2,5 mm2 = 2,26 mm2

GJ_

Moderator

Met een nominale maat kan je erg veel afwijken natuurlijk, het is maar net wat je uitgangspunt is.

Op 8 augustus 2018 13:51:37 schreef kombucha:
dus als ik een rol draad koop staat daar ergens een gewicht op? Nog nooit gezien.
Dan moeten ze die draad ook maar per kg verkopen ipv per meter.

dat doen ze al, de blanke vertinde koperdraad voor onder andere badkamer aarding gaat per 5 kilo, de leveranciers geven een ~lengte op, meen dat je dan een 90 meter hebt. de diameter staat erbij, 2,8mm diameter bij 6mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Geloof dat ik dan ook maar eens met nominale euro's ga betalen.

Maar wat zijn de referentie waarden? In huis moet 2,5mm2 de 2,5 is dus blijkbaar geen maat, waar moet ik dan aan voldoen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Geloof dat ik dan ook maar eens met nominale euro's ga betalen.

Eigenlijk gebeurt dit al. Als je een aandeel koopt van 5€ is dit de nominale waarde op dat moment. Bij verkoop is de reële waarde meer, minder of gelijk.

Maar wat zijn de referentie waarden? In huis moet 2,5mm2 de 2,5 is dus blijkbaar geen maat, waar moet ik dan aan voldoen

Denk dat er algemeen aangenomen wordt dat de nominale waarde bijna de juiste waarde is mochten er ooit rechtzaken van komen. Fabrikanten tonen meestal aan volgens welke normen ze werken. Voer voor advocaten zeggen ze in België.

Mvg

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe nauwkeurig is een draad op 2,5mm2 te trekken? Ik ben zelf nog niet in een draadtrekkerij geweest maar wel bij Aurubis in Olen. Daar maken ze van ruw koper en van afvalkoper terug zuiver koper via elektrolyse. Daarna trekken ze van dat koper, via extrusie, oa koperprofielen en dikke koperdraad die op rollen van 2ton wordt verkocht voor verdere verwerking tot draad en andere producten. Hoe nauwkeurig kan je dat extrusie proces houden?

De kwaliteit van het gebruikte koper zal bij een ordentelijke firma als draka of kabelwerk eupen geen probleem zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

die bedrijven krijgen hun koper op rol aangeleverd, dat doen ze niet zelf. ze maken er wel zelf snoer, kabel en draad van met isolatie. naar gelang vraag wordt er geproduceerd. soms is bepaalde kabel niet voorradig bij leveranciers, dan moet deze weer bijgemaakt worden.

die bedrijven zijn dus ook afhankelijk van de koper leveranciers, de zuiverheid is niet altijd hetzelfde. de mijn waar het koper uitkomt is daar een groot deel van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 augustus 2018 18:52:54 schreef buckfast_beekeeper:
Hoe nauwkeurig is een draad op 2,5mm2 te trekken?

Ik denk dat dit toch mogelijk moet zijn want ze kunnen toch wikkeldraad voor trafo's maken van allerlei maten tot zelfs 0,1 mm en wellicht nog dunner ook.

Op 8 augustus 2018 18:52:54 schreef buckfast_beekeeper:
Hoe nauwkeurig is een draad op 2,5mm2 te trekken?

Heel nauwkeurig. Toen ik stage liep bij Draka kregen die het koper geleverd als dik draad, ongeveer 10mm dik. Dat werd door meerdere achtereenvolgende stenen met trechtervormige gaten getrokken tot de gewenste dikte was bereikt. Ik denk dat een nauwkeurigheid van 0,01 mm bij dat proces haalbaar is.

Draad dikte tolerantie is +/- 1% van de diameter.
In bijlage de maattabel van een Duits/Zweeds koperdraad fabrikant.

Op 8 augustus 2018 18:04:56 schreef Robbe de Smet:
Eigenlijk gebeurt dit al. Als je een aandeel koopt van 5€ is dit de nominale waarde op dat moment. Bij verkoop is de reële waarde meer, minder of gelijk.

Dat is de nominale waarde van het aandeel. Niet de nominale waarde van de euro.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 augustus 2018 19:32:21 schreef testman:
die bedrijven krijgen hun koper op rol aangeleverd, dat doen ze niet zelf. ze maken er wel zelf snoer, kabel en draad van met isolatie. naar gelang vraag wordt er geproduceerd. soms is bepaalde kabel niet voorradig bij leveranciers, dan moet deze weer bijgemaakt worden.

die bedrijven zijn dus ook afhankelijk van de koper leveranciers, de zuiverheid is niet altijd hetzelfde. de mijn waar het koper uitkomt is daar een groot deel van.

