verstelbare poten

hallo,

voor school moet ik een project maken. hierbij is het de bedoeling dat ik 6 poten in hoogte moet kunnen verstellen dit word gedaan door het gebruik van 12 volt DC motoren.
deze moet ik gaan aansturen met behulp van een arduino

de bedoeling van het systeem is dat deze poten onder een meubel worden geplaatst. met de werking dat er gebruik wordt gemaakt van een drukknop (hoog/laag) waarmee de poten worden aangestuurd.
het is de bedoeling dat de poten tegelijkertijd in hoogte veranderen.

nou heb ik op het internet al wat gevonden over het gebruiken van een motor driver (H-brug) maar ook hier zijn heel veel verschillende types van

is er iemand die mij hiermee op weg kan helpen?

Gido

Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2020 11:02:57 schreef Gkanis:
voor school moet ik een project maken.

Dan staat het eigenlijk in de verkeerde sectie, hoort onder schoolvragen. :)

de bedoeling van het systeem is dat deze poten onder een meubel worden geplaatst......... het is de bedoeling dat de poten tegelijkertijd in hoogte veranderen.

Dan zal je de motoren gelijk moeten laten lopen, misschien kun je de motoren mechanisch koppelen of elektrisch. Wat denk je daar voor nodig te hebben, heb je daar al over nagedacht?

nou heb ik op het internet al wat gevonden over het gebruiken van een motor driver (H-brug) maar ook hier zijn heel veel verschillende types van

Je kunt vast wel uitvinden welke regelaar je nodig hebt, jij weet wat voor motoren je gaat gebruiken, wij niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hugo Welther

Moderator

[mod edit] Move naar Schoolvragen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dit is de motor die ik ga gebruiken. hiervan heb ik er 6. deze is verbonden aan een spindel.

hiermee moet ik ervoor zorgen dat het meubel linair omhoog komt.

Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2020 14:28:19 schreef Gkanis:
dit is de motor die ik ga gebruiken. hiervan heb ik er 6. deze is verbonden aan een spindel.

Als je bij de motor data kijkt kun je er een regelaar bij zoeken. Je regelaar moet dus minimaal 8.5A aan kunnen.

Hier kun je nog het één en ander vinden over een H_brug, kijk bij verdere ontwerpen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Er staat ook bij dat er op de motor een encoder zit, dus daar mee kun je de motoren elektrisch koppelen. Je moet de encoders dus inlezen met je controller "je arduino dus" en op die manier kun je de motoren gelijk laten lopen. Gaat nog een leuk klusje worden. :)

Heb je het mechanische gedeelte al beken en uitgerekend wat één motor kan tillen via de spindel? Dat is ook niet geheel onbelangrijk voor een goed werkend geheel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de poten worden hierbij geleverd. ik hoef alleen de besturing hiervoor te maken

ik ga het is bekijken bedankt!

Lambiek

Special Member

Wat je bijv. kunt doen is pulsen tellen en vergelijken tot dat ze gelijk zijn, bij ongelijk de desbetreffende motor/motoren bijsturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je bij de motor data kijkt kun je er een regelaar bij zoeken. Je regelaar moet dus minimaal 8.5A aan kunnen.

hebben we het dan over regelaar als arduino of als driver board?

Lambiek

Special Member

Ik heb het over de motorregelaar.

Met je Arduino ga je data binnen halen "van de encoders en je drukknoppen" die data verwerk je in de software en daar ga je dan je regelaars mee aansturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb het over de motorregelaar.

bedoel je hiermee een PWM ik dacht namelijk dat ik deze niet nodig had aangezien de arduino UNO rev3 voorzien is van 6 PWM pinnen. want een PWM moet je met de hand bedienen. of zijn die er ook software matig?

Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2020 15:36:50 schreef Gkanis:
bedoel je hiermee een PWM ik dacht namelijk dat ik deze niet nodig had aangezien de arduino UNO rev3 voorzien is van 6 PWM pinnen.

Als je het toerental niet wil regelen heb je geen pwm nodig, dan kun je met een paar pinnen af voor de richting. Maar als je bijv. ramp-up en ramp-down wil doen is pwm toch wel makkelijk, maar hoeft niet.

want een PWM moet je met de hand bedienen. of zijn die er ook software matig?

PWM gaat via de software.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik ben zover dat ik de arduino UNO rev3 wss wil gaan gebruiken omdat deze 6 uitgangen heeft met PWM.
en weet dat de poten voorzien zijn van encoders.

qua hardware heb ik weinig tot geen verstand.

ik zat te denken om met de arduino een relais te schakelen. die dan weer is aangesloten op de elektro motoren.

maar dan is het probleem denk ik dat als er een terugkoppeling wordt gemaakt door de encoders en de PWM hier niet op kan inspelen? of denk ik nu verkeerd?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee.
Het is geen goed idee om PWM-signalen door een relais heen te sturen.
Zelfs als het relais de schakelfrekwentie kon volgen - wat allesbehalve vanzelfsprekend is - dan zou het relais het nog altijd niet lang volhouden.

