Metalen lampen niet meer geaard?

Hallo mensen,

In een Elektrowereld waar men buitelt over alle maximale veiligheidsnormen, verbaas ik me er over dat ik een Lamp op marktplaats koop, die niet geaard is.
Nu kan dat een actie van de vorige eigenaar zijn, maar wanneer ik in al mijn correctheid een met textiel omvlochten 3 aderige kabel zoek, vind ik er geen een.
Ter referentie kijk ik in de bouwmarkt naar soortgelijke lampen en ik zie tot mijn ontsteltenis dat geen van die metalen sier bakbeesten een geaarde stekker/aansluiting hebben.

Zijn ze een beetje doorgeslagen met hun "Dubbel geisoleerd" dus geen aarde nodig? en 1 extra ader weglaten kan de kosten drukken?

Een paar jaar geleden zat mijn verbazing in slechts het aarden van het hoedje wat op de centraaldoos komt, waarbij de ketting blijkbaar zorgt voor een aarding van de metalen lamp, 50cm lager, nu is zelfs aarding van dat hoedje geen optie meer.
Ik vind het erg vreemd...

Wie kan me dat technisch verklaren?

MvG
Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Sine

Moderator

Je geeft het zelf al aan, dubbel geïsoleerd, dat hoef je niet te aarden.
En de meeste lampen zijn al jaren dubbel geïsoleerd, gewoon plat of rond snoer is dat van zich zelf al.

Volgens sommige evangelisten alhier is het zelfs onveilig om dat soort dingen wel te aarden.

Ik noem het dubbel geisoleerd.
Maar dat zijn ze niet.
Volledig metaal met een kunststof fitting houder.
De kabels moet je verbinden ín het hoedje tegen de centraaldoos.
Daar zit dus een kroonsteentje... Nabij een metalen plaatje/hoedje, wat met een metalen ketting met de gehele lamp verbonden is.

Kijk... Een Boormachine in een kunststof behuizing mag je dubbel elektrisch gescheiden noemen...
Maar zodra een beetje gereedschap van metaal is, is hij geaard.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 8 augustus 2019 18:06:48 schreef Fantomaz:
maar wanneer ik in al mijn correctheid een met textiel omvlochten 3 aderige kabel zoek, vind ik er geen een.
Fantomaz

https://www.allekabels.nl/strijkijzersnoer/21160/1391552/strijkijzersn…

Dat kump er noe van....

Op 8 augustus 2019 18:17:06 schreef Sine:

Volgens sommige evangelisten alhier is het zelfs onveilig om dat soort dingen wel te aarden.

Of het nu onveilig is of niet doe ik geen uitspraak over (ik ben niet zo'n evangelist). Maar als ik me niet vergis is het volgens het AREI (Belgische tegenhanger van de Nederlandse NEN 1010) verboden om dubbel geïsoleerde apparaten te aarden.

Als het een dubbel geisoleerde lamp betreft dan moet ook het kroonsteentje in een extra behuizing zijn ondergebracht. Dit wordt vaak vergeten of uit onwetendheid niet gedaan. Zo onstaan onveilige situaties!En aarden van dubbel geisollerde toestellen is inderdaad niet toegestaan. Het is echter wel toegestaan om de beschermingsleiding (aarde) in het toestel in te voeren en af te isoleren.

[Bericht gewijzigd door citroen 2cv op donderdag 8 augustus 2019 19:15:44 (29%)

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!

Op 8 augustus 2019 18:22:42 schreef Fantomaz:
Ik noem het dubbel geisoleerd.
Maar dat zijn ze niet.

Staat er zo'n tekentje op met twee vierkantjes in elkaar? Dan is het dubbel geïsoleerd, en anders niet.

Maar zodra een beetje gereedschap van metaal is, is hij geaard.

Hangt er van af. Gereedschap wat je in de hand houdt moet dubbel geïsoleerd zijn, b.v. een boormachine. Een stationaire machine zoals een kolomboormachine mag wel geaard zijn.

