HP4328A Milliohmmeter

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Het is vrij gebruikelijk dat er verschillende massa's zijn in apparaten, die worden dan in het schema weergegeven met verschillende symbolen. Denk aan een DAC, met gescheiden massa's voor digitaal en analoog deel. Of b.v. een benchmeter, waar het meetgedeelte galvanisch gescheiden is van de rest (reken/display/output deel). Dat heet daar zelfs "inguard" en "outguard".

En daar ligt hier denk ik ook de clou...
Door de afscherming ook als geleider voor de stroombron te gebruiken ligt die afscherming precies op het zelfde signaalniveau als de aders binnen die afscherming.
Omdat er geen potentiaalverschil is lijkt het alsof de weerstand tussen aders en afscherming oneindig hoog is, en de capaciteit nul. (Waar geen potentiaalverschil is kan ook geen stroom lopen....) Dat heet guarding.

De tekening van Henk gaat daarin nog een stap verder, maar dan heb je 2 aparte afschermingen nodig (voor heen en retour), die je apart aansluit.

Als bij jou die "andere aarde" (die bij T201) op je connector aangesloten is, dan kan ik me niet voorstellen waar je die voor zou willen gebruiken.

.

Wat betreft die doorverbinding tussen "Current Source" en "Control of Current Source" ("limitter input" in het schema), is in het schema duidelijk te zien dat HP die verbinding pas aan het andere einde van de kabel, bij de meetprobe zelf maakt.
Je mag toch aannemen dat de moeite van een extra ader in de meetkabel niet voor niets is genomen :-)
Dus ik zou dat inderdaad ook zo terug modificeren.

groet, gertjan.

fred101

Golden Member

Op 29 juni 2019 16:23:49 schreef kris van damme:
[...]

Denk dat de 5e draad een iets andere bedoeling heeft, met name de spanning van de stroombron laag houden. Bij 1mOhm metingen gaat dat niet gebeuren ,maar wel als je met onbedoelde contactovergangen zit.
en das nou net de bedoeling van deze meter: Het opsporen van contactovergangen. (slechte contacten in de volksmond). Om dat efficiënt te doen met je een heel lage spanning gebruiken, anders wordt komt het contact door de hoge veldsterkte tot doorslag en neemt de weerstand af.

Dat heeft mijn Keithley 7510 ook (en mijn HP4261 LCR meter) Die gebruikt 50mV om zogenaamde dry-resistance te meten. Ik gebruik dat om relais en schakelaar contacten te meten. Maar dan gewoon 4 draad aan de buitenkant.

Ik denk dat er intern qua controle stroombron of spanning controle ofzo net zoiets zit als bij jou HP want om dry resistance in te schakelen moet je de kelvin klemmen kortsluiten. Hij weigert naar de dry resistance mode te gaan met open klemmen. Hij zal dus meten of er stroom loopt of hij meet spanning. In deze mode wordt er intern ook nog wat afgeschakeld (een of ander compensatie/filter dacht ik) Als het stroom is maakt het niet uit waar de aansluiting zit (voor/na het dut). Als het spanning is dan moet het over de DUT worden gemeten en maakt de plaats wel uit.

Er zijn diverse General Radio experimenters waar dieper op guarding en meerdraad metingen wordt ingegaan. Bij oude bruggen is de guard verbonden met de kast. Deze waren vaak niet standaard geaard (op batterijen of optioneel aarden via aparte gnd terminal) Dat zijn 3 draads metingen.

Bij het heftigere GR spul is 5 draden Kelvin zo'n beetje standaard (gewoon 4 draad met guard) maar als ik het goed onthouden heb gingen ze zelfs tot 7.
Nu is meer draden per meetsoort niet helemaal uniform. Bij capaciteit spelen andere dingen dan bij weerstand. En dan heb je nog AC en DC weerstand.
Oude keithley mOhm meters hebben een puls stand om zelf-opwarming van de DUT tegen te gaan. (en niet omdat ze met hoge vermogens meten)

Je kunt nu bij Keysight een 277 pag dik parametric measurement handboek downloaden (gericht op SMU/curvetracer maar daar speelt meerdraad metingen ook). Ik heb het net pas gedownload, snel even gekeken, er gaat ook een hoofdstuk over weerstand. (ik kreeg vanmorgen een mail met link van Keysight, ik weet niet of je het direct kunt downloaden)

Ik weet helaas niet hoe die probe zit maar ik denk dat je gewoon kunt uit proberen of het verschil maakt. Het zal vast kloppen als die meter altijd gecalibreerd werd.

Ben voorzichtig met oudere of nieuwere meters versus SM. Veel apparaten werden heel lang gemaakt en soms ook behoorlijk intern gewijzigd. Soms iets kleins als jfets ipv nuvistors soms wat groots als bv een compleet andere stroombron of denk aan chopper versterkers. Oude modellen mechanisch, latere modellen met neons. Scheelt nogal wat in afregelen. Voor de eindgebruiker maakt het geen verschil. Ik heb vaak genoeg gehad dat de procedure in het manual niet klopt met het apparaat. (meestal omdat ik niet goed gekeken heb naar serie nummer) Pas een HP DC-fluxgate clampmeter afgeregeld. Halverwege de afregeling kwam ik er pas achter dat ik het verkeerde manual had.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 30 juni 2019 18:22:29 schreef kris van damme:
[...]
Wat er wel is : bij 1 en 3 mohm bereik gaat de meter wat uitslaan als ik met de twee snoertjes een grote open lus vorm richting DUT, maar storend is dat bij oordeelkundig gebruik niet.

