kroonsteentje) worden gewoon in voedingen toegepast hoor.
Ben ze wel vaker tegengekomen in 6 of 10 qmm stugge voedingen.

Maar met soepel snoer gebruik ik de laatste vijftien jaar ook altijd adereindhulsjes.
Daarvoor niet, al doende leert men.

Ik zie in deze case, hoewel er inderdaad een plaatje onder had gekund, geen bezwaar.
Vroegah hadden we ook gewoon de 600V open en bloot liggen, en dat prikte ook wel eens ja.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Vroegah hadden we ook gewoon de 600V open en bloot liggen, en dat prikte ook wel eens ja.

Komt daar die coupe 'Leeg geroofd vogelnest' vandaan? :)

fred101

Golden Member

De gemiddelde industrie/machine installatie zit toch ook vol met kroonstenen ?
Ik gebruik tegenwoordig ook aderhulsjes en ik heb een paar keer problemen gezien met schroefverbindingen zonder aderhuls en ook een paar veroorzaakt door vertinnen ipv aderhulzen. Ik dacht altijd dat solderen het zelfde effect had als aderhulzen (als we even vergeten dat solderen de breekbaarheid van multistrand draad bij trillingen fors verhoogd) Maar ik heb al een aantal keer gezien dat dat echt gewoon los gaat zitten. Wat ik doe als ik geen aderhuls wil of kan gebruiken bij een kroonsteen (bij tijdelijke situaties gedurende reparatie) is het eindpuntje van de draad vertinnen en dan knippen tot het iets van 1mm is. Als de draad dan wat loswerkt blijft hij in ieder geval in de kroonsteen zitten en ligt er niet ineens een open draad op tafel waar spanning op staat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Aan allen die op mijn bijdrage over mijn 12 V / 30 A voeding hebben gereageerd.
Elektrische veiligheid bij zelf- of nabouw is inderdaad een onderwerp met heel veel aspecten en waar, zo blijkt uit de reacties, diverse vaak tegengestelde meningen over bestaan. Het lijkt mij een interessant onderwerp om eens een grondige literatuur-research aan te wijden en een samenvattend artikel op mijn blog over te schrijven.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
RAAF12

Golden Member

Ik zie eigenlijk geen problemen met kroonstenen. Je hebt die vastgezet met denk ik, 2 M3 boutjes/moertjes. Je zou in rechte lijn de afstand kunnen meten tussen de bout en het stroomvoerende deel in de kroonsteen. Ik meen dat daarvoor een minimale kruipstroom afstand voor wordt voorgeschreven.

Bij de toepassing zoals in deze voeding van Jeever zie ik nou niet echt een groot gevaar in het gebruik van een kroonsteen, zo lang de netentree een goede trekontlasting bevat.

Persoonlijk gebruik ik altijd adereindhulzen in een kroonsteen, en zou ik in dit geval ook een isolerend plaatje (ruim) onder de kroonsteen hebben gebruikt. Mocht er ooit een draad los komen of een enkele ader per abuis naast/onder de kroonsteen gestoken worden dan knettert dat niet meteen tegen die metalen behuizing.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 13 november 2019 13:54:25 schreef RAAF12:
Ik zie eigenlijk geen problemen met kroonstenen. Je hebt die vastgezet met denk ik, 2 M3 boutjes/moertjes. Je zou in rechte lijn de afstand kunnen meten tussen de bout en het stroomvoerende deel in de kroonsteen. Ik meen dat daarvoor een minimale kruipstroom afstand voor wordt voorgeschreven.

Kruipstroom gaat over het oppervlakte van de isolator, dus je moet de kortste weg over de oppervlakte van de witte isolatie meten.

Hensz

Golden Member

Op 13 november 2019 14:13:49 schreef Jochem:
...zou ik in dit geval ook een isolerend plaatje (ruim) onder de kroonsteen hebben gebruikt. Mocht er ooit een draad los komen of een enkele ader per abuis naast/onder de kroonsteen gestoken worden dan knettert dat niet meteen tegen die metalen behuizing.

Dan werkt zo'n isolatieplaatje in geval van nood een seconde o.i.d. totdat de stop eruit vliegt. Vind ik de moeite niet waard. Als het draadje al los vliegt, vliegt het ook net zo makkelijk voorbij het isolatieplaatje en heb je nog niks bereikt. Dan helpt alleen een geheel kunstof kast(je)

Draadjes onder kroonstenen steken terwijl ze heet zijn: Dat is pas een slecht idee!

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Op 13 november 2019 17:20:53 schreef ohm pi:
[...]Kruipstroom gaat over het oppervlakte van de isolator, dus je moet de kortste weg over de oppervlakte van de witte isolatie meten.

Ja dat is zo ik bedoelde eigenlijk de dikte van de nylon isolatie. Tussen de m3 bout en moer en het metalen busje in de kroonsteen waarin de draad wordt vastgezet.

