2,5 mm2 = 2,26 mm2

Hensz

Golden Member

Daarnaast, zegt Draka, leveren zij 2,5 kwadraat VD draad die toch maar 1,7 mm dik is. Dat is hún draad en niet die van een ander. De specs die zij erop drukken kloppen niet.

Don't Panic!

ik zie liever goede kwaliteit koperdraad die wel ( minimaal )dunner is als de verkochte 2,5mm2, als rommel met teveel zuurstof die fysiek 2,5mm2 is en meer verliezen geeft, die koperdraad koop je 1x, warmte is verlies en dat blijft de hele gebruiksduur van die draad geld kosten.

nu is dit niets nieuws, fabrikanten die net onder het randje gaan zitten om te besparen. er is geen product wat dat niet heeft. is het niet de draad zelf, dan is de isolatie wel goedkoper of de verpakking..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Pfff, isolatie, gemaakt van een soort schuurpapier wat niet te strippen is en voor geen goud door een pijp wil....
De goedkope rommel dus...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 7 augustus 2018 23:09:46 schreef grotedikken:
En dan is het opeens geen bedrog meer? Ik heb 500gr betaald en ik wil 500gr in mijn pan.

Die vergelijking klopt niet. Als het om kabelprijzen gaat betaal je het koperaandeel per kilo. De gewichten staan er gewoon op en die zullen ongetwijfeld kloppen.

Op 8 augustus 2018 00:03:34 schreef Hensz:
Daarnaast, zegt Draka, leveren zij 2,5 kwadraat VD draad die toch maar 1,7 mm dik is. Dat is hún draad en niet die van een ander. De specs die zij erop drukken kloppen niet.

De kabeldoorsnedes zijn nominale waardes. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat die specs niet kloppen. Wat de reden is van die afwijking kan ik niet beoordelen.

Op 7 augustus 2018 23:56:22 schreef Sine: Op de kabel staat niet 7,00Ω/km maar 2,5mm2.

Dat staat er beiden niet op. De enige exacte maat is dus het gewicht aan koper.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 8 augustus 2018 07:53:42 (13%)

Anoniem

Dus vroeger zou het koper onzuiver geweest zijn , vol luchtbellen, en het koper van tegenwoordig van onberispelijke kwaliteit. Daardoor kunnen ze draad van 2.25mm2 verkopen voor 2.5mm2 met als excuus dat ze gelijkwaardig zijn?
Daar zou ik toch graag een bewijs van zien. Tot nu toe lijken me dat gewoon zelfbedachte pogingen om een uitleg te vinden.

GJ_

Moderator

Dat zeg ik toch niet? Het is bovendien helemaal niet iets van de laatste tijd. Het is altijd zo geweest.
Ik zeg alleen maar dat je betaald voor het gewicht in koper, dat is de enige exacte maat die staat aangegeven.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op zich trouwens best een leuk idee om de weerstand (in ohm/km bijvoorbeeld) erop te zetten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

als men er installatiedraad van maakt wordt die draad onder mechanische spanning van isolatie voorzien, zet je de trekkracht te hoog wordt de draad ook dunner, maar je houd wel meer lengte over aan het einde van de rol :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 8 augustus 2018 08:41:45 schreef Frederick E. Terman:
Op zich trouwens best een leuk idee om de weerstand (in ohm/km bijvoorbeeld) erop te zetten.