Aurubis zuivert zelf het koper. De anodes worden zelf gegoten (gesmolten oud koper en te dunne anodes) of komen per boot aan. Het zuivere koper migreert door elektrolyse naar de RVS kathodes. Om de x dagen worden deze kathodes 'getrokken'. Na y weken zijn de anodes te dun geworden en worden ze vervangen. Het zuivere koper wordt dan terug gesmolten en verder verwerkt. Ze garanderen een zuiverheid van 99,995%. Aurubis is 1 van de grote wereldspelers wat ruwe koperdraad betreft. Van Olen gaat de dikke draad verder naar de verwerker. Dat kan gaan van bovenleiding tot signaaldraad. Bij het begin van de machine zie je het koper amper bewegen. Aan het einde komt de draad er aan een deftige snelheid uit. Ik ben er nog nooit voorbij gekomen dat er geen voorraad is.

Bij een open bedrijvendag, indien ze deelnemen, altijd interessant om eens te bezoeken. Meestal zijn de beschikbare plaatsen snel ingevuld. Ten tijde dat ze nog Umicore waren was het nog interessanter omdat dan ook de nanotechnologie en kobalt productie in de rondleiding zat.

@murphy 0,1mm gaan ze niet meer extruderen. Dat gaan ze eerder walsen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 8 augustus 2018 21:26:39 schreef buckfast_beekeeper:
@murphy 0,1mm gaan ze niet meer extruderen. Dat gaan ze eerder walsen.

Extruderen gaat helemaal niet bij koperdraad. En walsen doen ze ook niet bij zulke kleine diameters. Zoals ik zei, het wordt door een treksteen getrokken.

Op 8 augustus 2018 21:19:30 schreef ohm pi:
[...]Dat is de nominale waarde van het aandeel. Niet de nominale waarde van de euro.

Dat schrijf ik toch? Welk woord heb je niet begrepen: nominale, waarde, dat of moment? Of gaan we gaan vitten of euro's wel of niet nominaal zijn?

De werkelijke waarde van een euro vandaag kan ferm afwijken van de werkelijke waarde van een euro morgen...

Mvg

Robbe

Anoniem

Ik tank aan de pomp 40 liter benzine. En ik betaal natuurlijk 40 liter.
In werkelijkheid krijg ik maar 35 liter .
jamaar zegt de pomphouder, onze benzine heeft een hogere calorische waarde dus met 35 liter van onze benzine kun je even ver rijden als met 40 liter van de concurrentie, dus wat is je probleem?
Met dat soort verhaaltjes moeten ze bij mij niet afkomen.

En andere bemerking. Het AREI en de NEN schrijven voor dat de doorsnede van de geleiders voor een kring minimaal 2.5mm2 moeten bedragen. Dat is dus een limiet minimum minimorum. De gebruikelijke doorsnede is de minimale van 2.5mm2.
Maar als je nu draad van 2.25mm2 installeert voldoe je
in princiep niet aan die voorwaarde.
Ik heb de vraag aan aib-Vinvcotte gesteld en hou je op de hoogte als ze antwoorden.

Problemen heb ik niet grotedikken met uw tankbeurt. Ik vraag mij enkel af of het de nominale waarde is dat er op een rol 3G2,5 staat of dat het de reële waarde is.

Volgens GJ_ en andere leden is het de nominale waarde. Ik neem dit aan daar GJ_ ervaring heeft. Klopt dit? Is aan GJ_ om zijn stelling te staven als hij dat wil. Moet niet, met zijn interpretatie kan ik leven.

Hoe moet je nominaal interpreteren? Ik geef hierboven ergens een voorbeeld van hoe Wikipedia het ziet. Maar ja, er staat zoveel onzin op Wikipedia. Klopt dit? Tja, soms moet je iets leren aannemen. Dit maakt het leven op een forum een stuk draaglijker.

Uw vraag zou beter zijn, wat is volgens jou nominaal en staaf je uitleg zonder wikipedia. Niet dat ik Wikipedia zo slecht vind. Is soms een handig hulpmiddel als je zelf al de klok weet hangen maar de klepel niet vindt.

Mvg

Robbe

Ik heb ook maar eens een stukje installatiedraad opgemeten met een micrometer: 1.76 mm. Dat is 2.43 mm^2. dat komt toch wel aardig in de buurt van de 2.5 mm^2.

Zelfde verhaal hier.

Stuk 2.5 mm² draad met Mitutoyo digitale micro meter gemeten (resolutie 0.001 mm)
Fabrikant van de draad is Nexans Benelux

De diameter varieert tussen 1.759 mm en 1.780 mm als je de draad op verschillende plaatsen meet.
Draad en meettoestel op kamertemperatuur.

De diameter 1.780 wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat de draad niet volledig cilindervormig is, maar licht torus-vormig omwille van het opgerold zijn in de verpakking.
De meetstift van de micro meter heeft een diameter van 6.35 mm.
De klemming van de draad tussen de micrometer gebeurt met een constant koppel.

De vermoedelijke oppervlakte bij diameter 1.759 is dan 2.43 mm²
hetzij een afwijking van 0.07/2.5 = - 2.8 %

Wat veel gedaan wordt is dat er een "standaard" wordt vastgesteld. Bijvoorbeeld gronings aardgas of brent-olie. Als je dan 100 vaten of 100 kuub koopt, dan kan dat iets meer of minder zijn afhankelijk van de calorische inhoud.

