Kicad printontwerp klaar, en nu?

Ruud, is die rode laag een kopervlak op de componentzijde? Als dat zo is, hangt die dan ergens aan massa?
Wat ik zelf altijd doe is de top koper laag massa maken en alle componenten die aan massa moeten komen met een "thermal pad" verbinden met die laag.
Op de bottom koperlaag kunnen dan de massa kopersporen vervallen.
Maar dat is een keuze.

En het kopervlak op de soldeerzijde, zweeft dat (ook)?

Hallo Rob,
dit printje wilde ik eerst als twee gescheiden schakelingen maken.
Wanneer de -12 Volt gevoede schakeling problemen zou geven kon ik er gewoon twee +12 Volt schakelingen van maken.
Ik hoefde alleen maar de torren te wisselen, en de Zener en elco's om te draaien.
En de opzet was het werken met Kicad.
Schema's maken, footprints gebruiken of zelf maken en wat vaardigheid te krijgen.
Voorlopig gebruik ik voor mijn pre-amplfier mijn "gaatjesprint" schakeling.
En voor wat betreft de "invullende" koperlagen op de achter- en voorkant, die heb ik pas later, n.a.v. jullie (terechte) opmerkingen, aangebracht.
Meer als oefening dan noodzakelijk.
En het scheelt een hoop koper om te verwijderen.
En bovendien vond ik de symetrie van de printbanen wel mooi. ;)
Het het aanbrengen van Ground, + en - VCC punten en het toepassen van Via's moet ik nog gaan (leren) toepassen, zat nu te spelen tussen de ruimtes tussen de koperbanen en het kopervlak "clearance" alsmede het toepassen op de koperbanen van "afrondingen", b.v. de keuze "chamfer".
Voor de verbindingen tussen de lagen wilde ik gewoon Via's toepassen.
Een Thermal pad ben ik in de tekst wel tegengekomen, eens kijken wat dat is.
Lekker hoe langer hoe meer ervaring en kennis opdoen, goed voor het oude brein.
Er is een boel veranderd sinds ik complexe schakelingen bouwde met gebruikmaking van Wire Wrap IC-voeten, draad en gereedschap.
Groet en dank aan allen, ruud

Vraag:
Ik wil in mijn (en andere nog te maken) schakeling het emitterpootje van een TO-92 tor verbinden met de koper voorzijde die ik aan massa heb gelegd.
Gezocht naar een Footprint met die mogelijkheid en ook geprobeerd door het bewerken van de F-koperzijde fillig/notfilling forceren maar dat lukt mij niet.
Is daar een slimme methode voor beschikbaar of moet ik een nieuwe Footprint maken met een Emitter GND- ?
ruud

Sine

Moderator

De fill verknopen met GND, het proggel zou de rest zelf moeten doen.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Inderdaad. Rechts klikken op de rand van de copper zone, dan properties en een Net (GND) kiezen.

Waarschijnlijk kan ik niet goed zoeken, maar ik zoek een methode om een stuk print van een kant en klaar PCB ontwerp te verwijderen.
Ik heb de onderdelen verder in elkaar geschoven en hou dus nu een leeg stuk print over.
Overigens heb ik nu de diverse verbindingen die aan massa moeten liggen aan gegeven als GND en de oude printsporen verwijderd.
Ook aan beide zijden een koperlaag aangebracht.
met belangstelling, ruud

Je kunt gewoon de rand van de PCB oppakken met de muis en dan opschuiven. Is wel precies mikken met selecteren. Maar de rand van de PCB is gewoon een lijn net als de printsporen, die kun je dus in elke gewenste vorm tekenen. De printfabriek maakt de print dan precies op maat.

Maar erg gemakkelijk gaat dat niet. Je kunt de volgende procedure proberen:
- Links klikken precies op de rand van de PCB.
- Dan 'E' voor Edit, of rechts klikken en properties
- En dan de coordinaten van de lijn aanpassen

[Bericht gewijzigd door deKees op 3 augustus 2019 18:10:53 (29%)]

Beste deKees,
het lukt mij niet.
1 keer de rand van de achterkant kunnen selecteren en opschuiven/kleiner maken.
Maar de voorkant blijft dan groot, geen beweging in te krijgen.
Ook niet met aan beide kanten de opvullaag weg te halen.
Goed, kom ik nog wel een keer achter.
En anders maak ik gewoon van mijn schema met GND punten een nieuwe print.
Ik weet nu de afmetingen, dus daar begin ik mee.
Een kwartiertje werk voor dit kleine printje.
In ieder geval bedankt, misschien ga ik het morgen nóg een keer proberen.
groet, ruud

Toch gelukt :)
De procedure:
Kies een laag , dan inderdaad er op klikken met linker muis toets.
Daarna moest ik een keuze maken in een menu tussen
1.zone outline (GND) on F.Cu
en
2 zone outline (GND) on B.Cu
Bij beide keuzes onsstaan er aan de randen van de betreffende laag witte vierkantjes.
Door zo'n blokje te kiezen kan je door slepen de afmetingen van die laag vergroten of verkleinen.
vervolgens dezelfde procedure op de andere laag zodat beide lagen even groot zijn.
Klaar.
ruud

Toevoeging:
twee screendumps van de methode in mijn vorig bericht gemeld.
1 van de selectie na het aanklikken van de koperplaar, de 2e ná de gemaakte keuze van 1 der lagen.
ruud
Naschrift:
Buiten de voor en achterlaag niet de Silkscreens vergeten.

