Automatische knopjedrukker

Op 2 juli 2019 09:37:53 schreef rew:
De goedkope 9g servos hebben 1.6kg.cm Dus op 2cm iets van 8N. Dat lijkt me voldoende marge.

Ah, stom, die had ik ook moeten kunnen verzinnen (moet nog wel ergens wat hebben liggen...)

Maar wanneer ik aan mijn RC-auto van "vroeger" denk.. de interval-snelheid van 1.5 seconden.. ik vrees dat dat niet gehaald gaat worden..

Op 1 juli 2019 20:50:22 schreef fatbeard:
[...]
Een simpele 555 in astabiele mode. Schema's, rekenvoorbeelden etc. te over op het web.

Ow boy.. draadjes solderen doe ik nog wel eens, maar de laatste keer dat ik in enige vorm serieus met "elektro" bezig ben geweest was met zo'n 200 in 1 doos (je weet wel, draadjes tussen een veertje klemmen om een project te maken) En dat was echt wel een paar (meer) jaar geleden O-)
Maar dit is net simpel genoeg denk ik om als eerste elektro-project in tig jaar voor elkaar te krijgen door mij ;)

Heb je advies waar ik de onderdelen zou kunnen kopen?
Zoals gezegd heb ik een interval van 1.5 tot 2 seconden nodig en de "belaste stand" zal denk ik een 10% van de tijd voldoende zijn (maar instelbaar tot een 1/3 van de tijd is denk ik geen overbodige luxe)
Ik las dat zo'n 555-IC werkt vanaf een 5V, dus dat zou moeten kunnen?
Zou je me kunnen helpen met het uitrekenen van wat ik nodig ben en welke potmeter (?)

[Bericht gewijzigd door Ace T op dinsdag 2 juli 2019 11:10:24 (55%)

Thevel

Golden Member

Op 1 juli 2019 10:52:08 schreef Ace T:
Deze draait op 6V of 12V en kan 5 Newton "slagkracht" leveren, dus moet voldoende zijn:

https://nl.aliexpress.com/item/32879522331.html?spm=a2g0z.search0104.3…

Ik heb een voorkeur voor 6V dan zou ik een USB-powerbank van 5V kunnen gebruiken? Zou de druk-kracht lineair zijn met het voltage? Dus dan 5V/6V*5N => 4.2Newton?

Het knopje hoeft <1mm ingedrukt te worden, de elektromagneet heeft een slag van 10mm.
Als je een hefboompje gebruikt moet het makkelijk kunnen lijkt me.

Op 2 juli 2019 11:15:09 schreef Thevel:
[...]
Het knopje hoeft <1mm ingedrukt te worden, de elektromagneet heeft een slag van 10mm.
Als je een hefboompje gebruikt moet het makkelijk kunnen lijkt me.

Da's inderdaad een goed idee! Deze is redelijk sterk, maar ook vrij lang. Dat is natuurlijk ook wel logisch, hoe langer de spoel, hoe meer kracht er op de as uitgeoefend kan worden. Dus ik had al wel bedacht om de solenoid verticaal op gaan stellen om uit beeld van de camera te blijven. Dus in de overbrenging kan ik natuurlijk enige hefboomwerking meenemen!

PS: veel reacties, dank! Brainstormen met jullie kennis werkt erg fijn :)

Thevel

Golden Member

PS: veel reacties, dank! Brainstormen met jullie kennis werkt erg fijn :)

Maar helaas hoor je vaak van gebruikers niets meer...
Het zal dus fijn zijn als je ook het eindresultaat toont, eventueel met foto!
Er is zelfs een apart Topic voor.

Arco

Special Member

Het loont de moeite om wat met de afstand te experimenteren, omdat de 'slagkracht' niet overal hetzelfde is... (meestal het sterkst als de kern geheel in de spoel is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com