Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Op 26 november 2019 17:03:20 schreef Tidak Ada:
@RAAF
Je maakt minder fouten als je de tekst in het Engels invoert.
Dat scheelt namelijk een vertaalslag.
Idem andersom, Engels moet immers geen probleem zijn....

Ik doe het weleens als ik correspondentie voer met een Chinees en dan doe ik het Engels er bij. Dat werkt goed.

Als ik in een obscuur computer winkeltje in Portugal wil weten of ze nog een laptop met echte serial port hebben staan schiet mijn kennis van de taal te kort. Dan komen ze (soms) met verhalen dat er USB>serial adapters zijn. Met de laptop erbij op de translate mode kan ik het on the fly inkloppen en de jonkies in de winkel laten zien wat de bedoeling is.

maartenbakker

Golden Member

Misschien ben ik te conservatief, maar als ik in geschreven Duits niet zeker ben van een naamval of geslacht (en dat is bij gebrek aan oefening helaas heel vaak), gebruik ik liever Engels. Voor lezen (van Duits) heb ik geen translator nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@Raaf:
Google translate heeft Engels als spil. Dus als je Nederlands naar Portugees vertaalt, vertaalt Google eerst naar Engels en dan van Engels naar Portugees. Dat geeft twee keer de mogelijkheid op fouten in woorden en idioom, ergo de vertaling wordt slechter dan wanneer je direct vanuit het Engels naar Portugees vertaalt!
Ik neem aan dat jouw Engels voldoende is om je problemen direct in het Engels in te tikken en alleen de vertaalslag van het Engels naar het Portugees aan Google over te laten en zoals ik al zei doe de Engelse versie er bij, dan kan de ontvanger eventueel terugvallen op de Engelse terkst

Saudações,

T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 26 november 2019 23:50:41 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Klopt, ik doe de vraag in het Engels en de Portugees ziet het dan in zijn/haar moedertaal op de laptop. Uiteindelijk begrijpen ze de vraag en ik het antwoord....

Obrigado!

miedema

Golden Member

Ziet er al weer een stuk moderner uit dan de 200CD....

flash2b

Special Member

Dit is mijn HP 204D:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191127_202629_resized.jpg

Ik hoop ooit nog eens een HP 209A tegen te komen voor een leuke prijs. Die gebruikt dezelfde front indeling maar zonder amplitude regeling maar wel blokgolf en sinus uit.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Van versie B naar D geeft bijna een verdubbeling van het aantal knoppen èn van het aantal aansluitbussen :-)

groet!, Gertjan.

Thevel

Golden Member

https://static.eleshop.nl/mage/media/catalog/product/cache/9/image/1366x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/r/i/rigol_dg41621.jpg

Op 27 november 2019 18:30:44 schreef miedema:
Ziet er al weer een stuk moderner uit dan de 200CD....

Nog moderner, ik heb de bovenstaande generator.
Die HP zal in die tijd een klein vermogen gekost hebben, naar verhouding misschien wel duurder dan de Rigol, maar qua functionaliteit zijn die 2 inmiddels niet meer te vergelijken... ;)

RAAF12

Golden Member

En qua harmonische vervorming van de sinus? Just curious....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 28 november 2019 00:14:31 (12%)

Thevel

Golden Member

Ja, dat is misschien wel een puntje maar daarom schreef ik ook bewust functionaliteit.

mel

Golden Member

Op 26 november 2019 17:03:20 schreef Tidak Ada:
@RAAF
Je maakt minder fouten als je de tekst in het Engels invoert.
Dat scheelt namelijk een vertaalslag.
Idem andersom, Engels moet immers geen probleem zijn....

Ik doe het weleens als ik correspondentie voer met een Chinees en dan doe ik het Engels er bij. Dat werkt goed.

Sedert wanneer spreek jij Chinees? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Google is my friend....;)
Indonesisch is genoeg (BI ada cukup) :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik kom niet verder dan Pentjak silat pecutan (Indonesische vechtsport) :)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De HP204D en de Rigol DG4162 presteren als ik snel Google aardig genoeg ongeveer gellijk als het om "audiogebied" vervorming gaat:

Beiden geen actuele Hifi dus.
Ik heb een HP239A oscillator, die wel aanmerkelijk beter is. Maar die is daar dan ook speciaal op gericht.

