Metalen lampen niet meer geaard?

Tidak Ada

Golden Member

@TESTMAN:
Voor zover ik heb gehoord, zitten in de versnellingsbak van je voertuig ook van die fenol tandwielen (reden weet ik niet). Ze zullen dus wel niet zo snel stuk gaan....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

dat geen van die metalen sier bakbeesten een geaarde stekker/aansluiting hebben.

Is het niet beter om dan eindelijk deze dingen te duiden met de juiste klasse benaming? Er werd meerdere malen gesproken van "dubbel geïsoleerd" wat deze dingen pertinent NIET zijn. Zelfs een zijdelingse discussie over dubbel geïsoleerd werd gevoerd.
Het zijn gewoon klasse 0 apparaten. Laagste veiligheidscategorie.

Drie keer geëdit...

[Bericht gewijzigd door mvdk op 9 augustus 2019 22:56:15 (16%)]

Op 9 augustus 2019 22:53:44 schreef mvdk:
Het zijn gewoon klasse 0 apparaten. Laagste veiligheidscategorie.

Dat vermoeden heb ik ook. Daarom vroeg ik ook of er echt een symbool voor dubbel geïsoleerd op staat. Helaas nog steeds geen antwoord.

metalen lampen hadden vroeger 2 losse draden door de hals, of ketting lopen, dus enkel geisoleerd. nu loopt er vaak een een vmvs doorheen, vinyl snoer welke dubbel geisoleerd is, fitting zit met plastic kapje aan het snoer, kroonsteen in doosje, dus armatuur is dubbel geisoleerd. scheelt weer want in veel huizen zit er in de centraaldoos ook geen aarde op oa slaapkamers, die wordt dus veelal niet aangesloten.

bij slijptollen weet ik dat er stalen tandwielen inzitten, want die heb ik al vaker vervangen, ook sleuvenfrees wat in feite een zware slijptol is.

m'n voertuig heeft dat ook, tijd terug nog een lager in de transmissie vervangen welke ook van staal was, net als de tandwielen, waarom zou daar ook iets anders inzitten.

de reden om zo'n tandwiel te kiezen is simpel, een vertragingskast maakt de motor sterker, meniggeen toestel trekt de boel krom als de boel vast zou lopen, een klein motortje wordt erg sterk ermee. heb dat gezien bij een verschroter, ene dag ging de vertragingskast stuk, ander model erop uit t magazijn welke langzamer liep, maar de volgende dag waren de messen in puin gelopen, puur vanwege de sterkere aandrijving, de FO ging niet in protectie..

[Bericht gewijzigd door testman op 10 augustus 2019 01:20:21 (12%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2019 01:15:04 schreef testman:
….nu loopt er vaak een een vmvs doorheen, vinyl snoer welke dubbel geisoleerd is,

Logisch want snoeren met enkele isolatie mogen niet meer.

fitting zit met plastic kapje aan het snoer, kroonsteen in doosje, dus armatuur is dubbel geisoleerd.

Het is pas echt dubbel geïsoleerd als de fabrikant met die twee vierkantjes aangeeft dat het zo is.

Op 10 augustus 2019 01:15:04 schreef testman:
(...) dus armatuur is dubbel geisoleerd.(...)

Toch even ten overvloede:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_veiligheidsklasse

KlaasZ heeft twee keer gevraagd of er zo'n symbool op de lamp staat:

Dit is toch een vreemde discussie, want in andere topics is óók meermaals benadrukt dat alleen met dat symbooltje er sprake kan zijn van dubbel geïsoleerd.

GJ_

Moderator

Op 8 augustus 2019 20:22:35 schreef andre1973: Zo zou het moeten zijn volgens de VCA.

Waar staat dat in "de VCA"? Ik geloof nooit dat een aannemer z'n boormachines moet open schroeven om dit te controleren. Bovendien is de VCA helemaal niks officieels of zo. Het is zelfs niet eens een norm.

dat symbool staat op vrijwel elk stuk elektrisch gereedschap. op armaturen staat het ook wel, geheel van kunstof maar met ijzerkern vsa heeft vaak toch geen aarde nodig. oa de welbekende FWC van philips hebben dit al ruim 30 jaar. zo nu en dan kom je toch armaturen tegen waar men dan toch de vsa aan aarde heeft gehangen, terwijl er geen eens een schroef voor opzat. als de vsa nekt, merk je het vanzelf wel, lamp kapt ermee..

tegenwoordig met de led drivers is het ook steeds vaker standaard zo, je legt wel 3 aderig aan, zeker buiten, maar het hoeft voor de armaturen vaak niet. of bij paalarmaturen, armatuur niet geaard, maar de mast moet dan weer wel geaard zijn, zit een aparte bout voor in de mast bij t zekeringkastje..

[Bericht gewijzigd door testman op 10 augustus 2019 12:19:49 (27%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even een antwoord op de prangende vraag of de lamp zelf het dubbel geisoleerd tekentje heeft:
Dat is niet het geval.

Nog even over de ketting, voor zover men het verkeerd begrijpt:
Een ketting zorgt niet voor een goede aarding, maar kan wel zorgen voor een gevaarlijke spanning op de lampbehuizing.

De behuizing was overigens érg goed geisoleerd. Becomplimentwaardig.
Dubbele isolatie van de draden natuurlijk.
MAar door een kunststof tule, die meteen de schroeven van de fase/null bevestigingsschroefjes afhield, tegen mogelijk raken (door aders) van de metalen moer waarmee de fitting in de metalen behuizing was bevestigd.
De fitting is uiteraard van kunststof en ik kan eerlijk zeggen dat men wel heeft nagedacht over de veiligheid.
Maar alles zou om zeep gehaald kunnen worden als onder het metalen hoedje 1 adertje uit de kroonsteen, tegen het hoedje zou komen te liggen, die vervolgens middels de schakels de metalen lampbehuizing onder spanning zet, zonder dat een aarde de aardlek zou laten springen.

