Aardlek en boiler.

Hebben jullie hier al eens van gehoord? Bij een kennis van mij slaat de aardlek uit als het nachttarief aangaat en de boiler gaat opwarmen. Volgens mij is er dan een aardlek in dat verwarmingselement.

Tip; als je een slimme meter laat plaatsen, en je hebt een boiler die werkt op nachttarief, haal dan eerst de zwarte kabel die je boiler savonds aanzet los. Anders klapt je aardlekschakelaar eruit als deze savonds aanslaat, en deze kan pas weer omhoog als het weer dagtarief is. Dus je water kan dan niet worden verwarmd. Dit komt doordat de slimme meter niet geschikt is om zo'n boiler aan te sturen op het nachttarief. Zonder die zwarte kabel kun je dan tijdens het nachttarief wel handmatig de boiler aanzetten of via een te installeren tijdschakelklok.

Wij hebben dit uiteindelijk zelf uitgevonden door na 5 weken gedoe de handleiding van de boiler te lezen en wat te Googlen. Zowel twee monteurs van Stedin mbt tot de slimme meter, een monteur van Eneco voor de boiler en de diverse medewerkers aan de telefoon van beide bedrijven wisten het probleem niet te verhelpen of waardoor het kwam. Ze snapten er niets van en probeerden ons telkens naar het andere bedrijf te sturen. Problemen met boilers na plaatsen van de slimme meter waren niet bekend bij de klantenservice van beide bedrijven.

vergeten

Golden Member

Nog niet eerder van gehoord, bron?

Waarom zet je die tip/info in een quotevenster?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Omdat dat het bericht was wat ik van die kennis kreeg.

Dat zal een boiler zijn met een dag en een nacht element.
Het dag element heeft een groter vermogen om snel op te warmen.
Het nacht element zal stuk zijn, om zeker te zijn de aansluitingen even omdraaien of door te meten met een Megger.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

De kWh meter, of dat nou een domme of een slimme is, heeft niets met het schakelen van de boiler te maken. Wél is het zo, dat bij de meeste bedrijven de tariefdraad in de straatkabel werd gebruikt om een huurboiler te schakelen. In sommige gevallen werd tarief (het wijzertje of ledje in de meter) en het boilersignaal als twee aparte draden in huis gebracht. Daarmee werd het voor het bedrijf mogelijk gemaakt de boiler op andere tijden dan tarief te schakelen. Verder werd in sommige gevallen een TF relais geplaatst. Google eens op de term "boilerrelais", images, (afbeeldingen), en kijk of de apparatuur die bij de kennissen zit erbij zit.

Edit: waarom hebben die mensen nog een boiler? Flat met blokverwarming?

buckfast_beekeeper

Golden Member

'Nacht'boilers worden nog gewoon verkocht mvdk. Vorig jaar hier nog een nieuwe geplaatst op 400V. Reden is hier gewoon heel simpel. Alles is elektrisch. Waarom dan geen gebruik maken van het goedkopere tarief?

Hier in B kon je voor een 'nacht'boiler ook een aparte meter nemen. Deze werd dan geschakeld via een puls van de leverancier. Net zoals bij het 2-voudig tarief.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

Ik wist niet eens dat je nog een nacht tarief had.. Dacht dat dat al lang afgeschaft was..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als de aardlek eruit gaat bij het inschakelen van de boiler, zou ik de oorzaak toch bij de boiler zoeken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat heeft dat verhaal van die meter er mee te maken?

Is er iets gewijzigd aan de installatie?
Zo nee, dan is de kans heel groot dat je boiler verwarmkngselement defekt is.
Er kan ook een plas water onderin de aansluitbak van de boiler staan wat de ellende veroorzaakt.
Hele kleine kans dat het in de installatie (incl werkschakelaar) zit.

Tips:
Haal de aansluitbak los en controleer alles. Kontroleren op vocht, beschadigde isolatie etc.
Vind je niets, koppel dan de bedrading van de boiler los (eerst wel de spanning er af zetten) isoleer de draden en wacht op het nachttarief. Gaat de aardlek er niet uit dan is het helaas.

Afhankelijk van merk/type boiler kun je een nieuw element plaatsen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De problemen zijn ontstaan na het plaatsen van de slimme meter.
2 monteurs van stedin en 1 monteur van Eneco zouden toch wel moeten kunnen bepalen of er een element lekt naar aarde.
Ik ben daar niet in de buurt.
Weet iemand of er een omschakelrelais in zo'n boiler zit en er alleen een stuurstroom naar de boiler gaat of dat er een extra geschakelde voeding naar de boiler gaat.
Als die zwarte draad losgenomen wordt gaat de aardlek er niet uit.

buckfast_beekeeper

Golden Member

In de boilers die wij gehad hebben, 3 in 40 jaar, werd de spanning altijd extern geschakeld. Alleen zit er uiteraard een thermostaat in de boiler. Iets moet de boiler uitschakelen als de gewenste temperatuur is bereikt.

