[CO voeding 2019] discussie topic

Sine

Moderator

Op 30 april 2019 21:18:26 schreef markce:
Als je weinig smd ervaring hebt, raad ik je aan eerst de voedings-print te doen, dan pas de display-print.

Ik heb me van het weekend voor het eerst begeven aan "sleepsolderen" een holle punt en een beetje flux onder het ic en dan met bout en tin er overheen slepen.

Dat gaat verbazend goed.

Voor wie nog nooit zo'n package gesoldeerd heeft, er zijn ook oefenprinten met MQFP packages.
Het is niet heel moeilijk ... maar even oefenen kan geen kwaad.

https://www.youtube.com/watch?v=5uiroWBkdFY

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 30 april 2019 21:40:24 (25%)

Dat 'sleepsolderen' is niet voor iedereen (speciale punt). Gewoon solderen met een 0.8mm punt gaat ook, en anders helpt solderwick om overtollig soldeer op te lossen.

Op de display-print zitten ook meer C's met een spoortje tussen de aansluitingen. Het is fijn als je wat meer geoefend hebt met plaatsen van componenten voor je hieraan begint.

@Sine:
Wat voor drukschakelaar is dat?

Sine

Moderator

Met een normale afgeschuinde punt gaat het ook (zie filmpje) maar met een holle punt is het echt te makkelijk.

Die drukker is deze:
https://www.aliexpress.com/item/ONPOW-8mm-1NO1NC-Red-Green-Blue-Yellow…

Dat zijn EAO kloontjes (wat uiterlijk betreft)

Als je een vierkante leuker vind:
https://www.aliexpress.com/item/ONPOW-8mm-1NO1NC-Red-Green-Blue-Yellow…

De LED kun je zo wisselen, dus je kunt hem zonder led nemen, of met een 6V led.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Gesoldeerd met een 0,8mm ET-H beitelpuntje, 0.4mm 63/37 soldeer onder een Andonstar adsm302. Vraagt in het begin wel wat gewenning naar het schermpje te kijken ipv je soldeervlak. Ook de plots grote verplaatsing van de bout vraagt wat gewenning.

Volgens sommigen kan je met hetzelfde beitelpuntje geen TH aan een kopervlak solderen. Hier de soldering van de 1N54xx. Niet de dunste aansluitdraad.

Zijaanzicht

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
LetterHenk

Golden Member

Dat ziet er netjes uit. Heb je nog extra flux gebruikt?

Action expresses priorities LH
buckfast_beekeeper

Golden Member

Neen.

Gebruikte soldeer is deze.

Mijn moeder heeft me leren solderen. Ze deed het vele jaren lang bij Siemens/Atea. Wel TH maar de techniek is er dus wel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb de Siberian CPU koeler getest in mijn opset en deze goed bevonden voor gebruik in de CO 2019 voeding.

Laten ik beginnen met wat plaatjes en daarna wat gegevens vermelden zoals het koelvermogen bij welke ventilator spanning.
Als eerste weer de boormal met daarbij de transistoren getekend en hun weerstanden.
Ik meem bij snelle transistoren graag een extra weerstand op, zodat de kans op generatie dan bijna nooit optreed.
De BD139-16 heeft in dit schema in twee nodes een stopper weerstand, in de basis en in de emittor.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-50.png

De weerstanden zijn nu gemonteerden de basis draadjes zitten er al aan, in het oranje kader zie je het gat voor de ventilator sensor.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-45.png

De collector en emittor draden zijn nu ook aangebracht.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-46.png

Dit is de testopstelling, de twee 0,22Ω zijn de emittorweerstanden,
de extra weerstanden zijn een spanningsdeler zodat ik een tweede kanaal van de voeding kan gebruiken om het vermogen in te stellen.
De ventilator is basis aangesloten, rood op de + en zwart op de - van de voeding.
De ventilator is dus niet PWM aangestuurd ook al is de aansluiting hiervoor wel aanwezig. (zie PWM regeling hieronder)
DE ventilator wordt in deze opstelling als test geregeld tussen 7 en 15V d.m.v een Delta voeding.
De energie nodig voor het testen wordt geleverd door een Rigol DP832.
De 0 tot 5V van het derde kanaal van deze voeding gaat via een spannings deler naar de basis aansluitingen van de BD139 transistoren.
Doordat ik de transistoren heb uitgezocht op Hfe is de verschilspanning tussen de twee voor test aangebrachte 0,22Ω weerstanden niet meer dan 1%.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-47.png

