Op 29 juni 2019 16:23:49 schreef kris van damme:
[...]
Denk dat de 5e draad een iets andere bedoeling heeft, met name de spanning van de stroombron laag houden. Bij 1mOhm metingen gaat dat niet gebeuren ,maar wel als je met onbedoelde contactovergangen zit.
en das nou net de bedoeling van deze meter: Het opsporen van contactovergangen. (slechte contacten in de volksmond). Om dat efficiënt te doen met je een heel lage spanning gebruiken, anders wordt komt het contact door de hoge veldsterkte tot doorslag en neemt de weerstand af.
Dat heeft mijn Keithley 7510 ook (en mijn HP4261 LCR meter) Die gebruikt 50mV om zogenaamde dry-resistance te meten. Ik gebruik dat om relais en schakelaar contacten te meten. Maar dan gewoon 4 draad aan de buitenkant.
Ik denk dat er intern qua controle stroombron of spanning controle ofzo net zoiets zit als bij jou HP want om dry resistance in te schakelen moet je de kelvin klemmen kortsluiten. Hij weigert naar de dry resistance mode te gaan met open klemmen. Hij zal dus meten of er stroom loopt of hij meet spanning. In deze mode wordt er intern ook nog wat afgeschakeld (een of ander compensatie/filter dacht ik) Als het stroom is maakt het niet uit waar de aansluiting zit (voor/na het dut). Als het spanning is dan moet het over de DUT worden gemeten en maakt de plaats wel uit.
Er zijn diverse General Radio experimenters waar dieper op guarding en meerdraad metingen wordt ingegaan. Bij oude bruggen is de guard verbonden met de kast. Deze waren vaak niet standaard geaard (op batterijen of optioneel aarden via aparte gnd terminal) Dat zijn 3 draads metingen.
Bij het heftigere GR spul is 5 draden Kelvin zo'n beetje standaard (gewoon 4 draad met guard) maar als ik het goed onthouden heb gingen ze zelfs tot 7.
Nu is meer draden per meetsoort niet helemaal uniform. Bij capaciteit spelen andere dingen dan bij weerstand. En dan heb je nog AC en DC weerstand.
Oude keithley mOhm meters hebben een puls stand om zelf-opwarming van de DUT tegen te gaan. (en niet omdat ze met hoge vermogens meten)
Je kunt nu bij Keysight een 277 pag dik parametric measurement handboek downloaden (gericht op SMU/curvetracer maar daar speelt meerdraad metingen ook). Ik heb het net pas gedownload, snel even gekeken, er gaat ook een hoofdstuk over weerstand. (ik kreeg vanmorgen een mail met link van Keysight, ik weet niet of je het direct kunt downloaden)
Ik weet helaas niet hoe die probe zit maar ik denk dat je gewoon kunt uit proberen of het verschil maakt. Het zal vast kloppen als die meter altijd gecalibreerd werd.
Ben voorzichtig met oudere of nieuwere meters versus SM. Veel apparaten werden heel lang gemaakt en soms ook behoorlijk intern gewijzigd. Soms iets kleins als jfets ipv nuvistors soms wat groots als bv een compleet andere stroombron of denk aan chopper versterkers. Oude modellen mechanisch, latere modellen met neons. Scheelt nogal wat in afregelen. Voor de eindgebruiker maakt het geen verschil. Ik heb vaak genoeg gehad dat de procedure in het manual niet klopt met het apparaat. (meestal omdat ik niet goed gekeken heb naar serie nummer) Pas een HP DC-fluxgate clampmeter afgeregeld. Halverwege de afregeling kwam ik er pas achter dat ik het verkeerde manual had.