Zonder al te negatief te doen zie ik de laatste jaren van alles uit Azië het land in varen per container wat de oude KEMA in haar graf zou doen draaien. Tja, internet, regels en iets met niet te handhaven.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 augustus 2019 18:22:42 schreef Fantomaz:
Ik noem het dubbel geisoleerd.
Maar dat zijn ze niet.
Volledig metaal met een kunststof fitting houder.
De kabels moet je verbinden ín het hoedje tegen de centraaldoos.
Daar zit dus een kroonsteentje... Nabij een metalen plaatje/hoedje, wat met een metalen ketting met de gehele lamp verbonden is.

Kijk... Een Boormachine in een kunststof behuizing mag je dubbel elektrisch gescheiden noemen...
Maar zodra een beetje gereedschap van metaal is, is hij geaard.

Dat klopt niet. Als er tussen aanraakbare delen en netspanning een 5kV of sterkere isolatie zit die mechanisch stevig is en op bepaalde plekken ook uit een dubbele laag moet bestaan, is het apparaat dubbelgeïsoleerd. Dit is al heel lang zo, zie bijvoorbeeld bepaalde types VdH boormachines.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je bent tegenstrijdig, de kop van je boormachine os ook van metaal (geleiden materiaal ) en die is niet geaard.
Het is hier al aangehaald, je lamp (van metaal) is dan dubbel geisoleerd. Dus een hele sterke isolatie tussen de geleidende delen en de onderspanningstaande delen. Dat betekend ook oa een doorvoertule waar het snoer door de metalen kap heen gaat, extra isolatie bij de draden. Soms krijg je bij zon lamp van die siliconen slangetjes.

Het is beter EN veiliger een dubbel geisoleerd apparaat NIET te aarden dan wel te aarden.
Met de aarde kan ook iets niet goed zijn.
Het daarom volgens de normen ook niet toegestaan een dubbel-geisoleerd apparaat te aarden.
In tegenstelling wat citroen2cv beweerd, je mag ook geen aarde invoeren en dan afisoleren.
Er MOET dan ook een 2 aderig snoer aan zitten, of meerdere aders die aan BIJDE zijden NIET aangesloten zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als het goed is, is die kop van de boormachtne die van metaal is toch geschieden van de rest doordat deze een eigen as heeft los van de motor en dat deze dan via een kunststof tandwiel word aangedreven. Zo zou het moeten zijn volgens de VCA.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 8 augustus 2019 20:17:58 schreef Toeternietoe:
Er MOET dan ook een 2 aderig snoer aan zitten, of meerdere aders die aan BIJDE zijden NIET aangesloten zijn.

En Fantomaz heeft het hier over lampen. Die vaak in een woonkamer of slaapkamer staan (of hangen). Waar lang niet altijd randaarde aanwezig is.

Dus als je dan een netjes geaarde lamp zou hebben, met 3-aderig snoer en geaarde stekker, maar je plugt die in een niet-geaarde wanddoos of verlengsnoer, wat heb je dan? De zwakkere isolatie die voor geaarde apparatuur geldt, zonder aarding. Een situatie die ongetwijfeld vaak voorkomt. Nog afgezien dat randaarde ook wel iets aan kan mankeren.

Best logisch om te zeggen: dan maar liever dubbel geïsoleerd (en dus weg met de randaarde). En als je bijv. zo'n staande lamp hebt: wat kan er nu zoal gebeuren met dat eind snoer dat door een metalen buis loopt? Begin- en eindpunten zijn wat dat betreft veel interessanter. Of het huis-konijn die aan het 'kale' snoer gedeelte gaat knagen. >:)

Op 8 augustus 2019 20:22:35 schreef andre1973:
Als het goed is, is die kop van de boormachtne die van metaal is toch geschieden van de rest doordat deze een eigen as heeft los van de motor en dat deze dan via een kunststof tandwiel word aangedreven. Zo zou het moeten zijn volgens de VCA.

