verstelbare poten

bprosman

Golden Member

Zoals jij het nu stelt heb je ook geen encoder nodig.

Ik zou wel per poot aansturen, dan kun je qua pulsen in ieder geval de poten op gelijke hoogte draaien.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Eventjes teruggaand naar de openingsvraag lijkt het me dat we het niet te ver moeten zoeken:

het is de bedoeling dat de poten tegelijkertijd in hoogte veranderen

Natuurlijk kan het veel perfecter, maar daar was niet om gevraagd - en iets zegt me dat zelfs de aanvankelijke vraag eerder hoog gegrepen is voor deze T/S. Let wel, daar is niks mis mee, we zijn hier tenslotte om hulp te bieden! Alleen moeten we van deze T/S niet verwachten (en nog minder verlangen) dat zij/hij gaat leren lopen vooraleer te kunnen stappen.

Dus als pwm niet nodig is: niet nodig. In de oorspronkelijke vraag was zelfs geen sprake van eindloopschakelaars, tenslotte; het lijkt dus echt te gaan om het minimum minimorum.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2020 20:08:02 schreef big_fat_mama:
In de oorspronkelijke vraag was zelfs geen sprake van eindloopschakelaars,....

In principe heb je die ook niet nodig als je de encoders gebruikt. Als je dat doet in combinatie met tellers die je dan aanmaakt in je programma. Maar misschien gebruikt de TS ze toch en heeft hij het niet gemeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 februari 2020 20:08:02 schreef big_fat_mama:
In de oorspronkelijke vraag was zelfs geen sprake van eindloopschakelaars,....

In principe heb je die ook niet nodig als je de encoders gebruikt.

Dan zou ik er in elk geval een stroommeting in maken waarmee je de boel stopzet als de motoren heel zwaar gaan lopen. Voorkomt ook dat de boel stuk draait als alles gaat schranken.

benleentje

Golden Member

@Lambiek Ik gebruik dan nog steeds PWM en de encoders. Het enige is dat 1 motor nooit achteruit kan draaien maar als de regeling goed werk is dat ook niet nodig. Ik ga er wel van uit dat de spindel niet in beweging kan komen door de last. Anders word het allemaal een stuk gecompliceerder.

In de oorspronkelijke vraag was zelfs geen sprake van eindloopschakelaars

Er staat ook niet dat er gebruikt gemaakt word van relais of motorregeling. Niet elk detail hoeft in de vraag want de leerling moet zelf ook wat verzinnen. Maar dat hangt uiteraard ook sterk af van het niveau van de opdracht.

Als er encoders zijn hoeft het niet maar ik heb altijd geleerd dat je niet alleen op software moet vertrouwen en dat een extra harde begrenzing verstandig is.

het lijkt dus echt te gaan om het minimum minimorum.

Toch moet ik je wel gelijk geven want je kan ook gewoon met 2 drukknoppen werken en dat je deze ingedrukt moet houden zodat je handmatig zelf tot het einde komt of tot een marking. HEt kan en het werkt maar is wel gevaarlijk want als iemand de knop te lang inhoud heb je kans op schade.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 19 februari 2020 18:45:36 (59%)

Toch moet ik je wel gelijk geven want je kan ook gewoon met 2 drukknoppen werken en dat je deze ingedrukt moet houden zodat je handmatig zelf tot het einde komt of tot een marking. HEt kan en het werkt maar is wel gevaarlijk want als iemand de knop te lang inhoud heb je kans op schade.

dit is inderdaad wel de bedoeling.

de werking van het systeem moet zijn:

met behulp van 1 drukknop (hoog/laag https://www.elektrobode.nl/products/eaton-moeller-dubbele-drukknop-sig…)

als 1 van deze knoppen word ingehouden.
moeten de poten omhoog of omlaag bewegen (in/uit schuiven).

hierbij moet rekening gehouden worden met dat een kant van het meubel zwaarder kan zijn als de andere kant en hierop worden ingespeeld.

ondertussen heb ik vernomen dat een encoder aangeeft hoeveel rotaties hij heeft gehad als deze minder zijn als de andere poten

moet hier op worden ingespeeld door de andere poten zodat het meubel wel waterpas blijft staan!

hierbij is het wel de bedoeling dat de motoren stoppen wanneer deze op zijn laagste/hoogste positie is

dit is de link van de poten die nu worden gebruikt voor het systeem.
https://www.ergoswiss.com/nl/producten/spindel-hefsysteem/lineaireenhe…

in deze poten zit de volgende motor
DC2874WD-BKH29.pdf (als je dit invoert in google krijg je een PDF bestand) deze voeg ik toe als bijlage.

in de toekomst wordt er misschien overgestapt naar een andere poot. maar als ik weet wat ik nodig heb voor deze poot. zal ik dat ook kunnen toepassen bij de nieuwe poten.

