Op 14 augustus 2021 19:47:03 schreef testman:
dat probleem hierboven ken ik bij een duurontlading op de dummyload. daarom heb ik er een instelbare minimale spanning ingebouwd.
Daar heb ik wel aan gedacht, maar ja... tijd. Ik kwam zo dicht bij het punt dat ik éindelijk op z'n minst een nieuwe accu in elkaar kon zetten dat ik er geen zin in had. Alarm-meldingen op m'n telefoon werkten prima om 'm in de gaten te houden en eerlijk gezegd vond ik het ook wel een fijn idee om elke 2 uur of zo even een kijkje te gaan nemen.
Op 15 augustus 2021 10:33:00 schreef miedema:
Ha weardguy,
Complimenten voor je mooie verslag, met veel foto's. zo is het leuk om te lezen, en nog leerzaam ook!
Dank. Ik had nog meer foto's, maar dat werd dan een driedubbele post. Dat ging me voor hier wat te ver. Over een paar maanden/half jaar (zei de optimist) is het artikel op m'n website wel af hoop ik en kan ik veeel meer laten zien.
Naast die updates, die je meting er uit gooien, is het een probleem dat Windors 10 steeds veranderd. (2 nieuwe versies per jaar..) Voor metingen etc. wil je niet dat je operating systeem verandert. Soms gooit een nieuwe versie ook de bestaande drivers er uit . Dat OS moet een stabiele factor zijn...
Precies. Opzich is het geen ramp als de PC tussentijds de verbinding met de module zou verliezen: zo'n inleercyclus is iets wat intern in die BQchips gebeurt. Die bqEVSW-software is alleen maar een mogelijkheid om in begrijpelijke taal (het BE2works programma is in dat opzicht echt op de tast je weg vinden) de registers uit te lezen en de statussen te tonen én flash-geheugen te beschrijven.
Maar het golden-image, dát is een gedeelte 'hidden dataflash' dat alleen maar door de inleercyclus van dat programma verkregen kan worden (althans, dat denk ik) door via bqEASY de impedance-tracking te starten. Dat is dat opladen, 2 uur wachten, ontladen, 5 uur wachten en herhalen. Die stappen moet je stuk voor stuk bevestigen in het programma.
Toen die eerste cyclus onderbroken was en ik dacht 'ik klik gewoon door, want ik weet dat de eerste cyclus goed gegaan is ook al heeft Windows het verpest' heb je een probleem: het programma plaatst dan een irritant aftellertje in je scherm met 'Wait xx:xx:xx time before proceeding to next step' en bevriest alle knoppen tot de tijd verstreken is.
Reden voor mij om een paar oude PC'tjes en laptopjes in te richten met een kale Win 7 of Win XP, en die voor dit soort klusjes te gebruiken. Ook alles waar ik mee meet (en dus log) draait onder Win 7 of XP.
Heerlijk betrouwbaar en stabiel
Ik moet eigenlijk nog eens testen of m'n oude, errug kale Win7 machine het toch doet, maar gezien alle bergen foutmeldingen die ik kreeg bij pogingen die software te starten met die EV2400 eraan, verwacht ik van niet.
@ Tuxie: je moet ook niet vergeten dat ik, toen ik ergens vorig jaar of zo de eerste accu open maakte, ik echt zoiets van had 'pfieuw... hallo hé... dát gaat me echt niet lukken'.
Toen ik vervolgens de Technical Reference Manual van die BMS-chip opende, had ik er echt acuut genoeg van. 237 pagina's droge materie waar ik als relatieve digibeet bar weinig van snapte.
Maar, je laat het even een weekje liggen, kijkt er nog eens naar, gaat dan zoeken, vind meer documentatie, websites van anderen die er ook al eens mee gestoeid hadden (zij het niet zo vergaand als ik) én vind dan ook hier en daar wat software...
Ik ben behoorlijk auto-didactisch ingesteld, maar het is een proces van zo'n 9 maanden geweest waarin ik gigantisch veel geleerd heb, ervaringen opgedaan heb, nieuwe onderdelen heb leren kennen (de logic-fuse bijvoorbeeld), puntlas-apparatuur heb aangeschaft (niet speciaal voor deze accu's overigens) en vooral: heel veel gevallen en weer opgestaan ben.
Ik ben niet iemand die zegt dat je alles kunt leren (want sommige dingen, zoals programmeren, liggen mij gewoon niet) maar ik ben wel een vastbijter: als ik iets écht wil, kan ik er helemaal voor gaan en wijk ik pas als iets na vele pogingen te moeilijk blijkt.
Het is net als met de dansles die ik volg: Ierse dans is niet makkelijk en het is als beginner verschrikkelijk frustrerend om al die klasgenoten die veel beter zijn dan jij te zien en soms de indruk te hebben dat je nergens komt. Ik ben inmiddels behoorlijk vergevorderd en heb daar dus geen last meer van, maar nieuwe beginners neig ik nogal eens een hart onder de riem te steken als ze met een sip gezicht naar mij of een andere (nog betere) danser zie kijken. We vergeten vaak hoe lang we erover gedaan hebben om iets te leren. Een vreemde taal bijvoorbeeld, daar deed je op de middelbare ook 'maar' een jaar over om het basisniveau te halen.