ECU testen Peugeot i.v.m. met p0120 storingen

Shiptronic

Overleden

Waarom zit je aan de Lambda sensor te meten? die is goed , en geeft geen foutcodes of storingen.

Je creeert weer extra ruis !!

De enige test die niet geslaagd is : Catalist (klopt die is er niet) en Lambda sensor, klopt, de meet waarde van de 2e sensor na de Kat (die er niet is) geeft dus ook niet de aarde die je met kat wel zou meten, daar is dus niets mis, de kat. mist, dus die codes zijn relevant.

P0120 blijft signaal pedaal sensor , spoor A.

helaas ben je dus toch slachtoffer van dit:

Op 2 april 2019 22:49:18 schreef Shiptronic:
Peugeot 2002, die OBDE, daar komt data uit, soms "alles" , maar in het begin zijn ze creatief geweest,

Bij bepaalde typen Citron kreeg je:
Accuspanning , RPM , en koelwater temp.

Ze hadden aan de OBDE eis voldaan, en komt live data uit :) , maar ja had er geen fluit aan.

Met zon ELM ding van 5 euro doe je wonderen !

PS, die Peugeot komt volgens mij wel normaal data uit, boven genoemde moet je kunnen zien, maar niet auto heeft een MAP sensor, maar een MAF , dus die waarde is er dan niet :) ( en auto's met beide)

En helaas, voor jouw, viel deze peugeot er ook onder; 2 a 3 waarden en dan , niets.

Alleen met een dealer/merken tool verder uit te lezen, nogmaals het advies, maak een afspraak met easytech !!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Volgens mij wil je ook een sanity check doen ;) of herhaling van bepaalde meetwaarden of deze nog steeds zo zijn als dat ze waren (Koud had ik hem nog niet gemeten). Ik wilde ook weten of de massa werkt van de draadboom gezien ik dat nog niet gedaan had.

Ik heb deze dag ook een goede werkende MAP sensor kunnen lenen uit een open gemaakte doos. Hier heb ik bijna de hele middag meegereden en had toch wel enige hoop. Helaas de laatste bocht naar huis was het raak P0120. De enige wat ik kan herleiden is dat het met redelijk laag toerental gebeurt.

Ik zal eens met mijn vriendin overleggen wat ze wil doen. Dan is ook de vraag hoe ik in Bergschenhoek kom, want de snelweg gaan we niet op met deze 206 dat is te gevaarlijk voor mijzelf en andere weggebruikers.

Bedankt voor de hulp Shiptronic! Gewaardeerd! Ik laat even weten t.z.t. wat de afloop is.

Wat betreft de gaspedaal sensor: Ik heb een Ford Focus gehad en die had soms een storing waarbij de motor uitviel en dan kon je nog naar de kant gaan. De motor ging dan in noodloop. Als je hem daarna weer startte deed die het weer. Wat was er aan de hand. De auto heeft een elektronisch gaspedaal (drive by wire) Op de plaats waar het "gaspedaal" meestal stond was de potmeter behoorlijk ingesleten. Soms miste de loper even de koolbaan. Gevolg: de ECU ging in noodloop. Het "elektronische gaspedaal" is vervangen en het probleem was over.

Mijn Focus had toen al meer dan 200.000 km gelopen. uiteindelijk heb ik er 427.000 km mee gereden

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op vrijdag 5 april 2019 21:09:52 (15%)

Jacques van Montfort

Hier zit nog geen elektronisch gaspedaal in (latere modellen wel), maar een kabel die aan een gaspedaalsensor trekt. Deze is vervangen door een goedwerkende en had zeker effect op het beter lopen en response.

Ik zat deze avond te denken. Nu heb ik alle kabels, massa draden en massa van de ECU gecontroleerd behalve die van de accu naar het chassis. Ik ga deze morgenochtend eens loshalen, schoonmaken en opnieuw vastzetten.

Kijk ook de massa op de bak na. De kabel loopt van de accu naar chassis en door naar de bak.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

@MvT-F , kan je een schema posten van de motor electronica (ECU en TPS) ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 april 2019 08:38:21 schreef Paul Welther:
Kijk ook de massa op de bak na. De kabel loopt van de accu naar chassis en door naar de bak.

Er zaten er 2 op de automatische bak (1 vanuit de kabelboom en 1 van de accu) en 1 naar het chassis.

Chassis zag er redelijk goed uit. Toch opgeschuurd!
2 op de automatische bak die waren gecorrodeerd. Opnieuw opgeschuurd!

Nu had ik het idee dat het beter ging totdat hij stationair draaien uitviel met een p0120. Daarna niet meer gehad. Ik krijg ook het idee dat het weer er invloed op heeft. Koud weer lijkt het minder en warm(er) meer kans op een p0120.

Morgen wat meer rijden, want vandaag weinig tijd gehad

Op 6 april 2019 10:30:54 schreef Shiptronic:
@MvT-F , kan je een schema posten van de motor electronica (ECU en TPS) ?

Zie bijlage

Shiptronic

Overleden

Dat is niet het juiste schema !, geen sensor na de kat. en een luchtomloopstappenmotor , smoorklep met tps sensor, = geen drive by wire.

dat schema hoort hier hierbij : https://www.youtube.com/watch?v=zkXGNL6PJ9o

die heeft geen pedaal sensor. Dit is het schema van de voorgaande versie.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat is niet het juiste schema, dit is een oude versie met Marelli 1AP ecu.

Bijgevoegd de technische leergang met M(E)7.4.4

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

@ Paul thanks, dat is wel de goede versie !

1261 - Accelerator pedal position sensor , deze is gerelareerd aan de fout code, (niet 1262 - Motorised throttle)

op pin 3 staat de voedingsspanning van de sensor , de massa zit aan pin 4

daar het probleem steeds signaal A is , doe ik een ingecalculeerde foute aanname dat signaal B wel goed is, en derhalve het eest niet in de voeding moeten zoeken.

beide signalen komen aan op de ECU pinnen A1 en A2. ( de manual laat weinig los over de opbouw en signalen, welke pin b.v. signaal A is?)

(geheugen)Scoop er aan en wachten op het probleem. triggering en terug spoelen, het signaal op 1 van de 2 pinnen moet de fout ingaan.

Niet onder de kap meten maar op de ecu-connector.

is die connector zelf al nagekeken op slecht contact?

Mocht er in beiden signalen geen fout te meten zijn, dan pas word de ECU verdacht(na een gondige chek van de voeding)

als je daar wel een fout meet, dan ga je terug naar de stekker op de pedaal sensor , en kijk of je daar dezelfde fout meet.

en wat gebeurd er met het signaal?

A) voedingsspanning?
5V dan kan de massa zijn weggevallen , of de draad is onderbroken en de interne Pull-up In de ECU houd hem hoog.
12V sluiting ergens in de kobel boom naar de hoofd voeding
B) Massa?, dan ligt de kabel ergens door te schuren tegen massa (altijd op de meest ongelukkigste plek om bij te komen >:) )

het ene signaal is het dubbele van de ander, dus dat is simpel controlen

2signaals scoop, en plaatje over elkaar leggen(schaal 1 x en 2x), krijg je dubbel beeld dan gaat er wat fout :)

It is a sensor with a contactless double potentiometer.
Supplied with 5 Volts by the ECU, the sensor transmits 2 variable voltages to the ECU reflecting the pressing of the accelerator pedal. One of the voltages is twice the value of the other.
The information is controlled by the ECU in the same way as a request from another ECU or function such as:

air conditioning,

automatic gearbox,

electronic stability program,

cruise control,

engine cooling.
Depending on these different "consumers", the ECU implements the following strategies:

idling,

acceleration,

deceleration,

injection cut-off,

transitory engine speeds.
When the engine is started, the throttle opening is preset to a certain position in case the driver requests a position which is less than this level.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Sorry ik dacht dat de oudere versie een MAF sensor had. Thx Paul!

Ik heb geen geheugenscoop en mijn kennis houdt ook op om deze te gebruiken. Daar moet Easy-Tech aan te pas komen.

Ik ga morgen de connector nog eens bekijken. Optisch was niets te zien en had in alle 3 de hoofdstekkers contactspray ingespoten. Ook maar eens de draden (1379 en 1380) van het gaspedaalsensor volgen tot aan de ECU om te zien of er iets ligt bloot te schuren. Deze boom is redelijk bereikbaar dacht ik.

Kan ik optisch niets zien aan de draden, dan neem ik maandag even contact op met Easy-Tech.

Shiptronic

Overleden

Op 6 april 2019 22:17:38 schreef MvT-F:
[...]

Ik krijg ook het idee dat het weer er invloed op heeft. Koud weer lijkt het minder en warm(er) meer kans op een p0120.

Dat lijkt er wel op! daarom ook lastig vinden, want de fout is er niet permanent, en ook niet duidelijk op te roepen/forceren.

Op 7 april 2019 01:18:50 schreef MvT-F:

Ik ga morgen de connector nog eens bekijken. Optisch was niets te zien en had in alle 3 de hoofdstekkers contactspray ingespoten.

Contactspray is hier niet verstandig, en kan meer kwaad dan goed!! (beetje afhankelijk welke spray je gebruikt, en hoe er mee omgaat , naspoelen met juiste product en nabehandelen) , het is vaak een zuur, en blijft door vreten :(

Ook maar eens de draden (1379 en 1380) van het gaspedaalsensor volgen tot aan de ECU om te zien of er iets ligt bloot te schuren. Deze boom is redelijk bereikbaar dacht ik.

Met een beetje geluk zit het in ribbelkous en kan je de bedrading makkelijk checken, heb je pech dan zit alles ingetaped .( en vaak zit er niets anders op dan opensnijden )

Meten van een slechte kabel is redelijk simpel , gewoon de spanning over de draad meten tussen begin en eind, met de stekker aangesloten.
Dat moet 0V zijn. hogere spanningen zijn fouten , een klein beetje ruis mag er zijn. spanningen boven de 0,1 V zijn zwaar verdacht ;)

contoleer ook eens of er in het verleden aan gemeten is (door een Amateur) vaak te herkennen aan kleine prikgaatjes in de isolatie van de draden. Meermaals mee gemaakt dat er water in de kabel loopt, en die vergaat dan tot een groen poeder, net voor het laatste restje koper poeder word krijg je ook al dit soort gekke storingen, soms goed soms fout.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ook lijkt het wanneer je iets in "de hoek" van de gaspedaal sensor gedaan hebt het even weg is, zo ook na de controle van de massa kabels.
Dan zou ik toch eerst daar de kabelboom gaan open maken.
Volgens mij lopen die pedaalsensor draden via een andere tussen stekker en niet rechtstreeks in de motorboom.
Kijk even of er onder de accu tegen de chassis balk nog tussen stekkers zitten die even checken op corrosie.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik ben ook een amateur, maar dat soort dingen doe ik toch niet dan komt er met de tijd toch vocht in inderdaad. Maar geen prikgaatje gevonden..

Ik heb de hele ribbelkous eraf gehad en niets gevonden. Dat is ook iets wat ik niet meer snel zal doen :)

De stekker bij de ECU kon ik ook geen beschadige kabels vinden, maar ik zag wel aan een pin wat silicone achtig spul. Dat zat ook in de stekker. Ik neem aan dat dit is om het geheel vocht dicht te houden?

(1379 en 1380) doorgemeten en alles lijkt ok. Er blijft niets anders over om een geheugenscope eraan te zetten denk ik of op de gok een andere ECU en BIS plaatsen.

@Paul, dat lijkt maar zo, maar daar zit wel een plek waar veel draaden bij elkaar komen of naar een aftakking gaan. De draaden zagen er ook in die hoek goed uit. Dit was wel de lastigste plek overigens... Ik denk eerder dat de temp er invloed op heeft, want het gebeurd het vaakst in de middag of nadat het motor compartiment warm is.

De aftermarket CruiseControl had draadsplitters die door de huidige draadboom heen gaan. Ik ben nooit zo gek op dat soort dingen, want dat is juist vragen om ellende. Enfin, de enige blootliggende draad is van het remlicht en deze blauwe die op de PH2 aansluiting komt, maar die zie ik niet in het schema.. Ik neem ook aan dat deze er geen invloed op hebben reden te meer en ik wil het niet goed praten, dat de draad nog meer dan 2/3 intact is. Deze wilde ik nog aan elkaar solderen, maar ik wacht er even mee om meningen van derden te innen bij het bekijken ervan.

Ik bel morgen Easy-Tech om te kijken voor een afspraak cq. wat het beste is. Er kunnen maar 2 mensen de telefoon opnemen neem ik aan :)

Zelfde storing en ook invloed van warm(er) weer. Bleek de massakabel te zijn die rot was, die is bij ons prima en contactoppervlak schoongeschuurd.

http://clioclub.info/forum/viewtopic.php?t=22958#p402098

[Bericht gewijzigd door MvT-F op zondag 7 april 2019 20:31:02 (18%)

Soms zijn er 3 mensen....
Maar komt goed. Ik kan evt de sleutelcode overzetten als je geen complete set ecu’s kan vinden.
Het zijn wel erg tijdrovende problemen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Aha, zijn het die K@*-connectoren >:)

Die siliconen zooi hoort bij deze stekker, maar wel aan de andere kant! Het zou niet voor het eerst zijn dat die rommel problemen veroorzaakt. Niet op de contact terminals, maar in de ontvangende kant ( de "gaatjes") , meestal met wat perslucht er wel uit te blazen.

Succes! je bent er bijna :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat hopen we dan maar! :)

Ik heb net onze ECU en een andere ECU van vangilsautodemontage.nl naar Paul gebracht en die zet de sleutelcode over.

Alvorens hebben we het erover gehad wat het beste pad was om te volgen. Andere ECU en hopen was op dit moment de beste keus met snel resultaat. Daarna.. denk ik dat we de 206 dan in onderdelen de deur uit doen als de P0120 de kop op blijft steken i.v.m. met de kosten om alles binnenste buiten te keren om de root cause te vinden.

Bedankt voor de tip voor de connectoren uit te blazen met perslucht! Dat gaan we doen!

Fingers crossed! Ik kom erop terug wat het resultaat zal t.z.t.

[Bericht gewijzigd door MvT-F op maandag 8 april 2019 14:15:44 (11%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ben net thuis na de ECU opgehaald te hebben bij Easy-tech.

De oude ECU was aan het aantal maximum resets bereikt (50x) en dan blijft de storing opgeslagen in de ECU ondanks je hem visueel verwijdert. In normale mensentaal is de ECU dus totaal waardeloos geworden en moet je een nieuwe aanschaffen. Typische marketing gedrag.. Softwarematig natuurlijk de grootste onzin om dit soort praktijken erin te zetten en te handhaven en nog gevaarlijk ook. Zou een recall moeten zijn in mijn optiek :)

Als er bij stilkomen te staan iemand achterop knalt met de dood als gevolg is Peugeot direct aansprakelijk. Maar wie leest hem uit in dat geval..

Enfin, ik zet de replacement ECU er zo in en ga wat ritjes maken. Ik ben benieuwd!

Tot later!

Shiptronic

Overleden

Mooi, dat de oorzaak achtehaald is, ik begrijp dat de storing zelf waarschijnlijk al opgelost is, maar dat de fout gewoon weer terug uit het geheugen komt? En dat de symptomen die je omschrijft toe te wijzen zijn aan het in loodloop gaan draaien?

Ben benieuwd naar de uitkomst na een aantal ritjes.

Happy KM's toegewenst.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nou.. Ik ben terug. Geen goed nieuws en goed nieuws denk ik.

Alles werkte, en de 206 rijdt prima totdat je de 3000 toeren overschrijdt en begint hij hevig te stotteren en kort ervoor een melding dat er storing in de gasuitlaat zou zijn

Het goede nieuws is dat we nu waarschijnlijk de ware storing te zien krijgen. Een P1613, maar dan ook alles betekenen. Ander goed ding is dat ik nu veel meer zie dan RPM. Ik krijg nu de hele rataplan net als bij mijn Alfa.

Nu staat de Fuel System Status in closed loop i.p.v. open:

Closed loop, using oxygen sensor feedback to determine fuel mix

Ik denk dat de oude ECU altijd zijn eigen programma heeft afgedraaid i.p.v. naar de Lamba te luisteren.

Ik heb de p1613 eenmalig gereset en het probleem kwam meteen terug na herstart.

Hierbij een plaatje van de RPM en MAP sensor Bij 3000 toeren gaat het geheel stotteren. Nieuwe MAP sensor zit er overigens nog op.

TPS en MAP

Zou dat veroorzaakt kunnen worden door ontbreken van gegevens van de Lambda-sonde na de kat.?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Shiptronic

Overleden

P1613 moet ik even opzoeken, kan per merk/model verschillen.

1e wat me opvalt, waar jij volgas neerzet, is de trottle niet 100% open, want dan zou je een hogere MAP waarde moeten zien.

Wat zijn de freeze frame dat die bij deze fout hoort.

Ik mis ook de waarden:
MAP, stationair zonder belasting.
MAP, met stilstaande motor (RPM 0) , wel contact aan zetten!

Niet te vaak meer proberen(resetten) ;)

P=Powertrain, (i.e. engine and gearbox)
1=Manufacturer fault (dus geen standaard code , fabrikant doet wat hij wil :()
6=for the onboard computer and ancillary outputs
13= zoektocht :)

De P1613 , is een lastige, ik geeft het stokje even terug aan Paul, die weet beter welke omschrijving bij deze fout hoort.

[edit] hier een overzicht wat deze code betekend bij verschillende fabrikanten : https://obdii.pro/en/code/P1613

Het kan dus van alles zijn, eerst de werkelijke beschrijving achterhalen !!

PS stoten en inhouden kan ook zijn omdat ecu in "protect" modus gaat.
Je stand niet en kan verder rijden naar de dealer, zolang je maar niet de 3000 RPM overschrijd, dn i het gelijk power off, als toeren tal onder de 3000 zakt pakt deze weer op tot 3000 en stop opnieuw, dat stottert idd. behoorlijk. gewoon met max 2500 RPM ritje binnendoor naar ………:)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 10 april 2019 15:45:53 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 april 2019 14:31:22 schreef MNM(tm):
Zou dat veroorzaakt kunnen worden door ontbreken van gegevens van de Lambda-sonde na de kat.?

De achter lambda sonde zit op een minikat om geen storing te hebben (cell fix, wordt veel gebruikt op Honda's) en de test op de ODB2 zegt dat het goed is.

@ShipTronic, nog 45 pogingen met deze ECU en ze kosten letterlijk geld ;) ik wacht even op een antwoord van Paul, maar ik lees hier en daar dat het vaak bedradings problemen zijn bij andere merken.