Je hebt wel goed begrepen dat er iets nodig is, tussen de PWM-uitgangen en de motoren. Dat iets had misschien een relais kunnen zijn, maar er werd reeds een beter idee geopperd, hier in dit eigenste draadje, iets met een brug. Ook dat ding kun je vanuit de Arduino aansturen, en ook dat drijft een motor aan.

Zoek het uit en dan zijn we weeral een stap verder!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

iets met een brug

klopt de H-brug
daarvoor heb ik gekeken naar de L298N het probleem is dat deze maar 2 motoren kan aansturen. en ik moet er 6 aansturen

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja dan gebruik je er toch 5,5?
Wie zegde dat een Arduino maar één H-brug zou kunnen aansturen?

Net zoals 1 Arduino ook meer dan 1 encoder kan inlezen, trouwens.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 18 februari 2020 18:27:08 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

maar dan is het probleem denk ik dat als er een terugkoppeling wordt gemaakt door de encoders en de PWM hier niet op kan inspelen? of denk ik nu verkeerd?

Ik krijg een beetje de indruk dat je geen idee hebt wat pwm is. Je wilt iets met een relais aansturen. Met een relais kun je niet pwm-en. En als je h-brug gaat gebruiken hoef je dus geen relais te gaan gebruiken. De H-brug voorziet juist in de relais functie. Ik zou wel een optische scheiding tussen je H-brug en de arduino aanbrengen.

Je moet de H-brug zo bouwen dat elke brug (jij hebt er dus 6 nodig.) met twee bitjes gestuurd kan worden. Een bitje voor het pwm signaal en het andere voor de draairichting. In de arduino kost dat dus 6 aansluit pennen voor de pwm signalen en een richtingsignaal. Dat richtingsignaal stuurt dan alle zes de H-bruggen tegelijk.

Dan moet je ook nog je 6 encoders aan de arduino koppelen. Dat kost je dus nog 12 pennen. Volgens mij ga je dat niet redden met een arduino uno. Je zult iets groters moeten hebben. Tenzij je alleen maar een klokpuls van elke encoder doorgeeft. Je moet dan eerst met een paar poortjes het AB quadratuursignaal omzetten naar een kloksignaal. Je kunt dan met 6 in plaats van 12 draden naar de arduino toe. En misschien kun je volstaan met alleen de A signaal draden naar de arduino te sturen. De draairichting heb je nl niet nodig. Die weet je omdat je die zelf al met aansturen kiest.

In de software zul je een programma moeten maken dat de fase van de 6 kloksignalen vergelijkt en aan de hand van de uitkomst van dat programma je motoren (pwm) stuurt. Dat zal dus niet heel makkelijk zijn.

Misschien is het zelfs leuker om het helemaal in hardware te doen? Een poot als standaard nemen en dan 5 fase vergelijkers die elk hun pwm met h-bridge controllertje aanstuurt. De andere poten volgen dan de ene standaard poot.

P.S. Hoe ga je voorkomen dat een arme sukkelaar van een student met zijn klauwtjes tussen de tafel en iets anders komt. Dit soort motoren stoppen niet heel snel.

En een L298N is niet zwaar genoeg voor de motoren die je hebt. Ik geloof dat dat ding niet verder komt als een ampere of drie. En jouw motoren gebruiken al bijna 6 ampere.

Er speelt nog een Probleem met de L298 en dat kan je snel en makkelijk vinden in de datasheet.

https://www.st.com/en/motor-drivers/l298.html

Er zijn zijn veel manieren om een gelijkstroom motor aan te sturen.

2 Er vanaf heb je zelf al bedacht via een relais en via een H-brug. Er is nog een manier en dat is eenvoudig via een geschikte FET en bij kleine motoren zou een transistor nog wel kunnen maar heeft niet de voorkeur.

Ik heb het over de motorregelaar.

Een motorregelaar is eigenlijk een interface tussen een Microcontroller en de motor. Interface wilt zeggen dat je deze gewoon kan aansturen met 5V signalen zonder moeilijk gedoe.

Een motorregelaar kan bestaan uit een H-brug maar het kan ook enkel een FEt sturing zijn. Een H-brug is als je de motor 2 richtingen op wilt laten draaien bij een FET sturing is dat maar 1 richting. Je kan namelijk ook een combinatie doen van een relais en een FET sturing. De relais zorgen dan voor het omdraaien van de draairichting. In jouw geval omdat alle motoren toch dezelfde kant draaien hoeft je dan maar 1 keer het relais circuit uit te voeren.

Het is nu aan jouw de taak om wat kosten effectief is en ook wat robuust en betrouwbaar is om te gebruiken daarvoor zoek je gewoon internet of naar geschikte motor regelaar en relais en tel je voor elk ontwerp de prijzen bij elkaar op om te zien wat de goedkoopste is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Misschien mosterd na de maatijd en hebben anderen dat hiervoor al gezegd maar volgens mij valt er weinig te PWM'en. 12Volt (<400mA) er op en draaien. Uit de encoder komen 4 pulsen / omwenteling en aan de verschuiving van de pulsen tov elkaar kun je ook nog zien welke kant hij opdraait. Maar goed, dat weet je ook zelf adhv hoe je de spanning aanbiedt. Volgens mij heb je trouwens meer aan een ouderwetse "Poolomkeerschakelaar" dan een brug.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/61419

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

maar volgens mij valt er weinig te PWM'en. 12Volt (<400mA) er op en draaien.

Als je de datasheet nog een wilt nalezen staat er nog wat meer belangrijke informatie. En ook als het werkelijk om een 400mA motor gaat kan je nog steeds PWM doen. PWM heeft werkelijk niets met het vermogen van de motor te maken maar het is meer een methode om de snelheid van een motor te regelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Je kunt wel PWM'en, mijn opmerking was meer mezelf hardop afvragend of het ueberhaupt nodig is.

staat er nog wat meer belangrijke informatie.

De motor doet 3000rpm, er zit al een vertraging op

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 18 februari 2020 19:13:17 (16%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

heb je trouwens meer aan een ouderwetse "Poolomkeerschakelaar" dan een brug.

Het verschil had ik hierboven al uitgelegd maar het is aan TS om zelf te beslissen wat hij nodig heeft. Het is dan voor TS de keuze uit 6x een H-brug of 1 pool omkeer schakeling. Hoeveel besturingslijnen (IO-poorten) van de microcontroller is er nodig voor het aansturen van 1 H-brug > 6 H-brug of voor 1 omkeer schakeling.

@GKanis wat is precies je opdracht. Moet je enkel het ontwerp van de hardware maken of moet het ook echt een werken project worden en hoeveel tijd heb je ervoor. Het is best redelijk pittig voor een beginner. Maak eens een opsomming wat je om basis van wat je nu weet wat je qua hardware nodig denkt te hebben zonder nog in te gaan op specifieke hardware. Het specificeren van de hardware kunnen we dan in stap 2 doen.

Om even te beginnen met een lijst.

Microcontroller module (bv een Arduino maar dat weten we nog niet dat is pas stap 2)
6 motoren - deze heb je als maar er is nog niet berekend of deze ook de goede zijn. Deze motor zullen zeker de stoel in beweging krijgen het is meer dat je ook nog moet uitrekenen hoe snel deze motor dat maximaal kunnen en is dat voldoende. Maar als alleen het bewegen het hoofddoel is en niet de snelheid dan volstaan deze motoren.
Deze zal ik even voorzeggen maar kan ook zijn dat de school deze tijdelijk aanlevert. JE hebt ook 1 of meer voedingen nodig minimaal 2 1 voor 5V en 1 voor 12V later kunnen we de stroom bereken maar dat kan pas als het totaal plaatje van de hardware bekend is. OP basis van de motoren word dat 12V - 50A. Hmmm misschien is de motor keuze toch niet ideaal met een 24V motor is dat 25A.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 18 februari 2020 19:30:23 (61%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Met 1 ompoolschakelaar valt er weinig te regelen als er een motor te snel of te langzaam draait.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waarom lambiek wat zie ik over het hoofd. De motor draaien in mijn beleving allemaal in dezelfde richting en elke motor heeft dan wel zijn eigen motorregelaar en dan zal elke motor gewoon in snelheid geregeld kunnen worden maar wel allemaal in dezelfde richting. Het is geen CNC machine waarbij alles exact moet lopen er mag hier best wat meer marge zijn. Als alles mechanisch hetzelfde is dat zal elke poot toch wel redelijk dezelfde snelheid hebben zelfs zonder gelijkloop.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Met 1 ompoolschakelaar valt er weinig te regelen als er een motor te snel of te langzaam draait.

Klopt maar daarom zou ik eerst uitzoeken of dat echt zo is. Misschien draait het wel ok , en dan hoeft TS zich niet te verdiepen in PWM. Scheelt ook weer eea in onderdelen (relais ipv brug).
Heb ooit zo iets gemaakt voor caravans , daar zat ook een waterpas(sensor)
op.

Je moet langzaam bij kunnen regelen, het is dan wel geen cnc maar als het niet gelijk loopt krijgt 1 poot meer te verwerken dan een ander.

Dat langzaam regelen gaat misschien wel lukken als er druk op de spindels komt.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 18 februari 2020 19:52:03 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

@benleentje,

Zoals je nu vertelt zou het kunnen werken. Maar zonder pwm wordt het niets vrees ik. Je moet langzaam bij kunnen regelen, het is dan wel geen cnc maar als het niet gelijk loopt krijgt 1 poot meer te verwerken dan een ander.

Zoals jij het nu stelt heb je ook geen encoder nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.