weet wel zeker van niet, dat vermogen zet je niet over met een plastic tandwiel. het anker zit in een kogellager welke in een metalen plaat zit waar de lagers van de boorkop ook weer inzitten. de wikkelingen van het anker liggen wel goed geisoleerd van de stalen as in de kern. de veldwikkeling kern zit wel in het plastic van de behuizing doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het argument dat in veel (slaap-)kamers geen randaarde is, is inderdaad ook wel steekhoudend.
Dan zou het zo moeten zijn dat de elektrische verbinding met de kroonsteen, dus in een aparte behuizing zou moeten zitten.
Zóver heb ik de lampen in de bouwmarkt niet uit elkaar getrokken, natuurlijk.
"Mijn" lamp (2e Hands) heeft geen apart geisoleerd kroonsteentje. Dat naast de eeuwige discussie van hoe adereinden af te werken (solderen, hulsjes of juist twisten) blijft het een gevaarlijke setting.

Ik moet zeggen dat ik her en der in huis ook nog wel plafonaires heb hangen met een 3voudig kroonsteentje, waarvan de middelste middels een stripje metaal niet alleen fysiek verankerd is aan de behuizing, maar ook meteen voor een degelijke aarde zorgt.
Echter hangen die dingen op 2m40 hoog en is er minder aanraakgevaar, desalniettemin.

Die lamp hierzo, met een grote, metalen kap die rechtstreeks de fitting behuist zal veilig zijn doordat de draden ín die fitting gemonteerd zijn (moet ik nog even bekijken wanneer ik de draden vervang).
De ketting zorgt voor elektrische geleiding naar het kapje. Daar zou nog een issue kunnen zijn met het kroonsteentje.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die van die boormachine is eigenlijk om jullie een beetje wakker te maken.
Fantomaz haalt aan dat een handboormachine van kunststof is, en dat is dus niet zo. De boorkop, en soms het voorste gedeelte met de tandwielen is van metaal.
Om daar mee aan te halen dat een boormachine dus NIET geheel van kunsstof is..
Maar voorin zit (minimaal) 1 tandwiel dat van kunststof gemaakt is. Vaak van een pertinax achtig materiaal, tegenwoordig ook van van een nylonachtig materiaal.

Sloop maar eens een oude boormachine uit elkaar en kijk dan goed hoe men de elektrische scheiding tussen het rotor en de boorkop gemaakt heeft.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 augustus 2019 08:21:16 schreef Toeternietoe:
Die van die boormachine is eigenlijk om jullie een beetje wakker te maken.
Maar voorin zit (minimaal) 1 tandwiel dat van kunststof gemaakt is. Vaak van een pertinax achtig materiaal, tegenwoordig ook van van een nylonachtig materiaal.

Sloop maar eens een oude boormachine uit elkaar en kijk dan goed hoe men de elektrische scheiding tussen het rotor en de boorkop gemaakt heeft.

Ik heb 2 boormachienes , 2 bovenfrezen 3 schuurmachines een labvoeding en soldeerstation (oud en nieuw) , alles is met randaarde uitgevoerd muv de accumachines die ik ook nog heb .

Pertinax achtig tussenwiel met schuine vertanding kwam sinds 1960 al voor bij automotoren voor de nokkenas aandrijving om geluidshinder te verminderen .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 8 augustus 2019 19:40:14 schreef maartenbakker:
[...]
Dat klopt niet. Als er tussen aanraakbare delen en netspanning een 5kV of sterkere isolatie zit die mechanisch stevig is en op bepaalde plekken ook uit een dubbele laag moet bestaan, is het apparaat dubbelgeïsoleerd. Dit is al heel lang zo, zie bijvoorbeeld bepaalde types VdH boormachines.

Inderdaad het draait niet alleen maar letterlijk om twee isolatielagen. Reinforced isolation tussen aanraakbare delen en de netspanning kan om meerdere wijzen bereikt worden.

This is the world we know best, the world of madness

In alle gevallen dus niet zoiets als een metalen lamp. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Sine

Moderator

Op 9 augustus 2019 07:08:42 schreef testman:
[...]

weet wel zeker van niet, dat vermogen zet je niet over met een plastic tandwiel.

