blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Raaf12, 
Uhm, ben je het al weer vergeten?
Vorig jaar was het ruim over de 30 graden heen!
Dat was dan ook nog eens zo los op b.v. mijn werkbank.
En dan zet je je power supply tussen andere apparatuur en de temperatuur rondom verschillende van je meetapparaten op die plank wordt dan aardig hoog.
Ik zuig dit niet uit mijn duim, ik maak dit dagelijks mee, dan niet die ruim 30°C maar wel dat de hoge resolutie DMM's die ik heb driften door de hogere temperaturen als er meer apparatuur aan staat.
Een aantal apparaten heb ik andere plekken op de drie meetplanken gezet, zodat zij dan minder last van dit effect hebben.
Een voeding op een plank aan de muur zoals bij mijn meetomgeving zal meestal een redelijk diep apparaat zijn, hierdoor wordt de meeste warmte afgestraald aan de achterzijde.
Ik heb aan de achterzijde afhankelijk van de plank 5 a 10cm ruimte van de muur gehouden voor kabels en de warmte beheersing.
Mijn werkbank bij het bedrijf waar ik werkte was open aan de achtezijde, dus dat was een vrijwel ideale opstelling,maar dat is meestal niet zo.
Maar bij veel mensen is er toch echt ruimte te kort en heeft men denk ik toch snel de gedachte, de koeling is wel goed zo...
En dat mag van mij.
maar ik heb geleerd rekning te houden met een error budget.
Vergeet ook niet, wat ik al eerder aantipte dat een transistor op zeg 125°C chip temperatuut niet meer die 65Watt bij deze temperatuur mag dissiperen.
In de datasheet van de tip122 staat iets van 0,52Watt per °C dat er minder gedisipeerd mag worden boven de 25°C
Dus als we uitgaan van 125°C als maximum chiptemp, dan mag bij die temperatuur je nog maar (125 - 25 = 100) x 0,52 = 52 en hieruit volgt 65-Watt bij 25C - 52 is 13-Watt dissiperen!
Ken je SOA, en ik heb het niet over jeuk *grin*
Dus Heren reken jezelf niet rijk, kies voor degelijkheid is mijn advies.
Groet,
Bram
Blackdog:
Vergeet ook niet, wat ik al eerder aantipte dat een transistor op zeg 125°C chip temperatuut niet meer die 65Watt bij deze temperatuur mag dissiperen.
In de datasheet van de tip122 staat iets van 0,52Watt per °C dat er minder gedisipeerd mag worden boven de 25°C
Dus als we uitgaan van 125°C als maximum chiptemp, dan mag bij die temperatuur je nog maar (125 - 25 = 100) x 0,52 = 52 en hieruit volgt 65-Watt bij 25C - 52 is 13-Watt dissiperen!
Vermogens afname (derating) 0.52W/C is op T-case, niet T-junction. Bij een enkele voeding is bij 0.5C/W koelplaat de case temp 40C+45W*0.5+(45W/2)*1=85C, max 31W per TIP122.
Ik houd max ambiant 40c aan (ook met een zonnetje moet het heel blijven).
Motorola TIP122 is een goede budget keus, wel goed koelen. Let ook op correcte montage
Met een TIP142 of andere TO3(P) kun je met grofweg de halve koelplaat toe.
RAAF12
Golden Member
Op 28 april 2019 23:47:38 schreef rob040:
[...]
Denk even terug aan enkele dagen vorig jaar...
Je wilt toch geen voeding op het randje maken?
Nee het moet wel goed blijven werken bij maximale dissipatie. Bij de eigenbouw voedingen hier zit zo'n thermal fuse op de heatsink die de 230V onderbreekt. Na afkoeling werkt het weer. Op de andere voeding een die na overbelasting weer moet worden ingedrukt. Bij mij komt het zelden voor dat het spul zwaar wordt belast, maar een beetje speling is wel fijn. Het scheelt ook dat het in Friesland een stuk koeler is 
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Met alle respect voor die het wel doen of professioneel niet anders kunnen maar ik kruip bij >25°C niet op mijn zolder om met elektronica bezig te zijn. Bij mij is dat iets voor de winter of een regendag zoals gisteren. Ik kom ook zelden boven 1A uit. Voor hoge stromen heb ik nog 2 Velleman voedingen 30V 10A staan waarvan 1 een dubbele geforceerde koeling heeft op de koelprofielen.
