2 Electronica vragen

Op 12 februari 2020 21:22:22 schreef XenoFirra:
Als Rin nou 10kohm en Rf 1kohm zou zijn wilt dat zeggen dat het wel een versterker is in plaats van verzwakker? Dan is Vout 10V? Klopt het?
P.s. bedankt voor jullie hulp!

Het is een versterker, maar mijn tegenvraag: "Hoeveel versterkt hij?". Dat zou je nu moeten kunnen uitrekenen. Vergeet het min-teken niet en vergeet de eenheden niet.
Antwoord zie ik graag tegemoet.

Op 12 februari 2020 19:05:28 schreef Shiptronic:
Vout is ook niet gedefinieerd, tov. wat ? Dus elk antwoord is goed :)

Nee, dan zou elk antwoord fout zijn ;-) (behalve inderdaad "niet gedefinieerd").
Terzijde: Hoe sluit je aarde aan op het ISS?

Bij schoolvragen moet je er natuurlijk vanuit gaan dat spanningen gedefineerd zijn t.o.v. GND tenzij anders vermeld, en dat Opamps e.d. voldoende voeding hebben. (En dan Nullors bestaan, en dat 10H spoelen geen probleem zijn en nog een paar leuke details van netwerktheorie)

Hi,

Het is denk ik beter om te spreken van zoiets als "0" referentie.
Ground en aarde zijn bij electronica nogal eens misleidend.

Met de opmerking wat als de opamp geen voeding heeft begonnen er allerlij voorwaarden door mijn hoofd te spelen
en blurp zijn opmerking "niet gedefinieerd" gaf het volgens mij kort en goed zamen. :-)

XenoFirra
Er wordt hier en op andere fora flink gehamert op het goed weergeven van de gebruikte eenheden,
ik kreeg vorige week nog een correctie om mijn oren en werk al meer dan 50 jaar met electronica, was de opmerking terrecht, jazeker en ook nodig.

Vooral als je begint met electronica moet je dat goed blijven doen, goede basis aanleggen voor je latere leven, daar heb je niet alleen in electronica later profijt van.
Voorbeeldje van hoe de "gewone" mens met eenheden omgaat, er wordt dan b.v. gesproken van: ik heb als vrouw 2000 calorieën nodig!
Als deze vrouw of man, deze energie inname blijft volhouden dan is ze er snel meer, de waarde van 2000 is gemiddeld corect, maar het moet wel kilocalorie zijn! dit is een factor 1000 meer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 13 februari 2020 10:36:05 schreef blackdog:..
Er wordt hier en op andere fora flink gehamert op het goed weergeven van de gebruikte eenheden,
...

En terecht. Als je dat nauwkeurig doet, dan heb je ook een foutcorrectiesysteem in handen.
Voorbeeld: Je maakt een sommetje en je houdt zorgvuldig je eenheden bij. Als eindresultaat vind je xx Nm/s. Er werd gevraagd: "Hoeveel energie bevat ...?" dan sta je bij je gevonden eindresultaat gelijk in alarmstand, want jouw eindresultaat is een vermogen en geen energieinhoud.

Op 13 februari 2020 10:36:05 schreef blackdog:
…..er wordt dan b.v. gesproken van: ik heb als vrouw 2000 calorieën nodig!
Als deze vrouw of man, deze energie inname blijft volhouden dan is ze er snel meer, de waarde van 2000 is gemiddeld corect, maar het moet wel kilocalorie zijn! dit is een factor 1000 meer.

Als het gesproken wordt hoor je de hoofdletter niet. Er is een tijd geweest dat we calorieën en Calorieën hadden. En met Calorieën met een hoofdletter C werden dan kilocalorieën bedoeld. Technisch niet correct, maar dat is wel een tijdje de gewoonte geweest.

In het dagelijks spraakgebruik worden wel meer inconsistenties gehanteerd: Zo wordt regelmatig de stroom erop gezet, of loop er juist geen spanning meer...

Iedere bouwvakker weet wat er bedoelt word, maarja, dit is circuitsoline, niet metselenonline.