Een lekkend verwarmingselement lijkt me het meest logisch.

Is het een natte of een droge boiler? Met andere woorden zit het element in het water en dien je dit te laten weglopen voor je het element kan weg halen of zit het element (of elementen bij 3P 400V) in een droge ruimte?

Het kan ook puur toeval zijn dat toen de problemen ontdekt zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De monteurs houden zich alleen met de meter en aanverwante zaken bezig.
Die kijken verder niet naar de installatie en al helemaal niet naar een boiler.

De nachtstroominschakeling gebeurt via een module in de meter, daar kun je niets mee.
Als je de draden op je boiler los haalt, en dan blijft de aardlek erin dan is je verwarmingselement defekt.
Dat het gebeurt nu net nu je een nieuwe meter hebt is een kwestie van toeval (en pech)
Zonder vervanging van de meter zou het ook fout gegaan zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 25 december 2019 22:04:51 schreef floppy:
Als die zwarte draad losgenomen wordt gaat de aardlek er niet uit.

Van waar naar waar loopt die zwarte draad?

Edit: maak eens een foto van waar die zwarte draad op zit aangesloten, aan beide kanten.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 26 december 2019 00:38:15 (18%)

mel

Golden Member

Normaal word tarief( of het nu een slimme of domme meter is), geschakeld via extra draden van het net, of een TF ontvanger, en die schakelen een relais..De kontakten van dit relais schakelen de boiler aan het net.
Dit heeft dus NIETS te maken met welke meter er gemonteerd is.
Maak idd de bedrading van de boiler maar eens los en laat m meggeren..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Oude meters hadden een losse TF ontvanger, nieuwe meters niet meer. Ik ben al tig lege TF ontvangerborden bij klanten tegengekomen die een nieuwe meter hadden gehad. Soms wel fijn, bord eraf want de ruimte is wel nodig voor ander spul. Het kan dus zijn dat de nieuwe meter verkeerd is aangesloten. Alleen de fase wordt geschakeld in de TF ontvanger, groep zelf komt uit de groepenkast met aardlek ervoor. Als men met vervangen nu de fase anders schakelt, dan tript de aardlek ook meteen. Kan dus zijn dat er een bedrading fout inzit. Tenzij de groepenkast met aardlek ook is vernieuwd toen, of van 1F naar 3F is overgegaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou best een bedradingsfout kunnen zijn. Fase vanaf de meter direct naar de groepsautomaat en de nul terug door de aardlekschakelaar, bijvoorbeeld. Even draad voor draad uittekenen hoe ze de zaak aan elkaar hebben geknoopt.

mvdk

Golden Member

Op 28 december 2019 23:10:16 schreef KlaasZ:
(...)
Even draad voor draad uittekenen hoe ze de zaak aan elkaar hebben geknoopt.

Tis daarom dat ik gevraagd heb, van waar naar waar loopt die zwarte draad die ze losgehaald hebben. Of hoe heeft ie gelopen. Zovéél zwarte draden.

Edit: tf ontvangers werden veelal geplaatst om een kabelreparatie te vermijden. Daar moet nogal eens een meetwagen aan te pas komen om de precieze lokatie te bepalen, en dan nog het graaf en montagewerk.
Als er dan maar één of twee klanten klagen, (niet iedereen controleert iedere avond of het vaantje om is) dan is het plaatsen van enkele tf ontvangers bij de klagers een snelle oplossing.
Bij dat plaatsen van die slimme meters kan dan van alles mis gaan, het is niet de taak van die slimmemeterwisselaar om bedradingschema's uit te werken.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 29 december 2019 00:09:45 (46%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 29 december 2019 00:04:14 schreef mvdk:
[...]
Tis daarom dat ik gevraagd heb, van waar naar waar loopt die zwarte draad die ze losgehaald hebben. Of hoe heeft ie gelopen. Zovéél zwarte draden.

Edit: tf ontvangers werden veelal geplaatst om een kabelreparatie te vermijden. Daar moet nogal eens een meetwagen aan te pas komen om de precieze lokatie te bepalen, en dan nog het graaf en montagewerk.
Als er dan maar één of twee klanten klagen, (niet iedereen controleert iedere avond of het vaantje om is) dan is het plaatsen van enkele tf ontvangers bij de klagers een snelle oplossing.
Bij dat plaatsen van die slimme meters kan dan van alles mis gaan, het is niet de taak van die slimmemeterwisselaar om bedradingschema's uit te werken.

In B is een TF module de standaard voor het omschakelen dag/nacht. Hier komen maar 4 draden binnen. Het kan dus niet op een andere manier gebeuren.

