Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Op 24 september 2018 14:55:40 schreef Roland van Leusden:
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brieven…
Die 'technische specificaties' benoemen nergens het gebruikte remsysteem, wel dat er een 800W motor en dat er standaard 105Ah accu's en een gepoedercoat stalen frame word gebruikt maar NERGENS iets over het gebruikte remsysteem 
Er zit een vrijloop/handrem op volgens deze specificatie maar de bediening daarvan zit aan de achterkant van de Stint.
Regeneratief remmen lijkt hier dus de standaard.
Als om de een of andere reden dat gashendel mechanisch defect raakt of niet goed wordt ingelezen door de motorcontroller dan kan het voertuig niet meer goed gecontroleerd worden. Zit er en dodemansfunctie op het voertuig? B.v. door een schakelaar onder het platform van de operator? Had die het voertuig tot stilstand kunnen brengen door simpelweg van het voertuig af te stappen? Zit er een soortgelijke functie op het stuur dat als je deze loslaat het voertuig automatisch afremt? De technische specificatie rept niet over dit soort veiligheden.
Op 24 september 2018 13:57:03 schreef RAAF12:
Aan zo'n stint zit een lange stuurkolom waarom bleef die niet haken achter de dichte spoorboom?
De spoorboom is ontworpen om kapotgereden te kunnen worden, voor het geval dat je om de een of andere manier op het spoor staat terwijl de bomen sluiten.
De stuurkolom zal naar achteren kantelen en zich er wel onderdoor wurmen, als die niet afbreekt.
Op 24 september 2018 15:45:20 schreef Benadski:
Ik zou denken, zet op de voetenplank een schakelmechanisme die de regelaar ontkoppelt en de motorwikkelingen kortsluit wanneer er wordt afgestapt, of maak zoiets met een noodstop. Dan stopt het ding ongeacht of er EM problemen zijn of er een fout in de software zit. Het moet wel iets zijn dat altijd en in blinde paniek werkt en begrepen kan worden.
Schijnbaar gaat het ding in stop zodra je het stuur loslaat.
[Bericht gewijzigd door Sine op (79%)]
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Je stuurt met de kolom en de 2 handgrepen, dus dat ding moet kunnen draaien anders kan je niet sturen. Nu lijkt mij een beweging naar voren of naar achteren ook mogelijk en dan lijkt remmen op 4 wielen ook mogelijk voor een eventuele noodstop en dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn en is dan ook niet afhankelijk van electronica wat zou kunnen weigeren.
Groetjes Hans.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wellicht wel zinvol om de titel even aan te passen van 'stins' naar 'stints'. Voorkomt (waarschijnlijk) dubbelposten...
Op 24 september 2018 16:32:49 schreef Arco:
Wellicht wel zinvol om de titel even aan te passen van 'stins' naar 'stints'. Voorkomt (waarschijnlijk) dubbelposten...
Done.
Ik ben niet zo gek op topics direct na zo'n ongeluk waar we met z'n allen wat gaan zitten gokken naar een oorzaak, maar goed.
Als er echter wat directer gewezen gaat worden naar mogelijke schuldigen gaat er direct een slot op!
EMC los je op 3 manieren op:
1. De bron onschadelijk maken (kan niet bij de spoorwegovergang).
2. Het apparaat (de Stint) ongevoelig maken voor elektromagnetische velden die de werking kunnen verstoren.
3. De koppeling tussen het elektromagnetische veld van de overweg en de Stint verkleinen (door een juist toegepaste afscherming.
Tip: Houd bij de overweg eens een kompas en zie hoe dat kompas tekeer gaat als er een trein voorbij rijdt. Dan lijkt het Noorden opeens heel ergens anders te liggen dan het werkelijke Noorden.
De EM velden bij spoorlijnen zijn zeker een orde van grootte sterker dan het aardmagnetisch veld. Als er dan ook nog hoogfrequente componenten bij zitten, o.a. door schakelende voedingen in treinen, heb je een mogelijk probleem.
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Op 24 september 2018 16:39:00 schreef GJ_:
Ik ben niet zo gek op topics direct na zo'n ongeluk waar we met z'n allen wat gaan zitten gokken naar een oorzaak, maar goed.
Als er echter wat directer gewezen gaat worden naar mogelijke schuldigen gaat er direct een slot op!
Waarom heb jij daar een probleem mee? Het lijkt mij juist uiterst leerzaam om over zulke situaties te speculeren en informatie te delen als techneuten onderling.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dit soort electrokarretjes waren waarschijnlijk geheel immuun voor dat soort storing (simpel omdat er bijna geen electronica in zat...
