Horeca koelkast, compressor echt defect?

Hallo allemaal,

ik heb een RVS horeca koelkast (merk laat ik express nog even achterwege). zodra ik de stekker in het stopcontact steek slaat de aardlekschakelaar er uit. Ik heb de fabrikant gebeld en die gaven aan dat het wel de compressor moet zijn en dat vervangen duurder is dan een nieuwe koelkast bij hen afnemen (rond de 700 EUR). Omdat ik de koelkast per 2,5 jaar in bezit heb ben ik even op internet rond gaan kijken hoe ik zelf kon testen of de compressor echt kapot is. Ik heb deze inmiddels doorgemeten (ben wel een leek) met behulp van een youtube filmpje en de drie pinnen geven elk een waarde door, waarbij de waarde van 2 pinnen optelt tot de derde. volgens mij is hij dan niet kapot. Nou zitten er op de compressor 2 onderdelen. Als ik het goed heb een TCP en een startrelais (zie foto's). Het vervangen van deze onderdelen schijnt niet duur te zijn (als ik ze kan vinden). Mijn vragen zijn nu
- kan een van deze twee onderdelen er voor zorgen dat de aardlek er uit gaat (ik heb op aanraden van de fabrikant rechtstreeks stroom gezet op de compressor (met die twee onderdelen er nog tussen). Ook dan sloeg de aardlek uit
- Weet iemand waar ik deze onderdelen zou kunnen bestellen. Googlen geeft veel buitenlandse bedrijven, en ik weet niet zo goed waar ik op moet zoeken/letten.
- zie ik nog iets over het hoofd qua testen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

De condensator kan ook stuk zijn en/of een wikkeling deels verbrand. Heb je ook gemeten tegen aarde, het beste met een megger maar kan mbij een harde sluiting ook met een universeel meter.
Wat zijn je gemeten waarden?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Weet je zeker dat het de aardlekschakelaar is die uit gaat?
Is het zeker weten geen installatieautomaat of aardlekautomaat?

Je zou de draden naar de compressor los kunnen nemen van de compressor, even isoleren en dan weer spanning op je kastje zetten.
Als de aardlek er dan nog uit gaat weet je dat het de compressor niet is.

Aardsluiting dien je te meten of constateren met een ksolatieweerstandsmeter, in de volksmond een Megger.

Er zit ook nog verlichting in je kast.
Er zit ook een thermostaat in je kast.
Er lopen nog snoertjes door je kast
Misschien zit er nog ergens een ontdooielement, niet ongewoon bij horeca spul.
Daar kan ook wat mee aan de hand zijn.

Kan ook nog aan je installatie liggen.........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Komt niet heel vaak voor dat een compressor een aardlek heeft, zelfs volle sluiting is haast niet gebruikelijk. Vermoed eerder iets er om heen zoals ontdooiing...

maartenbakker

Golden Member

Op 2 december 2019 14:13:06 schreef backer78:
(merk laat ik express nog even achterwege)

Per ongeluk is helaas al vrij gebruikelijk bij reparatietopics, expres is niet echt handig. Een reparatietopic gaat over een specifiek apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb een Multimeter gebruik op stand Ohm 200. De precieze waarden weet ik niet meer, maar ik meen iets van tussen twee pinnen 30,0 , de andere 12,0 en weer andere 42,0.

Hetgeen uitslaat in de stoppenkast heb ik geel gemarkeerd (zie foto).

De laatste keer heb ik dus spanning op de compressor gezet met de twee eerder genoemde onderdelen er nog op (startrelais, TCP), toen sloeg de aardlek (zie foto geel gearceerd) om. Daarmee denk ik dus te weten dat het probleem niet zit in de verlichting, thermostaat, snoertjes etc.

Deze begrijp ik niet helemaal: Je zou de draden naar de compressor los kunnen nemen van de compressor, even isoleren en dan weer spanning op je kastje zetten.
Als de aardlek er dan nog uit gaat weet je dat het de compressor niet is.