Het opsporen van een kabelbreuk is een kwestie van enkele minuten. Het meeste 'werk' kruipt in het verwittigen van alle klanten zodat daar de hoofdschakelaar wordt afgezet. Ik heb het in zijn werk gezien. Tot op enkele cm nauwkeurig werd de fout aangeduid. Ik vraag me zelfs af of de meetwagen nog echt nodig is. Enkele jaren geleden problemen met internet. Proximus kwam langs, zette wat parameters in een meettoestel enkele seconden later wist hij te zeggen op hoeveel m de fout zich bevond. Met een meetwieltje wat gewandeld. En inderdaad plaats gevonden enkele weken daarvoor had de watermaatschappij gegraven en de mantel van de kabel en enkele draden beschadigd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Helaas woon ik 130 Km van mijn kennis vandaan dus even langsgaan om te kijken is lastig. Er is geen 3 fase en de meterkast is niet gewijzigd bij het plaatsen van de slimme meter.
Wat Klaasz zegt zou best mogelijk kunnen zijn

Fase vanaf de meter direct naar de groepsautomaat en de nul terug door de aardlekschakelaar, bijvoorbeeld.

Ik zal ze daar attent op maken.

Signalen om nachtboilers, openbare verlichting te schakelen, alsook bliksem zijn nefast voor oudere aardlekschakelaars. Aardlekschakelaar vernieuwen is de enige oplossing.

Floppy het is wel handig als je kennis jou een foto stuurt van de meterkast ,die jij hier vervolgens plaatst. Dit omdat er zo al meer is aangegeven de dag/nacht op verschillende manieren tot stand wordt gebracht.
1; extern via de voeding kabel met aparte dunnere draden en boiler relais.
2; boiler contact in digitale meter met of zonder boiler relais.
3; Tf ontvanger met of zonder boiler relais.
Ook een foto van de boiler is welkom.
Ik heb ook ergens gelezen dat leander de tf in de ban gaat doen en de klanten het zelf met een schakelklok moeten oplossen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 29 december 2019 10:37:14 schreef Hunebedbouwer:
Ik heb ook ergens gelezen dat leander de tf in de ban gaat doen en de klanten het zelf met een schakelklok moeten oplossen.

De netbeheerders willen van de toonzenders af. Het zijn grote lompe dingen die veel energie vreten. Met de slimme meters zijn ze overbodig geworden voor de omschakeling van de meter van dag- naar nachttarief. Wie geen slimme meter wil, mag het inderdaad in de toekomst zelf gaan regelen...

Ik zet zelf de boiler al sinds 2008 met een eigen tijdschakelaar aan en uit. Sinds ik van een huurboiler naar een eigen boiler overstapte. Hier (Stedin+Eneco, voorheen REMU, voorheen PUEM) kreeg je alleen een boilerrelais bij een huurboiler.

http://www.vlist.eu/electra/boiler.htm

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 29 december 2019 14:36:09 schreef Roetzen:
De netbeheerders willen van de toonzenders af. Het zijn grote lompe dingen die veel energie vreten.

Je kan ook zeggen: het is een verfijnd elektronisch apparaat dat kortstondig een paar honderd kVA nodig heeft.

Met de slimme meters raken ze inderdaad overbodig, maar dan moeten ze voor allerlei andere schakelopdrachten een andere oplossing vinden. De verbruikers die geen slimme meter willen moeten dan hun boiler zelf gaan schakelen. Maar dan hebben ze geen dag/nacht tarief meer. Als klanten dat ook zelf moeten regelen kun je wel verzinnen wat er dan gebeurt.

pa3gws

Golden Member

Op 25 december 2019 19:41:42 schreef mvdk:
Edit: waarom hebben die mensen nog een boiler? Flat met blokverwarming?

Yep de wijk hier die begint met Popta staat er vol mee. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 29 december 2019 14:36:09 schreef Roetzen:
[...]
De netbeheerders willen van de toonzenders af. Het zijn grote lompe dingen die veel energie vreten. Met de slimme meters zijn ze overbodig geworden voor de omschakeling van de meter van dag- naar nachttarief. Wie geen slimme meter wil, mag het inderdaad in de toekomst zelf gaan regelen...

Het hangt waarschijnlijk wel af van de netbeheerder die je hebt.

De TF generators zijn aan het einde van de levensduur en onderdelen zijn zeer moeilijk te verkrijgen en daarom erg kostbaar. Het afscheid nemen van TF heeft nogal wat voeten in de aarde aangezien het niet alleen over tarief of boilers gaat, maar ook over zaken als de straatverlichting die ook met TF wordt geschakeld. Dat zijn, in tegenstelling tot tarief deels dynamische tijden dus dat moet eerst opgelost worden. Intussen begint dat al vorderingen te maken.

Ook voor de boilers die door tarief of TF geschakeld worden is er een oplossing door een schakelklokje in de meterkast te bouwen. Dat wordt gedaan door de netbeheerder en ook op diens kosten. De netbeheerder geeft dan een jaar garantie op het klokje, waarna het de verantwoordelijkheid van de bewoner wordt.
Dit is hoe het gaat in het gebied van Enexis. Ik weet niet hoe het bij andere netbeheerders gaat.