Alles staat en valt dus bij het aansluiten...

boe

Dan is het duidelijk: het is een klasse 0 apparaat.

Dus de bijgeleverde kroonsteen met afschermkapje gebruiken! anders is het geen klasse 2 meer.

[Bericht gewijzigd door citroen 2cv op 11 augustus 2019 21:35:20 (22%)]

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!

Op 10 augustus 2019 12:17:26 schreef testman:
of bij paalarmaturen, armatuur niet geaard, maar de mast moet dan weer wel geaard zijn, zit een aparte bout voor in de mast bij t zekeringkastje..

Veel gemaakte fout.
Dat er een schroef met een aardsymbool in of aan zit wil nog niet zeggen dat het geaard MOET worden.
Doorgaans zit er in een lantaarnpaal een geïsoleerd aansluitdoosje met zekering. Dan MAG de lantaarnpaal NIET geaard worden.
Ook hier geld weer dat als alles dubbel geïsoleerd is je niet mag aarden.

Zie ook NEN1010 art 714 ev.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik bekijk ook de locatie van een mast, is de kans op een aanrijding groot ( pal langs een weg, of met oprijden erg dicht op de rand ) dan liever de mast ook aarden, anders ram, fasedraad klem in mast, geen aardlek op die dingen en vervolgens ook de wagen onder stroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat in het geval van lampen e.d het risico meer zit in het ondegelijk aansluiten ervan dan in het al an niet geaard/dubbelgeisoleerd zijn.

Ik heb zat metalen plaffonieres gezien die een aardlip hadden maar op ongeaarde dozen zijn aangesloten. Daar gebeurd doorgaans vrij weinig mee, aangezien het ding niet beweegt en doorgaans ook niet in handbereik zit.

Wat ik vaak gevaarlijker vind zijn de mensen die nog eindjes ongeisoleerd draad uit het kroonsteentje laten steken, vaak met gevlochten draad waarbij er nog haartjes ernaast uitsteken.

Dubbelgeisoleerd, geaard of niet, de onwetende consument prutst er toch maar wat mee aan, en het gaat verrassend vaak nog goed ook nog

Spanning staat en stroom gaat!

Lantaarnpalen/lichtmasten zijn aan het deel wat onder het maaiveld staat van coating voorzien of met tape omwikkeld. Ik zal niet beweren dat ze geïsoleerd in de grond staan, maar wel op z'n minst slecht geleidend. Die dingen staan blootgesteld aan de elementen, regen, vrieskou, storm. Er zit beslist geen IP68 of daarmee vergelijkbaar materiaal in. Als er in zo'n mast maar het minste verkeerd gaat, staat ie onder spanning. Daarom word zo'n mast geaard. De meeste openbare verlichtingsinstallaties zijn van oudsher aangelegd en onderhouden door dezelfde bedrijven die ook middenspanning en hoogspanningsinstallaties bedrijven. Die hebben een bepaalde filosofie over aarding. Het is hier al eens gememoreerd, in schakelhuizen word álles, zelfs messing kapstokhaken, geaard. Met die lantaarnpalen/lichtmasten gaat het dan toch nog een beetje mis. Omdat het te kostbaar werd gevonden om elke mast z'n eigen aardelektrode te geven, word er op de mantel van de kabel geaard. En dat gaat af en toe niet goed. Dan word er weer eens een hond geëlectrocuteerd, en verplicht de toezichthouder na een rechtszaak de netbeheerders maatregelen te nemen.
Maar lichtmasten zonder aarding, nee. Dat lijkt mij een slecht idee.

Op 11 augustus 2019 23:40:07 schreef meander:
Wat ik vaak gevaarlijker vind zijn de mensen die nog eindjes ongeisoleerd draad uit het kroonsteentje laten steken, vaak met gevlochten draad waarbij er nog haartjes ernaast uitsteken.

Dat was ook mijn idee erachter...

Wat mijn lamp betreft; Er zat geen kroonsteentje in een behuizing bij.
In dit geval maakt het ook niet uit.
Ik heb de draden vernieuwd en het "hoedje" zit nu tegen een balk.
De draden lopen dóór de balk (nog steeds dubbel geisoleerd) en óp de balk zit een kroonsteen, die de 2 strengen bedrading van de 2 lampen verbindt, en koppelt aan de voedende draad (ook weer dubbel geisoleerd) naar de centraaldoos waar VD draad uitkomt, met een kroonsteentje.
De adereinden zijn voorzien van hulsjes en de kroonsteen zit op de balk vastgeschroefd.
De balk an sich hangt weer aan 2 kettingen aan het balkenplafond.
Elektrisch zo veilig mogelijk als dat gaat zonder aarde aangesloten.

boe

Op 12 augustus 2019 00:21:34 schreef mvdk:
Lantaarnpalen/lichtmasten zijn aan het deel wat onder het maaiveld staat van coating voorzien of met tape omwikkeld. Ik zal niet beweren dat ze geïsoleerd in de grond staan, maar wel op z'n minst slecht geleidend. Die dingen staan blootgesteld aan de elementen, regen, vrieskou, storm. Er zit beslist geen IP68 of daarmee vergelijkbaar materiaal in..

klopt, bewust gedaan ook, een alu mast rot geheel weg op een blanke plek koud in de grond. onlangs met een storing grondspots van alu in zwarte grond, 1 bonk oxidatie, de rubber kabel deed 1Mohm gemeten op de buitenmantel, daar heb je in geel zand juist geen problemen mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer