Op 18 april 2023 10:36:55 schreef mel:
Is het geen electrieseuse?Maar zonder gekheid, ik maak ook meestal de lassen zo dat ze omhoog steken, voor het geval de doos vol gaat lopen
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Plaag dat mens niet, ik neem haar ook serieus.
Ga anders in de tweede kamer zitten. Het schijnt daar gewoonte te zijn....
Maar zonder dollen, weet jij hier in de buurt nog een zaak waar ik terecht kan?
Horst is verdwenen.
En vooral wat ik het beste kan nemen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Zelf momenteel niet gewond. Maar ik raap zo af en toe opvallend afval van straat. Batterijen en fietsachterlichten, voornamelijk. Als je extrapoleert van wat ik van mijn routes opraapt moeten er complete kilovolten aan batterijen door de stad zwerven.
Dit fietsachterlicht was wat beschadigd, vooral ook mechanisch (de schroeven zitten er nog in, maar de rest van de fiets is ervan af / de busjes waar de schroeven in zitten zitten er nog aan vast). Maar ik dacht er met het weer vastsolderen van de schakelaar en de batterijcontacten wel te zijn.
Niet dus. Het IC “leg compleet doordemidden”.
Hoe dan?
Zou dat er bij een gestalde fiets grondig vanaf gevandaliseerd zijn, of is er een fiets(st)er wounded in action?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dat vraag ik me op m'n werk ook geregeld af. Een enorme dikke laag coating, maar het IC komt, na verwijderen van de coating, bij het desolderen voor foutzoeken/rework nogal eens in 3 stukken van de print...
Sorry, maar als ik lampjes verlies heb je weleens kans dat het hele lampje aan gruzelementen ligt..
als er 500+ kg met stalen schoentjes op gaat staan.
Op 17 april 2023 20:23:20 schreef Tidak Ada:
IP65 is ook niet meer wat het belooft…..
Ik ontdekte dit, nadat een 10mA Aardlek was getript en na poging tot reset de 10A zekering er uit trok:[bijlage]
[bijlage]Bij openen van de kabeldoos kwam er een golf water uit!
Ik heb het tegenovergestelde meegemaakt.
Een paar AK1 lasdozen met wurgwartels op de vloer in een technische ruimte (ging in deze situatie niet anders).
Door een flinke lekkage stond het water bijna tot aan de deurklink, hetgeen een leuk effect gaf toen de deur geopend werd
. Gelukkig was het een buitendeur
.
Voor de zekerheid beide lasdozen open gehaald en geen druppel water tegen gekomen 
Naar aanleiding van het 'Durecellen' topic, plaats ik hem maar hier. Leuk leedvermaak.
Oorzaak nooit gevonden. Misschien heeft er iemand een groot stuk gereedschap in het ruim van de boot gegooid en is er volle sluiting ontstaan. Na vervangen van het geheel werkt het weer.
nonius
set SCE to AUX.
[Tidak Ada] Maar zonder dollen, weet jij hier in de buurt nog een zaak waar ik terecht kan? Horst is verdwenen.
Horst Electro Grossier bestaat nog gewoon hoor. Kom er nog regelmatig en heb ze vorige week nog telefonisch gecontacteerd.
Maar als ze ooit stoppen ga ik toch eens kijken of er niet wat van hun museumspulletjes mijn kant op zouden kunnen komen.... Het 'museum' bewonderen terwijl je op je beurt staat te wachten is het hoogtepunt van mijn dag 
Op dinsdag 28 januari 2025 14:24:33 schreef maus0611:
Oorzaak nooit gevonden.
Dat lijkt op een sterk overladen batterij. Zou willen aanraden van toch het laadcircuit dubbel te controleren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 31 januari 2025 13:26:03 schreef maus0611:
Hebben we gedaan, niks geks te meten..
dit lijkt me meer een gevalletje van cel in sluiting en dan rookt de hele accu op als de lader doorgaat.. heb dat ook gehad jaren terug, AGM van een 10 jaar oud die in de ochtend naar rotte eieren rook. druppellader stond volle bak te laden en heet dat de accu was. 1 van de 6 cellen in sluiting en dan gaat ie. zeker als er meerdere accu's parallel staan.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
nonius
set SCE to AUX.
Gelukkig kon ik m opvangen met mn wenkbr-auw
Tsja, van de 360 graden waarin dat elcootje kon wegvliegen koos het uiteraard die richting waar het de meeste schade kon veroorzaken. Murphy ligt immer op de loer.
Ik ben op een gegeven moment een veiligheidsbril gaan dragen omdat ik net een paar keertjes teveel geluk heb gehad met rondspattende druppeltjes soldeertin die verdraaid dicht bij m'n ogen in m'n gezicht spatten. Na een paar keertjes veel geluk te hebben gehad leek het me verstandig niet permanent op dat geluk te blijven vertrouwen....
Ik zet trouwens ook ALTIJD een veiligheidsbril op wanneer ik met secondelijm (CA-lijm) aan de slag ga. Verstopt flesje, met veel geweld de spuitopening weer vrij maken terwijl er druk op staat, rondvliegende druppels CA-lijm.... Een ongeluk zit in een klein hoekje. Liever 999 te voorzichtig met een veiligheidsbril op, dan één keertje te onvoorzichtig zonder.
Op woensdag 5 maart 2025 19:49:17 schreef eSe:
[...]+1
Ook van mij een dikke +1 dat wil je zeker niet in je oog hebben...
En Bram, je hebt geluk gehad dat het je wenkbrouw is, die groeit wel weer dicht...
Als ik zit te solderen heb ik vaak mijn bril af.. tot ik een keer mn neus verbrandde aan mijn soldeerbout... 
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op woensdag 5 maart 2025 20:12:36 schreef bprosman:
Op mijn leeftijd heb je inmiddels sowieso wel een bril op.
tja, een nadeel bij mij, nog altijd geen bril nodig (en zal zo nog lang zijn). en bij werken denk ik er ook niet altijd aan.
bij het slijpen in metaal ben ik al geleerd (paar keer stukje metaal in de ogen), maar solderen, secondelijm, elco's... zijn allemaal dingen waar ik niet zou aan denken
Op donderdag 6 maart 2025 07:26:19 schreef fcapri:
[...]tja, een nadeel bij mij, nog altijd geen bril nodig (en zal zo nog lang zijn). en bij werken denk ik er ook niet altijd aan.
bij het slijpen in metaal ben ik al geleerd (paar keer stukje metaal in de ogen), maar solderen, secondelijm, elco's... zijn allemaal dingen waar ik niet zou aan denken
Laatst had ik me bedacht om tijdens het werken met 18650 cellen er toch ook maar een op te zetten. Metaal ook omdat een alu (waar ik meestal mee werk) zelfs op de eerste hulp er moeilijker uit te krijgen is dan een staalsplintertje
Op donderdag 6 maart 2025 07:05:12 schreef mel:
... tot ik een keer mn neus verbrandde aan mijn soldeerbout...
En nu vraag ik mij SERIEUS af hoe je dat voor elkaar krijgt....
echter een bril op miet slijpen vergeet ik wel eens en derhalve meer dan eens een stalsplinter uit mijn oog moeten laten boren.
echter 1 van die keren was juist DOOR de veiligheidsbril!
ik had er zo 1 op:
Was onder de auto aan het lassen en slijpen (stukje rotte bodemplaat) en na het slijpen zete ik de bril af: lag alle slijpsel OP de bril en ging dus zo mijn ogen in....
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (51%)]
Op donderdag 6 maart 2025 10:12:50 schreef High met Henk:
[...]En nu vraag ik mij SERIEUS af hoe je dat voor elkaar krijgt....
echter een bril op miet slijpen vergeet ik wel eens en derhalve meer dan eens een stalsplinter uit mijn oog moeten laten boren.
echter 1 van die keren was juist DOOR de veiligheidsbril!
ik had er zo 1 op:
[afbeelding]Was onder de auto aan het lassen en slijpen (stukje rotte bodemplaat) en na het slijpen zete ik de bril af: lag alle slijpsel OP de bril en ging dus zo mijn ogen in....
Heel simpel, ik ben erg bijziend, - 8 of zo, en dichtbij zie ik beter zonder bril..ik was met mn ogen ongeveer 3 cm van het werkstuk af..
nonius
set SCE to AUX.
ot ik een keer mn neus verbrandde aan mijn soldeerbout...
Tsja, ik heb in het verleden een paar keer m'n lippen verbrand aan de soldeerbout 
Om te controleren of de bout warm werd hield ik hem vroeger altijd voor m'n mond, in de buurt van de lippen, om de stralingswarmte te voelen. Een paar keer iets te dichtbijhouden....
Maar dat was niets bij die keer dat ik als manneke van een jaar of 12 net een eigen soldeerwerkbankje had ingericht en aan kwam op het punt dat je nét routine begon te krijgen (maar nog geen routine hebt). De soldeerbout (220V, op een houten multiplex plankje met in M-vorm gebogen laselectrode als soldeerbouthouder) stond op een vaste plek naast me. Op een gegeven moment begon ik blindelings, zonder te kijken, naar de soldeerbout te pakken. Totdat een keertje erg fout ging en ik vol met m'n hand het 'business end' van de bout vastgreep....
Verbazingwekkend hoe je merkt dat het menselijk zenuwstelsel met een begrensde snelheid werkt: duurt een fractie van een seconde voor je het voelt, daarna nog en fractie voor je je het realiseert wat er gebeurt, en daarna nog een fractie van een seconde voordat het commando 'BOUT LOSLATEN!' je hand bereikt. Genoeg fracties van een seconde om een flinke brandwond op te lopen waar ik toch een paar weken flink last van heb gehad. En om het 'blindelings naar de bout grijpen' af te leren.(*)
Op zulke momenten ben ik jaloers op deze dame, die volgens mij een huid van asbest heeft.... 
(de veiligheidsbril is wel een mooie finishing touch, vind ik zelf.)
* hoewel ik tegenwoordig weer wel blindelings naar de bout grijp, maar hij staat nu veilig in de veerstandaard van het soldeerstation.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 6 maart 2025 13:03:00 schreef nonius:
voor m'n mond, in de buurt van de lippen, om de stralingswarmte te voelen.
Het is je bovenlip die IR gevoelig is. Net als de achterkant van je vingers.
Maar zonder gekheid, ik maak ook meestal de lassen zo dat ze omhoog steken, voor het geval de doos vol gaat lopen