Hopelijk is e.e.a nu iets duidelijker voor jullie, sorry ik ben een leek met elektra/koelkasten

Als je alle aansluitingen van de compressor losmaakt en je meet op 1 van de pennen en op een koper leiding die uit de compressor komt?
Wat meet je dan?

ik zal het morgen even laten weten, en dan meet ik met de multimeter op Ohm 200?

ik kan er nu even naartoe rijden, maar moet ik dan meten op Ohm 200?

Je meter op zo hoog mogelijk bereik zetten maar niet de metalen delen van je meetpennen met je handen aanraken.

Kruimel

Golden Member

Mijn expertise zit niet zo in de koelapparaten, mijn intuïtie zegt dat als je aardlek er uit gaat en die twee componentjes die je toont van plastic zijn ze geen aardlek zullen hebben gegenereerd. Het klinkt mij in de oren alsof er wat mis is met de regio thermostaat, daar komt ook nog wel water in de buurt. Je kunt trachten de compressor direct te verbinden met de netspanning zonder de thermostaat en tussenliggende bedrading (als de bereikbaarheid dat enigszins toestaat).

Vanwaar de geheimzinningheid over het merk trouwens?

Rij ik gisteravond naar de zaak om door te meten, vergeet ik de multimeter, dus de tip van HUNEBEDBOUWER zal ik vandaag even doen. Het merk dacht ik eerst niet te noemen omdat ik twijfel aan de leverancier die gelijk roept dat repareren geen optie is. Maar goed het betreft het merk Maxima - van Maxima Kitchen Supplies.

@ Kruimel, de spanning heb ik al een keer direct aangesloten op de compressor, de enige onderdelen die er toen nog tussenzaten waren de twee plastic onderdelen (startrelais, TCP). en toen sloef de aardlek ook om. Vandaar mijn eerdere vraag of een van deze componenten zoiets kan veroorzaken.

Kruimel

Golden Member

Het zou gek zijn om een aardlek te veroorzaken als deze componenten geen verbinding hebben met aarde. Is er een elektrische verbinding van deze componenten met aarde of de behuizing? Zo niet, dan kunnen ze geen aardlek veroorzaken, maar wel kortsluiting natuurlijk. De omlijnde unit in je groepenkast lijkt in vorm en functie wel een aardlek te zijn.

Een compressor van dit caliber vervangen ( nieuw) komt ongeveer op de 250 Euro incl vullen/vacuumeren. Deze compressoren zijn niet zo duur

als je het koudemiddel kunt hergebruiken wel ja, dat R134a is stevig in prijs aan het stijgen sinds de productie wordt beperkt en het in auto's veelvoudig voorkomt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zojuist weer even het een doorgemeten op de compressor:

de drie pinnen op de compressor afzonderlijk icm de koperen leiding geven op de hoogste Ohm waarde alledrie 0,00

de drie pinnen op de compressor in combinatie (2 pinnen per keer) geven de volgende waarden (stand Ohm meter op 200) als ik de meter op de hoogste stand zet krijg ik 0,00

1

2 3

tussen 1 en 2 - 23,8
tussen 1 en 3 - 9,2
tussen 2 en 3 - 31,8

de drie pinnen op de compressor afzonderlijk icm de koperen leiding geven op de hoogste Ohm waarde alledrie 0,00

Die is dus stuk aangezien geen van die pinnen een verbinding naar de behuizing / koperen leiding mag hebben.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ok in dat geval geeft de fabrikant dus aan dat vervangen duurder is dan een nieuwe kopen (ongeveer 700 EUR)

@ SMD: Ken jij wellicht mensen die dat voor om en nabij de genoemde prijs van 250 EUR zouden kunnen repareren?

Als je tussen 1 en aarde 0 ohm meet en op 2 en aarde ook 0 ohm meet kun je tussen 1 en 2 geen 23,8 ohm meten. Ergens klopt er iets niet met je meting.
De klixon en startrelais moeten wel van de compressor verwijdert worden om de meting goed uit te voeren.