In de meeste datasheets staat dat ook.

ik ga hier toch ook mee met sine, kombachu, grotendikken...

als ik in de doehetzelf zaak in de kabels zoek, dan staat er overal 2.5mm² op de verpakking, de prijzen...
ik ga geen datasheets gaan napluizen om er dan achter te komen dat de fabrikant beter koper heeft en hierdoor 2.25mm² mag leveren.

dan moeten ze maar een ander getal op de verpakking zetten en niet die 'valse 2,5mm²'.
zou leuk zijn als ze zo beginnen. en idd het verhaal over de steak is zo.
bij duurdere steak is het allemaal vlees, bij goedkopere zit er misschien water bijgespoten. maar BEIDE wegen wel nog steeds 500gr.
dat je na het bakken ineens een kleinere overhoud, dat is het kwaliteitsverschil.

om het terug met kabels te zeggen.
2.5mm² goeie kabel en 2.5mm² slechte kabel behoren dezelfde diameter te hebben.
de goeie kwaliteitskabel heeft dan 7ohm/km, de mindere kwaliteit haalt dan 7.5ohm/km. er moet dan bepaalde specs opgelegd worden dat 2.5mm² tussen 7 en 7.5ohm/km moet zitten. en dan betaal je niet voor het gewicht aan koper, maar de zuiverheid van het koper.
niemand koopt toch kabel door naar de weerstand te kijken, wel naar kabelafmeting

zou leuk zijn als ledlampen zo verkocht worden, of versterkers.
"maar onze 3W led lampen geven evenveel licht als onze concurrent zijn 4W ledlampen. dus wij zetten dan ook maar 4W op de verpakking.".
NEEEE!!!, zet dan 3W 3000lumen op de verpakking, en dan heeft de concurrent 4W 3000lumen op zijn verpakking en kunnen de mensen dan kiezen voor betere kwaliteitslampen (lees: beter rendement)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 8 augustus 2018 09:43:37 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Daar ben ik het ook volledig mee eens. Ik vind ook dat 2,5mm2 ook echt 2,5mm2 moet zijn en niet 10% minder.
Geen discussie over mogelijk.

Maar: er word dus gesproken over nominale maten, en dan kan het ineens alle kanten op. Als ze superslechte koper zouden nemen zou die 2,5mm2 waarschijnlijk ineens 2,8mm2 werkelijk moeten zijn.
Dat is allemaal tamelijk vaag en onhandig vind ik, maar zo werkt het kennelijk.
Het heeft de weerstand van "nominaal koper" en daar is de werkelijke diameter op aangepast :-)

Maar nummer 2: het is onzin te beweren dat je gefopt word omdat je minder krijgt dan waar je voor betaald. Je betaald voor het kopergewicht, en dat klopt gewoon.

Op 7 augustus 2018 23:48:45 schreef testman:
….te testen door elk stuk aan elkaar te maken en er 16A door te jagen, het stuk draad wat warmer wordt als de andere stukken is slechtere kwaliteit koper.

Je kan het ook anders zien. Het stuk wat dunner is heeft een grotere weerstand, daarin wordt meer warmte ontwikkeld maar er is minder kopervolume om die warmte op te nemen, dus wordt de temperatuur hoger.

Het verhaal dat je betaalt voor het kopergewicht en dat het dus gewoon klopt kan ik ook niet volgen. Als ik 100 meter draad koop en de doorsnede is 6% minder, dan heb ik toch ook 6% minder kopergewicht?

Verder gaat het er ook niet om of ik genoeg koper voor mijn geld krijg, het gaat om de elektrische belastbaarheid van de draad. En als die 6% dunner is, dan is de belastbaarheid dus ook 6% minder.

GJ_

Moderator

Op 8 augustus 2018 10:09:48 schreef KlaasZ: Als ik 100 meter draad koop en de doorsnede is 6% minder, dan heb ik toch ook 6% minder kopergewicht?

Nee natuurlijk niet. Het opgegeven gewicht is van de dunnere draad, dat is toch niet zo ingewikkeld.

Op 8 augustus 2018 10:09:48 schreef KlaasZ: Verder gaat het er ook niet om of ik genoeg koper voor mijn geld krijg, het gaat om de elektrische belastbaarheid van de draad. En als die 6% dunner is, dan is de belastbaarheid dus ook 6% minder.

Dat is juist die onduidelijkheid. Men gaat kennelijk uit van nominaal koper om het zo maar even te noemen, en beter koper, dat in die draad verwerkt zit. De belastbaarheid is vergelijkbaar met nominaal koper van de opgegeven dikte :-)
Het is als je heeeel goed je best doet wel te begrijpen, maar het blijft onhandig en verwarrend.

