Bosch ebike lader 36-4/230

Halverwege het opladen is de lader ermee gestopt. 4 jaar oud, Bosch geeft geen garantie, nieuwe € 179 advies.

Dus opengemaakt en werd kort een beetje blij, gezien de wat ik aantrof (Zie foto)
één Ctje weggeblazen en bij schoonmaken 2e printspoor weg. Nu hoopte ik op defecte brugcel om dezelfde reden als waarom die Ctjes het leven gelaten hadden, maar helaas. Brugcel is prima in orde en op de elco's meet ik 317 V gelijkspanning.

Iemand ervaring met vergelijkbaar probleem en/of schema van lader?

Overigens komen er 3 draden uit, +/- 36V en op de print staat +5v Batt. Is dat echt 5v continu om aan te geven dat accu geladen wordt of vindt er communicatie plaats over die draad? In het eerste geval kan ik de accu tijdelijk met andere lader en hulpvoeding (gedeeltelijk) opladen.

Vast bedankt,

René

Edit: foto alsnog toegevoegd

Geen idee:). [Nu wel.] Dank voor tip!

Hallo,

De oplader van mijn moeder lijkt het ook begeven te hebben. Heb 0.3volt op de +output staan..
Opengemaakt, maar geen zichtbare schade. Wat zou de volgende stap zijn om het probleem te vinden?

meestal val schade, losse zware of grote onderdelen, vaak pootjes los in de tin of zelfs afgebroken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo, wat laat na de feiten, maar misschien nog nuttig...

Een maand of twee geleden is mijn Bosch e-bike acculader ook gesneuveld.
Helemaal dood, overal 0V op de 3 pennen van de aansluitconnector.
Ik heb de boel opengeschroefd en grondig bekeken. Nergens schade te bemerken.
Een beetje dezelfde situatie als bij Twohandedfap.

Na (heel) wat zoekwerk heb ik volgende gegevens verzameld.

1. Verbindingskabel met de batterij:
- Zwarte draad = -BATT
- Witte draad = +BATT,
- Geel-groene draad = +5V_BAT
Deze +5V_BAT is een communicatielijn tussen de Batter manager in de batterij en de lader. De communicatie gebeurd bmv een microcontroller (IC103) STM8S003F3. De communicatielijn is hoog impedant en bi-directioneel en staat op 5V als er niet gecommuniceerd wordt. (Zie p1 van bijgevoegd nog onvolledig pdf schema). Als de lader niet met de batterij kan "praten", dan geeft de lader geen uitgangsspanning (2 optocouplers (IC12 & IC13) schakelen de resonant mode controller L6599A (IC10) in het primaire deel uit). Bovendien gaat de batterij manager in de batterij de spanning op de +BATT en -BATT klemmen niet doorkoppelen naar de batterij.
Dus zonder een echte (werkende) batterijlader van Bosch kan je de batterij NIET opladen, ook als je 5V op de geel/groene draad zet.

2. Defect:
In mijn geval was de controller MLX02367A (IC11) van de opstart/hulp voeding defect geraakt. R46 was mede defect geraakt. (Zie foto alsook 2de pagina van bijgevoegd pdf schema)
Van de controller IC MLX02367A heb ik op Internet nergens een data sheet kunnen vinden. Op enkele Russische sites is deze controller ook al opgedoken in sommige (oude) Nokia gsm adaptors. Het is een compnent van Melexis en ik heb die enkel maar op Aliexpress gevonden ... per 50st te kopen. Was maar 8€, dus ik heb het er maar op gewaagd. Resultaat, lader is hersteld. Dus het was het wel waard. Ik was nogal zeker dat de controller stuk was omdat een weerstandsmeting tussen pen 5 en pen 6 van de chip 188Ohm gaf terwijl er enkel een 750kOhm weerstand over parallel stond.
Ik heb dus nu nog 49 controllers over voor wanneer hij nog eens de geest geeft ;-)

Op 26 september 2020 14:45:04 schreef Hego03:
2. Defect:
In mijn geval was de controller MLX02367A (IC11) van de opstart/hulp voeding defect geraakt. R46 was mede defect geraakt. (Zie foto alsook 2de pagina van bijgevoegd pdf schema)
Van de controller IC MLX02367A heb ik op Internet nergens een data sheet kunnen vinden. Op enkele Russische sites is deze controller ook al opgedoken in sommige (oude) Nokia gsm adaptors. Het is een compnent van Melexis en ik heb die enkel maar op Aliexpress gevonden ... per 50st te kopen. Was maar 8€, dus ik heb het er maar op gewaagd. Resultaat, lader is hersteld. Dus het was het wel waard. Ik was nogal zeker dat de controller stuk was omdat een weerstandsmeting tussen pen 5 en pen 6 van de chip 188Ohm gaf terwijl er enkel een 750kOhm weerstand over parallel stond.
Ik heb dus nu nog 49 controllers over voor wanneer hij nog eens de geest geeft ;-)

Hi Hego,

Ik heb ook zo'n defecte lader en denk ook dat de MXL02367A defect is. Kun je er een paar missen voor een schappelijke prijs? Ik hoor graag van je.
je kan me mailen op mijn mail adres (zie profiel) of een PM sturen.

groetjes,
Pascal

Hallo Mego03

ik heb ook een Bosch lader en daar is de MXL02367A defect

zou je mij het de link kunnen mailen av aliExpress

Mvg

Bob

Er zijn hobbyisten welke hun Bosch e-bike accu onderweg in de auto willen opladen en omdat de 12 volt lader van Bosch niet meer verkocht wordt hebben ze deze zelf gemaakt.
Simpel een step-up converter van 12VDC naar 36VDC met parallel daaraan een step-down converter naar 5VDC voor pin 3.
Via een los gekochte Bosch accuconnector aansluiten en de accu begint te laden. De BMS in de accu zorgt voor het management tegen overladen, etc.

