Pan en Tilt voor camera

voor één van mijn video camera's ben ik op zoek naar een pan en tilt afstandsbedienning met stappen motoren met reductie tandwiellen in een zelfbouw systeem, om tijdens het filmen de camera profesioneel te laten bewegen.
Ik kan dan met 2 camera's filmen waarvan er een op afstand bediend word.
Hiervoor zijn systemen te koop maar die kosten 1800 euro of de shop verzend niet naar NL

Pan en tilt is het horizontaal en vertikaal bewegen van de camera

de bewegingen moeten zachte begin en einde hebben en de snelheid moet instelbaar zijn tussen erg langzaam tot 360 grade in 8 seconde. liefst variabele snelheid in 2 pookjes voor pan en tilt.

weet iemand hoe ik dit als electronica leek kan maken ?

Voorbeelden:
https://www.servocity.com/mpt1100-ss?ref=Cheesycam.com
https://www.dynamicperception.com/?ref=cheesycam.com

Dank je.

Ben je van plan om te filmen tijdens de beweging? heel belangrijk, want stappenmotoren schokken al heb je er van 1.8° en je ziet dat zeer goed.

LDmicro user.

Wat bedoel je daarmee, heb je al iets of zoek je een bouwdoos?

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

punt 1) hoe groot en zwaar is de camera ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zal u moeten ontgoochelen met te zeggen, koop het of vergeet het.

Dat eerste systeem is niet na te maken en zal heel wat geld kosten.
En aan dat 2de systeem ben ik ooit eens begonnen jaren geleden en niet afgeraakt.
Nu zou dat al beter gaan omdat er meer modules te krijgen zijn maar nu heeft de zoon het niet meer nodig.

Heel moeilijk voor een leek, zelfs voor iemand met redelijke kennis.

Weet je dat die mooie filmpjes met heel trage bewegingen gemaakt zijn, soms loopt dat wagentje 1m/2u en de camera wijst naar 1punt, alles moet regelbaar zijn.
Kun je zelf niet programmeren dan zit je vast met hetgeen iemand anders misschien zal maken, maar hier zul je niemand vinden denk ik.
Niet aan beginnen als leek, daar kruipen enorm veel uren in, geloof mij.

edit: dit filmpje is gemaakt met software die ik toen heb geschreven en enkele maanden geleden eens opgepoetst en een proefopstelling van gemaakt.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 14 juli 2018 21:06:06 (12%)

LDmicro user.
Sine

Moderator

Ik heb ooit (marktplaats /ebay) een oude pan/tilt adapter gescored die bedoeld was voor bewakingscamera's

Veel te snel voor mijn toepassing, daar heb ik toen de DC motortjes uit gesloopt en een paar steppers voor in de plaats gezet.

De timelapses van enkele CO beurzen geleden zijn hiermee gemaakt.
De software heb ik nooit ver genoeg ontwikkeld (ramping enzo) dit was gewoon zet een richting en ga.

https://www.youtube.com/watch?v=llAh09pdmlY

Dit ding: https://link.marktplaats.nl/m1303708623

Alleen heb ik VEEL minder betaald, dan kun je net zo goed een handmatige pan/tilt kop opvoeren met een paar steppers.

Misschien dat je zo'n ding kunt gebruiken of verbouwen?
https://www.ebay.de/itm/Remote-Control-Motorized-Pan-Tilt-Head-for-Ext…

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 14 juli 2018 22:53:25 (12%)

Thevel

Golden Member

Op 14 juli 2018 22:35:57 schreef Sine:
daar heb ik toen de DC motortjes uit gesloopt en een paar steppers voor in de plaats gezet.
Dit ding: https://link.marktplaats.nl/m1303708623

Grappig, ik heb ooit (Rond 1995) zo'n zelfde unit omgebouwd, hij moest nagenoeg 360 graden kunnen draaien ipv 340.
Ding werkte voor mijn toepassing perfect, de motortjes heb ik gewoon laten zitten.

Sine

Moderator

Voor mijn toepassing moest het ding 12uur of langer over een rondje doen, dat ging met de DC motortjes niet lukken.
Baco had wat steppers in mini uitvoering waar ik met wat gefreubel het tandwiel van de bestaande DC motortjes op heb weten te pielen.

Thevel

Golden Member

Het schiet me te binnen dat ik in die periode ook nog een 2e unit heb aangepast, niet voor een camera maar voor een richt antenne.
De gebruiker kon de antenne niet zien maar wilde wel weten in welke positie de antenne bevond (pan en tilt), in de unit heb ik potmeters gemonteerd als terugmelding, lijkt simpel maar was toch een lastig klusje...
Met een paar µAA170 IC's en heel veel LED's heb ik een display gebouwd waarmee de positie zichtbaar werd.
Was een leuk klusje en werd er nog voor betaald ook :) ;)

punt 1, cameragewicht tot 1,5 KG

Het hoeft alleen handmatig te bewegen, en niet met programma's, wel leuk als dat toch kan.

Gebruik dan 2 DC motoren met vertaging en een joystick, voorbeeld.

Ik weet het, met dit antwoord ben je niet veel omdat de hardware iets is wat je niet zal zien zitten ;)

LDmicro user.
mel

Golden Member

Een " Echte" pan-tilt camera kost niet voor niks zoveel geld..

Ik zou op marktplaats gaan kijken.
Zelfbouwen zal best lukken, maar er komen veel problemen in voor.
En hoe wil je het gaan bedienen? joystick, of softwarematig? Dat is ook een groot verschil.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

echte pan-tilt camera's zijn idd aan de prijs omdat ze een goede camera en een trilvrije pan-tilt combineren en ook zoom, focus, witbalans,ND etc op afstand te besturen is. Bvb, de AW-HE130E kom je dikwijls in Hilversum tegen.

vroeger waren aparte pan-tilt motoren meer populair.de schokvrije versies gebruiken DC motoren en hele nauwkeurige reductiekastjes. De AW-PH360E kom je wel eens tweedehands tegen voor een aanvaardbare prijs..

