ECU testen Peugeot i.v.m. met p0120 storingen

Beste allen,

Ik ben net nieuw op het forum en zal mij voorstellen. Ik ben Tijn en ben gek op (oude) auto's die mechanisch componenten hebben. Kortom ik hou van oud spul :)

Wij hebben enkele weken geleden een Peugeot 206 SW 1.6 16v vol Automaat uit 2002 gekocht (140.000km) als tweede auto en die had af en toe storingen, P0141, p0136 die naar de lambdasonde of katalysator refereerdedie niet meer goed zou functioneren. Af en toe kregen we en p0120 melding van de stappenmotor (gasklephuis) en was er niet mee te rijden. Hoog toerental en uitvallen motor.

Na wat troubelshooten bleek dat de koppakking lekte die de katalysator om zeep heeft gelopen. Er bleken al 2 nieuwe lambasondes in te zitten. Dat verklaarde de P0141, p0136 melding.

Later bleek de koppakking lek en de kop ietwat krom. Alles gerepareerd en liep gelijk een stuk beter, maar af ern toe duikt de p0120 storing op (ook met een nieuwe stappenmotor) en valt de motor compleet uit.

Het valt me op dat dit altijd na een tweede start gebeurd op een dag. 1e keer op een dag kan ik 20, 80, 150 km rijden en als de peugeot daarna een uurtje afkoelt en daarna weer de weg opdraai dan is het binnen 15min raak. Ik moet wachten tot ik een relais hoor omschakelen om weer verder te kunnen rijden.

Nu zijn er nog aardig wat componenten die hiervan de oorzaak kunnen zijn, breuk of corrosie in de motorboom (al gecheckt), Vacuumlek (al gecheckt) tot aan de bobine aan toe en all sensors die ertussen zitten.

Mijn gevoel zegt dat de ECU niet meer optimaal werkt en wil eigenlijk weten of deze nog wel goed zijn werk doet. Nu las ik bv. op ACtronics.nl dat ze hem kunnen testen, maar de reviews zijn de laatste tijd niet best tot aan ECU die als goed getest waren toch defect bleken.

Voordat we geld gaan spenderen aan een ECU of andere componenten is het uberhaupt wel mogelijk om 100% goed als uitkomst te verkrijgen bij een test? Of is het beter om het geld te investeren in een nieuwe of tweedehands ECU, BSI en sleutels.

Alvast bedankt!
Gr
Tijn

Shiptronic

Overleden

na alle gedane reparaties, is de ECU wel teruggezet(niet alles foutcodes wissen maar echt resetten), smoorklep posities opnieuw ingeleerd (kan vaak alleen met een dealer tool)?

de foutcode die je aanwijst geeft een probleem weer met de gas pedaal sensor , daar komen vaak 2 (deels tegen gesteld) signalen uit. Dit soort fouten zie je als die niet in de pas lopen. (slechte contacten, verschill in voedingspanning , doorgeschuurd draad die soms naar massa schakelt

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor de reply!

De smoorklep is opnieuw ingeleerd. Deze procedure kan je zelf uitvoeren. Het gaspedaalsensor, 2 hele kabelbomen gasklephuis, inclusief MAP sensor zijn door de vorige eigenaar vervangen (Rekening zat in de servicemapje). Er is redelijk veel aan gedaan om dit probleem te verhelpen.

De reden dat ik de ECU vermoed is dat deze op een kwetsbare plaats bij de koplamp zit aan de passagierszijde. Je ziet dat de voorkant is overgespoten en er 2 redelijk nieuwe koplampen inzitten. Dit was geen steenslag schade. :-)

De storing treedt eigenlijk altijd op na een tweede start. Vandaag heb ik de aftermarket Cruise Control er in zijn geheel uitgehaald (je weet maar nooit), omdat deze het niet deed en op vacuüm werkt. Alle punten waar deze in de draadboom bevestigd was heb ik netjes aan elkaar gesoldeerd en opnieuw geïsoleerd.

