Bosch ebike lader 36-4/230

Halverwege het opladen is de lader ermee gestopt. 4 jaar oud, Bosch geeft geen garantie, nieuwe € 179 advies.

Dus opengemaakt en werd kort een beetje blij, gezien de wat ik aantrof (Zie foto)
één Ctje weggeblazen en bij schoonmaken 2e printspoor weg. Nu hoopte ik op defecte brugcel om dezelfde reden als waarom die Ctjes het leven gelaten hadden, maar helaas. Brugcel is prima in orde en op de elco's meet ik 317 V gelijkspanning.

Iemand ervaring met vergelijkbaar probleem en/of schema van lader?

Overigens komen er 3 draden uit, +/- 36V en op de print staat +5v Batt. Is dat echt 5v continu om aan te geven dat accu geladen wordt of vindt er communicatie plaats over die draad? In het eerste geval kan ik de accu tijdelijk met andere lader en hulpvoeding (gedeeltelijk) opladen.

Vast bedankt,

René

Edit: foto alsnog toegevoegd

Geen idee:). [Nu wel.] Dank voor tip!

Hallo,

De oplader van mijn moeder lijkt het ook begeven te hebben. Heb 0.3volt op de +output staan..
Opengemaakt, maar geen zichtbare schade. Wat zou de volgende stap zijn om het probleem te vinden?

meestal val schade, losse zware of grote onderdelen, vaak pootjes los in de tin of zelfs afgebroken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo, wat laat na de feiten, maar misschien nog nuttig...

Een maand of twee geleden is mijn Bosch e-bike acculader ook gesneuveld.
Helemaal dood, overal 0V op de 3 pennen van de aansluitconnector.
Ik heb de boel opengeschroefd en grondig bekeken. Nergens schade te bemerken.
Een beetje dezelfde situatie als bij Twohandedfap.

Na (heel) wat zoekwerk heb ik volgende gegevens verzameld.

1. Verbindingskabel met de batterij:
- Zwarte draad = -BATT
- Witte draad = +BATT,
- Geel-groene draad = +5V_BAT
Deze +5V_BAT is een communicatielijn tussen de Batter manager in de batterij en de lader. De communicatie gebeurd bmv een microcontroller (IC103) STM8S003F3. De communicatielijn is hoog impedant en bi-directioneel en staat op 5V als er niet gecommuniceerd wordt. (Zie p1 van bijgevoegd nog onvolledig pdf schema). Als de lader niet met de batterij kan "praten", dan geeft de lader geen uitgangsspanning (2 optocouplers (IC12 & IC13) schakelen de resonant mode controller L6599A (IC10) in het primaire deel uit). Bovendien gaat de batterij manager in de batterij de spanning op de +BATT en -BATT klemmen niet doorkoppelen naar de batterij.
Dus zonder een echte (werkende) batterijlader van Bosch kan je de batterij NIET opladen, ook als je 5V op de geel/groene draad zet.

2. Defect:
In mijn geval was de controller MLX02367A (IC11) van de opstart/hulp voeding defect geraakt. R46 was mede defect geraakt. (Zie foto alsook 2de pagina van bijgevoegd pdf schema)
Van de controller IC MLX02367A heb ik op Internet nergens een data sheet kunnen vinden. Op enkele Russische sites is deze controller ook al opgedoken in sommige (oude) Nokia gsm adaptors. Het is een compnent van Melexis en ik heb die enkel maar op Aliexpress gevonden ... per 50st te kopen. Was maar 8€, dus ik heb het er maar op gewaagd. Resultaat, lader is hersteld. Dus het was het wel waard. Ik was nogal zeker dat de controller stuk was omdat een weerstandsmeting tussen pen 5 en pen 6 van de chip 188Ohm gaf terwijl er enkel een 750kOhm weerstand over parallel stond.
Ik heb dus nu nog 49 controllers over voor wanneer hij nog eens de geest geeft ;-)