Op 15 juni 2018 21:22:08 schreef Arco:
Da's wel mooi, maar ik denk dat 80% of meer van de gebruikte stroom naar de quiescent current van die regelaars gaat en de rest naar de radio... ;)

Dat zou kunnen, als 2mA naar de radio en 8mA naar de stepupper dan wel maar is toch geen probleem?

Kijk gewoon naar de werking en toepassing, het kost niks en mooie printjes. Een 18650 echte 2000mA batterij kost 3-4 euro en die gaat het HEEEEEL lang uithouden zonder de 230vac aan de kratradio.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de 12VDC voeding van de TS.

Sterker nog, ik werd zelf zeer enthousiast na het vinden van deze printjes en ga het eens toepassen in mijn eigen bouwradio met Pioneer radio. Heb hem net besteld met batterij houder erbij en zal eens meten.

Zit nu een klein geschakelde voeding in die de boel bewaard als je de schakelaar uit zet (was voor een tijdelijke vaste opstelling).

Ok mensen het komt allemaal weer terug in mijn herinnering.

Er is GEEN geheugen draad meer op huidige radio's, ook niet die van 20 jaar geleden.

Je sluit de radio aan op de niet geschakelde hoofdstroom (gele draad continu aan de 12V) en dit is ook meteen voor het geheugen.

De rode spannings draad is gewoon een schakeldraad die de radio uitzet als je deze los koppel, een batterij hieraan heeft geen zin

Als ik hier een goedkope JSD-520 radio aanzet met rode en gele voedingsdraad op de 12vdc en daarna koppel ik de rode schakeldraad los zodat hij uit gaat en dan de spanning op de radio verlaag naar 3.4vdc volt voor een tijd en weer terug breng naar 12vdc en aanzet met de rode schakeldraad dan blijft het geheugen.

Hoe dat met een pioneer werkt weet ik niet meer ga ik zeker uittesten, want dan is een stepup niet nodig.

De stroom bij 12vdc in uitstand is 11ma en bij 3.3vdc is 6ma en het geheugen blijft bestaan. Maar dit is 2018 chip techniek.

Er is GEEN geheugen draad meer op huidige radio's, ook niet die van 20 jaar geleden.

Je sluit de radio aan op de niet geschakelde hoofdstroom (gele en zwarte draad continu aan de 12V)

Helaas spreek je jezelf tegen. Er is wel een geheugen draad. Want je hebt immers continu spanning nodig.
Het is een feit als je de radio van spanning afhaalt hij zijn geheugen kwijt is vandaar ook dat er op 1 draad continu spanning moet staan. Het is alleen de vraag hoe hoog moet die spanning minimaal zijn.

Op 15 juni 2018 22:52:39 schreef benleentje:
[...]Helaas spreek je jezelf tegen. Er is wel een geheugen draad. Want je hebt immers continu spanning nodig.
Het is een feit als je de radio van spanning afhaalt hij zijn geheugen kwijt is vandaar ook dat er op 1 draad continu spanning moet staan. Het is alleen de vraag hoe hoog moet die spanning minimaal zijn.

Met een geheugen draad bedoel ik een losse draad die je op een batterijtje kan aansluiten om het geheugen te behouden die jij beschrijft. Dat bestaat dus niet helaas.

Maar het geheugen blijft behouden op de continu voedingsdraad waar ook de hoge stroom moet ingaan bij gebruik, de gele draad (in autoradio audio de continu draad)

Je kan niet zomaar voedingen aan elkaar knopen op 1 voedingspunt

Bericht heeft een EDIT, zwarte draad natuurlijk niet aan de 12v

Op 15 juni 2018 20:37:22 schreef nijhuisr:
Ik zou eens testen of het geheugen ook blijft bij 5Vdc.

Als dat zo is heb je powerbank PCBtje nodig en een 16850 batterij die je voor een paar euro kan halen op aliexpress.

https://nl.aliexpress.com/item/Smart-Electronics-5V-Micro-USB-1A-18650…

Die dingen werken heel goed. Je moet alleen nog even 5volt maken uit 12volt.

En hiermee maak je 5volt uit je 12volt

https://nl.aliexpress.com/store/product/DC-DC-Step-Down-Power-Supply-B…

Deze is helemaal mooi, lader en stepup in 1. kun je zelfs gewoon 12vdc uit je 18650 batterij halen.

https://nl.aliexpress.com/item/Lithium-Li-ion-18650-3-7V-4-2V-Battery-…

Niet te moeilijk maken voor de TS, gewoon de loodaccu dat is wel zo veilig..

De permanente 12V lijn kun je de geheugendraad noemen. Stroomafname zou waarschijnlijk beperkt genoeg zijn om via een diode, weerstand, accu'tje te voeden, maar garantie tot de deur.