En zoals ik al zei: het is helemaal niets nieuws, het is altijd al zo geweest.

Als "ze" het nou allemaal gewoon duidelijk willen maken moeten ze gewoon het "nominale koper" gelijk maken met het koper dat ze allemaal gebruiken. Dan gaat de belastbaarheid omhoog omdat dan de dikte ook gewoon moet zijn wat er op staat als nominale dikte. En uiteraard gaat de prijs dan omhoog omdat het gewicht omhoog gaat.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 8 augustus 2018 10:24:56 (14%)

Op 8 augustus 2018 10:18:56 schreef GJ_:
Nee natuurlijk niet. Het opgegeven gewicht is van de dunnere draad, dat is toch niet zo ingewikkeld.

Ik heb op een doos installatiedraad nog nooit het kopergewicht zien staan. Misschien vermelden ze het dan ergens anders, en dan kan je op grond van dat getal ook uitrekenen dat ze de 2,5 mm2 niet halen. Hoe dan ook, het gaat mij niet om het gewicht, maar om de belastbaarheid van de draad. En als de doorsnede minder is dan 2,5 mm2, dan is de belastbaarheid ook minder. Dat is toch ook niet zo moeilijk te begrijpen?

Jinny

Golden Member

En als de doorsnede minder is dan 2,5 mm2, dan is de belastbaarheid ook minder. Dat is toch ook niet zo moeilijk te begrijpen?

Nee, dat is niet waar.
De soortelijke weerstand is de maat in deze.
Immers, volgens jouw redenatie kan je een draad van 10qmm koper gelijk belasten als een alu draad van 10qmm.
En dat is pertinent niet zo.
Als de soortelijke weerstand zakt, kan je voor een gelijke belasting de draad dunner maken.

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 8 augustus 2018 11:01:01 (19%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 8 augustus 2018 09:41:03 schreef fcapri:

zou leuk zijn als ledlampen zo verkocht worden, of versterkers.
"maar onze 3W led lampen geven evenveel licht als onze concurrent zijn 4W ledlampen. dus wij zetten dan ook maar 4W op de verpakking.".
NEEEE!!!, zet dan 3W 3000lumen op de verpakking, en dan heeft de concurrent 4W 3000lumen op zijn verpakking en kunnen de mensen dan kiezen voor betere kwaliteitslampen (lees: beter rendement)

dit is ook een goede, heb je al eens gemeten wat de daadwerkelijke stroom van die lampen is, ik heb er diverse gemeten en weet dat die opgegeven stroom ook lang niet altijd klopt, tevens is de witte bol op ledlampen nogal lumen vretend. al eens een geconfectioneerd verlengkabeltje opgemeten? scheelt zo 20-50cm en dat is geen af en toe iets, maar standaard zo.

gooi een jerrycan van 10 liter vol met benzine bij de pomp, bij 6 verschillende pompen zul je andere waarden op de pomp gaan uitlezen, ze worden maar eens per zoveel jaar geijkt..

als ik hier een stuk VD meet, is meten met de punt van de schuifmaat of in de kern ook een verschil, op de punt druk je al snel te hard en kan ik er nog 1,6mm van maken, in de kern van de schuifmaat zit ik op 1,74mm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

.

Heeft de topicstarter al daadwerkelijk de weerstand van de betreffende kabel opgenomen (met een 4-punts meting) ?

.

Op 8 augustus 2018 11:00:20 schreef Jinny:
Immers, volgens jouw redenatie kan je een draad van 10qmm koper gelijk belasten als een alu draad van 10qmm.

Dat is een vreemde suggestie. Ik beweer dat nergens, omdat ik heel goed weet wat het verschil is tussen koper en alu.

Als de soortelijke weerstand zakt, kan je voor een gelijke belasting de draad dunner maken.

