Aardlek en boiler.

mvdk

Golden Member

Op 29 december 2019 14:36:09 schreef Roetzen:
[...]
De netbeheerders willen van de toonzenders af. Het zijn grote lompe dingen die veel energie vreten.

De meeste roterende omvormers zijn 20 jaar geleden al vervangen. Tegenwoordig zit zo'n zender in een formaat kantoor-archiefkast. Bij die roterende omvormers zag je in het schakelhuis het aan het licht als zo'n ding startte.
Die statische omvormers gebruiken een stuk minder.
Het punt is dat TF geen taak is voor de netbeheerder, net zoals datatransport ten behoeve van verbruiksmeters dat is. Ja, ook dat is geprobeerd.
De verwachting is, en dat heb ik me alweer jaren geleden laten vertellen door mensen van de TF groep van Stedin, dat tf stopt na de laatste slimme-meter plaatsing.

Op 30 december 2019 19:49:36 schreef MWB:
Ook voor de boilers die door tarief of TF geschakeld worden is er een oplossing door een schakelklokje in de meterkast te bouwen. Dat wordt gedaan door de netbeheerder en ook op diens kosten. De netbeheerder geeft dan een jaar garantie op het klokje, waarna het de verantwoordelijkheid van de bewoner wordt.

Dat laatste denk ik niet. Je gaat de bewoner toch niet de macht geven over een klok die het tarief schakelt?

In Zeeland zijn de TF zenders nog lang niet aan het einde van hun technische levensduur. Bij mijn afscheid van het energiebedrijf heb ik mijn taken voor de TF zenders overgedragen aan een groep jongere mannen en toen is besloten dat alle zenders vernieuwd zouden worden om één type te krijgen. Dat betekent dat de oudste hoogstens 12 jaar oud is.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op maandag 30 december 2019 20:50:40 (26%)

Op 30 december 2019 20:47:21 schreef KlaasZ:
[...]Dat laatste denk ik niet. Je gaat de bewoner toch niet de macht geven over een klok die het tarief schakelt?

Nee, uiteraard niet. Om de boiler te schakelen moet de klant dan zelf een klokje regelen. De schakeling van het tarief zelf... Ik kreeg een paar jaar geleden al van Stedin te horen dat als ik geen slimme meter zou nemen, op termijn de mogelijkheid van dag/nachttarief verdwijnt. Voor wie geen slimme meter heeft is er dan nog maar één tarief.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

De echte oorzaak is niet gevonden. De oplossing is een schakelklok ertussen waar je zelf de tijden van de nachtstroom in moet zetten.
Ik had graag willen weten wat de echte oorzaak was maar zo werkt het en men is hiermee tevreden.

Heb ook zo m'n bedenkingen bij dit verhaal.
Schakelklok wordt nu gevoed uit een groep zonder aardlekschakelaar ?