edit 1:
Wil je een dubbele bouwen op 1 koelprofiel, dan kom je in een heel beperkt gamma. Een Fischer SK540 200SA (0,08°C/W) zou dan toereikend moeten zijn. Maar waar vind je die buiten bij Fischer zelf?
edit 2: Het genoemde profiel wordt niet meer vervaardigd door Fischer. Ik wacht op antwoord voor een nog leverbare vervanger.
edit 3: blijkbaar heeft Fischer geen profielen meer van <0,4°C/W en die dan ook nog binnen mijn afmetingen vallen.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Meh...
Dit is een plaatje vande tweede keer dat de print onder spanning staat.
De eerste keer onder spanning was de trafo spanning te laag, ik had een 2x9V trafo gebruikt van een te klein vermogen.
Dit is de tweee keer dat dat de printen onder spanning staan en dan nu met een Block 2x 12V trafo van 8VA die ik nog op voorraad had.
Oja, het dekseltje dient ter bescherming van de printen, overal op mijn rubber mat liggen soldeer deeltjes en stukjes draad, ook na een keer schoonmaken.
Dus even een schone deksel onder de printen werkt een stuk sneller en veiliger.
Er is zichtbaar dat de i mater werkt, deze reageert ook netjes op de potmeter, goed aangesloten 
Maar het U meter is dood...
Bijde voedingspanningen op de regelaars zijn in orde, dus wordt het meten aan de linker DVM chip.
Wat mij opvalt is de zeer grote helderheid van de groene LED op de print en de stoom is ongeveer 5mA deze kan waarschijnlijk naar 1mA,
ik heb geen Laser op de print nodig.
Maar dit kan ook de oorzaak hebben dat ik iets fout heb gedaan, de oplossingen laat ik jullie later weten.
Oja, de bedrading van de trafo naar de print is hier niet getwist, maar uiteindelijk wordt deze na de basis testen wel getwist
als ik ruis/brom metingen ga doen.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Ik heb vanochtend even de drift gemeten van de Referentie in deze voeding en deze meting is uitgevoerd met het koelblokje.
De meting is uitgevoerd met het raam op een flinke kier en buiten was het 11,2ΩC en binnen rond de 22°C.
De print lag net als de voorgaande foto's van mij open op tafel.
Helemaal links op de foto is van koude toestand naar rechts bijna 22 minuten later.
Rond de 10 minuten lijkt de grootste drift voorbij en dan bij de marker doe ik het raam dicht.
Eerste 22 minuten.
33 minuten meettijd, het raam dicht moment is nu in het midden van de grafiek.
En voor de gene die het beter willen zien, hieronder een ingezoomde versie.
Wat zegt dit nu allemaal, vrij weinig. 
Ik laat dit zien omdat dit effect bij vrijwel alle voedingsapparaten voor komt.
De drift vanaf "Power On" is hier ongeveer 5mV, maar als je power supply op 30V staat ingesteld dan geeft dit 30mV drift bij deze spanning.
Als je b.v. een voeding gebruikt als referentie voor een adc, geef hem datn zeker een half uur om op te warmen.
Of b.v. als je een spanningsdeler wil testen, hou er dan rekening mee dat als je een voeding gebruikt, dat deze drift!
Wat ik hier laat zien is de drift van de TL431 gemeten op de spannings potmeter open op tafel.
Ik weet zeker dat de drift eenmaal ingebouwd nog hoger zal zijn.
Is dit bezwaarlijk? bijna nooit
maar zie je voeding niet al een variabel spannings referentie.
Dit is al een stuk beter dan de uA7805 in het vorige ontwerp die als referentie werd gebruikt en die al goed voldeed voor jullie.
Iets wat ik wel wil benadrukken is de koeling van de uA7812, doe daar altijd een koelplaatje op, wat mij betreft geen optie.
Denk aan een warme dag >30°C kastje is dan dicht want je voeding is afgebouwd en hij staat tussen andere apparatuur op een plank.
je belast de voeding net ongunstig omdat dit zo uitkomt, zodat er veel gedissipeerd moet worden.
Je koelelement straald ook naar binnen in het kastje, je trafo en gelijkrichting doen er zo'n 5 a 10 Watt warmte bij
en dan hebben we ook nog de weerstanden en de + en - 12V regelaars...