Op 19 februari 2020 20:09:40 schreef Gkanis:
[...]

dit is inderdaad wel de bedoeling.

de werking van het systeem moet zijn:

met behulp van 1 drukknop (hoog/laag https://www.elektrobode.nl/products/eaton-moeller-dubbele-drukknop-sig…)

als deze 1 van deze knoppen word ingehouden.
moeten de poten omhoog of omlaag bewegen.

hierbij moet rekening gehouden worden met dat een kant van het meubel zwaarder kan zijn als de andere kant.
ondertussen heb ik vernomen dat een encoder aangeeft hoeveel rotaties hij heeft gehad.

herin moet worden ingespeeld door de andere poten zodat het meubel wel waterpas blijft staan.!

hierbij is het wel de bedoeling dat de motoren stoppen wanneer deze op zijn laagste/hoogste positie is

dit is de link van de poten die nu worden gebruikt voor het systeem.
https://www.ergoswiss.com/nl/producten/spindel-hefsysteem/lineaireenhe…

in deze poten zit de volgende motor
DC2874WD-BKH29.pdf deze voeg ik toe als bijlage.

in de toekomst wordt er misschien overgestapt naar een andere poot. maar als ik weet wat ik nodig heb voor deze poot. zal ik dat ook kunnen toepassen bij de nieuwe poten.

.

[Bericht gewijzigd door Gkanis op woensdag 19 februari 2020 20:16:24 (100%)

benleentje

Golden Member

@Lambiek. Terwijl ik net aan het winkelen was en nadacht over mijn oplossing kwam ik tot de conclusie dat jij gelijk hebt en dat met 1 omkeer schakeling het niet werkt. Mijn gedachte was om gewoon de voeding naar de Motor regelaars om te draaien. Maar dat kan niet. JE kan niet zomaar plus en min van de voeding naar een regelaar omdraaien.

maar als ik weet wat ik nodig heb voor deze poot. zal ik dat ook kunnen toepassen bij de nieuwe poten.

Dat zou je ondertussen met de informatie uit dit topic nu moeten weten.

IK laat je even zelf nadenken.

Deze poot maakt je opdracht wel en stuk makkelijker omdat bijna alles wat je nodig heb al erin zit.

Ik zal je weer even helpen
2x drukknop
1x Arduino
6x Poot
6x ????

Ik zal je weer even helpen
2x drukknop
1x Arduino
6x Poot
6x ????

6 x een motor controller

een 8-kanaals 5V relais module om de Ampere's te verhogen. (maar aan de hand van jullie reacties zal dit niet werken omdat een relais dit niet aankan)

bprosman

Golden Member

maar aan de hand van jullie reacties zal dit niet werken omdat een relais dit niet aankan

Waarom niet ? Ligt er een beetje aan hoe snel zo'n poot omhoog komt of je weg komt met een aan/uit sturing.

Waarom niet ? Ligt er een beetje aan hoe snel zo'n poot omhoog komt of je weg komt met een aan/uit sturing.

er werd mij hier verteld dat als je de pulsen wil regelen dit niet door een relais kan heen komen of het relais dit niet heel leuk vind.

bprosman

Golden Member

Dat klopt, PWM'en gaat niet lukken met een relais. Vraag is of dat nodig is. Weet je hoe lang het duurt alvorens zo'n meubel 1cm omhoog komt als er spanning op komt ?

Op 19 februari 2020 21:27:20 schreef bprosman:
Dat klopt, PWM'en gaat niet lukken met een relais. Vraag is of dat nodig is. Weet je hoe lang het duurt alvorens zo'n meubel 1cm omhoog komt als er spanning op komt ?

dit duurt enkele seconden,

er staat 1 meubel met een bijgeleverd besturings systeem. ik kan hier morgen naar kijken.

Lambiek

Special Member

@TS,
Lees dit eens door als je tijd en zin hebt.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

Daar staat wat over encoders in.

benleentje

Golden Member

hierbij moet rekening gehouden worden met dat een kant van het meubel zwaarder kan zijn als de andere kant.

een 8-kanaals 5V relais module om de Ampere's te verhogen. (maar aan de hand van jullie reacties zal dit niet werken omdat een relais dit niet aankan)

OF het wel of niet lukt met relais hangt af van de snelheid van de beweging. Langzaam bewegingen kunnen ook nog wel met relais geregeld worden.

Ook een Relais kan je met een PWM signaal aansturen. Echter gaat dit zo langzaam dat het eigenlijk geen PWM meer is maar meer een soort variabele tijd sturing. Dit komt een transistor schakelt in µS of soms sneller een relais zit je eerder aan millie seconden te denken. En probeer het relais dan ook niet sneller te schakelen dan bv 10mS.

IK denk dat het wel een goed idee is om het gewoon met een relais module te gaan proberen. IK ga wel wat verklappen en dat is dat je aan 8 relais niet genoeg hebt. Ik hoor graag van jouw waarom.