De eerste start was prima en kon testrijden tot ik een ons woog. Na 5 minuten parkeren om weer te starten en weg te rijden was het weer binnen 3km raak. Met de ODB2lezer gereset om verder te kunnen rijden en nog 3 maal het euvel gehad. Na de 4de keer kon ik probleemloos naar huis rijden en verder...

Shiptronic

Overleden

ECU kan, maar geloof ik in dit stadium nog niet. ECU's worden veel te vaak onterecht vervangen. Daarna word de storing pas echt gevonden, ECU word dan wel berekend :(

Ik liet klanten nog wel eens een weekje met een spare ECU rondrijden, meestal kon je daarna gewoon verdr zoeken naar de fout.

Elke morgen na de 2e keer, dan kan je al ergens naar toe zoeken.

succes.

zoek de oorzaak, welke data klopt er niet. Ook hier is al veel willekeurig vervangen, als je alles een keer vervangt zit je vanzelf een keer goed.

In dit stadium zou ik me richten op het gaspedaal, niet de smoorklep.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 31 maart 2019 19:10:40 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Gasklep kun je perfect monitoren in je live waarden onder het rijden.

De meeste testers geven dit prima weer .

Je schrijft je stappenmotor is vervangen heb je hierbij ook het gasklephuis gecontroleerd op extreme vervuiling hierdoor wil je gasklep ook haperen/zwaar lopen. (kortom vast zitten)

Met als gevolg storingen .

[Bericht gewijzigd door daandc op zondag 31 maart 2019 20:58:05 (49%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Shiptronic

Overleden

lees elke keer max 3 sensoren uit, de waarde die je controleren en 2 referentie waarden.

schrijf ze in een grafiek en kijk naar de reactie op elkaar.

hier b.v zet je pedaal positie en smoorkleppostie bij elkaar, als referentie kan je toerental of MAP gebruiken.

Of hier misschien in relatie tot de motor temperatuur. (ik heb situaties uitgemeten dat een storing alleen tussen de 35 en 80 graden optrad, de sensor gedroeg zich dan als open verbinding. De ECU vertaald dat naar -40°C . De ECU ziet een steenkoude motor en besluit de choke op maximaal te zetten, de motor verzuipt compleet, niet te starten de 2e keer !! , of tijdens rijden een drama slaat af omdat hij stationair ook verzuipt, eenmaal op toeren is het te doen , maar zuipt als een idioot. eens het punt van 80 was bereikt waren de problemen over, dus klant komt met warme auto aan rijden , geen probleem te vinden , 6 bakken kofie later was het een ander verhaal. duidelijk aan de data te zien. van af start liep de temp mooi op, schiet naar -40 , bingo !!! temperatuur is een traag proces, zeker kwa koelwater, die kan geen sprongen maken van 10 graden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met stappenmotor bedoel je het gasklephuis?
Wat ook nog wel eens voorkomt zijn slechte contacten met name waar de draad in de contact pin gekrompen zit, of de veerdruk van het contact wordt te laag.
Dit ben ik al een aantal keer bij de mapsensor tegengekomen.
P0120 is de gasklep zelf niet het pedaal ieder geval.

Heeft deze een Bosch of Marelli ecu?

Edit: Als de storing zich voordoet slaat de motor geheel af of loopt ie alleen verhoogd stationair?

Edit 2: Dat wat Shiptronic omschrijft komt zeker ook veel bij Peugeot/Citroën voor, bij bepaalde temperaturen onderbreekt de voeler, maar dit geeft geen P0120 als fout.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zondag 31 maart 2019 22:13:41 (16%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Wat is de motor code?
Een schema zou al helpen dan weet je ook hoe het smoorklep huis is opgebouwd.

elektronisch ( https://www.youtube.com/watch?v=mszFP4w0jMk )

of met een lucht omloop motor voor het staionairdeel?( https://www.youtube.com/watch?v=zkXGNL6PJ9o )

Of is het zo'n geval, zonder smoorklep huis, die zijn er ook, toerental word geregeld met de kleppen.