Enig idee hoe warm het in jullie kastje wordt?
Ik kan wel even gokken, want de meeste van jullie kiezen een te kleine kast en maken geen gebruik van een goed koel element zoals een moderne heatpipe CPU koeler 
Deze nieuwe voeding van CO kan zo rond de 80-Watt leveren (de enkele) en dat verlangt een goede opset wat koeling/warmte huishouding betreft.
Tot zo'n 30-Watt passief gekoeld, kan je het een en ander goed afkijken van de 30-Watt DELTA voedingen.
Nu zullen velen van jullie denken. ik zet een koelvin op de achterzijde van mijn kastje, moet wel goed gaan...
Kijk nu eens hoe DELTA dit heeft opgelost, ja koelfin aan de achterzij, maar let op de details!
Zowel aan de boven en onderzijde is het koelelement los van de kast, dit is het boven aanzicht. (sorry voor de stoffige plaatjes)
Dit is de onderzijde, ook zo'n mooie gleuf en let ook op de extra gaten in de bodem.
Voorbeeld van een goede opbouw, trafo links achter, gevoelige electronica zo ver mogelijk rechts in de kast.
De regelprint heeft alleen een steuntje naar de achterzijde maar daar zal weinig warmte overdracht plaatsvinden naar de print.
Het rode onderdeel onder de groene condensator is een referente zener van Codi, ik kan het niet laten 
Dus...
Optimaal koelmodel van DELTA 30-1, lineaire voeding, geen dissipatie begrenser en levert 30-watt output.
En dan de CO-2019 voeding als enkel model, 80-Watt output met een dissipatie begrenser, zodat er b.v. op een ongunstig moment 40-Watt betrouwbaar gedissipeert moet kunnen worden.
Bouw je een dual voeding, dan moet je het dubbele aan disipatie kwijt, gebouwd in een te krappe kast, tja...
Kijk eens naar deze koeler, geen heatpipe maar veel performance voor weinig geld, 12 a 13 Euro.
https://tweakers.net/pricewatch/286430/gelid-solutions-siberian.html
Ga niet af op al die neuzelaars of op Tweakers.net gebasel over te kort koment koelvermogen enz enz, de meeste weten niet waar ze over praten en lullen anderen na.
Ook is een voedings toepassing anders dan een CPU koelen. (er zijn andere temperaturen in het spel)
Waarom is dit een aardige koeler, hij is redelijk compact.
Het koelelement valt aan twee zijden binnen de afmeting van de ventilator.
Hierdoor kan de ventilator aan de achterzijde van de voedingskast worden gemonteerd en het koelelement zelf wordt hierdoor zwevend.
Dan kunnen de transistoren mooi zonder isolatie materialen direct op het koelelement gemonteerd worden, dat geeft heel veel winst!
Het is een PWM vantilator, dus met een simpele schakeling heel mooi automatich regelbaar.
Ja maar dan hoor ik de voeding als er veel gedissipeert moet worden... "get a live" denk ik dan.
Bij een goed opgebouwde ventilator regeling hoor je de voeding in 90% van de gevallen niet, en hoor je hem wel, dat houd hij je voeding mooi koel! 
Oja, als je b.v. zo'n soort ventilator gaat gebruiken, denk dan aan de lucht die binnen in je kast moet komen, twee gaatjes van 10mm is echt niet voldoende!
Ik hoop dat dit stukje wat inzicht gaat geven betreffende de temperatuuren in en rondom jullie voedingen.
Groet,
Bram
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Wat mij opvalt bij de delta voeding is het oppervlak en de capaciteit van het koelprofiel. Het heeft relatief weinig oppervlak en weinig capaciteit. Wel creëren ze hun eigen convector door de vorm maar om hier nu constant 30 watt in te verstoken lijkt mij wat krap (maar gezien de onbetwiste kwaliteit van delta zal het genoeg zijn).
Cpu koelers zijn inderdaad een interessante optie om te nemen als koelprofiel aangezien die vaak voordelig te verkrijgen zijn, ook op radiobeurzen etc.
buckfast_beekeeper
R86 dient aangepast aan de gebruikte potmeter. Bij 15 volt is dat de waarde van de potmeter. Bij 12 volt staat er P2*8.33 of 8k22. Neem ik 10k, dan kom ik uit op 83k3. Is de formule fout of is de weerstand fout? Wat is de correcte waarde voor een 20k pot?