[edit] :)

Ik heb met wat mazzel twee leuke gevonden.
De bovenste is een PPM202 van Dateq. Eigenlijk gewoon een neon plasma VU meter, vergelijkbaar met een RTW meter die je veel in studio's tegen komt. Deze is bij navraag een die nog met de hand gemaakt is, uit de aller eerste serie van 10 stuks(!) uit 1980. Waarschijnlijk de laatste van deze serie die nog in leven is.

De tweede is hier wel eens eerder voorbij gekomen. De T100 van Nakamichi. Ze worden zeer sporadisch aangeboden en kosten dan ook gelijk veel geld. Erg veel geluk mee gehad bij een werkbezoekje.
Een prachtige audio analyser, ontworpen voor het afregelen van bandrecorders.

Leuk detail; beide meters maken gebruik van de zelfde plasma buis van Vishay-Dale
Staan op de foto niet aan, ik ben nog een beetje met de stroomvoorziening in mijn hobby hok aan het klieren.

RTFM, dan pas vragen...

Op 28 november 2019 09:29:09 schreef fred101:
Ik kom niet verder dan Pentjak silat pecutan (Indonesische vechtsport) :)

@ Eric/Fred

Ik kom niet verder dan Sambal Oelek (pittige toevoeging) :P

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Op 28 november 2019 11:45:45 schreef wielklem:
De tweede is hier wel eens eerder voorbij gekomen. De T100 van Nakamichi. Ze worden zeer sporadisch aangeboden en kosten dan ook gelijk veel geld. Erg veel geluk mee gehad bij een werkbezoekje.
Een prachtige audio analyser, ontworpen voor het afregelen van bandrecorders.

Ja dat is een hele mooie, die hadden ze ook in de werkplaats van TransTec, de Nakamichi importeur. Jammer dat ik daar nooit foto's gemaakt heb. Peter Walker liep daar ook regelmatig rond, de baas van Quad.
Ik had de T100 ook, maar 20 jaar geleden veel apparatuur verkocht, er staat hier nog wel een Nakamichi LX-5 cassettedeck te verstoffen.

maartenbakker

Golden Member

Op 28 november 2019 12:41:00 schreef TonHek:
[...]

@ Eric/Fred

Ik kom niet verder dan Sambal Oelek (pittige toevoeging) :P

Ik zit in gedachten meer bij de rijke Indonesische natuur en kom niet verder dan Orang Oetan en Kontol Anjing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een verhaal voor een donkere herfstavond lijkt me.

Als regelmatig gebruiker van de Philips PM2528 bench DMM was ik geinteresseerd in de opties van deze systeem multimeter. De meest voorkomende had ik al. Het laatste jaar ben ik actief op jacht geweest naar de PM9259 peak-detector. Dit voorjaar had ik succes.
Een man in Hongkong bood op ebay een defecte PM2528 DMM aan. Na bestudering van de foto's bleek deze het gezochte peak detector board te bevatten. Gezien de verzendkosten bij aankoop van de hele meter vroeg ik de man de peak detector apart aan te bieden. De DMM blijft dan verder functioneel werken (minus het defect). Na nog een paar mails gaf hij me een koopprijs voor het bordje en ook nog een alternatief: ruilen tegen aan artikel dat hij zocht. Dat laatste hebben we afgesproken. Deze ruilhandel leverde me meteen het ebay-strafbakje op, en ba berechting een week schorsing, nou ja.
Het boardje arriveerde binnen 2 weken, maar ik was wat verrast door de toestand. Lijkt wel van de sloophoop te komen.

Zowel de transistoren als de printzijde waren beschadigd met nogal rommelige reparaties. Omdat ik al plannen had dit boardje na te maken, had ik vrijwel alle onderdelen al. Bij een eerste test bleek het boardje binnen spec, die overigens nogal ruim is. Dus een revisie/upgrade gestart met betere ongebruikte componenten. Twee LF355's heb ik vervangen door PM355's. De LM311 door een LT1011. Dit levert minder temperatuur afhankelijkheid en betere symmetrie van de peak meting op.