Natuurlijk blijf ik experimenteren met de kennis opgedaan bij vorige testen met ventilatoren en koellichamen.
Hier is zichtbaar dat een klein stukje tape aan de zijkant aangebracht (beide kanten) bij 30-Watt dissipatie dit 0,5°C temepratuur verlaging gaf.
En natuurlijk blijft dit niet zo lelijk op de ventilator geplakt, later maak ik hier een nette oplossing voor.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-48.png

De Delta voeding regelt de ventilator spanning en staat hier op 7V ingesteld.
Kanaal-2 van de Rigol levert het te dissiperen vermogen, op dit plaatje is dat 32,065-Watt en het derde kanaal levert de basis spanning voor de power transistoren en regelt hierdoor de dissipatie.
Natuurlijk is de regelspanning een beetje dissipatie afhankelijk door de temperatuur afhankelijkheid van de basis emittor spanning,
ik stuurde dit regelmatig bij tot ik stabiele waarde had bij een gekozen vermogen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-49.png

Ventilator
Ik ben tevreden over deze ventilator, het geluidsniveau is laag en hij levert bij lage voedingspanning (7V) al een goed koelvermogen.
Er is wat mij betrteft geen rede deze ventilator te vervangen voor een ander model.
Bij de minimal spanning die ik wijs vind (7V) kan je hem alleen horen met je oor vlak bij de ventilator en dat is voor mij dan ook de minimale gebruiksspanning geworden.
Als je dus de voedingspanning regeld bij deze ventilator, start hij betrouwbaar op bij ongeveer 6.3V maar het is duidelijk dat de electronica in de ventilator dit niet leuk vind.
Bij ongeveer 6,8V werkt alles normaal en ik ben daar weer een stukje boven gaan zitten bij een analoge verntilator regeling.

Maar...
Ik heb ook wat tijd gestoken in een PWM controler, en dus wat onderzoek gedaan naar wat er op de markt is en wat ik zelf kan fabrieken.
Het uitgangspunt was eerst een enkele 555, met een potmeter en twee dioden kan je een hele aardige PWM refgeling maken.
Maar met een enkele NTC wordt dit toch vrij lastig het goed te doen, de frequentie varieerd dan te veel.
Toen de volgende standaard schakeling gebruikt, 22,5KHZ oscilator met daar achter een timer schakeling.
Nu ligt de frequentie vast en door gebruik te maken van de CMOS versie van de NE556 heb ik geen belasting op de NTC aansluiting en dat maakt het makkelijker.

Ik had besloten een van de 5k modellen NTC's te gebruiken die ik hier op voorraad heb.
Van de twee Farnell typen die ik heb liggen, welke verder vrijwel gelijk waren wat temperatuur verloop betreft, is dit de goedkoopste, 5K Vishay, Farnell: 1888078
Een andere kleine 5K NTC kan ook, deze schakeling is niet een precisie meetsysteem, zie onderdelen lijstje hieronder.
Het oranje kader links geeft de temperatuur aan, en het rode kader rechts de weerstand bij die temperatuur van een 5K type.
Ik heb het niet getest, maar door de CMOS versie van de NE556 zijn ook andere waarde voor de NTC goed mogelijk, je zal de waarden dan moeten schalen voor jouw NTC.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-51.png

Er waren aardig wat metingen en testen nodig om de ventilator regeling zo te krijgen dat hij mooi werkte.
Eerst uitgezocht met de functie generator bij welke pulsbreedte de ventilator regelde als hij met 12V gevoed wordt.
Hij begint te regelen vanaf zijn rust toerental bij 35% duty cycle en loopt maximaal bij 80% duty cycle.

Toen met een potmeter en wat weerstanden geprobeert de NTC na te bootsen, zodat het NTC waarde lijst goed ou gaan kloppen, dat was weggegooide tijd...
Volgende stap was een 10K 10-slagen potmeter over de 5V voeding gezet en de loper aan pin 11 gehangen.
Met de ElectroDroid software op mijn telefoon heb ik toen de spannings deler berekend en ik kwam dus uit op een waarde van 2K7 van pin 11 naar massa voor een mooie regeling.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-52.png

Met opset heb ik voor de TLC556 gekozen, laag stroomverbruik, geen belasting van de NTC ingang
en op deze manier ook het goede niveau voor de PWM ingang van de ventilator.
De schakeling moet wel uit een 5V regelaar gevoed worden, geen 4.7V zener gebruiken, dat tast de instelling van de NTC deler te veel aan.
Als je wilt vragen of het ook met 2x een 555 kan die je nog hebt liggen, nee dus!
(Ja het kan wel, maar ga zelf dan alle waarden uitrekenen en testen op goede werking, succes! :-) )

Nu kan niemand meer zeggen dat ze niet weten hoe de koeling vaar de CO-2019 voeding kunnen oplossen ;-)
Deze opset houd natuurlijk ook de binnenzijde van je voeding koeler, goed geplaatste gaten rond b.v. je trafo zorgen er voor dat koele lucht er langs loopt.

Linkjes

GELID Siberian Koeler
https://tweakers.net/pricewatch/286430/gelid-solutions-siberian.html

NTC
https://www.reichelt.nl/ntc-thermistor-5-kohm-0-2-ntc-5k-0-2-p151254.h…
https://nl.farnell.com/vishay/ntcle300e3502sb/thermistor-ntc-5k/dp/188…
https://www.conrad.nl/p/tewa-electronics-tt3-5kc3-bg-con-temperatuurse…

Let op! sommige NTC's hebben geen isolatie om de draden zitten, dan zelf er een stukje kous omheen doen.
En ja! de NTC zo in het koelblok boren zoals mijn voorbeeld, denken dat je er mee weg komt door een NTC tegen de zijkant van het koelblok te drukken is niet echt wijs...
Dan heb je het niet begrepen, de positie van de NTC is een voorwaarde voor een mooie regeling en is geen optie!

Clickson
https://www.conrad.nl/zoeken?search=TB05-BB5D-60&searchType=regular
De versie hierboven is de 60°C type, iets tussen 50 en de 70C° is bruikbaar en een beetje afhankelijk van de kast en de totale opset,
ik heb hier de 60°C versie die ik aan de zijkant van het koellichaam lijm.
Ik zoek nog een goed punt voor de Clickson in de schakeling, om hem elektrisch te verbinden.

Dit was het weer voor vandaag, ik hoop dat het helpt.

Sorry voor de eventueel kromme zinnen, ben nu echt gaar geworden.
Corrigeer dit morgen wel. ( Dat is wel erg veel later geworden, 8-10-2020 :-) )

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Ha blackdog,

Ja ik heb ook zo een CPU-fan liggen, zeer indrukwekkende performance voor de prijs van minder dan een tientje. Wat je nu toont is zeer nuttige informatie, waarvoor dank! :) Ik ben wel nieuwsgierig naar de temperaturen als je gaat meten.

Voor het experimenteren gebruikte ik een klein schakelingetje met een potmeter en een 40106 inverter. Die levert een redelijk stabiele 23kHz met een 10nF condensator en een 10kΩ pot op 5V:

Als fans ouder worden gebeurt het vaak dat ze minder tolerant worden voor lage voedingsspanningen, dus de PWM route is wat mij betreft wel nodig.

Ik heb deze schakeling eens gebruikt voor een geïmproviseerde dummy-load (de PWM regelaar zie je links onder de dragen uitsteken):

https://farm9.staticflickr.com/8732/17201350475_8a2255babd_m.jpg

Ik was best onder de indruk van deze koeler, meer dan 100W in verstookt zonder de 2 arme TO-220 MOSFETjes kapot te krijgen (zijn geloof ik 2xHUF76143) en nog best stil in het proces.

Groet,
Kruimel

RAAF12

Golden Member

In sloop silent PC voedingen zit vaak een traploze regelaar die de fan aanstuurt, die zijn ook prima te gebruiken op een koelprofiel van een voeding. Rechts zit op de print de NTC met een gat voor bevestiging op een profiel.