Mijn advies als je de keuze hebt tussen radio's is om een echte te nemen. Die zooi waar zenders in RAM worden opgeslagen is extreem 1985 en heb al vaker geroepen dat fabrikanten die zulke ontwerpen na 20 jaar nog steeds gebruiken beter vermeden kunnen worden.

er zijn wel moderne radio's die dingen opslaan in een eeprom, maar dat zijn de duurdere doorgaans.

de geheugendraad heeft teveel stroom lopen voor een 9V batterijtje, die stroom loopt wel langzaam terug in uren tijd. heb een autoradio in kist gebouwd, die trekt een 3Ah 14V pack toch leeg in 1,5-2 maand.

overigens is de ACC lijn doorgaans de lijn waar het vermogen van de versterker over loopt. bij oa pioneer zat 20 jaar terug al een weerstand van 1K in de 12V lijn, daar liep dus niet veel stroom over.

Op 15 juni 2018 21:36:21 schreef nijhuisr
Dat zou kunnen, als 2mA naar de radio en 8mA naar de stepupper dan wel maar is toch geen probleem?

Kijk gewoon naar de werking en toepassing, het kost niks en mooie printjes. Een 18650 echte 2000mA batterij kost 3-4 euro en die gaat het HEEEEEL lang uithouden zonder de 230vac aan de kratradio.

10mA ruststroom is 240mAh per dag, een 2000mAh batterij zal dus theoretisch 2000/240=8,3 dagen meegaan.
Kan ik niet HEEEEEL lang noemen.....

Ja, dat is niet zo lang nee. Ik kwam op 41 dagen uit, zal wel met 2 ma hebben gerekend.

*edit: antwoord is volgens mij al gegeven.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op (89%)]

Kan iemand eens kijken naar mijn schema dat ik gemaakt heb met een relais?

Of gaat de tijd dat de relais schakelt te lang zijn?

Mvg

Of gaat de tijd dat de relais schakelt te lang zijn?

Ik denk niet dat het een probleem is, een relais schakelt snel, doorgaans 20 Milli seconde of sneller.
Mocht het geheugen toch wegvallen tijdens het omschakelen dan kun je een condensator plaatsen op de permanente spanning.

een paar seconden is geen punt, immers schakelt een auto ook alle verbruikers af met starten zodat de startmotor alle accuvermogen tot zijn beschikking heeft.

Dus het schema dat ik heb kan wel werken zo?
De min polen van de voeding en batterij met elkaar verbinden kan geen kwaad?

Op 16 juni 2018 14:38:42 schreef jeffcoboy:
Dus het schema dat ik heb kan wel werken zo?
De min polen van de voeding en batterij met elkaar verbinden kan geen kwaad?

Schema zal werken.
Min polen verbinden kan geen kwaad.

Top!
Nog 1 ding dan, kan ik de batterij opladen als ik op netstroom ben?

Op 15 juni 2018 18:28:17 schreef testman:
13,2V is zat om een loodaccu te laden, voor stby laden werkt dat prima..

Dit is een veilige spanning voor jouw toepassing :)

Alles onder de 13,8V geeft principieel geen overlading (nouja, als het warm is moet het wat minder zijn). 13,2V is een veilige spanning om een loodaccu eindeloos op aangesloten te laten. Wat mij betreft mag 13,5V ook nog wel. Hangt ook af van wat er voor die specifieke accu wordt aangegeven. Vaak staat het erop of in het datasheet.

een weerstand in serie opnemen met de lader zou ik wel doen, een echt lege accu gaan laden levert anders een erg hoge laadstroom op, een geschakelde voeding gaat hierop hikken..

gezien de 13,2V spanning hoeft die weerstand niet heel hoog van waarde te zijn, wel een 3 of 5W model nemen.

en dat 13,2V als continu laadspanning kan weet ik wel zeker, heb dit al jaren hier zo zitten, loodaccu's worden er ouder mee als 13,5 of 13,8V als continu laadspanning.

[Bericht gewijzigd door testman op (23%)]

Ik heb een 4Ah 12 volt batterij besteld en een relais.
Jullie horen nog van mij.

Alvast bedankt iedereen voor de vele reacties!

Vandaag de spullen binnen gekregen en gekableerd. Alles werkt perfect.
Alleen had ik daarstraks de radio eens alleen op de accu laten spelen (dus zonder voeding), maar nu merk ik dat mijn FM ontvangst veel beter is dan met de voeding. Kan ik hier iets aan doen?

je hebt wrs een smps voeding erin zitten, die storen met pech enorm op het FM ontvangst. had dit ook bij m'n radio, paar spoeltjes uit een oude pc voeding als ontstoring in de voeding bouwen deed de truc, ontvangt nu beter als een merk bouwradio..

Bestaat er misschien een soort filter die ik gewoon tussen de radio en voeding kan zetten?

Mvg