Op 13 november 2019 17:59:02 schreef Hensz:
Dan werkt zo'n isolatieplaatje in geval van nood een seconde o.i.d. totdat de stop eruit vliegt. Vind ik de moeite niet waard. Als het draadje al los vliegt, vliegt het ook net zo makkelijk voorbij het isolatieplaatje en heb je nog niks bereikt.

Plaatje onder kroonsteen heeft een ander nut: het vergroot de kruipafstand tussen [draadeind in kroonsteen + metaal in kroonsteen] en [behuizing deel waar kroonsteen op geschroefd is]. Losse 'pluisjes' van een gestripte draad kunnen die kruipafstand ook verkleinen. Met een metalen behuizing dus zeker zinvol om daar nog wat isolatie tussen te plaatsen.

Nog zo een: van uitgaande netsnoer zou je de aarde draad wat langer moeten laten dan de andere aders. Dus een paar cm. meer van de buitenste omhulling weghalen dan nodig, groen/gele ader strippen, bruine + blauwe aders een paar cm. inkorten en dan strippen.

Als de trekontlasting dan faalt (bijv. het zat toch niet zó stevig, apparaat valt een keer van een tafel & je grijpt het netsnoer), dan is aarde draad de laatste die losgetrokken wordt omdat 'ie langer is. Zodat (als snoer in een geaard stopcontact steekt) de kans dat behuizing onder spanning komt, zo klein mogelijk wordt. Ook weer typisch zo iets wat zelden uitmaakt, maar onder omstandigheden misschien nét een keer het verschil maakt qua veiligheid cq. goede afloop v/e incident.

Voor zelfbouw apparaten vindt ik het een goede regel het ding zo aanraakveilig mogelijk te maken ook als behuizing open ligt. Ons knutselaars willen immers nog wel eens in het binnenwerk wroeten. Helemaal in de eigen creaties. :) En als niet jezelf, dan misschien een andere eigenaar of gebruiker van zo'n apparaat. Ongeluk zit in een klein hoekje. Een foutje is zo gemaakt.

Elektor: Zelfbouw en veiligheid

Op 12 november 2019 20:45:29 schreef buckfast_beekeeper:

2) Ik kan me niet voorstellen dat een elektricien met gezond verstand een 3*400V +N aan elkaar gaat frotten met een 'suikertje' en wat plakband. En toch heb ik deze zaken al vaker gezien. Ook bij grasmachines en heggenscharen. Dat er door het gebruik van 'suikertjes' al huizen zijn afgefikt, daar twijfel ik geen seconde aan.

en toch al tegengekomen, zelf in ons appartement. dat is electrisch verwarmd, en 1 van de radiatoren (2,4KW) had soepele kabel, dat was met een kroonsteentje naar vaste bekabeling overgegaan, en dat kroonsteentje was IN KRANTENPAPIER in de muur gepropt en overplaastert.

of het door een electricien is gekeurd of door een beunhaas kan ik niet zeggen. maar dat het niet hoort wist ik ook al. heb de boel eruit gehaald, een stopcontact in de muur geplaatst en een stekker op die radiator.
ben wel nog andere zaken tegen gekomen die niet horen, heb de boel allemaal zelf in orde gebracht en electra werd goedgekeurd. en ik ben geen electricien, heb wel gezond verstand

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 14 november 2019 09:38:57 (22%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Op 13 november 2019 10:10:33 schreef EricP:
[...]Komt daar die coupe 'Leeg geroofd vogelnest' vandaan? :)

Dat is alleen bij opstaan, een half uurtje later is het weer op orde. :)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Wasluis1971

Golden Member

De dagen worden allengs korter, dus ben ik maar weer eens aan het experimenteren geslagen. Onlangs heb ik een sciencefictiongeweerschotsimulator gebouwd.

De schakeling was oorspronkelijk bedoeld als geweerschotsimulator, maar het uiteindelijke resultaat viel mij nogal tegen. Al experimenterende heb ik er maar een sciencefictiongeweerschotsimulator van gemaakt. Ruisbron is een aloude OC45-transistor, dit type germaniumtransistor kan een zeer intense ruis produceren die een fluittoonachtig karakter heeft.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=-ouobHsqVaE

Leve het transistortijdperk!
Thevel

Golden Member

sciencefictiongeweerschotsimulator

Leuk woord voor Scrabble, 153 punten met 3X woordwaarde. :)

Nee hoor, dat woord past helemaal niet op het bord.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat zijn 3 aparte woorden en is dus foutief geschreven :p

Maar Wasluis, je hebt mij een dienst bewezen, enige tijd geleden zo'n vraag gekregen en had niet echt goesting om te zoeken, nu moet dat niet meer en het klinkt nog goed ook ;)

LDmicro user.

Op 1 december 2019 11:17:48 schreef MGP:
Dat zijn 3 aparte woorden en is dus foutief geschreven :p

In het Nederlands kan je woorden samenvoegen om een nieuw woord te maken. Fietslicht. Autogordel. Achterlicht. Grootlicht.

Wij zijn daar veel makkelijker in dan andere talen zoals Engels.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten