@ T-sec, keurige vooral technisch een prima oplossing.
Ik heb het wat rechttoe rechtaan gedaan. Een 1000w omvormer van Ali (gewoon een gemodificeerde sinus) en daar de originele Bosch lader op.
Wel de omvormer geschakeld via D+ om lege start batterij probemen te voorkomen.
Werkt prima !!

Op 1 juli 2021 12:18:55 schreef Techbob:
@ T-sec, keurige vooral technisch een prima oplossing.
Ik heb het wat rechttoe rechtaan gedaan. Een 1000w omvormer van Ali (gewoon een gemodificeerde sinus) en daar de originele Bosch lader op.
Wel de omvormer geschakeld via D+ om lege start batterij probemen te voorkomen.
Werkt prima !!

Wordt ook het meest (door leken) gedaan omdat dit zonder al te veel poespas werkt, met als prettige bijkomstigheid dat de omvormer tevens voor andere doeleinden ingezet kan worden.

De techneuten loeren meestal naar de verliezen die optreden van 12VDC naar 230VAC naar 36VDC en halen de omvormer er daarom tussenuit.
Feit wil wel dat je dan technisch genoeg moet zijn om met DC-DC converters, goed afregelen en wat soldeerwerk tot een eigen product te komen. Of je moet je poeplap willen trekken voor een pittig geprijsde PowerButler.

Hihi, techneut ben ik ook, maar blijkbaar wat luier :z

Hello,

Ook ik heb defecte lader.
Ik vind niet direct de locatie van de mogelijk defecte controller IC MLX02367A (IC11).
Op de print zit op vele plaatsen een soort van silicone.
Zit IC11 daar ergens onder?
Heeft iemand een tip waar die ic zich juist bevind op de print?

In mijn lader (V1) zit IC11 onderaan de PCB (soldeerzijde) op het smalle deel van de kleinste witgelakte zone, dicht tegen de zijrand (zie afbeelding 1 & 2).
Naast IC11 was ook R46 defect geraakt. Deze staat aan de bovenzijde (componentzijde) (zie afbeelding 3 & 4)

Hallo Hego,

Bedankt voor je snelle reactie.
De print is aan de onderzijde gelakt en daardoor was het moeilijk te zien welke de juiste component was.

Heb nog wel een opmerking over R46.
De kleurcode is Blauw (6), Geel (4), Wit (9), Zilver (x 0,01) en Bruin (5%).
Dus een weerstand van 6,49 ohm.
In je eerder geposte pdf (schema) staat er als waarde voor R46 4,69 ohm.

Oeps, ja, je hebt gelijk. De waarde in het schema is fout (discalculie?) ;) .
De vervangweerstand die ik geplaatst heb is blauw (6) grijs (8) zwart (0) zilver (x0.01) rood (+/- 2%) dus 6.8 Ohm. (Zie foto)

Bedankt alvast voor de opmerking. Een 4.69R weerstand zou wat hogere piekstromen toelaten en mogelijk wat hoog zijn voor de applicatie.
Dus 6.49R is correct.

Bijgevoegd het aangepaste schema.

Hallo Hego,

De weerstand is bij mij nog ok.
Heb ondertussen 10 stuks besteld van de MLX02367A op ebay voor 7,25$.
Komt wel van China, dus nog even afwachten. Levering pas volgende maand na 9 februari.

Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

Witam a co je?li po wymianie cz??ci zasilacz nadal nie ?adoje bateri diody si? ?wieca, wymienione IC 11. R46. R29?

Zasilacz nie dzia?a po wymianie cz??ci nie ?adoje

Hi Darkman,

Yes, R29 might be defective too.
When R46 is destroyed by a high current, it might also the case for R29 since it also sees that high current.

Google translation:

Cze?? Darkman,

Tak, R29 te? mo?e ulec uszkodzeniu.
Gdy R46 zostanie zniszczony przez wysoki pr?d, mo?e to dotyczy? równie? R29, poniewa? równie? widzi ten sam wysoki pr?d.

Nowy mlx02367a, nowy R29, R25, R46 zasilacz si? w?onczyl ale nie ?adoje ?wieca diody co mo?e by? jeszcze uszkodzone?

Check W12, Q13, T14, T15, R44.
They all might become defective when R46 is blown.

Google translation:
Sprawdz W12, Q13, T14, T15, R44.
Wszystkie moga ulec uszkodzeniu po przepaleniu R46.

Hallo,

Ik heb de MXL02367A vervangen. Echter geen succes.
Wanneer je de batterij aansluit, branden een deel van de leds op de batterij. 2Zo er is communicatie met de batterij.
De laadcyclus wordt niet opgestart.
De zekering op de uitgang is ok.

Nog iemand een tip wat de oorzaak kan zijn?

mvg,

ludo

Iemand enig idee wat de waarde is van C122 (deze is bij mij doorgebrand)

Does anyone know what the value of C122 is?

alvast bedankt.
Thx.

Hallo Verjer,

Kan je ongeveer de locatie op de print aangeven?

mvg,

ludo

Mijn Bosch E-bike lader ziet er toch helemaal anders uit binnenin. Vreemd, misschien zijn die van jullie oudere versies.

Er zit bij mij ook een relais op blijkbaar, in het secundaire circuit.
Schakelt hoorbaar aan na een vijf seconden.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (30%)]

Hallo,

Ik heb nog volgende vraag.
In het schema staat dat de weerstandswaarde van R25 1,5 M is.
Wanneer ik de ringen bekijk op deze weerstand heb ik:
Rood/Geel/Zwart/Groen/Rood

Dit komt toch niet overeen.
Wat is de correcte waarde van deze weerstand?
Wie kan mij helpen?

Sommige weerstanden hebben een ENORM bereik waarbij de schakeling gaat werken. Ik heb schemas waarbij ik zeg 10k zeg, maar alles tussen 220 ohm en 100k gaat ZEKER werken.

Jou weerstand is 2-4-0-met-5-nullen = 2.4M. Dat ligt redelijk dicht bij 1.5M, ik zou me daar geen zorgen over maken.

Maar goed, ik heb het schema niet (opnieuw?) bekeken, ik weet niet wat dat ding doet.

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

Ik heb precies dezelfde fout als de topicstarter heeft. De twee ceramische condensators bij de brug gelijkrichter zijn compleet weggeblazen. Weet iemand wat de waarde van deze C12 en C13 moet zijn? De foto van topicstarter is precies zoals mijn board eruit ziet. Ik hoor graag.

Vier pootjes op een rij... Dat zou de gelijkrichter kunnen zijn. Daar zitten wel eens wat condensatoren over om "netter" te zijn voor het net. Vervangen hoeft niet, het moet ook werken zonder (maar is minder fijn voor de buren die hilversum 3 op de radio willen ontvangen.... Maar is dat niet uitgezet?)

Zoals de print van de TS er uitziet... Die print is verkoold/gaan geleiden. Dat veroorzaakt nieuwe problemen.

Bedankt voor de reactie. Ik heb het bord weer schoon gekregen. De trace heb ik vervangen. Ik ben nu van plan twee class x2/y2 capacitors erop te zetten. ik probeer eerst eens 680pF.

Zijn waarschijnlijk anti ratel condensators. Is voor ontstoring. De waarde maakt niet zo veel uit. Je ziet alles van 100pF tot 100nF.