O,6W of dient dat ook aangepast te worden in een 12V voeding?
edit 1: @sien: ik ga de EAO 61 serie gebruiken. die heb ik liggen. Ik moet dan wel R26 (1k2) aanpassen voor gebruik met de 6V 6mA witte leds die ik heb.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (28%)]
In mijn DC-load (2016) heb ik een PC cooler toegepast. Werkt prima, maar bevestiging van de transistors is niet makkelijk.

Blackdog verwijs terecht naar een heat-pipe cooler.
Bij gebruik van een fan in je voeding ben je voor een lab-supply wat mij betreft verplicht een thermische beveiliging in te bouwen.
@Mah
De voeding van Delta is veel zwaarder gekoeld dan lijkt. Ik kom op 400cm2, 2mm gezwart alu, wat ruim beneden de 1C/w komt (ik schat 0.5C/W). Met een 2N3055 als regel-tor is dat met veel marge ontworpen.
@Blackdog,
Het is inderdaad een voeding, geen referentie. Als je de temperatuursstabiliteit wilt vergroten zou je een TL431C kunnen toepassen. Of het koelblokje op die TL veel zin heeft kun je je afvragen. Zelfopwarming heeft het ding amper, de thermische massa die dat bolokje bied vetraagd hooguit de temp response.
Het koelblok moet je inderdaad los opstellen van je kast. Ik monteer de proefielen meestal met een paar afstandsbusjes op de achterwand.
@Beekeeper, dat is een orde van grootte verkeerd inderdaad, het moet zijn P2*0.833
0.6W is de standaard waarde van een 1% metaalfilmpje
buckfast_beekeeper
Ik denk er aan deze koeling aan te schaffen. 24V is aanwezig. In 200mm net boven 0,1K/W. moet lukken daar de 2 voedingen mee te koelen.
Beekeeper:
Ik denk er aan deze koeling aan te schaffen. 24V is aanwezig. In 200mm net boven 0,1K/W. moet lukken daar de 2 voedingen mee te koelen.
Mooi, maar 41dB is niet echt stil.
Wat dat betreft heb je het makkelijker met een PC cooler. Daar is veel silent spul voor beschikbaar.
Op 29 april 2019 12:22:46 schreef blackdog:
Hi,Knoeier!!!
[afbeelding]
Heb je ook naar R7 gekeken? En dat bolletje tin links van C18 is hopelijk nu weg. Verder netjes hoor!
Btw... tijd... ik heb al een meer dan een uur besteed aan 1 displayprintje. Voor de hoofdprinten moet ik maar vakantiedagen op gaan nemen
.
Als je weinig smd ervaring hebt, raad ik je aan eerst de voedings-print te doen, dan pas de display-print.
Op 30 april 2019 21:18:26 schreef markce:
Als je weinig smd ervaring hebt, raad ik je aan eerst de voedings-print te doen, dan pas de display-print.
Ik heb me van het weekend voor het eerst begeven aan "sleepsolderen" een holle punt en een beetje flux onder het ic en dan met bout en tin er overheen slepen.
Dat gaat verbazend goed.
Voor wie nog nooit zo'n package gesoldeerd heeft, er zijn ook oefenprinten met MQFP packages.
Het is niet heel moeilijk ... maar even oefenen kan geen kwaad.
https://www.youtube.com/watch?v=5uiroWBkdFY
[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]
blackdog
Golden Member
Hi,
Ik heb de Siberian CPU koeler getest in mijn opset en deze goed bevonden voor gebruik in de CO 2019 voeding.
Laten ik beginnen met wat plaatjes en daarna wat gegevens vermelden zoals het koelvermogen bij welke ventilator spanning.
Als eerste weer de boormal met daarbij de transistoren getekend en hun weerstanden.
Ik meem bij snelle transistoren graag een extra weerstand op, zodat de kans op generatie dan bijna nooit optreed.
De BD139-16 heeft in dit schema in twee nodes een stopper weerstand, in de basis en in de emittor.
De weerstanden zijn nu gemonteerden de basis draadjes zitten er al aan, in het oranje kader zie je het gat voor de ventilator sensor.
