als je het koudemiddel kunt hergebruiken wel ja, dat R134a is stevig in prijs aan het stijgen sinds de productie wordt beperkt en het in auto's veelvoudig voorkomt..

Zojuist weer even het een doorgemeten op de compressor:

de drie pinnen op de compressor afzonderlijk icm de koperen leiding geven op de hoogste Ohm waarde alledrie 0,00

de drie pinnen op de compressor in combinatie (2 pinnen per keer) geven de volgende waarden (stand Ohm meter op 200) als ik de meter op de hoogste stand zet krijg ik 0,00

1

2 3

tussen 1 en 2 - 23,8
tussen 1 en 3 - 9,2
tussen 2 en 3 - 31,8

de drie pinnen op de compressor afzonderlijk icm de koperen leiding geven op de hoogste Ohm waarde alledrie 0,00

Die is dus stuk aangezien geen van die pinnen een verbinding naar de behuizing / koperen leiding mag hebben.

Ok in dat geval geeft de fabrikant dus aan dat vervangen duurder is dan een nieuwe kopen (ongeveer 700 EUR)

@ SMD: Ken jij wellicht mensen die dat voor om en nabij de genoemde prijs van 250 EUR zouden kunnen repareren?

Als je tussen 1 en aarde 0 ohm meet en op 2 en aarde ook 0 ohm meet kun je tussen 1 en 2 geen 23,8 ohm meten. Ergens klopt er iets niet met je meting.
De klixon en startrelais moeten wel van de compressor verwijdert worden om de meting goed uit te voeren.

Wat staat er op de meter?
(let er op: '0E' of '0L' is niet hetzelfde als '0.00')

Op 3 december 2019 20:41:10 schreef backer78:

Ik denk dat hij met het bovenstaande bedoelt dat hij de meter op de 20MΩ stand had staan bij deze meting, en op die stand dus 0,00MΩ meet. Dat zou consistent zijn met een lek tussen één van de aansluitingen en de behuizing. Dat heb ik tot nu toe nog niet gezien, ik zou niet kunnen verklaren waardoor dit komt als er een thermische beveiliging op zit. Stiekem lijkt het me wel interessant om er achter te komen wat de oorzaak hiervan is. Helaas is het open zagen van zo een compressor wat rommelig.

Of om alles uit te sluiten met een lekker simpele en praktische test:

Men neme een geaard netsnoer met geaarde stekker:

Stap 1]
sluit de aarde (groen geel) van de netsnoer aan op een metalen deel van de koelkast. Een koperen buisje, of de ijzeren behuizing.

Stap 2]
Sluit de bruine draad van de netsnoer aan op alle 3 de pinnen van de compressor. Alle 3 is voor de zekerheid, in pricipe 1 mag ook.

Stap 3]
Isoleer de blauwe draad van de netsnoer zodat deze de bruine draad niet raakt.

Stap 4]
Duw de stekker nu in het stopkontakt, en herhaal dit nogmaals maar nu met de steker andersom in het stopkontakt.
(waarom vind ik te flauw om uit te leggen).

Als bij stap 4 de aardlekschakelaar eruit klapt is de compressor defect. Er zit dan een lek van fase naar aarde, en dat is gevaarlijk/onveilig.
Het is dan 100% duidelijk dat de compressor moet worden vervangen.

Het kan ook nog zijn dat er met de isolatieweerstand van de koelkast niets mis is, maar dat in combinatie met andere aardlekjes, er hangt nogal wat achter die aardlekschakelaar, het net te veel wordt. Kan je de koelkast op een groep aansluiten die achter een andere aardlekschakelaar zit?

Op 4 december 2019 13:53:56 schreef Gerard*:
Het kan ook nog zijn dat er met de isolatieweerstand van de koelkast niets mis is, maar dat in combinatie met andere aardlekjes, er hangt nogal wat achter die aardlekschakelaar, het net te veel wordt. Kan je de koelkast op een groep aansluiten die achter een andere aardlekschakelaar zit?

Wat u zegt kan inderdaad ook nog meespelen.
De topicstarter kan dit oplossen door ALLE groepen achter de betreffende aardlekschakelaar uit te schakelen, behalve dan natuurlijk de groep waar de koelkast op zit :)

Dan weet je het echt zeker.

Op 4 december 2019 12:06:44 schreef hobby-ist:
(waarom vind ik te flauw om uit te leggen).

Vind ik wel een beetje lullig om dat te zeggen als de TS in de OP reeds heeft gemeld dat hij een leek is. :( Ik vind het ook niet volledig verantwoord om een apparaat waar je een significant aardlek bij verwacht met je randaarde te verbinden, je loopt het risico andere apparaten op dezelfde aardaansluiting (tijdelijk) op de fase aan te sluiten. Je maakt je nu voor de veiligheid van de bedieners van andere apparaten volledig afhankelijk van de aardlekschakelaar.

Even speculerende dat de multimeter van de TS een 3,5 digit is en 20MΩ als hoogste range heeft, dan zou je een weerstand van ≤5kΩ hebben. Dat zou een aardlek van ≥46mA betekenen, en dat is nog in het beste geval. Ik denk niet dat je iets gaat vinden als je de andere groepen uitschakelt, want volgens mij gaan aardleks bij ≤30mA (er schijnt een 'fail safe' in te zitten dat de meest aannemelijke manier van falen is dat de tripstroom afneemt).