[edit] roest op de as blijkt dus een probleem te zijn, even schuren en klaar!

Niks ECU >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Deze had ik ook al gezien :) maar dat is hem inderdaad. Ik had die van ons uit elkaar gehaald en daar zat wel veel speling op het tandwiel...
https://www.youtube.com/watch?v=mszFP4w0jMk

Gasklephuis is nieuw uit doos en is brandschoon. Het hele inlaatspruitstuk is schoongemaakt toen ik de koppakking heb vervangen inclusief nieuwe pakkingen, daar zat inderdaad wat vervuiling in inclusie het oude gaskelphuis. Voor de zekerheid gisteren nog even op vacuümlekken gezocht (Remmenreiniger) i.v.m. vacuüm Cruis Control die ik eraf heb gehaald, maar niets gevonden.

Sorry ik had er ook bij moeten zeggen dat er een P0121 storing bij zat.

Gasklephuis en stappenmotor zijn 1 geheel Bosch 0 280 750 085
Er zit een Bosch 0 261 207 477 ECU in (317869/0109/ECU ME7.4.4)

Motor# weet ik op dit moment niet. Kom ik op terug.

Nu heb ik het gaspedaalsensor er net uitgehaald deze ochtend en het viel mij op dat deze niet nieuw is maar van een sloper. het type en km stand staan erop geschreven. Ook is de originele stekker eraf en met Halfords (zeg ik maar) stekkertjes weer opnieuw opgebouwd. Nu dat ik de sensor eraf haalde waren 2 stekkertje losgeschoten.

Ik ga deze ochtend een nieuwe VDO gaspedaal sensor bestellen gezien veel slechte ervaringen heb met ouwe troep met meer dan 150.000km erop. Ik ga ook een originele stekker halen bij https://bartebben.nl met wat verlengd draad er aan anders krijg ik hem er niet meer "goed" in.

Ik kan helaas alleen uitlezen met mijn ODB2 apparaat en live O2 meten. Ik heb geen P2000.

Bedankt voor de reacties alvast en ik kom hierop terug of het geheel inderdaad weer storingsvrij blijft na een nieuwe gaspedaalsensor te plaatsen.

Zelfde probleem, waar na nieuw gasklephuis en inleren de storing niet meer terug kwam. Ik kan natuurlijk een tweeledig probleem hebben :)
http://www.peugeottuningclub.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=9859

mel

Golden Member

Als je echt gek bent op ouwe auto's, koop dan een NOG oudere, waar die elektronische zooi niet inzit.
Wat er niet inzit kan ook niet kapot :P
Zo heb ik jaren met een Berlingo gereden, toen ik m kocht was hij al 18 jaar :) (was ook maar 500 euri) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Alles van na 2000 is niet oud. Mijn AX uit '96 is oud!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Shiptronic

Overleden

Kijk daar komt de aap uit de mouw, het probleem speelt blijkbaar al veel langer, en iemand is ja la voor geweest :( zeker stekkers eraf knippen en er pruts tussen zetten.

Probeer er weer een originele stekker aan te zetten, eventueel een met kabel (dat kan prima van de sloop)

[edit] originele stekker lag al in de planning zie ik

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 april 2019 09:39:57 schreef mel:
Als je echt gek bent op ouwe auto's, koop dan een NOG oudere, waar die elektronische zooi niet inzit.
Wat er niet inzit kan ook niet kapot :P
Zo heb ik jaren met een Berlingo gereden, toen ik m kocht was hij al 18 jaar :) (was ook maar 500 euri) :P

Ik rij al 10 jaar 2 oude Ferrari's ;) Daar zit het begin in van al die elektronische zooi inclusief glasvezel als licht geleiding :) Maar na 30j moest daar ook het nodige aan gebeuren, want rubber heeft simpelweg niet het eeuwige leven.

http://www.mymondial32.nl/

Ik ben wel voorstander van elektronische ontsteking en injectoren, gewoonweg omdat dit efficiënter verbranding is en een Katalysator zonder lamba die je om de 55.000km dan verplicht moet vervangen.

Net een 2e gen Alfa 156 gekocht voor ook 500 euro ;)

Back to topic:
Het blijkt maar weer dat je sensors niet uit een sloper moet halen. De gasklepsensor voelde niet meer goed aan met draaien ruw, net of er zand in zat.

Nu kost deze sensor 600 euro exclusief inbouwen en dan speelt er gelijk een ander probleem mee.. Er komt nog wat +onderdelen bij die bij elkaar nog eens 100 euro kosten. Alleen de dealer kon mij niet vertellen wat dat eigenlijk was zonder beschrijving of een plaatje.

Nu blijkt dat deze sensor bij de dealer in Engeland 65 GBP kost (Gezien ik vaak in Engeland ben en daar ook onderdelen koop voor mijn andere twee paarden. Ik kan het niet rijmen.. Ik ga de dealer daar ook mee confronteren. (Het is niet de eerste keer). De Brexit zal mij in iedergeval geen goed doen..

Ik moest wat voor de aankomende 2 weken en moest ook wat andere plastic slangen hebben voor de 206. Het frapante was dat deze gasklepsensor ook bij BartEbben vandaan komt. De nieuwe (sloper) gasklepsensor (80 euro) voelde veel beter aan met draaien. Ze konden mij ook vertellen dat deze geleverd werd met 2 soorten stekkers (dat waren dus de +onderdelen) die ik er gratis bij kreeg gezien de oude sensor geen lang leven had gelijd. Wel andere kleuren draad dan in de 206 boom (Afkomsting uit een Xsara).

Nu blijkt ook achteraf dat de stekkers die waren blijven zitten met het eruithalen verkeerd om zaten. Gelukkig zitten er codes op de draaden wat wat is en zo ook (nog) in de boom.

Netjes alles gemondeerd en gesoldeerd met krimpkous eromheen. Starten en lopen (loopt ook beter). Het lijkt erop dat na een 2 start/rit de 206 niet meer in Safe mode schiet even losstaand van de P0141, P0136 melding. De 206 rijdt tijdelijk zonder kat, ook zo'n prijzenslag.. voor de helft van het geld een RVS spaghetti spruitstuk en sport kat.

De fout:
Ouwe troep gemonteerd (zekere zin wel begrijpelijk gezien de NL prijzen) en losse verkeerde stekkers)

De oplossing:
Nieuw Gaspedaalsensor en een originele stekker gebruiken!

Peugeot 206 1.6 16v draadnummers naar Xsara stekker:
Rood **1379 --> Xsara Paars
Wit **1377 --> Xsara Geel
Geel **1380 --> Xsara Blauw
Blauw **1378 --> Xsara Groen

Ik wil alleen nog het oude gasklephuis terugzetten om te kijken of ik de P0121 zou krijgen. (tweeledig probleem?)

Shiptronic, had je het toch in de goede richting. Als je het niet had gezegd had ik het waarschijnlijk niet gecheckt. blijkt dus dat je alles weer opnieuw moet nagaan en helaas het werk van een ander.

Dank! Ik koppel nog even terug of de storing inderdaad weg blijft.

Gisteravond van stad tot stad op en neergegaan en vandaag nog eens de hele dag met de 206 gereden. Letterlijk 250km geen problemen tot aan deze avond. De P0120 is weer terug en dan ook net als eerder als de error is geweest dan blijft het feest tot de volgende dag.

Nu kan ik het gaspedaalsensor wel uitsluiten.. en de bedrading eromheen ook, toch even nagekeken of er niet iets klem zat of bedrading bloot ligt met het erin zetten. Niets.. alles is zoals ik heb gerepareerd.

Na ongeveer 10minuten stilstaan hoor ik een relais (contact aan of uit) om gaan en kan ik weer rijden. Mijn gevoel zegt dat temp er invloed op heeft.

Enige test suggesties om hier iets op los te laten zijn welkom. :) Ik heb geen test apparatuur om hierop los te laten gezien ik ook maar een particulier hobby persoon ben.

Motor code: TU5JP4

@Paul:
alleen verhoogd stationair?

Bij de melding heeft de 206 ook verhoogd stationair na herstart en gasgeven lukt niet.

@Paul: Dat wat Shiptronic omschrijft komt zeker ook veel bij Peugeot/Citroën voor, bij bepaalde temperaturen onderbreekt de voeler, maar dit geeft geen P0120 als fout.
Idee om de temperatuur sensor te vervangen? op thermostaat neem ik aan.

[Bericht gewijzigd door MvT-F op dinsdag 2 april 2019 17:07:26 (29%)

Shiptronic

Overleden

Nooit op kleuren vertrouwen, zeker niet bij franse zooi !! Posistie nr tellen, en uitmeten!

Je moet het ding resetten, smoorklephuis opnieuw inleren, alle foutcodes wissen en weer gaan rijden. En kijken welke fouten er terug komen.

Een sensor die een verkeerd signal afgeeft hoeft niet de oorzaak te zijn !! dat kan al eerder in het proces gebeurd zijn, leverd altijd elende aan de output ( v.b. een defecte sensor zorgt voor een te rijk/arm mengsel, de lambda sonde begint dan altijd te mekkeren, die vervangen heeft geen zin, defecte sensor vervangen wel, vaak duurt dit bij een dealer ook 3x vervangen voor ze verder kijken.)

Je creert erg veel ruis in dit topic, even overnieuw beginnen, zit de lambda sonde er nu wel in of niet?

zit er ook een sonde na de kat?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zitten 2 lambda sondes op.
- De kat is er onderuit en de laatst sonde (na de kat) zit nergens in het uitlaat system is zit afgesloten in een sonde buis wat vaker gebeurd bij tuning bv. (Deze komt er wel weer in als de sportkat klaar is)
- De eerst lambda sonde zit erop
- Beide sondes zijn nieuw overigens
- Ik had na het plaatsen van het gaspedaalsensor weer opnieuw ingeleerd.

Ik merk zeker wel verbetering met deze gaspedaalsensor en ik denk dat er meerdere problemen spelen.

Het probleem speelde zich al voor met de originele setup (origineel spruitstuk met kat met alle sondes erin.

Met deze nieuwe setup zonder kat waar de 2e sonde na de kat ernaast hangt maar wel aangesloten op de boom kan dat een P0120 opleveren?

Shiptronic

Overleden

Vanavond even weingi tijd, zal proberen morgen iets beter te kijken.

P0120 TPS A Circuit Malfunction

kan je een opname maken (grafiek) met RPM, TPS, en MAP? en die hier posten? me wat relevante data is er meer van te zeggen, zelf zou ik gewoon een paar dagen rijden met dese data in beeld, dan vallen afwijkingen snel op.

Als motor stat. draait, wat is dan de MAP waarde (kpa) ?meten met alle belasting uit als koplampen, blowerfan van de verwarming ( ook even timen dat bv niet net de koelfan van de radiator is aan gesprongen (dus ook airco uit, en dus van de vooruit ontwaseming af halen !)

signaal moet lopen van ~0,5 tot ~ 4,5 , 0V en 5V is sowieso fout!

In welke regio zit je ?

meten, meten, meten , en soms moet je ook nog even iets meten :) :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit gaf ik ook al aan ship maar de t.s er heeft hier geen apparatuur hiervoor .

Al kosten deze testertjes de wereld niet.

Maar uit live waarden kun je goed storingen of afwijkingen herkennen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Shiptronic

Overleden

Peugeot 2002, die OBDE, daar komt data uit, soms "alles" , maar in het begin zijn ze creatief geweest,

Bij bepaalde typen Citron kreeg je:
Accuspanning , RPM , en koelwater temp.

Ze hadden aan de OBDE eis voldaan, en komt live data uit :) , maar ja had er geen fluit aan.

Met zon ELM ding van 5 euro doe je wonderen !