De collector en emittor draden zijn nu ook aangebracht.
Dit is de testopstelling, de twee 0,22Ω zijn de emittorweerstanden,
de extra weerstanden zijn een spanningsdeler zodat ik een tweede kanaal van de voeding kan gebruiken om het vermogen in te stellen.
De ventilator is basis aangesloten, rood op de + en zwart op de - van de voeding.
De ventilator is dus niet PWM aangestuurd ook al is de aansluiting hiervoor wel aanwezig. (zie PWM regeling hieronder)
DE ventilator wordt in deze opstelling als test geregeld tussen 7 en 15V d.m.v een Delta voeding.
De energie nodig voor het testen wordt geleverd door een Rigol DP832.
De 0 tot 5V van het derde kanaal van deze voeding gaat via een spannings deler naar de basis aansluitingen van de BD139 transistoren.
Doordat ik de transistoren heb uitgezocht op Hfe is de verschilspanning tussen de twee voor test aangebrachte 0,22Ω weerstanden niet meer dan 1%.
Natuurlijk blijf ik experimenteren met de kennis opgedaan bij vorige testen met ventilatoren en koellichamen.
Hier is zichtbaar dat een klein stukje tape aan de zijkant aangebracht (beide kanten) bij 30-Watt dissipatie dit 0,5°C temepratuur verlaging gaf.
En natuurlijk blijft dit niet zo lelijk op de ventilator geplakt, later maak ik hier een nette oplossing voor.
De Delta voeding regelt de ventilator spanning en staat hier op 7V ingesteld.
Kanaal-2 van de Rigol levert het te dissiperen vermogen, op dit plaatje is dat 32,065-Watt en het derde kanaal levert de basis spanning voor de power transistoren en regelt hierdoor de dissipatie.
Natuurlijk is de regelspanning een beetje dissipatie afhankelijk door de temperatuur afhankelijkheid van de basis emittor spanning,
ik stuurde dit regelmatig bij tot ik stabiele waarde had bij een gekozen vermogen.
Ventilator
Ik ben tevreden over deze ventilator, het geluidsniveau is laag en hij levert bij lage voedingspanning (7V) al een goed koelvermogen.
Er is wat mij betrteft geen rede deze ventilator te vervangen voor een ander model.
Bij de minimal spanning die ik wijs vind (7V) kan je hem alleen horen met je oor vlak bij de ventilator en dat is voor mij dan ook de minimale gebruiksspanning geworden.
Als je dus de voedingspanning regeld bij deze ventilator, start hij betrouwbaar op bij ongeveer 6.3V maar het is duidelijk dat de electronica in de ventilator dit niet leuk vind.
Bij ongeveer 6,8V werkt alles normaal en ik ben daar weer een stukje boven gaan zitten bij een analoge verntilator regeling.
Maar...
Ik heb ook wat tijd gestoken in een PWM controler, en dus wat onderzoek gedaan naar wat er op de markt is en wat ik zelf kan fabrieken.
Het uitgangspunt was eerst een enkele 555, met een potmeter en twee dioden kan je een hele aardige PWM refgeling maken.
Maar met een enkele NTC wordt dit toch vrij lastig het goed te doen, de frequentie varieerd dan te veel.
Toen de volgende standaard schakeling gebruikt, 22,5KHZ oscilator met daar achter een timer schakeling.
Nu ligt de frequentie vast en door gebruik te maken van de CMOS versie van de NE556 heb ik geen belasting op de NTC aansluiting en dat maakt het makkelijker.
Ik had besloten een van de 5k modellen NTC's te gebruiken die ik hier op voorraad heb.
Van de twee Farnell typen die ik heb liggen, welke verder vrijwel gelijk waren wat temperatuur verloop betreft, is dit de goedkoopste, 5K Vishay, Farnell: 1888078
Een andere kleine 5K NTC kan ook, deze schakeling is niet een precisie meetsysteem, zie onderdelen lijstje hieronder.
Het oranje kader links geeft de temperatuur aan, en het rode kader rechts de weerstand bij die temperatuur van een 5K type.
Ik heb het niet getest, maar door de CMOS versie van de NE556 zijn ook andere waarde voor de NTC goed mogelijk, je zal de waarden dan moeten schalen voor jouw NTC.