Arco

Special Member

Wat staat er op de meter?
(let er op: '0E' of '0L' is niet hetzelfde als '0.00')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 3 december 2019 20:41:10 schreef backer78:
de drie pinnen op de compressor afzonderlijk icm de koperen leiding geven op de hoogste Ohm waarde alledrie 0,00

Ik denk dat hij met het bovenstaande bedoelt dat hij de meter op de 20MΩ stand had staan bij deze meting, en op die stand dus 0,00MΩ meet. Dat zou consistent zijn met een lek tussen één van de aansluitingen en de behuizing. Dat heb ik tot nu toe nog niet gezien, ik zou niet kunnen verklaren waardoor dit komt als er een thermische beveiliging op zit. Stiekem lijkt het me wel interessant om er achter te komen wat de oorzaak hiervan is. Helaas is het open zagen van zo een compressor wat rommelig.

Of om alles uit te sluiten met een lekker simpele en praktische test:

Men neme een geaard netsnoer met geaarde stekker:

Stap 1]
sluit de aarde (groen geel) van de netsnoer aan op een metalen deel van de koelkast. Een koperen buisje, of de ijzeren behuizing.

Stap 2]
Sluit de bruine draad van de netsnoer aan op alle 3 de pinnen van de compressor. Alle 3 is voor de zekerheid, in pricipe 1 mag ook.

Stap 3]
Isoleer de blauwe draad van de netsnoer zodat deze de bruine draad niet raakt.

Stap 4]
Duw de stekker nu in het stopkontakt, en herhaal dit nogmaals maar nu met de steker andersom in het stopkontakt.
(waarom vind ik te flauw om uit te leggen).

Als bij stap 4 de aardlekschakelaar eruit klapt is de compressor defect. Er zit dan een lek van fase naar aarde, en dat is gevaarlijk/onveilig.
Het is dan 100% duidelijk dat de compressor moet worden vervangen.

Er ist wieder da...

Het kan ook nog zijn dat er met de isolatieweerstand van de koelkast niets mis is, maar dat in combinatie met andere aardlekjes, er hangt nogal wat achter die aardlekschakelaar, het net te veel wordt. Kan je de koelkast op een groep aansluiten die achter een andere aardlekschakelaar zit?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 4 december 2019 13:53:56 schreef Gerard*:
Het kan ook nog zijn dat er met de isolatieweerstand van de koelkast niets mis is, maar dat in combinatie met andere aardlekjes, er hangt nogal wat achter die aardlekschakelaar, het net te veel wordt. Kan je de koelkast op een groep aansluiten die achter een andere aardlekschakelaar zit?

Wat u zegt kan inderdaad ook nog meespelen.
De topicstarter kan dit oplossen door ALLE groepen achter de betreffende aardlekschakelaar uit te schakelen, behalve dan natuurlijk de groep waar de koelkast op zit :)

Dan weet je het echt zeker.

Er ist wieder da...
Kruimel

Golden Member

Op 4 december 2019 12:06:44 schreef hobby-ist:
(waarom vind ik te flauw om uit te leggen).

Vind ik wel een beetje lullig om dat te zeggen als de TS in de OP reeds heeft gemeld dat hij een leek is. :( Ik vind het ook niet volledig verantwoord om een apparaat waar je een significant aardlek bij verwacht met je randaarde te verbinden, je loopt het risico andere apparaten op dezelfde aardaansluiting (tijdelijk) op de fase aan te sluiten. Je maakt je nu voor de veiligheid van de bedieners van andere apparaten volledig afhankelijk van de aardlekschakelaar.

Even speculerende dat de multimeter van de TS een 3,5 digit is en 20MΩ als hoogste range heeft, dan zou je een weerstand van ≤5kΩ hebben. Dat zou een aardlek van ≥46mA betekenen, en dat is nog in het beste geval. Ik denk niet dat je iets gaat vinden als je de andere groepen uitschakelt, want volgens mij gaan aardleks bij ≤30mA (er schijnt een 'fail safe' in te zitten dat de meest aannemelijke manier van falen is dat de tripstroom afneemt).

Het kan wat waard zijn om de meting van de aardlekweerstand nog eens te herhalen op lagere ranges, zodat we een idee hebben over de grootte van de aardlek. Ik heb een angst dat die groter is dan we willen horen. Dat zou dan betekenen dat er een productiefout in zit of er een mechanisch deel is losgekomen van de compressor. Dat kan je niet repareren. Als we een aardlek van minder dan 5kΩ vinden is de isolatie al zeer ver heen...