PS, die Peugeot komt volgens mij wel normaal data uit, boven genoemde moet je kunnen zien, maar niet auto heeft een MAP sensor, maar een MAF , dus die waarde is er dan niet :) ( en auto's met beide)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
apkay

Golden Member

MvT-F is die cruise control tekoop?
jou email is niet zichtbaar helaas.

groeten van apkay.

Er valt bijna niet mee te rijden wanneer de storing optreedt :) en met de huidige file stroken is het niet veilig. Zelfs in de bebouwde kom niet. Vandaag scheelde het weinig of er klapte iemand achterop dat ik ongelukkig bij een stoplicht storing kreeg.

Ik zit in de regio Amsterdam.

Dingen die mij zijn opgevallen.
- De fan heb ik nooit horen aanslaan.
- Airco doet het niet. Magneet koppeling kapot denk ik (zover dit relevant is)
- De eerste start is de storing nooit opgedoken.
- Na tweede start bestaat de kans dat de storing optreedt.
- Voorafgaand van motor uitval krijg ik altijd een uitlaatgasstoring in de display en dan is het een kwestie van minuten tot P0120 optreedt.
- Toerental is dan rond 1200 en valt om de seconde naar 900.
- Gas geven geeft dan 500 toeren meer maar valt dan weer terug in toeren.
- Na uitzetten hoor ik na 10 min een relais schakelen en kan ik weer starten en normaal toerental. Dan kan ik weer verder rijden en het fenomeen herhaalt zich weer na 5 tot 10min.
- Heel soms blijft de storing weg na 4 a 5 keer zich herhaald te hebben.

Veder heb ik deze lezer:
https://obdwarenhuis.nl/icarsoft-i810-universele-obd2-scantool?gclid=E…

Alleen de laatste 2 opties lukt niet omdat hij zegt dat deze niet ondersteund worden bij deze Peugeot. De O2 sensor test zegt dat alles "OK" is. Ook tijdens de storing.

? EOBD/OBD2 foutcodes uitlezen en wissen
? O2 sensor test
? Emissie status weergave
? Freeze Frame data weergave
? Live data weergave

Ik zal een ELM327 kopen en Car Scanner ELM OBD2 downloaden.

Op 2 april 2019 23:20:55 schreef apkay:
MvT-F is die cruise control tekoop?
jou email is niet zichtbaar helaas.

Sorry is al met de vuilwagen mee. Hij werkte trouwens niet..

Shiptronic

Overleden

Post de freezeframe data eens, dat is de data die opgeslagen is op het moment dat de fout optrad, elke fout heeft zijn eigen frezeframe data.

Als het zo heftig is als je verteld, moet je vrij snel uit de data kunnen halen wat er gebeurt, dan zoeken waar het vandaan komt.

eerst oorzaak, dan pas sleutelen en centen uitgeven.

Als je eerst een goede diagnose wil, zonder flauwe kul : easy-tech.nl/

Als je een smarthone hebt, zou ik kijken naar een bleutoth verzie, er zijn veel apps voor, sommige praktischer dan de laptop, zeker voor onderweg ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb een ELM237 Bluetooth gekocht en de bijgevoegde Freeze Frame van gisteren toegevoegd.

Ik zie alleen de melding:
p0141c - Open loop due to insufficient engine temperature.

Duidt dit niet op een Thermostaat probleem (Sensor of thermostaat) of misschien een benzine filter/brandstofpomp die niet genoeg druk benzine druk opbouwt?

[Bericht gewijzigd door MvT-F op woensdag 3 april 2019 13:22:35 (14%)

Ik heb de thermostaat getest en die ging niet open als ik hem aan de kook breng in een pannetje. Dat verklaart ook waarom ik de fan van de radiateur nog niet gehoord heb al moet ik zeggen dat de temp meter in het dashboard nooit in het rood is gekomen.

Ik heb er nu net een nieuwe thermostaat in en ook een nieuwe temp sensor voor die 10 euro extra, want ik kon er nu bij.

Nu blijft alleen de vraag voor mij of de fuel trims die op 99,2% staan correct zijn?