@buckfast_beekeeper: idd eutectisch Sn63/Pb37 soldeer werkt heel prettig.

blackdog

Golden Member

Hi!

Kruimel, je 4016 schakeling komt vrij goed overeen met de standaard 555 schakeling voor PWM modulatie.
Ook jouw schakeling is weer niet eenvoudig aan te passen voor NTC gebruik.
Dit omdat je bij beide schakelingen beide delen van de potmeter veranderd om de frequentie redelijk stabiel te houden.

Wat meetdata van het koelblok gemeten met de 5K NTC sensor in het koelblok voorzien van koelpasta.
Transistoren een beetje vlak gemaakt zoals ik heb laten zien en gemonteerd op het koelblok met silverpasta.

Ik laat hier alleen de verschil temperaturen zien, dus de verhoging t.o.v. de omgevings temperatuur.

Het vermogen dat bij deze meting gedissipeerd wordt is 30-Watt
7V ventilator spanning: Delta-t = 12,5°C
9V ventilator spanning: Delta-t = 1,8°C
12V ventilator spanning: Delta-t = 9,3°C

Het vermogen dat bij deze meting gedissipeerd wordt is 50-Watt met tape
12V ventilator spanning: Delta-t = 20,3°C

Waar moet je nu aan denken als je dit passief zou moeten doen.
Werp een blik op deeze pagina, wordt een groot voedinkje :-)
Oja, dat is voor 1 kanaal *grin*
En denk er dan ook nog over na dat zeg 2x een TIP122 op dat koelelement een niet zo hoog rendament zal hebben
en de onderzijde een centimeter of 3 a 4 van de tafel moet komen....
https://uk.farnell.com/c/cooling-thermal-management/heat-sinks/natural…
Dit om de voeding heel te houden als je er niet bij bent en hij staat op maximale stroom ingesteld en kortgesloten raakt.
Wat natuurlijk een uitzondering is, mijn voorkeur is wat ik hier laat zien, maak je eigen afweging hoe degelijk je het wilt hebben.

Ik kies dus voor snelle en goedkope power transistoren in een grote behuizing met een goedkope CPU koeler die je bijna nooit gaat horen, met een mooie lineaire ventilator regeling.
Ook is de CPU koeler uiteindelijk kleiner en houd de voeding in het geheel koeler.

De Siberian ventilator begint vanaf ongeveer 35% duty cycle te regelen en rond de 80% is er geen verhoging meer van de stroom die door de ventilator loopt.

Bij een DC regeling, dus niet PWM, lopen er deze stromen bij de verschilende voedings spanningen.
6V = niet betrouwbaar
7V = 53mA, bijna onhoorbaar
8V = 63mA, bijna onhoorbaar
9V = 69mA
10V = 75mA
11V = 80mA
12V = 87mA
15V = 106mA

Moet nu weg, laters meer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

>:)

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 2 mei 2019 10:11:19 (75%)

Ha Sine,

Mooi profiel ga je daar ook een ven bij gebruiken ? kopse kant!
Ik gebruik vaak profielen op maat maar die moet je wel laten frazen.

Voor de ventilator meestal aan de 230V kant geen rommel op de DC :)
Dit profiel bied ruimte voor 4 transistoren/mosfets en is zeer efficiënt en compact.

Het profiel wat @blackdog laat zien is een redelijke oplossing en lichtgewicht.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Nou ... je ziet niet heel goed hoe groot dat ding is ... daar gaat een hele voeding inclusief koelplaat.

LetterHenk

Golden Member

@ hierboven, mooie presse papier dus :)

Op 1 mei 2019 23:38:22 schreef RAAF12:
In sloop silent PC voedingen zit vaak een traploze regelaar die de fan aanstuurt, die zijn ook prima te gebruiken op een koelprofiel van een voeding. Rechts zit op de print de NTC met een gat voor bevestiging op een profiel.

Dat heb ik ook wel eens gemaakt zo. Een zaagtand met een comparator erachter. Werkt prima.

Action expresses priorities LH
RAAF12

Golden Member

Ja een mooie duidelijke schakeling! De print uit de PC voeding is wat anders geschakeld gezien de diodes rond de dubbele opamp en de sturing van de fan met een transistor. Ik zal eens checken of die PWM gestuurd wordt. Ik vermoed van niet en dat het een lineaire regeling is.

Duidelijker foto's

RAAF12

Golden Member

Ha Bram, gewoon een bout en moer gebruikt om de transistors vast te zetten? Waarom geen mooie clip op het midden van de die? Just curious....Verder ziet het er gelikt uit, ik krijg mijn camera niet dichterbij scherpgesteld uit het handje. Wel natuurlijk als het door de lens van de loupelamp wordt gedaan.
@electron920 Ik ben ook een groot voorstander van de TO-3 metal case met tweepuntsbevestiging. Mooi koelplaatje. Ik had je al eens om je freesadresje gevraagd. Wil je dat delen?

blackdog

Golden Member

Hi,

Even voor het geval dat...
Zoals ondermeer RAAF12 het laat zien met zijn regelprintje, zo moet je het niet doen bij een goed koelsysteem...
En wat mij betreft zijn er 100.000 PC voedingen zo gemaakt, dat heeft weinig met het door mij voorgestelde efficiente koelsysteem te maken.
Wees geen lemming! :-)

Het door mij voorgestelde koelsysteem is geoptimalisseerd en heeft ondermeer een zeer goede warmtebron/sensor contact.
Hierdoor ontstaat een mooie regelkarakteristiek (uitgemeten!) en houd je de temperatuur van je powertransistoren zo laag mogelijk
en dit resulteerd in een hoge betrouwbaarheid, dit samen met weinig geluid producerent koelsysteem!

Zelf wat gaan frutten met een PWM regelaar die je ergens hebt liggen met een sensor waar je niets van weet, lijkt mij niet wijs.
Een in een krimpkousje gefrummelde sensor ergens tegen een koelplaat aanplakken is lekker goedkoop en makkelijk..
Dit heeft weinig te maken met het hier gepresenteerde koelsysteem.

Moet het zoals ik het voorstel, natuurlijk niet!
Als je wilt experimenteren moet je dat vooral gaan doen, dat is namlijk zeer leerzaam, ik leer graag en lees ook graag over jullie goede oplossingen.
Ik denk alleen dat er hier op het forum er niet zoveel zijn die ruim een dag onderzoek en metingen doet aan een koelsysteem,
met als resultaat een mooie PWM regeling, maar ik zie graag jullie meetgegevens tegemoet. :-)

Henk, mooi koelelement, maar deze is denk ik niet "Low Noise"

Sine, als jouw koelblok achter op je kast monteerd wordt, moet je trafo op het front komen als tegengewicht :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ik vind dat koellichaam van Sine veel beter gechikt voor een voeding dan een processorkoeler.
Reden: thermische MASSA! Met zo'n koelichaam kun je flink lang stoken voordat de koeler eens een beetje warm begint te worden.

Die massa fungeert als warmteopslag. Een groot goed!
Zolang je je voeding dus niet uren full blast laat dissiperen wordt er niks heet. (Met die koeler kun je sowieso zonder fan toe, heerlijk rustig :-)).

groet, Gertjan.

Sine

Moderator

@Blackdog,
Die ventilator regelingen uit ATX doosjes werken prima, als je een beetje thermische massa hebt hoeft het niet zo snel.

@miedema,
Klopt, maar dat blok is toch wel over het praktische heen.
Ik ben zelf geen fan van fans, of eigenlijk alles wat mogelijk herrie maakt of ook maar hoorbaar is.
Dus ik plan voor de 35V 2.5A versie een wat praktischer blokje.

226x92xx40

Het ding wat ik tot nu toe gepost hebt wordt een 35V 1,5A versie en gebruikt een stuk van zo'n blok.

blackdog

Golden Member

Hi,

Het is weer opvallen hoe sterk het "nee geen ventilator" mantra is bij veel mensen...
Vaak gebasseerd op oude apparatuur met echt herrie makende koelsystemen, ff wakker worden! we zijn al in 2019 aanbeland. :-)
Er is zeer veel ontwikkeling geweest betreffende koelsystemen voor ondermeer computers.

Wil je een beetje zekerheid dat het heel blijft bij kortsluiting en een warme dag,
dan is voor een enkele CO-2019 voeding liefst kleiner on 0,5°C/ per watt koelelement nodig bij de voorgestelde 2,5 of 3-Ampere maximale uitgangsstroom.

Wil je een zeer grote behuizing hebben, doe dan vooral de passieve koeling.
Verder heb ik geen last van een negatieve mantra betreffende passieve koeling, waar het zinnig is, doen!

Maar mijn hier voorgestelde goedkope en goede CPU koeler, houd je totale voeding een stuk koeler als je voldoende gaten aanbrengt zoals al aangegeven.
Verder is de koeler veel kleiner, houd je transistoren op een veel lagere temperatuur door de strakke koppeling van de NTC met de transistoren.
De regeling reageert binnen 1 seconde als het te dissiperen vermogen hoger wordt, dus loopt je chip temperatuur niet meer op dan nodig. (belangrijk bij kalamiteiten)

En voor de gene die het nog niet "gehoord" hebben, de ventilator is zeer stil en hij "jaagt" niet zoals in veel laptops wel gebeurd. :-)
(dat is nou een van de voordelen van een goede koppeling tussen de sensor en de warmte bron)

Wat je wel hoort (als je wat hoort) is absoluut geen Rigol voeding, KeySight 34461A, HP3458A, of een Siglent DDS generator.
Er is een zacht ruisen hoorbaar boven de 30-Watt te dissiperen vermogen, zeg maar als je Arduino setup bij 5V 2,5-A trekt.

Zou je hett geluid nog te veel vinden, dan kan je altijd de 2K7 weerstand iets aanpassen, dan worden wel je transistoren wat warmer.
Er is voldoende reserve aanwezig om dit instelpunt een beetje op te schuiven.

Wat betreft de temperatuur sensor aan de zijkant van een koelblok, meet eens de grote temperatuur verschillen die er optreden.
Mijn onderzoek naar componenten ovens heeft hier veel ervaring opgelevert.
Die warmte massa is niet zalig makend, zoals met zoveel dingen, als de basis van het koelelement te dun is, dan heb je nog geen grote thermische massa en krijg je "hot spots".
Hieronder wat plaatjes waarbij de fabrikanten de "hotspots" probeert te verminderen.

En passief koelblok
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-53.png

CPU koeler
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-54.png

CPU koeler-2
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-55.png

Koeling, niet zo simpel als het lijkt :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom geen waterkoeling met CW-5000 chiller?

Voor elk systeem valt wel iets te zeggen. Ik dacht niet dat we hier een high-end voeding gingen bouwen. Op sine zijn profiel kan hij nog altijd een ventilator monteren mocht het nodig zijn.

Hardware matig kan je altijd maatregelen nemen om oververhitting tegen te gaan. Een thermische zekering kan je perfect je ingang laten afschakelen.

Je koeler wordt opgegeven aan max 80W. Pompen wie die 80W in een 0,14K/W koelprofiel, dan zal dat 11°C in temperatuur stijgen. Of dat dramatisch is?

Ik denk toch dat fabrikanten van koelprofielen heel goed weten waarmee ze bezig zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ha RAAF12,

Volgens mij had ik dat al eens opgeschreven maar zo niet De Eendracht Rotterdam.

@Sine,

Wouw :P daar mee heb je het niet te snel warm...

@blackdog,

Ik gebruik soms het blok zonder fan de vorm en uitvoering is berekend met Comsol en werkt veel beter als het laatst getoonde profiel van @Sine.
Net wat je schrijft een koelprofiel is niet altijd een koelprofiel maar soms een opslag van warmte.
Het gevaar van een te traag koelprofiel zijn "hot spots" altijd kijken wat is de warmte bron.
Een kort maar snelle temperatuur stijging vraagt om een koelblok met vinnen of pijpjes je koel profiel moet niet traag zijn.
Een fan zorgt voor de afvoer van warmte bij het koelprofiel wat ik liet zien is een lagespanning fan die zuigt de warme lucht uit de kast en als laatste de power transistors.
Maar als ik een laagspanning fan (DC) gebruik... dan meestal een type met 4 draden dus ook een tacho detector aan boord.
Je kunt dan simpel een high frequentie PWM toepassen PWM >20kHz dit is in alle opzichten de beste manier van sturen.
De meeste CPU fans hebben een tacho detector aan boord.
En er zijn kant en klare controllers deze werken met een transistor als temperatuur sensor.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
HarmP