)
PostNL heeft onlangs een nieuwe versie daarvan geintroduceerd alsof het een nieuwe uitvinding was. (terwijl er 50 jaar geleden waarschijnlijk veel meer rondreden als nu...)
Niemand die zich hier de vraag stelt, dat dit personenvervoer is, zonder rijopleiding, etc??? En hoe zoiets gehomologeerd wordt door de staat is helemaal een raadsel. één rem voor een slordige 500kg, en de verkoper stelt dat dat ding dan op 3m stil staat? Beetje to good to be true mi.
Sorry mods voor dat tweede topic, maar vond het niet meteen terug 
[Bericht gewijzigd door GM Tech op (11%)]
Op 24 september 2018 16:39:30 schreef wvogel57:
Tip: Houd bij de overweg eens een kompas en zie hoe dat kompas tekeer gaat als er een trein voorbij rijdt. Dan lijkt het Noorden opeens heel ergens anders te liggen dan het werkelijke Noorden.
Dat vind ik weer zo'n Zwiterse 'Elektrosmog'-benadering. Iets heel gevoeligs gebruiken, en er dan naar wijzen en zeggen 'zie je wel hoe erg het allemaal wel niet is!'.
Het kompas zou zelfs op een stoomtrein nog reageren; er zit genoeg ijzer aan zo'n locomotief.
Een kompas reageert nog minstens 10x zo sterk op het magneetje van je telefoonhoesje. Dus daarvan zou - volgens deze logica - de bakfiets nog tien keer zo snel van slag moeten raken.
--
Een remweg van 3 m bij een snelheid van 15 km/h krijg je met een remversnelling van nog geen 3 m/s2. Dat is niet ongelooflijk veel, ook niet voor het maximum laadgewicht van 350 kg.
Je moet wel op tijd begínnen met remmen: met een reactietijd van 1 seconde rijd je (bij 15 km/h) nog ruim 4 m voordat je begint met remmen. Maar daaraan kan de constructie niets veranderen.
Op 24 september 2018 16:47:08 schreef Blackfin:.. als techneuten onderling.
Voorlopig word er maar wat gegokt. En daar wou ik me buiten houden, dus dat is geen discussie.
Pas als er naar mogelijke schuldigen gewezen gaat worden heb ik er een serieus probleem mee en gaat er een slot op.
Arco
Special Member
't Is voor meer gemotoriseerde zaken vreemd dat je er niet op zijn minst een soort 'rijproef' voor moet afleggen...
Geldt bijv. voor scootmobielen (is niet eens een minimum leeftijd voor!). Vaak kan men daar ook niet mee overweg.
(plotseling achteruit i.p.v. vooruit, uit de koers raken. Ik heb al vaak meegmaakt dat je opzij moet springen om geen lichaamsdelen kwijt te raken...
)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 24 september 2018 15:57:04 schreef Blackfin:
[...]Die 'technische specificaties' benoemen nergens het gebruikte remsysteem, wel dat er een 800W motor en dat er standaard 105Ah accu's en een gepoedercoat stalen frame word gebruikt maar NERGENS iets over het gebruikte remsysteem
Toch wel. Er wordt gesproken van een standaard transaxle van een scootmobiel, wat overeenkomt met mijn eerste indruk. Die remt inderdaad uitsluitend op de motor en doet dat eigenlijk heel goed - zo lang er geen mankement optreedt.
Later is er kennelijk nog een handrem(metje) bijgekomen, mogelijk iets zwaarder dan wat je op een scootmobiel tegenkomt maar waarschijnlijk niet in staat om 400kg + volle tractie te beremmen.
Vandaar mijn suggestie dat zoiets in de voertuigeisen moet komen, trouwens ook voor scootmobiels - daar had ik al eerder diverse problemen verondersteld gezien het aantal oudjes dat ermee de plomp inrijdt. Zie mijn eerdere reactie waarin ik o.a. whiskey-throttle noem.
Een losse dodeman zit er vermoedelijk niet op, ik neem aan dat het loslaten van de gashandle als zodanig wordt gezien en daar zou opzich wat voor te zeggen zijn als je het tractiesysteem als onfeilbaar beschouwt. Het is opzich wel ergonomisch verantwoord om een eventuele gescheiden (hydraulisch) noodremcircuit aan het plateau te koppelen; de eerste reflex als er iets helemaal misgaat lijkt me toch om er af te springen.