Het is ook niet altijd een tandwiel, het kan ook de waaier zijn van de motor, de as is dan gedeeld en wordt enkel door de kunststoffen waaier verbonden.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 augustus 2019 12:19:27 schreef Fantomaz:
In alle gevallen dus niet zoiets als een metalen lamp. ;-)

Dat hangt af van hoe de constructie ervan is. Als de bedrading dubbelgeïsoleerd is of enkelgeïsoleerd en afgeschermd door plastic of kous en direct in de plastic fitting verdwijnt, is de claim waarschijnlijk terecht dat het om een dubbelgeïsoleerd toestel gaat.

Ik begrijp dat het in jouw geval misgaat op het kroonsteentje. Daar zul je dus een kous overheen moeten trekken.

Verder las ik iets over een metalen ketting. Die telt niet als aardverbinding, dat zou nogal gevaarlijk zijn!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 9 augustus 2019 12:56:05 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat ik tot nu toe heb gemist: staat op die lamp ook dat hij dubbelgeïsoleerd is?

mvdk

Golden Member

Toch wel jammer dat er nog steeds geen antwoord op de vraag van KlaasZ is gegeven... O-)

Op 9 augustus 2019 12:25:57 schreef Sine:
[...]

Het is ook niet altijd een tandwiel, het kan ook de waaier zijn van de motor, de as is dan gedeeld en wordt enkel door de kunststoffen waaier verbonden.

bij slijptollen hetzelfde, zit een waaier in die je doorgaans zo van de as kunt schuiven. de isolatie is gewoon extra tussen het blikpakket en as door het anker. pertinax tandwielen kom je wel tegen in motor sturingen voor 3 weg kleppen, als de klep te zwaar loopt dan gaat dat tandwiel stuk en loopt de motor niet in puin, tevens is die vertraging erg sterk en kan de klep kromtrekken..

evengoed, heb pas 1x gehad dat een dubbel geisoleerde machine afgekeurd werd op lekstroom door de tester, en dat was een 40+ jaar oude decoupeerzaag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Die zijn wel gebaseerd op een fenolhars, maar het is geen pertinax.

Hubie

Special Member

Op 8 augustus 2019 18:06:48 schreef Fantomaz:
Hallo mensen,

In een Elektrowereld waar men buitelt over alle maximale veiligheidsnormen, verbaas ik me er over dat ik een Lamp op marktplaats koop, die niet geaard is.
Nu kan dat een actie van de vorige eigenaar zijn, maar wanneer ik in al mijn correctheid een met textiel omvlochten 3 aderige kabel zoek, vind ik er geen een.
Ter referentie kijk ik in de bouwmarkt naar soortgelijke lampen en ik zie tot mijn ontsteltenis dat geen van die metalen sier bakbeesten een geaarde stekker/aansluiting hebben.

Zijn ze een beetje doorgeslagen met hun "Dubbel geisoleerd" dus geen aarde nodig? en 1 extra ader weglaten kan de kosten drukken?

Een paar jaar geleden zat mijn verbazing in slechts het aarden van het hoedje wat op de centraaldoos komt, waarbij de ketting blijkbaar zorgt voor een aarding van de metalen lamp, 50cm lager, nu is zelfs aarding van dat hoedje geen optie meer.
Ik vind het erg vreemd...

Wie kan me dat technisch verklaren?

MvG
Fantomaz

Je bedoeld zo'n nagemaakte industrielamp?
Die zijn idd meestal niet geaard,is ook niet nodig om dat ze niet in een loods of buiten hangen maar in de huiskamer.
Mijn burolamp met zwanenhals is ook niet geaard,het 230 V snoer zit in de veer.
De staande lamp in de huiskamer bij mij is een bronzen pijp en voet,is ook niet geaard,zo kan ik nog wel even doorgaan.

Deze lamp: https://www.rietveldlicht.nl/artikel/hanglamp-72052-industrie-look-lan…

Heeft "een trendy grijs strijkijzer snoer" om dat het zo leuk staat bij die grijze lamp vermoed ik. ;-)