Hier klopt iets niet. Je hebt nu de rand van de kopervlakken aangepast, zowel onder als boven. Maar je zou ook een rand van de PCB moeten hebben. Die moet je eerst tekenen in de laag 'Edge.cuts'. Want die geeft aan waar de rand van de PCB ligt. Die hoeft niet overeen te komen met de rand van je kopervlakken.

En ik zie ook dat je 3 keer een koperlaag over elkaar heen hebt getekend op "F.CU". Dat is een beetje veel.

[Bericht gewijzigd door deKees op 4 augustus 2019 10:37:44 (14%)]

Ik heb nu met de Edge Cuts laagkeuze de afmetingen gelijk gemaakt aan de koperzijden van voor en achterkant.
Is dit voldoende of moet ik nog speciale Merktekens zetten?
ruud
En ik heb de extra koperlagen verwijderd.

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op 4 augustus 2019 11:21:35 (11%)]

In mijn vorig bericht:

Ik heb nu met de Edge Cuts laagkeuze de afmetingen gelijk gemaakt aan de koperzijden van voor en achterkant.

Fout dus.
Ik moet de Edge Cuts iets groter maken dan de koperzijden.
Staat ook ergens in de documentatie.
Pagina 25 van "Getting Started in Kicad".
Anders krijg je conflict mededelingen.
Ik wilde trouwens een logo op mijn print maken.
Een logo gemaakt met PS en opgeslagen als.bmp file.
Bitmap2Component opgestart van het begin scherm.
Lees vervolgens de mededeling dat Bitmap2 Components is opgestart.
En dan???
Zie geen mogelijkheid om mijn .bmp file te laden.
Ik werk met W8.1 pro en de Kicad versie is 5.1.2
Wat doe ik fout ?
Alvast bedankt, ruud

Als het goed is krijg je een nieuw window voor die tool. Dan kun je een plaatje importeren met 'load bitmap'. Ik heb het nog nooit gebruikt maat blijkbaar kun je daar ook '.png' plaatjes binnenhalen.

Tja, dat scherm verschijnt dus niet bij mij.
Met het nogmaals kiezen van dit programmaatje zegt hij dat het programma al geopend is.
Maar nog steeds geen scherm ???
Ruud

Ik heb wel eens gehad dat zo een programma start als 'pop-under' ipv 'pop-up'. Dan is het er wel, maar je ziet het niet doordat het achter de andere schermen blijft hangen.

deKees,
al andere schermen zijn gesloten.
Ik zie op de taakbalk een tegeltje dat het programma is geopend maar bij aanklikken gebeurt er niets. ??
ruud

Heb je ooit een tweede monitor aangesloten gehad? Dan staat het programma buiten het zichtbare deel van je scherm.

Klik eerst op het programma in de taakbalk, daarna druk je op Alt-Spatie, daarna op M
Als je nu de muis beweegt dan komt het window tevoorschijn.

Beste Hennep,
bedankt voor je suggestie.

Eens kijken hoe ik dat doe.
Een kastje tussen de PC en dan twee monitoren.
Eens kijken of ik daar nog plaats voor heb ?
Of een kleinere monitor zien te regelen.
De mogelijke 2e (reserve) monitor is 17 inch.
Die past niet meer op mijn bureau.
ruud

LEZEN. En SCHRIJVEN.

Wat je geschreven hebt is heel lastig te begrijpen. Maar als ik het goed begrijp heb je niet begrepen wat hennep geschreven heeft. Dus nog een keer LEZEN wat hij geschreven heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste REW, ik had begrepen wat door Hennep aan mij geschreven was.
Ik kwam echter op een mogelijke andere oplossing door een tweede monitor te gebruiken. Die heb ik toch nodig voor een grafisch programma.
Vandaar.
Dat geeft echter ruimte problemen.

Daarna de Alt-Spatie M methode toegepast.
Na wat foutmeldingen dat ik geen rechten zou hebben en foute paden waar ik de Images naar toe had gestuurd werkt deze methode prima.
Weer wat geleerd en Hennep en REW bedankt voor de hulp.
Groet, ruud
NB, mijn probleem is dat ik veel sneller denk dan schrijf en dat ik dan hele stukken tekst oversla.

Ik zag dat er een nieuwere versie is van Kicad.
Ik gebruik nu 5.1.2.
De nieuwste is 5.1.4.
Drie vragen?
1e. Heeft het nut om te gaan vernieuwen naar 5.1.4 ?
2e. Hoe kan ik dat het beste doen ?
Ik mis in de Help functie een "upgrade" mogelijkheid.
3e. Of kan ik beter wachten tot Kicad 6.*.* als stable versie uitkomt?
ruud.

bprosman

Golden Member

Verschillen zijn niet zo groot. “”Upgraden” bij Kicad is vrij eenvoudig, downloaden en er “overheen” installeren. Wel zou ik eigen(gemaakte) libraries in een aparte directory zetten. Die paden en settings ( zelf toegevoegde libraries) blijven na de upgrade gewoon bestaan.
Dus een “upgrade” functie is niet echt nodig.
In de release notes kun je de verschillen zien, meestal (kleinere) bug fixes en geen functionele upgrade.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 24 augustus 2019 08:29:25 (13%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Beste Bprosman,
bedankt voor de reactie.
Alles begrepen.
Ik zal kijken of er extra functies bij waren gekomen.
Zo te zien niet.
Ik moet bovendien de paden etc en mijn zelf gemaakte footprints toch op de juiste plaats zetten.
Ik heb even gekeken naar de mogelijkheden van de komende Versie 6.
Ziet er gelikt uit.
Maar dat zal nog wel even duren.
Tot nu toe kan deze versie 5.1.2 alles wat ik wil doen op dit moment.
Met vriendelijke groet, Ruud
www.jendela.nl