Er waren aardig wat metingen en testen nodig om de ventilator regeling zo te krijgen dat hij mooi werkte.
Eerst uitgezocht met de functie generator bij welke pulsbreedte de ventilator regelde als hij met 12V gevoed wordt.
Hij begint te regelen vanaf zijn rust toerental bij 35% duty cycle en loopt maximaal bij 80% duty cycle.
Toen met een potmeter en wat weerstanden geprobeert de NTC na te bootsen, zodat het NTC waarde lijst goed ou gaan kloppen, dat was weggegooide tijd...
Volgende stap was een 10K 10-slagen potmeter over de 5V voeding gezet en de loper aan pin 11 gehangen.
Met de ElectroDroid software op mijn telefoon heb ik toen de spannings deler berekend en ik kwam dus uit op een waarde van 2K7 van pin 11 naar massa voor een mooie regeling.
Met opset heb ik voor de TLC556 gekozen, laag stroomverbruik, geen belasting van de NTC ingang
en op deze manier ook het goede niveau voor de PWM ingang van de ventilator.
De schakeling moet wel uit een 5V regelaar gevoed worden, geen 4.7V zener gebruiken, dat tast de instelling van de NTC deler te veel aan.
Als je wilt vragen of het ook met 2x een 555 kan die je nog hebt liggen, nee dus!
(Ja het kan wel, maar ga zelf dan alle waarden uitrekenen en testen op goede werking, succes!
)
Nu kan niemand meer zeggen dat ze niet weten hoe de koeling vaar de CO-2019 voeding kunnen oplossen 
Deze opset houd natuurlijk ook de binnenzijde van je voeding koeler, goed geplaatste gaten rond b.v. je trafo zorgen er voor dat koele lucht er langs loopt.
Linkjes
GELID Siberian Koeler
https://tweakers.net/pricewatch/286430/gelid-solutions-siberian.html
NTC
https://www.reichelt.nl/ntc-thermistor-5-kohm-0-2-ntc-5k-0-2-p151254.h…
https://nl.farnell.com/vishay/ntcle300e3502sb/thermistor-ntc-5k/dp/188…
https://www.conrad.nl/p/tewa-electronics-tt3-5kc3-bg-con-temperatuurse…
Let op! sommige NTC's hebben geen isolatie om de draden zitten, dan zelf er een stukje kous omheen doen.
En ja! de NTC zo in het koelblok boren zoals mijn voorbeeld, denken dat je er mee weg komt door een NTC tegen de zijkant van het koelblok te drukken is niet echt wijs...
Dan heb je het niet begrepen, de positie van de NTC is een voorwaarde voor een mooie regeling en is geen optie!
Clickson
https://www.conrad.nl/zoeken?search=TB05-BB5D-60&searchType=regular
De versie hierboven is de 60°C type, iets tussen 50 en de 70C° is bruikbaar en een beetje afhankelijk van de kast en de totale opset,
ik heb hier de 60°C versie die ik aan de zijkant van het koellichaam lijm.
Ik zoek nog een goed punt voor de Clickson in de schakeling, om hem elektrisch te verbinden.
Dit was het weer voor vandaag, ik hoop dat het helpt.
Sorry voor de eventueel kromme zinnen, ben nu echt gaar geworden.
Corrigeer dit morgen wel. ( Dat is wel erg veel later geworden, 8-10-2020
)
Groet,
Bram
Ha blackdog,
Ja ik heb ook zo een CPU-fan liggen, zeer indrukwekkende performance voor de prijs van minder dan een tientje. Wat je nu toont is zeer nuttige informatie, waarvoor dank!
Ik ben wel nieuwsgierig naar de temperaturen als je gaat meten.
Voor het experimenteren gebruikte ik een klein schakelingetje met een potmeter en een 40106 inverter. Die levert een redelijk stabiele 23kHz met een 10nF condensator en een 10kΩ pot op 5V:
Als fans ouder worden gebeurt het vaak dat ze minder tolerant worden voor lage voedingsspanningen, dus de PWM route is wat mij betreft wel nodig.
Ik heb deze schakeling eens gebruikt voor een geïmproviseerde dummy-load (de PWM regelaar zie je links onder de dragen uitsteken):
Ik was best onder de indruk van deze koeler, meer dan 100W in verstookt zonder de 2 arme TO-220 MOSFETjes kapot te krijgen (zijn geloof ik 2xHUF76143) en nog best stil in het proces.
