wissel bediening met triacc

Lambiek

Special Member

Dat maakt ook niets uit, met die 470 Ohm en bijv. 5V staat er al 10mA op de gate.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

klopt. Als hij miet volledig is geladen, komt er maar een halve puls. Dan kan ik hem met de andere ingangsspanning ontladen en een nieuwe puls geven. Maar aan de negatieve kant geen enkele puls die de triac doorgeeft. Die komt overigens wel op zijn gate binnen

De positieve puls is 100mV, de negatieve 200mV (op de gate)

Vreemd dat het verschillend is. Of is dat een hint in de richting van waar het probleem zit?

iemand die de schakeling even kan nabouwen en het resultaat kan laten weten? Ik ben zo ongeveer ten einde raad.

Ten opzichte van welk punt meet je die waarden ?
Hoe kan de elko zich laden/ontladen ? Of is schema niet compleet

[Bericht gewijzigd door BenI2C op vrijdag 7 september 2018 21:11:27 (13%)

ik meet die waarden t.o.v. de massa. De elco ontlaadt zich doordat ik de ingang beurtlings tegen de + of de massa hou.

schema is compleet. Voor heel elementair meten heb ik de beide torren weggelaten en de ingang van de elco zelf gebruikt.

Welke massa verbinding is er dan naar de wisselspanning.?

de MT1 van de triacs en de R2 en R3 liggen aan één kant van de AC-voeding, de massa. Dat is ook de massa van de DC. De andere kant van de AC-voeding hangt aan de bovenzijde van de wisselspoelen.

Anoniem

Heb deze schakeling ook op breadboard gezet.
De wisselspoel heb ik vervangen door 2 gloeilampjes van 24V/3W
TIC226 ipv TIC206, Transfo 18Vac,
Sturing door C1 afwisselend aan 5Vdc en GND te leggen.

En ja er is wat met die negatieve puls!
Bij pos-puls gaat lampje 1 kort aan
Bij neg-puls blijft lampje 2 uit
De pulsvolgorde moet pos-neg-pos-neg-pos-neg zijn wat normaal is.

Als ik de stuurspanning verhoog van 5Vdc naar 12Vdc gaat bij een neg-puls lampje 2 wel branden maar altijd zwakker en korter dan lampje 1.

De stuurspanning verhogen van 5Vdc naar 12Vdc resulteert in een hogere triggerstroom.
Denk dus nog steeds dat het in die richting moet gezocht worden.
En hoe zit dat weer met die 4-kwadranten?

Wat is het vermogen van zo een wisselspoel?
Je kunt misschien wat testen met lichtere types, die hebben ook lagere triggerstromen.

Edit: Pulsen van 100mV en 200mV? Ik zou eerder 700mV verwachten

de wisselspoel krijgt een spanning van ca 18v AC en de stroom is ong 0,5A. Dus zeg maar 10W.

als ik goed zie is de massa van de DC niet verbonden met de massa van de AC. Als die verbinding er niet is, ziet de schakeling toch alleen maar een zwevende nul en een zwevende +, en zal daar niet op reageren? Of zie ik dat fout.
In elk geval: ook geprobeerd. En dan reageren de triacs nergens op.

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 7 september 2018 21:47:54 (13%)

en de pulsen zijn 1V en 2V, de probe heeft een factor 10 verzwakking. Sorry.

Arco

Special Member

De dc aarde moet met de wissel (MT1) verbonden zijn, anders werkt 't niet (goed)
Je mag trouwens de 'edit' toets wel gebruiken ( https://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png ) ; 13 topic-kicks in zo'n kort topic is nogal storend...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die triac ontsteekt negatief veel slechter dan positief, op bijgaand plaatje zie je het verschil in de vier mogelijkheden, 1 pos spanning pos ontseekpuls,2 pos spanning neg ontsteekpuls, 3 4 neg spanning pos ontsteekpuls, 4 3 neg spanning neg ontsteekpuls.

vergeten

Golden Member

@TS
Leuke eenvoudige schakeling.
Wat zijn dat voor "spoelen" met die middenaftakking, zijn
dat 2 relais of is het wat anders?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dat zijn de beide spoelen van een wissel in de treinmodelbaan. De ene spoel voor rechtdoor, de andere voor afbuigend. De schakeling is lekker eenvoudig en heeft tevens een beveiliging dat de puls die de wisselspoelen krijgt beperkt van duur is zodat de spoel niet kan doorbranden als er een contact zou blijven hangen. Hoe kan ik de negatieve puls zo groot krijgen dat de triac wel voldoende ontsteekt?

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 7 september 2018 22:16:32 (12%)

grotere condensator, hogere spanning, lagere weerstand.

Op 7 september 2018 22:32:14 schreef rwk:
grotere condensator, hogere spanning, lagere weerstand.

Alle 3 al geprobeerd. Geen resultaat. Wel op de positieve puls, niet op de negatieve.

Anoniem

Nog ff testje gedaan

C1 weggelaten en rechtstreeks op R1 spanning gelegd.
Vanaf +2,2Vdc gaat triac 1 geleiden. Triggerstroom is dan zowat 1.7mA
Vanaf -4,5Vdc gaat triac 2 geleiden. Triggerstroom is dan zowat 6,5mA
Dus zoals rwk zegt: hogere triggerstroom nodig om te ontsteken.

En dan is er nog wat:
De pos-puls krijg je wanneer de condensator wordt opgeladen.
Er ligt dan continu spanning aan van een voeding.

De neg-puls krijg je wanneer de condensator wordt ontladen.
Maar je condensator is hier ook de voeding.
Een voeding waarvan de spanning zakt zodra het ontladen begint!

Met deze vaststellingen mogen we besluiten dat deze schakeling te simpel is om goed te werken.

Arco

Special Member

Neem iets als een TC4428...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom wil je dat wissel eigenlijk op deze manier aansturen? Er zijn toch veel directere methodes?

Thevel

Golden Member

Als de ingang 'zwevend' is dan zal theoretisch de spanning op beide emitters de halve voedingsspanning moeten zijn.
Als een van de transistors maar een beetje 'lekt' dan kan mogelijk de spanning op de emitters te laag zijn om een negatieve puls op te wekken.
Beide 10k weerstanden zorgen dat de emitters altijd op halve voedingsspanning liggen..
Het bovenstaande verhaal gaat alleen op als de ingang 'zwevend' kan zijn, als de de ingang digitaal gestuurd wordt (dus 0 of 1) dan hebben de weerstanden geen invloed.

Met 47µF zal de onteekpuls ongeveer 15ms zijn, misschien is dat een beetje kort.

Gezien de bevindingen van cj-electronics moet de condensator een factor 10 groter en de spanning naar 12V, dan kan de weerstand 470 blijven, je moet dan inderdaad wel digitaal aansturen (in rust niet zwevend) en ook zul je een richtimpuls moeten geven om de schakeling en de wissel in dezelde stand te zetten.
Als je de schakeling van Thevel wil toepassen is de richtimpuls niet nodig maar moet de spanning nog wel weer verdubbeld worden naar 24V.