2de punt is dat ik deze relais modules ken en die eigenlijk niet geschikt zijn voor jouw motor en dat komt omdat de 10A die erop staat enkel voor zuivere weerstand belasting is en dat zijn dan bijna altijd verwarmings-elementen. Een motor heeft een nadelig effect op schakelcontacten en deze schakelstroom word altijd apart vermeld in de datasheet. De schakelstroom voor motoren is altijd een stuk lager dan dat voor zuivere weerstand. Het relais zal wel werken op deze motor maar het relais zal niet zo heel oud worden dit kan soms een paar maanden zijn tot jaren.
Maar laat dat je plezier niet bederven en ga gewoon met dit relais module aan de slag.

Op 19 februari 2020 22:16:31 schreef Lambiek:
@TS,
Lees dit eens door als je tijd en zin hebt.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

Daar staat wat over encoders in.

kijk dat is duidelijke taal! wat ik ook begrijp :)

dus om de motor aan te sturen heb ik een arduino nodig.
en 6 x een versterker ( dit is een optie volgens mij? https://www.pololu.com/product/2991 of hebben we het dan over zoiets https://www.kiwi-electronics.nl/8-kanaals-relais-module?gclid=Cj0KCQiA… )

maar als ik 6 x een versterker/motor driver gebruik kan ik dit dan nogwel aansturen met 1 arduino UNO rev3 bijvoorbeeld? kan ik al deze 6 versterkers misschien aansturen met 1 signaal?

Lambiek

Special Member

Even tellen hoeveel I/O je denkt nodig te hebben en daar je controller op kiezen. De regelaar uit je eerste link zou al goed zijn.

High met Henk

Special Member

Mijn werkgever verhuurt dit:

6 poten: check
12 Vdc zit er ook vast wel op: radio ofzo check
Een tafel optillen zal ook wel lukken: check

Gewoon ff inhuren voor je presentatie en klaar.

Overigens wellicht krijg je korting: deze ligt nu idle..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Dat teld niet, die is hydraulisch. :)

Op 20 februari 2020 20:37:30 schreef Lambiek:
Even tellen hoeveel I/O je denkt nodig te hebben en daar je controller op kiezen. De regelaar uit je eerste link zou al goed zijn.

dus heb 6 x een driver nodig, de juiste arduino en de motoren?
thats al?

de driver zorgt dus ook voor de versterking?

Lambiek

Special Member

Op 21 februari 2020 09:22:25 schreef Gkanis:
dus heb 6 x een driver nodig, de juiste arduino en de motoren?
thats al?

Ja, wat had je nog meer gewild dan. :) En vergeet je encoder signalen niet hé.

de driver zorgt dus ook voor de versterking?

Ja. Bij een servo wordt er vaak van een versterker gesproken en in jou geval is dat gewoon je motorregelaar. En in principe wordt je signaal ook versterkt, je stuurd de driver met een klein signaaltje aan "met je Arduino of andere controller" en je driver stuurt een motor aan die bijv. 10A of meer trekt.

Hier heb je nog wat info, lees dit weer eens door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/54

Deze is te ligt voor jou doel, maar misschien wordt het dan iets duidelijker voor je.

EDIT:
Jammer dat je niet zoiets kunt/mag gebruiken, dit is super makkelijk aansturen. Dit is een lineaire servo, heb je maar zes I/O pinnen voor nodig en twee voor je drukknoppen. En als je het via een potmeter doet kun je elke positie innemen die je maar wil, gewoon traploos dus.

https://www.youtube.com/watch?v=L5tx64G1ilQ

https://oscarromero-arduino.weebly.com/les-6-servomotor.html

Jammer dat je niet zoiets kunt/mag gebruiken, dit is super makkelijk aansturen. Dit is een lineaire servo, heb je maar zes I/O pinnen voor nodig en twee voor je drukknoppen. En als je het via een potmeter doet kun je elke positie innemen die je maar wil, gewoon traploos dus.

inderdaad maar het gaat er juist om dat de motor er niet naast kan aangezien het in een koker word ingebouwd. en iedere poot een gewicht van 200 kilo moet kunnen dragen.

benleentje

Golden Member

kan ik dit dan nog wel aansturen met 1 arduino UNO rev3 bijvoorbeeld?

Goed opgemerkt. Dat kan je nu vrij eenvoudig uitzoeken hoeveel IO-lijnen je arduino minimaal moet hebben

IK gok dat er poot een 6 of 8 pins connector op zit. 2 voor de motor dat is makkelijk. 4 pinnen voor de encoder want die heeft zo eigen spanning nodig. En mogelijk zitter er ook nog 2 eindcontacten in.

Dat word dan per poot 2 of 4 draden die direct naar je arduino gaan

Mag jij even voor die pololu driver even opzoeken hoeveel er voor 1 driver naar de arduino moeten.

Als die aansluitingen plus je drukknoppen en nog eventueel een uitgangen voor 1 of meerdere leds moet je dan even bij elkaar optellen.

IK gok dat er poot een 6 of 8 pins connector op zit. 2 voor de motor dat is makkelijk. 4 pinnen voor de encoder want die heeft zo eigen spanning nodig. En mogelijk zitter er ook nog 2 eindcontacten in.

klopt de poten zijn voorzien van een 6 pins connector