Helaas wel de hele auto nodig of ik moet meteen de software overzetten.

Je hebt dat ding toch om te rijden?, en met 3000 RPM ga je rap zat :)

Er is niets fijner dan ECU en Auto op 1 plek, kan je alles in 1 x checken, evt. kleine afwijkingen dingetjes kan je dan gelijk oplossen.

[edit] gewoon een leuke trip van maken , bakkie koffie onderweg.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (14%)]

Ik heb liever dat de 206 rijdt dan de extra data :) wel handig natuurlijk voor eventuele problemen in de toekomst, maar is niet belangrijk.

Beter max 3000 RPM dan een p0120 ;) ik ga morgen even testrijden kijken hoe de auto rijdt en wat ik uit kan halen op de snelweg met deze begrenzer.

[Bericht gewijzigd door MvT-F op (35%)]

met 80 Km/h kan je vlot binnen door, veel leuker rijden voor een uitje >:)

Veel plezier, je kan tenminste rijden :)

Gisteren even gereden en vandaag toch wel wat meer gereden met wat stops tussendoor. De p0120 lijkt weg te zijn en de motor is niet meer uitgevallen.

Ik haal net de 100km/u dus ik ga de gok wagen over de snelweg en een bakkie onderweg. Voordeel is wel dat ik 1:20 rij :)

Op 12 april 2019 15:02:04 schreef MvT-F:
Voordeel is wel dat ik 1:20 rij :)

Ik zeg: niets meer aan doen >:) !

Dit was ook het laatste wat we er aan hebben gedaan (voor vandaag)

In het kort:
Paul heeft de oude software overgezet, want de huidige gaf wat problemen in het onthouden van bepaalde instelling. Enfin Paul kan daar meer over zeggen dan ik.

Paul had zelf even gereden en goed bevonden en op weg naar huis geen storingen te bekennen. We blijven even rijden hoe de 206 nu is (zonder kat) voordat er een nieuwe kat onder gaat. Als de storing wegblijft dan blijft de 206 :) Wel verleidelijk zonder kat, want het gaat als de brandweer voorbij de 2000rpm

Ik laat over een paar dagen even weten of het is opgelost
.
Enorm bedankt voor de input iedereen!

Met kat ga je geen merkbaar verschil vernemen, en een kleine moeite voor een beter milieu ;)

De ecu van de sloop was van een Peugeot 307. Helaas kwam het ABS systeem wat op de auto zit niet bij de 307 in de optie lijst. Je blijft dan een communicatie fout houden.
De rest kon wel gewoon gecodeerd worden. Dus bleef alleen over om de oude software over te zetten.
Hoop dat het nu voor elkaar is.

Nu ben ik onderweg in het verhaal wel de draad kwijt geraakt wat nu de oorzaak was of oorzaken waren. Toch de ECU of een combi van ?

Het gaspedaalsensor was sowieso niet goed maar niet de hoofdoorzaak.

Bijna alle sensors waren al vervangen (het meeste uit een sloper) Het gaspedaalsensor was al vervangen, maar na 5000KM uit de documentatie gehaald al niet meer best en bleef af en toe ook hangen.

Zelf alleen een nieuwe gasklephuis erop gezet en MAP sensor. Het gaf hier en daar wel verbeteringen, maar storing bleef de kop opsteken.

Gezien de 206 een klapper aan de voorkant heeft gehad (netjes gerepareerd) 2 nieuwe spatborden, bumper en ABS system en motorkap overgespoten had ik het gevoel dat de ECU toch een optater heeft gehad.

Deze was wel nagekeken door ACtronics in opdracht van de vorige eigenaar (Daar kwamen we later achter), maar lijkt nu achteraf toch niet goed te zijn.

Vandaag een paar ritten gemaakt en alles lijkt goed. Voorheen kregen we de storing zeker 1x per dag, maar laten we even afwachten :) Er was echt al veel gedaan om dit te verhelpen door de vorige eigenaar, jammer van veelal sloop onderdelen, maar soms kan je niet anders.

ABS werkt overigens goed die had Paul al getest en bij thuiskomst zelf ook. Jammer dat deze alleen een storing geeft met de Peugeot lezer. Vraag of we het belangrijk vinden. Nope! Paul heeft zijn best gedaan en lijkt vruchten af te werpen, dus we zijn blij!

Op 13 april 2019 12:54:32 schreef Shiptronic:
Met kat ga je geen merkbaar verschil vernemen, en een kleine moeite voor een beter milieu ;)

Ik merk toch wel een verschil, maar het kan zijn dat de oude kat gewoon aan het verstoppen was. T.z.t komt er een kat onder :). Spaghetti spruitstuk en sportkat scheelt 400 euro. Imitatie kat ben ik niet zo kapot van.

[Edit] Was een dubbele post..

[Bericht gewijzigd door MvT-F op (89%)]

Nog even een paar flinke ritten en maar!
Als je een sport-kat koopt let wel dat je een 200cell neemt. Die doen tenminste wat.

Bedankt voor de tip Paul. Ik kies inderdaad voor een 200 cellen versie t.z.t.

http://www.pmperformance.nl/katalysators.html

Op 5 april 2019 15:24:43 schreef Shiptronic:
Alleen met een dealer/merken tool verder uit te lezen

Ik heb al veel plezier gehad van mijn Chinese PP2000/Diagbox aparaatje (op Ebay / Aliexpress voor een euro of 40).

Jongens, ontzettend bedankt voor de inzet, maar helaas is er weer een andere uitlaatgas storing opgedoken.

P1613 - Die letterlijk zegt dat de achter sonde geen massa heeft. We hebben weer alles nagemeten, maar alles lijkt goed te zijn. Na een reset kwam deze meteen weer terug. Een andere Lambda sonde en nu de tweede dag probleemloos te hebben gereden weer een P1613. Het leek dus de lamdasonde zelf te zijn, want als ik de oude er weer inzet en reset treed de storing weer op.

Ik kan me niet voorstellen dat deze te heet wordt onder aan het spruitstuk dat een lambdasonde bv. kapot gaat, want dat mag niet warmer worden dan 700-900 in een verbrandingsmotor.

Opzich is er met de storing te rijden, maar mijn vriendin vertrouwd de auto niet meer dus we gaan hem onderdelen verkopen om nog iets van de kosten te compenseren. Er komt een andere 206 en dan hebben we letterlijk alle onderdelen extra :) ..minus de bedrading en ECU dan.

Paul (en shiptronic!) ontzettend bedankt voor je/jullie kennis en ja we hebben er teveel tijd en geld in gestopt, maar de kleur was zo mooi, tja.. Wie zijn wij mannen dan om er niet aan toe te geven.

Ps. de P0120 is niet meer voorgekomen.

P1613 is weer de configuratie. Maar ik denk eerder dat het komt omdat er geen kat onderzit.
Dat zou eigenlijk P040x moeten geven. Alleen met pp2000 kun je dit goed zien.

Ik blijf me verbazen welke conclusies je trekt na het lezen van de fout code, en daar door in de verkeerde hoek beland.

Zie ook de opmerking van Paul.

Sorry in alle haast heb ik de verkeerde code getypt . Het is de P0136.. Volgens mij zit ik dan in de goede hoek voor massa van de lambdasonde.

[Bericht gewijzigd door MvT-F op (83%)]

P0136 zou idd de massa zijn van de sonde NA de kat. Maar kan ook de voeding zijn.
Meet even op de witte draden 1 is massa ander de 12v voeding.
De ecu legt de verwarming aan de massa daar mag je max 1v meten.
Ergens in het topic had je het daar ook al over.

Op massa (grijze draad aan ECU zijde en witte draad aan de sonde) meet ik 3,5v

Op voeding (rode draad aan ECU zijde en witte draad aan de sonde) meet ik 12,3

Ik had ergens gelezen dat op massa niet meer dan 5v mocht staan? Zo niet dan komen we weer in de bedrading van de 206 en dit is een deel die zo te zien vervangen was...

Verkeerde conclusie, en onnodig zoek werk.

Zoals ik het nu lees, misschien heeft Paul betere info, geeft P0136:

O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)

Oxygen O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1, Sensor 2)

En dat is correct, en dat wist je ook al (je geeft immers zelf aan dat er geen Kat is, het verbaast me zelfs dat het nog zolang goed gegaan is zonder een fout code), zie ook het schema wat Paul gepost heeft en wat de te verwachten signalen zijn bij een goede en een foute sensor)

De sensor voor de kat moet "regelen " arm/rijk , de sensor na de kat moet gemiddeld rijk aangeven (mist lang decreteren e.d.)

[ en de fout code verteld je nu dus dat die spanning te laag is (zie plaatje handleiding Paul , moet gemiddeld rijk zijn), en heeft niets met massa te maken, gaat puur om het signaal tussen de zwarte (signaal) en grijze (massa) , en kan je alleen meten tussen die 2 draden ze los meten t.o.v. de gewone massa van de accu gaat niet werken , het is een differentieel signaal , waarbij de grijze draad een licht referentie naar massa heeft, maar er zijn ook auto's waarbij die massa rustig 2,5 V boven het massa niveau ligt (Renault 25 V6)

Geen idee waarom je aan de voorverwarming meet, dit gaat volgens mij meer om het meet signaal, maar die kan je prima met de OBD software volgen.

Volgens mij niks aan het handje, kat eronder en rijden met dat hok :)

[edit] stukje leesvoer : http://nl.vermin-club.org/p0136-obd-ii-trouble-code-o2-sensor-circuit-…

Er zit een mini kat op die zou moeten werken. Ik zal de oude kat eronder gooien (eerst maar binnenkant reinigen) en kijken wat het doet, maar ook hier zie ik dat er aan gezeten is door de vorige eigenaar. Er zat al een nieuwe of andere lambda op.

Ik gooi het oude spul er weer onder en kijken wat het doet. We hebben inmiddels een andere 206 gekocht die altijd bij Nefkens in onderhoud is geweest en met ze overlegd over het reparatie verleden. De oude gaat weg ongeacht of de foutmelding wegblijft na het terugplaatsen van de oude kat en spuitstuk.

Ik laat t.z.t. even weten hoe dat uitpakt omtrend de p0136