Idem met een koper-draad. Als je 2.5mm^2 koperdraad koopt, dan kan ik me voorstellen dat er een vergelijkbare standaard is. Maar wat IK dan verwacht is dat de standaard voorschrijft: Equivalent met 2.5mm^2 ECHT KOPER.

Dus als DKF ("delftse kabel fabriek") koper heeft waar wat ijzer doorheen zit, zodat het 20% minder geleiding heeft, dan kunnen ze dat toch voor 2.5mm^2 kabels verkopen door 20% meer doorsnee te leveren.

Als nu een andere fabriek 20% hoge temperatuur supergeleider meemengt zodat de geleiding 20% beter is, dan kunnen ze ongeveer 2.0mm^2 kabels verkopen voor 2.5mm^2.

Het enige is dat ik verwacht dat dit niet mogelijk is. Koper zal 1 van de beste geleiders zijn en je kan niet zomaar 10% beter krijgen door goedkope elementen bij te mengen.

Dus ik houd het er op dat ze gemeen doen: waar iedereen dus 2.5mm^2 +/- 1% levert, leveren zij +/- 10% (in de praktijk -10% ... -8%) aan de mensen die niet goed zijn in het lezen van de kleine lettertjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 augustus 2018 10:56:31 schreef rew:
Koper zal 1 van de beste geleiders zijn

Klopt. Alleen zilver is een betere geleider, maar het verschil is zo klein dat het niet loont om met zilverdraad te gaan werken. Bijmengen van andere metalen aan het koper zal in het algemeen de geleidendheid alleen maar slechter maken.

Anoniem

Ik heb deze morgen contact opgenomen met aib-Vincotte en de vraag gesteld: Als AREI vereist dat de minimale sectie 2.5mm2 is, en de werkelijke draaddoorsnede is slechts 2.25mm2, dan voldoet de installatie in principe niet?
Ik heb net antwoord gekregen , kort en bondig.
Als er twijfel is betreffende de draadsectie wordt de sectie vermeld op de kabel als waarde aangehouden.
Nu nog even een kabelfabrikant om uitleg vragen, dan hoeven we zelf geen theorieën uit de duim te zuigen. ;-)

Klaar en duidelijk als je kabel gebruikt, het staat er op. Bij een rol preflex staat het er mijn inziens niet op. Zou straf zijn dat ze dan een installatie zouden afkeuren.

De datasheet waar pamwikkeling naar verwijst is toch ook duidelijk. Fabrikant geeft nominale waarde, afwijking en een norm mee die ze volgen.

Alleszins al bedankt voor de tip.

Mvg

Robbe

Edit

Anoniem

Ook op H07V-U staat tekst gedrukt op de isolatie.
Niet dat ik verwacht dat men het gaat nameten, en de keurder ziet wel op het oog of het 1.5,2.5 of 4mm2 is.Tussenliggende waardes zijn er in principe niet.
Ik verwacht ook niet dat 9% minder koper enig probleem zou kunnen geven, maar het is interessant waarom de fabrikant bewust, nameetbaar en zonder blozen een mindere doorsnede levert dan opgegeven.
Raar dat hier meegedacht wordt met de fabrikant,terwijl niemand dat van andere producten zou pikken.

Slechts 20 cl Coca-Cola in een 25 cl verpakking?
Coca smaakt beter dan Pepsi, dus mag het?????

Meedenken met de fabrikant? Ik in ieder geval niet. Ik vind het onacceptabel dat je 10% minder koper krijgt dan wat je zou denken. Levensgevaarlijk. Natuurlijk 10% hoort niet direct brand te veroorzaken, maar als je zo blijft redeneren kan 20% minder eigenlijk ook wel. Waar houdt het op?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In de datasheet van de fabrikant die pamwikkeling hierboven geeft spreekt de fabrikant van een tolerantie van +/-1% van de diameter, wat ik nog aannemelijk vind.

Je zou eigenlijk de datasheet moeten hebben van de gemeten koperdraad van topic starter om te zien wat zij geven. Pas dan kan men nameten en spreken van enige vorm van bedrog. Ook niet alle firma's over dezelfde kam scheren.

Mvg

Robbe

Ze besparen gewoon op koper; think big.
Ik heb ook meermaals draden opgemeten, en nog *NOOIT* een afwijking geconstateerd die in het positieve deel van de tolerantieband valt. En zoals meerdere mensen hier al hebben bevestigd is het echt geen technische beperking aan het productieproces. Elke honderdste millimeter minder levert keiharde euro's op.

Het is oneerlijk, maar ik denk dat je een fabrikant alleen een verwijt kan maken als ze de specs in hun eigen datasheet niet halen. Wel de vraag of alle fabrikanten zulke gedetailleerde datasheets hebben....

If you want to succeed, double your failure rate.