@arco: plotseling achteruit is bij een scootmobiel door de matige ergonomie een heel gebruikelijk faalmodus, bijvoorbeeld als de berijder eigenlijk wilde remmen. Feitelijk gebeurt dat tussen zadel en stuur, maar daar zou je als ontwerper toch rekening mee moeten houden. Je krijgt als berijder wel een bescheiden instructie, maar de bediening wijkt af van wat je vroeger met de fiets, brommer of auto gewend was en oudere mensen leren minder snel. Dat alles met het grootste respect bedoeld, ik ken het uit de mantelzorg.
Op zich lijkt de remkracht wel redelijk in orde.
Tuurlijk, en kan nog dik maximaal 300 kilo bij.
Het is wel een singel point of failure, het is maar 1 rem.
Op de motor remt het op het zicht ook redelijk af.
Als je een kompas gebruikt in een rijdende trein zie je ook dat de kompasnaald bij het passeren van een stroom-voedingspunt ineens de andere kant op wijst. Als de trein regeneratief afremt, wijst de kompasnaald ook ineens de andere kant op. Probeer het maar, dan zul je zien dat ik geen onzin spreek. Ik heb dat al eens geprobeerd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 24 september 2018 17:02:01 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Je moet wel op tijd begínnen met remmen: met een reactietijd van 1 seconde rijd je (bij 15 km/h) nog ruim 4 m voordat je begint met remmen. Maar daaraan kan de constructie niets veranderen.
Nou je dat zo zegt... Ik heb helaas geen scootmobiel meer bij de hand om te testen, maar ik herinner me vagelijk dat er in een of andere bedieningshandeling een zeer kleine pauze zat zat die ik als 'mogelijk verwarrend' opvatte en daarmee ook een mogelijke oorzaak van ongewenste bediening. Ik weet niet zeker of dat de motorremfunctie was of de richtingswisseling. Ik neem me al enige tijd voor om een gebruikte scootmobiel aan te schaffen om wat aan te verbouwen qua bediening, maar ik moet eerst nog wat tijd en ruimte scheppen.
Algemeen: merk op dat ik me voornamelijk beperk tot scootmobiels, mogelijke foutmodi en voertuigeisen. Ik wil ook nog niet met een volledig gestrekte vinger naar een partij wijzen. Uit principe en omdat het ernaar uitziet dat er wel eens meer dingen misgegaan kunnen zijn die dus ook niet persé bij 1 partij liggen.
Anoniem
Op 23 september 2018 23:30:59 schreef ohm pi:
[...]Ik laat dat over aan de deskundigen die de Stins aan het onderzoeken zijn. Geen idee hoe de electronica eruit ziet.
Volledig mee eens. De experts van de verzekeringen zullen wel uitvlooien hoe ze zo min mogelijk schadeclaims gaan moeten betalen.
Je kan eens met de Tapir bij een spoorwegovergang gaan luisteren wat voor rommel de trein de ether in gooit.
Als je de detector uit die signaalvolger verwijdert tenminste. Dan hou je een versterker over die net als alle door rf overstuurde versterkers aan flankdetectie doet.Directe instraling noemden we dat vroeger. Vraag maar eens aan diegenen die een CBer naast de deur hadden wonen hoe het geleuter langs de pick-up ingang keihard binnenkwam. tot men de fm modulatie verplichtte.
Wat denk je zelf, zou een motor van een half miljoen Watt die gevoed wordt via glijcontacten stoorvelden of stoorsignalen geven?? 
Bovendien zitten in de grond bij de meeste spooroverwegen magnetische loops in de grond die een magnetisch rf veld van enkele MHz produceren dat door de trein opgepikt wordt. De bedoeling is als de bestuurder een sein negeert doordat hij in slaap gevallen is, of onwel geworden is, de trein automatisch stopt.
Maar het heeft weinig zin zelf te proberen een oorzaak te bedenken.
Ik gruw van dat soort kindervoertuigen afgeleid van een bolderkar. De kinderen zitten vooraan en zijn daardoor uiterst kwetsbaar.
Ik erger me ook al lang aan gewone kinderwagens.
Hoe vaak zie je plots zo'n kinderwagen van tussen twee geparkeerde autos verschijnen gevolgd door de moeder die de wagen voor zich uitduwt en op het moment dat het kind al op de rijweg is nog geen duidelijk zicht heeft op het verkeer. Het is alsof ze hun kind als een levende buffer voor zich uitduwen, ervanuitgaande dat iedereen zal (kunnen) stoppen. Daarbij beseffen ze nit welk gevaar dat kind loopt. In zo'n stint kunnen wel tien kinderen in, dus als er dan iets gebeurt dan is het een Nationale dag van rouw.
Ik ben wel benieuwd of de rem handle ook een schakelaar heeft, en dan niet voor rem lichten maar voor de regelaar.