Wat kun je nu met deze PM2528 optie. Nou, een echte peak meting in DC (of AC) bereik: top, dal en peak/peak. Dus niet min/max van de gewone DMM meting maar echte min/max van het signaal. Bandbreedte is 100kHz.

Een voorbeeld van de toepassing is meting van rimpel op de buffer-elco van een voeding. Hieronder een andere: de spanning over een diode in de brugcel van mijn CO2019 voeding. Eerste plaatje is de sper-spanning van de diode, tweede de doorlaatspanning bij 2A DC belasting van de voeding.

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 november 2019 14:05:59 schreef maartenbakker:
[...]
Ik zit in gedachten meer bij de rijke Indonesische natuur en kom niet verder dan Orang Oetan en Kontol Anjing.

Als jij kontol anjing als 'rijke natuur' beschouwt, krijg ik toch een vreemd beeld van jouw voorkeuren. :?
Of hoor jij bij een bepaalde groep voetbalfans en hun 'rijke cultuur'(Hi, ha, honden... uh, dinges)!! >:) :+ ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb de HP 204B gewassen en gepolijst, nu heb ik een nieuwe batterij nodig

Martin

Op 30 november 2019 20:41:50 schreef markce:
Een verhaal voor een donkere herfstavond lijkt me.

Als regelmatig gebruiker van de Philips PM2528 bench DMM was ik geinteresseerd in de opties van deze systeem multimeter. De meest voorkomende had ik al. Het laatste jaar ben ik actief op jacht geweest naar de PM9259 peak-detector. Dit voorjaar had ik succes.
Een man in Hongkong bood op ebay een defecte PM2528 DMM aan. Na bestudering van de foto's bleek deze het gezochte peak detector board te bevatten. Gezien de verzendkosten bij aankoop van de hele meter vroeg ik de man de peak detector apart aan te bieden. De DMM blijft dan verder functioneel werken (minus het defect). Na nog een paar mails gaf hij me een koopprijs voor het bordje en ook nog een alternatief: ruilen tegen aan artikel dat hij zocht. Dat laatste hebben we afgesproken. Deze ruilhandel leverde me meteen het ebay-strafbakje op, en ba berechting een week schorsing, nou ja.
Het boardje arriveerde binnen 2 weken, maar ik was wat verrast door de toestand. Lijkt wel van de sloophoop te komen.
[bijlage][bijlage]

Zowel de transistoren als de printzijde waren beschadigd met nogal rommelige reparaties. Omdat ik al plannen had dit boardje na te maken, had ik vrijwel alle onderdelen al. Bij een eerste test bleek het boardje binnen spec, die overigens nogal ruim is. Dus een revisie/upgrade gestart met betere ongebruikte componenten. Twee LF355's heb ik vervangen door PM355's. De LM311 door een LT1011. Dit levert minder temperatuur afhankelijkheid en betere symmetrie van de peak meting op.
[bijlage]

Wat kun je nu met deze PM2528 optie. Nou, een echte peak meting in DC (of AC) bereik: top, dal en peak/peak. Dus niet min/max van de gewone DMM meting maar echte min/max van het signaal. Bandbreedte is 100kHz.

Een voorbeeld van de toepassing is meting van rimpel op de buffer-elco van een voeding. Hieronder een andere: de spanning over een diode in de brugcel van mijn CO2019 voeding. Eerste plaatje is de sper-spanning van de diode, tweede de doorlaatspanning bij 2A DC belasting van de voeding.
[bijlage][bijlage]

Dat is wel een toffe additie voor die multimeter. Het is sowieso een beetje een exoot op de tweedehands markt volgens mij. Heb je nog plannen om de module na te maken?

Ik vraag me af of mijn PM2528 die optie heeft. Ik gebruik deze meter niet zo vaak. Wat doet de betreffende knop als je de optie NIET hebt? Licht hij dan niet op als je hem indrukt?

Als ik de optie niet heb dan heb ik ook wel belangstelling voor een kloon van dit printje.

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Op 30 november 2019 20:41:50 schreef markce:
Een verhaal voor een donkere herfstavond lijkt me.

Een mooi apparaat man. Koel je de diode's in de voeding?

Dit topic is gesloten