Het kan wat waard zijn om de meting van de aardlekweerstand nog eens te herhalen op lagere ranges, zodat we een idee hebben over de grootte van de aardlek. Ik heb een angst dat die groter is dan we willen horen. Dat zou dan betekenen dat er een productiefout in zit of er een mechanisch deel is losgekomen van de compressor. Dat kan je niet repareren. Als we een aardlek van minder dan 5kΩ vinden is de isolatie al zeer ver heen...

Tsja, vermoed dat TS zodanig alles heeft uitgesloten dat het in de compressor zou moeten zitten IVM alles los en alleen compressor aangesloten gaat de aardlek er uit, dus moet de compressor wel wezen al is het uniek. Kan hem zeker voor die prijs herstellen ( En goedkoper met tweedehands compressor),moet je hem wel brengen naar me...

Ik denk dat hij met het bovenstaande bedoelt dat hij de meter op de 20MΩ stand had staan bij deze meting, en op die stand dus 0,00MΩ meet.

Dan zou de weerstand mogelijk toch nog maximum 9,999kΩ zijn (10k = display 0,01MΩ)
Gemeten met een multimeter met 9V batterij.
Meet dit met een megger op 250V meetspanning ....
Dit is echt wel een compressor met aardfout ;(

Op 4 december 2019 21:01:48 schreef anoniem015:
Dan zou de weerstand mogelijk toch nog maximum 9,999kΩ zijn.

Ligt aan de meetmethode, maar de meeste chips van dit type zijn wel ontworpen om de 'threshold' op een halve digit te hebben, anders zou je kortgesloten klemmen een knipperende '-' krijgen. Ik ga nu even uit van 5kΩ, maar een 10kΩ lek is ook best veel en betekent een compressor op zijn retour.

Geen merk en geen model ... hmm als deze zin klopt
"TS:de drie pinnen op de compressor afzonderlijk icm de koperen leiding geven op de hoogste Ohm waarde alledrie 0,00"
ja is gewoon de compressor defekt/de fout. Moet je niet meer veel aan meten of doen.

Goedenavond, ik weet dat dit een oud topic is. Maar mijn vraag of voor dit model specifiek compressor de oplossing is gevonden. Zit hier namelijk met hetzelfde probleem. Gaat ook om een horeca koelkast met de compressor aqaw91.
160 ohm weerstand gemeten van de pinnen van de compressor naar aarde. Ook bij het aansluiten op stroom aardlek er uit bij inschakelen compressor. bij losgenomen stekkers op de compressor blijft de aardlek er in.
Kom er graag achter of dit probleem nu daadwerkelijk in mijn compressor zit, zo ja wie zou dit kunnen vervangen omgeving kloosterhaar overijssel. Of heeft een andere pomp liggen?

Hoor het graag,
Met vriendelijke groet.
Schutte

Als dit niet mag verwijder ik mijn reactie weer.

160 ohm van de compressor pinnen naar aarde? dan is deze kaduuk. dat is zo'n lage weerstand, geheid wikkeling/ aardesluiting.

Bedankt testman voor je reactie. Dan is het duidelijk en ga ik op zoek naar een andere compressor en of iemand die dit kan repareren.

Naast een andere compressor zal er ook een stek monteur het ding moeten plaatsen en weer vullen met freon.
Met alleen een compressor ben je er nog niet.
Duur klusje.

Voor de zekerheid: gemeten op de pinnen van de compressor naar aarde met alle draden , en eventueel startrelais, los van de compressor?

Oplossing kan ook een scheidingstrafo?? Maar compressor vervangen is uiteraard beste oplossing!

Op zondag 30 november 2025 18:42:44 schreef smd:
Oplossing kan ook een scheidingstrafo?? Maar compressor vervangen is uiteraard beste oplossing!

lekker veilige oplossing dit. staat het frame gewoon onder spanning maar door de scheidingstrafo maak je er een IT stelsel van en dus geen aardlek die tript.

Maar dit is wel een heel klein IT stelsel, waar de potentie voor een onopgemerkte tweede aardfout wel erg klein is. Ik zie niet hoe dit onveiliger is dan een normale compressor zonder aardfout. Bovendien kan je de koelkast nu alsnog wel aarden.

Probleem is hier alleen dat er blijkbaar intern in dit type compressor makkelijk een aardfout ontstaat. Dat wil zeggen dat de isolatie waarschijnlijk niet al te best is en je dan alleen hoeft te wachten op een tweede aardfout ergens die meteen een paar windingen kortsluit. Dit is wat mij betreft alleen een tijdelijke oplossing, en dan ga ik er nog van uit dat de compressor überhaupt werkt op een isolatie transformator, want dat is niet gegeven.

TS heeft nog niet aangegeven of hij de compressor los of incircuit heeft gemeten.
Los is duidelijk, incircuit kan het ook wat anders zijn...

Goedenavond, heb uiteraard een weerstandsmeting uitgevoerd met gedemonteerde kabels. Stek/ f gassen certificaat heb ik tot mijn beschikking zit namelijk in het autovak en hier word hetzelfde gas in gebruikt als autos (r134a) zelf vacuumeren en afvullen is dus ook geen probleem.

dan is het simpel, gas opvangen, compressor vervangen opnieuw afvullen na vacuum en klaar toch??