Dus nu nog uitzoeken welk soort schakelende voedingen in rijdende treinen (sprinters) actief zijn en op welke frequenties deze stoorvelden veroorzaken. Volgens de lezingen was de trein een sprinter die ook stopt op Oss-West. Die trein moet dus dus op de overweg bij Oss-West veel stroom hebben getrokken of teruggeleverd aan de spoorlijn omdat hij juist zou stoppen op of optrekken vanaf Oss-West. De gegenereerde EM velden met hoogfrequent componenten bij de overweg zijn dan maximaal.
maartenbakker
Golden Member
@GD hoe hoog schat je het risico in als een kind besluit om zelfstandig uit te stappen zonder dat de bestuurder dat ziet?
De moeder met kinderwagen, daar kan je Darwinistisch gezien misschien vrede mee hebben? De leidster met een wagen volgeladen die is daarentegen gewend om heel goed op te letten. Dat wordt onderbouwd door het nauwelijks voorkomen van ernstige ongelukken.
RobHoi
42
Weet iemand of die betreffende trein aankwam op Oss West of vertrok?
Wat achtergrond:
Ik kan me herinneren van een stage bij de NS (ruim 30 jaar geleden) dat ik in zo'n onderstation ben geweest.Dat waren toen (en misschien nu nog wel) die gele baksenen huisjes met een of twee transformatoren aan de buitenkant. Er werd daar van de 10kV (nominaal) 1.5KV gemaakt, 6-punts gelijkgericht. De amperemeters hadden een schaal in kA en als er dan een trein ging optrekken liep er meer dan 2kA.
Ik was toen onder andere in dat onderstation bij Meppel. Daar hadden ze toen maar een trafo staan, en als er teveel treinen tegelijk optrokken liep er meer dan 4.7 kA en klapte de beveiliging eruit. De stroom werd dacht ik 3x automatisch weer ingeschakeld voordat er iemand bij moest komen.
In die tijd kwam ook de 1600 serie locomotief in dienst en die werd geschakeld met thyristoren. Als die op maximaal werd gezet liep er al iets van 3 kA.
Mijn collega's vertelden mij ook dat de NS dienstregeling bekend was bij de sterrewacht in Drente. Dat was nodig omdat het electrische veld van de trein naar Assen hun instrumenten kon beinvloeden en ze dan rekening hiermee konden houden.
Om een lang verhaal nog langer te maken: Ja, er kan veel stroom lopen als een trein optrekt.
Arco
Special Member
Weet iemand of die betreffende trein aankwam op Oss West of vertrok?
Was een intercity dus die stopt daar helemaal niet...
De kinderen zitten vooraan en zijn daardoor uiterst kwetsbaar.
Inderdaad. Temeer en vooral omdat er tussen hen en de boze buitenwereld niet meer zit dan een flinterdun paneeltje kunststof. Kreukelzones, nooit van gehoord? Auto's, treinen en vliegtuigen moeten voldoen aan zeer strenge ontwerpseisen, en terecht - welke idioot (m/v) heeft dit soort rijdende doodskist ooit toegelaten? Nu, geen enkele kreukelzone zou deze slachtoffers ooit beschermd hebben tegen een trein. Hoe lichtzinnig zijn we met zijn allen? Het is groen, het is energievriendelijk, dus hoera hoera gaan die banaan?
Ja, grif toegegeven, het is gemakkelijk om kritiek te spuien als het kalf verdronken is - maar ook ik had tot voor kort nooit van dit soort dingen gehoord. Men kan enkel hopen dat de vele andere gebruikers eens heel goed gaan nadenken.
En als er op dat toestel echt maar een enkele mechanische rem zit dan is die rem een single point of failure - absoluut totaal onaanvaardbaar. Ok, het rempedaal van een auto kan ook zo omschreven worden, maar iedere auto heeft verplicht een totaal onafhankelijk handremsysteem, en zo hoort het. Overigens heb ik zelf wel eens het koppelingspedaal van een Ducato-bestelwagen in twee stukken getrapt, dat was behoorlijk schrikken maar viel toch best te overleven.
Mijn warme medeleven met de slachtoffers, en nog meer met hun nabestaanden.
Arco
Special Member
Bij veel van dat soort zaken wordt toch de 'tombstone mentality' toe gepast. Pas als er doden vallen wordt iets failsafe gemaakt...
Ook in de luchtvaart. Er is ooit een uitbreiding van de automatische piloot voor besturing bij hydraulica uitval. Kostte 13.500 dollar en werd te duur bevonden.
Vergoeding aan nabestaanden betalen was veel goedkoper zolang het er niet teveel worden)