Golden Member

@Sine:

In een eerdere post dacht ik te zien dat je deze voor een dubbele voeding wil gebruiken? Gezien het formaat haalt deze toch 'maar' 0.6 a 0.7 K/W?

Dus ik plan voor de 35V 2.5A versie een wat praktischer blokje.

[bijlage]

226x92xx40

Het ding wat ik tot nu toe gepost hebt wordt een 35V 1,5A versie en gebruikt een stuk van zo'n blok.

blackdog

Golden Member

Hi,

Het controlertje is af, nix kant en klaar maar specifiek voor het koelblok dat ik voorstel. :-)

Ook deze keer weer gebruik gemaakt van doorverbindingen in het IC voetje.
Twee linkjes en de 1uF ontkoppelcondensator bevinden zich binnen het 14 polige voetje.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-56.png

De onderzijde, nog niet schoongeboend.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-57.png

Links de bijna nog volledige breadboard opstelling en rechts het werkende printje.
Even een 5K NTC gemonteerd om te testen en het werkte in 1 keer.
Rechts bovenaan zit nog een extra 5V regelaar, deze kan ik als ik dit wens met een jumper inschakelen en dan kan ik het printje uit 12V of direct uit de brugcel voeden (rode aansluitoogje).
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-58.png

Henk,
De bedoeling is de ventilator aan de achterzijde van de kast te monteren waar dan een gat voor de ventilator in komt en een beveiligings rooster,
zodat je niet je nagels gaat knippen al je in het gat grijpt. :-)
De ventilator zorgt dus voor de ophanging en het koelelement kan hierdoor dus spannings voerend zijn,
wat dan weer resulteerd in betere koeleigenschappen omdat de transistoren direct op het koelelement bevestigt zitten.

Vandaag ook twee ringkern type transformatoren bij Reichelt besteld voor het hoge rendement en kleinere strooiveld t.o.v een "normale" trafo.
Dit zijn de modellen, voor de + en - 12V voeding:
https://secure.reichelt.de/ringkerntrafo-print-10-va-2x-12-v-417-ma-rk…

En deze als hoofdtransformator, kost 4 Euro meer dan een 120VA trafo, dan heb ik minder verliezen (minder warmte)
en kan dan een wat grotere bufferelco gebruiken als ik dat nuttig vind.
https://www.reichelt.de/toroidal-transformer-160-va-2-x-15-v-2-x-5-33-…

Overtemp beveiliging
Net nog een test gedaan met twee temperatuur sensoren voor kalamiteiten beveiliging.
Links zat een 60C type en na 1x uitschakelen kwam hij bij afkoelen niet meer in de doorveronden toestand,
vandaar dat je links nu alleen nog een stukje van de behuizing ziet, was knap lastig hem er weer af te slopen.
Daarna een 50C versie bovenop gelijmd, deze schakelde uit rond de 67°C en kwam weer in doorverbonden toestand rond de 47°C.
De temperatuur die ik aangeef is dus de waarde die ik meet onder de transistoren, deze is hoger dan die aan de rand van het koelblokje.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-59.png

Wat mij betreft is dat voldoende als laatste beveiliging.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

@HarmP,

Ik heb geen idee van waardes, dit is ook sloop spul. Ik zal er eens wat vermogen in duwen en kijken wat er gebeurt. Ik gok hem ergens op 0.5K/W
Ik heb ook geen probleem met een wat warmer koelplaatje.

@BD
Een temperatuurzekering is bij die constructie inderdaad een must, je zou natuurlijk ook een opampje op je ventilator regeling kunnen zetten en daarmee de boel afschakelen. Maar een aparte thermoswitch is natuurlijk zekerder.