Dat is maar helemaal de vraag. Zakt de soortelijke weerstand, en is het koper nu zo veel beter dan vroeger? ik geloof er geen bal van. En al was het zo, dan heb je nog altijd dezelfde warmteontwikkeling die door minder kopervolume moet worden opgenomen, dus de temperatuur wordt hoger.
En tenslotte blijf ik van mening, als draad wordt verkocht als zijnde 2,5 mm2, dan verwacht ik ook fysiek 2,5 mm2 en niet 2,25 of zoiets.

alu is wel een verschil, de weerstand is 2x hoger als die van koper.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 8 augustus 2018 13:02:48 (36%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dus als ik een rol draad koop staat daar ergens een gewicht op? Nog nooit gezien.
Dan moeten ze die draad ook maar per kg verkopen ipv per meter.

GJ_

Moderator

Als ik kabel koop zit er een kopertoeslag op per kilo koper.

Op 8 augustus 2018 12:41:04 schreef KlaasZ:...en is het koper nu zo veel beter dan vroeger?...
En tenslotte blijf ik van mening, als draad wordt verkocht als zijnde 2,5 mm2, dan verwacht ik ook fysiek 2,5 mm2 en niet 2,25 of zoiets.

1) ik denk niet "dan vroeger", maar ten opzichte van "gewoon koper". Vroeger was de kabel ook al dunner.
2) Als de kabel gewoon zo dik was als de nominale waarde was alles een stuk duidelijker. En iets duurder. Dus 100% mee eens.

Op 8 augustus 2018 12:16:35 schreef joopv:
.

Heeft de topicstarter al daadwerkelijk de weerstand van de betreffende kabel opgenomen (met een 4-punts meting) ?

.

Neen, ik heb alleen de diameter opgemeten met een (digitale) schuifmaat.

Inderdaad, als er termen als zijnde nominaal gebruikt worden kan er afgeweken worden. De vraag is ook of de fabrikanten al dan niet de nominale waarde geven op hun verpakking?

Wikipedia legt het als volgt uit:

De vermelding van een maat wijkt vaak af van de werkelijke maat.

Een fietsband met de nominale maat 26 × 1 heeft een buitendiameter van 617 mm, wat niet overeenkomt met de 660 mm die men zou verwachten door 26 inch om te rekenen. De nominale maat moet meer beschouwd worden als een typenummer, en het heeft geen zin na te meten of het klopt.

Een soortgelijke situatie geldt bij de meterbanden van de korte golf. De werkelijke golflengte van de 41-meterband is zelfs korter dan de golflengte van de 40-meterband namelijk ongeveer 39 m.

De netspanning uit een Europees stopcontact is nominaal 230 volt, maar in werkelijkheid kan die spanning enkele procenten afwijken.

Mvg

Frederick E. Terman

Honourable Member

De werkelijke golflengte van de 41-meterband is zelfs korter dan de golflengte van de 40-meterband namelijk ongeveer 39 m.

De '41-meterband' zit rond 7,3 MHz, overeenkomend met ca. 41 meter.
(Die 39 m zou overeenkomen met 7,7 MHz, wat geen omroepfrequentie is.)

Wel is natuurlijk '40 meter' voor de amateurband niet zo nauwkeurig, want die komt eerder overeen met 42 meter.
Maar ook die benamingen zijn 'nominaal', en vormen het gemakkelijke rijtje 160-80-40-20-10m (plus, sinds 1947, 15m).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 8 augustus 2018 14:48:14 schreef Robbe de Smet:
Inderdaad, als er termen als zijnde nominaal gebruikt worden kan er afgeweken worden.

Daar kan ik het mee eens zijn. Het is voor een fabrikant onmogelijk om een koperdraad exact 2,50000 mm2 te maken. Er is dus een afwijking mogelijk. De vraag is hoe groot de toegestane afwijking is. De Europese Commissie heeft dat ongetwijfeld ergens vastgelegd.