Arco

Special Member

je hebt kleine steppers die o.a. voor diafragma instelling worden gebruikt. Die lopen mooi regelmatig, en zijn vrij sterk.
(zijn maar een paar cm groot. Zijn 9 graden stappers met 1:20/50/100 gearbox, dus effectief 0.45/0.18/0.09 graden per step)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kun je bijna beter een drone kopen, daar de pootjes onderuit halen, ding aan de 230 leggen en op afstand besturen met je telefoon. Alle beelden gegarandeerd tril vrij door de 3-assige gimbal. zijn er al voor 600 eu

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2018 19:45:17 schreef MGP:
Ben je van plan om te filmen tijdens de beweging? heel belangrijk, want stappenmotoren schokken al heb je er van 1.8° en je ziet dat zeer goed.

Dat is natuurlijk een beetje onzin, als je een 200 staps motor vertraagt en je gebruikt micro stappen, dan is er niets aan de hand.

Een goed uitgelegd systeem kan net zo mooi lopen als een DC motor, dus een stappenmotor is prima te gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 juli 2018 15:58:15 schreef Lambiek:
[...]
Dat is natuurlijk een beetje onzin, als je een 200 staps motor vertraagt en je gebruikt micro stappen, dan is er niets aan de hand.

Een goed uitgelegd systeem kan net zo mooi lopen als een DC motor, dus een stappenmotor is prima te gebruiken.

Meestal is er nog een andere eis (alhoewel TS dat niet gesteld heeft): het ding moet geruisloos lopen. Met stappenmotoren lukt dat niet eenvoudig.

Het verschil tussen een klassieke vol- of halfstap sturing en een moderne schakelende stroomgeregelde microstep oplossing, eventueel met interpolatie, is wel erg groot.
In eerdere discussies bleek dit op Co nog niet zo bekend te zijn, maar zonder dat onderscheid te hanteren is een discussie moeilijk. Deze IC's (A4988 etc) zijn er in mijn beleving nu een jaar of vijf "in het wild".
Kijk bijvoorbeeld eens wat een 3D printer hiermee met gewone, direct toegepaste stappenmotoren bereikt.

Op 24 juli 2018 15:58:15 schreef Lambiek:
[...]
Dat is natuurlijk een beetje onzin,...

Niet echt, ik had het over stappen van 1.8°, ik heb het geprobeerd met een wagentje aangedreven met GT2 riem 1:1 en dat zie je.

Natuurlijk als je microstepping gebruikt en/of een stappenmotor met vertraging zal dat prima werken.
Met de huidige drivers is dat nu een makkie..
Moest ik het overdoen zou ik toch DC motoren gebruiken met vertraging, veel meer kracht tov de grootte, maar wel met de toepassing in het oog te houden.

Ik kijk ook een beetje naar de openingspost en dan zie ik over het algemeen hoe de TS ertegen aankijkt en daarom schreef ik ook.. met eigen quote

Op 14 juli 2018 21:01:10 schreef MGP:
Ik zal u moeten ontgoochelen met te zeggen, koop het of vergeet het...

Maar je weet nooit als er hier een goed ziel rondwaard die iets wil op papier zetten voor hem >:)

edit: Er zij ook amateurs die foto's nemen over een tijdspanne van 24u of langer en die 'aan elkaar' plakken tot een film, daar zijn stappenmotoren uiteraard veel geschikter voor.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 25 juli 2018 10:51:04 (11%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 25 juli 2018 10:29:30 schreef MGP:
Niet echt, ik had het over stappen van 1.8°, ik heb het geprobeerd met een wagentje aangedreven met GT2 riem 1:1 en dat zie je.

Dat had je niet eens hoeven proberen, zoiets werkt inderdaad niet.

Natuurlijk als je microstepping gebruikt en/of een stappenmotor met vertraging zal dat prima werken.

Precies.

Moest ik het overdoen zou ik toch DC motoren gebruiken met vertraging, veel meer kracht tov de grootte.

Dat is waar, maar weer veel moeilijker te positioneren als dat moet.
Als je bijv. een panorama foto automatisch wil maken gaat dat toch makkelijker als je dat met een stappenmotor doet.

Maar je weet nooit als er hier een goed ziel rondwaard die iets wil op papier zetten voor hem >:

Ja. :)

@TS,

Maar als het alleen om de afstandsbediening gaat van de camera, kan dat ook met bijv. een RB35 en een regeling "dus zonder positioneren, alleen bedienen op afstand"

Misschien kun je hier iets mee.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/54

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 juli 2018 10:46:58 schreef Lambiek:
Dat had je niet eens hoeven proberen, zoiets werkt inderdaad niet.

Ik probeer veel dingen met de stukken die ik liggen heb en heb er totaal geen moeite mee als het niet lukt want de volgende keer lukt het zeker ;)

Ik had ook nog een edit geschreven dat ik hier nog eens herhaal..

edit: Er zij ook amateurs die foto's nemen over een tijdspanne van 24u of langer en die 'aan elkaar' plakken tot een film, daar zijn stappenmotoren uiteraard veel geschikter voor.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 25 juli 2018 10:55:07 schreef MGP:
Ik had ook nog een edit geschreven dat ik hier nog eens herhaal..

Die had ik niet gezien, is gepost na mijn post. :)

Maar dat klopt inderdaad, dat is ook een beetje waar ik op doelde. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.