Het lijkt er hierdoor op dat de 'communicatie' tussen Bosch lader en Bosch accu niet heel erg belangrijk is en dat je met elke geschikte voedingsbron de accu kunt opladen.

@ T-sec, keurige vooral technisch een prima oplossing.
Ik heb het wat rechttoe rechtaan gedaan. Een 1000w omvormer van Ali (gewoon een gemodificeerde sinus) en daar de originele Bosch lader op.
Wel de omvormer geschakeld via D+ om lege start batterij probemen te voorkomen.
Werkt prima !!

Op 1 juli 2021 12:18:55 schreef Techbob:
@ T-sec, keurige vooral technisch een prima oplossing.
Ik heb het wat rechttoe rechtaan gedaan. Een 1000w omvormer van Ali (gewoon een gemodificeerde sinus) en daar de originele Bosch lader op.
Wel de omvormer geschakeld via D+ om lege start batterij probemen te voorkomen.
Werkt prima !!

Wordt ook het meest (door leken) gedaan omdat dit zonder al te veel poespas werkt, met als prettige bijkomstigheid dat de omvormer tevens voor andere doeleinden ingezet kan worden.

De techneuten loeren meestal naar de verliezen die optreden van 12VDC naar 230VAC naar 36VDC en halen de omvormer er daarom tussenuit.
Feit wil wel dat je dan technisch genoeg moet zijn om met DC-DC converters, goed afregelen en wat soldeerwerk tot een eigen product te komen. Of je moet je poeplap willen trekken voor een pittig geprijsde PowerButler.

Hihi, techneut ben ik ook, maar blijkbaar wat luier :z

Hello,

Ook ik heb defecte lader.
Ik vind niet direct de locatie van de mogelijk defecte controller IC MLX02367A (IC11).
Op de print zit op vele plaatsen een soort van silicone.
Zit IC11 daar ergens onder?
Heeft iemand een tip waar die ic zich juist bevind op de print?

In mijn lader (V1) zit IC11 onderaan de PCB (soldeerzijde) op het smalle deel van de kleinste witgelakte zone, dicht tegen de zijrand (zie afbeelding 1 & 2).
Naast IC11 was ook R46 defect geraakt. Deze staat aan de bovenzijde (componentzijde) (zie afbeelding 3 & 4)

Hallo Hego,

Bedankt voor je snelle reactie.
De print is aan de onderzijde gelakt en daardoor was het moeilijk te zien welke de juiste component was.

Heb nog wel een opmerking over R46.
De kleurcode is Blauw (6), Geel (4), Wit (9), Zilver (x 0,01) en Bruin (5%).
Dus een weerstand van 6,49 ohm.
In je eerder geposte pdf (schema) staat er als waarde voor R46 4,69 ohm.

Oeps, ja, je hebt gelijk. De waarde in het schema is fout (discalculie?) ;) .
De vervangweerstand die ik geplaatst heb is blauw (6) grijs (8) zwart (0) zilver (x0.01) rood (+/- 2%) dus 6.8 Ohm. (Zie foto)

Bedankt alvast voor de opmerking. Een 4.69R weerstand zou wat hogere piekstromen toelaten en mogelijk wat hoog zijn voor de applicatie.
Dus 6.49R is correct.

Bijgevoegd het aangepaste schema.

Hallo Hego,

De weerstand is bij mij nog ok.
Heb ondertussen 10 stuks besteld van de MLX02367A op ebay voor 7,25$.
Komt wel van China, dus nog even afwachten. Levering pas volgende maand na 9 februari.

Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

Witam a co je?li po wymianie cz??ci zasilacz nadal nie ?adoje bateri diody si? ?wieca, wymienione IC 11. R46. R29?

Zasilacz nie dzia?a po wymianie cz??ci nie ?adoje

Hi Darkman,

Yes, R29 might be defective too.
When R46 is destroyed by a high current, it might also the case for R29 since it also sees that high current.

Google translation:

Cze?? Darkman,

Tak, R29 te? mo?e ulec uszkodzeniu.
Gdy R46 zostanie zniszczony przez wysoki pr?d, mo?e to dotyczy? równie? R29, poniewa? równie? widzi ten sam wysoki pr?d.

Nowy mlx02367a, nowy R29, R25, R46 zasilacz si? w?onczyl ale nie ?adoje ?wieca diody co mo?e by? jeszcze uszkodzone?

Check W12, Q13, T14, T15, R44.
They all might become defective when R46 is blown.

Google translation:
Sprawdz W12, Q13, T14, T15, R44.
Wszystkie moga ulec uszkodzeniu po przepaleniu R46.