Ik denk dat dat komt omdat hij op 1 kHz meet, en niet op DC.
Met de lus heb je wat zelfinductie gecreëerd.

Jac

Ha fred101,

Dat is een tijdje terug goed je weer te horen :)
Dat klopt wel wat je zeg maar ik wacht maar even op @flash2b volgens mij is niets loos.
Ik was in de veronderstelling dat het om 5 klemmen meeting ging maar ik begrijp dat het alleen de aansluitingen zijn.
Even voor @TS wat bedoel je nu met kleuren op jou foto zit de originele kabel/kleuren komt overeen met de print opdruk.
Ja... maar niet op het schema |:( dat is simpel even meten.
Ik heb de meter ook ergens incl. de originele kabel dat is een stukje van zeg 28cm naar een soort van breakout box een aangegoten contra deel.
Hier kan je twee Kelvin snoeren insteken of een kort kabeltje met 4 kroko-klemmen of een met stiften net als aan je uni-meter.

De werking is het zelfde als jij beschrijf ook hier moet er een DUT aangesloten zijn ander is er geen positieve feedback en werkt de oscillator niet.
De spanning begrenzing hebben ze inderdaad allemaal wordt vandaag de dag niet meer genoemd maar in 1968 is pas de IEC aanbeveling tot stand gekomen dus dat was commercieel mooi om mee te zwaaien :7

De uitvoering van @flash2b is gelijk aan die van Kris en dat is prima maar je kunt er een doosje tussen maken dan kan je gemakkelijk naar verschillende snoertjes.
En dan zal je in je doosje de retour stroom willen meten (net als HP in die breakout box) om niet meer als 20mV over je DUT te zetten.
Het warm worden dat is bij dit instrument bijna niet aanwezig door een fase meetsysteem is het apparaat zo gevoelig dat er maximaal maar 23uW door de DUT gedissipeerd kan worden.

Ik heb een low measuring systeem zelf ontwikkeld en gebruik 6 klemmen en een lock-in versterker kan to 10uΩ 5.5 digit met een kleine microprocessor werkt heel goed.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Henk,

De kleuren op de PCB en de kleuren van de originele Hirose zijn hetzelfde. Echter op het schema worden 2 andere kleuren gebruikt.

Ik heb dit al doorgemeten dus ik weet zeker dat:

Schema vs. PCB
GRA = YEL
BRN = GRN
BLK = BLK
SHIELD = SHIELD
RED = RED

Bij mijn exemplaar zijn dezelfde kleuren gebruikt als de Hirose, echter zijn pin 1 en 2 omgedraaid. (en is BLK doorverbonden met GRN).

Het komt allemaal goed als ik hem weer terug heb gemodificeerd. Dan kan ik ook bepalen of de waarden iets beter worden en/of de meter afgeregeld dient te worden. Ik kocht deze meter in onbekende toestand, dus ik wist niet eens of hij functioneerde maar dat is nu zeker.

Bedankt voor alle uitleg.

Ha flash2b,

Duidelijk ik heb de eerste tekening (NU) nog voorzien van de tekst en heb een functioneel schema gemaakt met een kleine uitleg voor de clips.

Simpel blokschema

Is die modificatie in het chassisdeel want let op mijn schema die aarde is geen aarde maar een virtuele aarde :o :?
Hier een paar foto's van de diverse mogelijkheden voor je kabels
die plug je in de standaard verbinding.

Op de tekening zie ook dat de zwarte door de paarse loopt die zitten daar dus aan elkaar.
Het lijkt mij handig om de mogelijkheid te hebben diverse test clips te kunnen gebruiken.
Het mooie van deze meter is dan ook je kunt diodes of MOSFET meten op dynamische weerstand.
Dus een boxje met DC koppeling lijkt handig.
En met de meetstiften kan je onderzoek doen op een sheet zoals je kortsluit/calibreer onderdeel.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk,

er zit een fout in je tekening en tekst.de Sense wire moet bovenaan de DUT aangsloten worden, anders heeft het weinig zin..

Tevens is de DUT niet galvanisch gescheiden. één zijde is wel geïsoleerd, zodanig dat je DC spanningen over de DUT kan zetten,of batterijen kan meten.

Ha kris van damme,

Dank voor de oplettendheid :) is gewijzigd.

Groet
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Henk bedank voor het mooie schema !

Kris dank voor de aanvulling, die fout zag ik ook al meteen op de site waar de kabel beschrijving [1] in stond.

flash2b

Special Member

In Friedrichshafen dit jaar heb ik nog een HP4328A gekocht. Deze heeft nog de originele Hirose aansluiting.

Heeft iemand nog een Hirose RM12BPE-5PH connector ? Als het niet lukt met het vinden van een connector, dan ga ik hem naar DIN ombouwen.

@Electron920 ik heb je over de probe een mailtje gestuurd.

denk niet dat dit stekkertje deel uitmaakt van de standaard kit van de gemiddelde CO'r.. :-) maar je weet maar nooit.

10 jaar geleden waren ze nog nieuw te koop (misschien nu ook nog) maar de prijs was aan de hoge kant. En , als je verscheidene snoeren wil maken (voor andere metingen), dan werd het wat absurd duur.

prettig detail : Als je de hirose eruitschroeft ga je zien dat er een din net achter past zonder dat je het gat moet vergroten.

vraag is hoe hou je die din dan op zijn plaats? daarvoor heb ik dan toch maar twee gaatjes geboord, maar het kan ook zonder als je dat echt wil.