Groet,
Kruimel
blackdog
Golden Member
Hi!
Kruimel, je 4016 schakeling komt vrij goed overeen met de standaard 555 schakeling voor PWM modulatie.
Ook jouw schakeling is weer niet eenvoudig aan te passen voor NTC gebruik.
Dit omdat je bij beide schakelingen beide delen van de potmeter veranderd om de frequentie redelijk stabiel te houden.
Wat meetdata van het koelblok gemeten met de 5K NTC sensor in het koelblok voorzien van koelpasta.
Transistoren een beetje vlak gemaakt zoals ik heb laten zien en gemonteerd op het koelblok met silverpasta.
Ik laat hier alleen de verschil temperaturen zien, dus de verhoging t.o.v. de omgevings temperatuur.
Het vermogen dat bij deze meting gedissipeerd wordt is 30-Watt
7V ventilator spanning: Delta-t = 12,5°C
9V ventilator spanning: Delta-t = 1,8°C
12V ventilator spanning: Delta-t = 9,3°C
Het vermogen dat bij deze meting gedissipeerd wordt is 50-Watt met tape
12V ventilator spanning: Delta-t = 20,3°C
Waar moet je nu aan denken als je dit passief zou moeten doen.
Werp een blik op deeze pagina, wordt een groot voedinkje 
Oja, dat is voor 1 kanaal *grin*
En denk er dan ook nog over na dat zeg 2x een TIP122 op dat koelelement een niet zo hoog rendament zal hebben
en de onderzijde een centimeter of 3 a 4 van de tafel moet komen....
https://uk.farnell.com/c/cooling-thermal-management/heat-sinks/natural…
Dit om de voeding heel te houden als je er niet bij bent en hij staat op maximale stroom ingesteld en kortgesloten raakt.
Wat natuurlijk een uitzondering is, mijn voorkeur is wat ik hier laat zien, maak je eigen afweging hoe degelijk je het wilt hebben.
Ik kies dus voor snelle en goedkope power transistoren in een grote behuizing met een goedkope CPU koeler die je bijna nooit gaat horen, met een mooie lineaire ventilator regeling.
Ook is de CPU koeler uiteindelijk kleiner en houd de voeding in het geheel koeler.
De Siberian ventilator begint vanaf ongeveer 35% duty cycle te regelen en rond de 80% is er geen verhoging meer van de stroom die door de ventilator loopt.
Bij een DC regeling, dus niet PWM, lopen er deze stromen bij de verschilende voedings spanningen.
6V = niet betrouwbaar
7V = 53mA, bijna onhoorbaar
8V = 63mA, bijna onhoorbaar
9V = 69mA
10V = 75mA
11V = 80mA
12V = 87mA
15V = 106mA
Moet nu weg, laters meer.
Groet,
Bram
Nou ... je ziet niet heel goed hoe groot dat ding is ... daar gaat een hele voeding inclusief koelplaat.
@ hierboven, mooie presse papier dus 
Op 1 mei 2019 23:38:22 schreef RAAF12:
In sloop silent PC voedingen zit vaak een traploze regelaar die de fan aanstuurt, die zijn ook prima te gebruiken op een koelprofiel van een voeding. Rechts zit op de print de NTC met een gat voor bevestiging op een profiel.
Dat heb ik ook wel eens gemaakt zo. Een zaagtand met een comparator erachter. Werkt prima.
blackdog
Golden Member
Hi,
Even voor het geval dat...
Zoals ondermeer RAAF12 het laat zien met zijn regelprintje, zo moet je het niet doen bij een goed koelsysteem...
En wat mij betreft zijn er 100.000 PC voedingen zo gemaakt, dat heeft weinig met het door mij voorgestelde efficiente koelsysteem te maken.
Wees geen lemming! 
Het door mij voorgestelde koelsysteem is geoptimalisseerd en heeft ondermeer een zeer goede warmtebron/sensor contact.
Hierdoor ontstaat een mooie regelkarakteristiek (uitgemeten!) en houd je de temperatuur van je powertransistoren zo laag mogelijk
en dit resulteerd in een hoge betrouwbaarheid, dit samen met weinig geluid producerent koelsysteem!
Zelf wat gaan frutten met een PWM regelaar die je ergens hebt liggen met een sensor waar je niets van weet, lijkt mij niet wijs.
Een in een krimpkousje gefrummelde sensor ergens tegen een koelplaat aanplakken is lekker goedkoop en makkelijk..
Dit heeft weinig te maken met het hier gepresenteerde koelsysteem.
Moet het zoals ik het voorstel, natuurlijk niet!
Als je wilt experimenteren moet je dat vooral gaan doen, dat is namlijk zeer leerzaam, ik leer graag en lees ook graag over jullie goede oplossingen.
Ik denk alleen dat er hier op het forum er niet zoveel zijn die ruim een dag onderzoek en metingen doet aan een koelsysteem,
met als resultaat een mooie PWM regeling, maar ik zie graag jullie meetgegevens tegemoet. 
Henk, mooi koelelement, maar deze is denk ik niet "Low Noise"
Sine, als jouw koelblok achter op je kast monteerd wordt, moet je trafo op het front komen als tegengewicht 
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ik vind dat koellichaam van Sine veel beter gechikt voor een voeding dan een processorkoeler.
Reden: thermische MASSA! Met zo'n koelichaam kun je flink lang stoken voordat de koeler eens een beetje warm begint te worden.
Die massa fungeert als warmteopslag. Een groot goed!
Zolang je je voeding dus niet uren full blast laat dissiperen wordt er niks heet. (Met die koeler kun je sowieso zonder fan toe, heerlijk rustig
).
groet, Gertjan.
blackdog
Golden Member
Hi,
Het is weer opvallen hoe sterk het "nee geen ventilator" mantra is bij veel mensen...
Vaak gebasseerd op oude apparatuur met echt herrie makende koelsystemen, ff wakker worden! we zijn al in 2019 aanbeland. 
Er is zeer veel ontwikkeling geweest betreffende koelsystemen voor ondermeer computers.
Wil je een beetje zekerheid dat het heel blijft bij kortsluiting en een warme dag,
dan is voor een enkele CO-2019 voeding liefst kleiner on 0,5°C/ per watt koelelement nodig bij de voorgestelde 2,5 of 3-Ampere maximale uitgangsstroom.
Wil je een zeer grote behuizing hebben, doe dan vooral de passieve koeling.
Verder heb ik geen last van een negatieve mantra betreffende passieve koeling, waar het zinnig is, doen!
Maar mijn hier voorgestelde goedkope en goede CPU koeler, houd je totale voeding een stuk koeler als je voldoende gaten aanbrengt zoals al aangegeven.
Verder is de koeler veel kleiner, houd je transistoren op een veel lagere temperatuur door de strakke koppeling van de NTC met de transistoren.
De regeling reageert binnen 1 seconde als het te dissiperen vermogen hoger wordt, dus loopt je chip temperatuur niet meer op dan nodig. (belangrijk bij kalamiteiten)
En voor de gene die het nog niet "gehoord" hebben, de ventilator is zeer stil en hij "jaagt" niet zoals in veel laptops wel gebeurd. 
(dat is nou een van de voordelen van een goede koppeling tussen de sensor en de warmte bron)
Wat je wel hoort (als je wat hoort) is absoluut geen Rigol voeding, KeySight 34461A, HP3458A, of een Siglent DDS generator.
Er is een zacht ruisen hoorbaar boven de 30-Watt te dissiperen vermogen, zeg maar als je Arduino setup bij 5V 2,5-A trekt.
Zou je hett geluid nog te veel vinden, dan kan je altijd de 2K7 weerstand iets aanpassen, dan worden wel je transistoren wat warmer.
Er is voldoende reserve aanwezig om dit instelpunt een beetje op te schuiven.
Wat betreft de temperatuur sensor aan de zijkant van een koelblok, meet eens de grote temperatuur verschillen die er optreden.
Mijn onderzoek naar componenten ovens heeft hier veel ervaring opgelevert.
Die warmte massa is niet zalig makend, zoals met zoveel dingen, als de basis van het koelelement te dun is, dan heb je nog geen grote thermische massa en krijg je "hot spots".
Hieronder wat plaatjes waarbij de fabrikanten de "hotspots" probeert te verminderen.
En passief koelblok
CPU koeler
CPU koeler-2
Koeling, niet zo simpel als het lijkt 
Groet,
Bram