Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 2

Dit topic is gesloten

ik vind hem verdacht veel lijken op een fluke (1)87 maar dan heeft hij minder functies... oops, op de beschrijving staat dat hij wel meer kan maar daar zie ik geen aanduidingen voor op de meter zelf staan. zoals frequentie en capaciteidsmeting.

maar dan heb je een mooi stapeltje apparatuur... 4 scoops, een spectrumanalyzer (als ik me niet vergis), 3 functiegeneratoren die ook als counter kunnen werken, 7 multimeters, en in het buro ingebouwde voedingen. hier kan een beetje amateur best mee uit de voeten dacht ik zo...

en die temna heeft een toevoeging die alle flukes (die ik in mijn vingers heb gehad tot nu toe) toch missen: backlite!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 11 oktober 2006 19:18:11 schreef MAH:
ik vind hem verdacht veel lijken op een fluke (1)87 maar dan heeft hij minder functies... oops, op de beschrijving staat dat hij wel meer kan maar daar zie ik geen aanduidingen voor op de meter zelf staan. zoals frequentie en capaciteidsmeting.

Als je de sheet vergroot dan zie de freq knop naast de blauwe knop. De capaciteit knop die kan je ook zien op de weerstand knop, die is een multifunction knop.

en die temna heeft een toevoeging die alle flukes (die ik in mijn vingers heb gehad tot nu toe) toch missen: backlite!

Toch niet, de fluke die ik heb die heeft wel backlite en hij is zelfs niet de nieuwste model!!

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Het ziet wel keurig uit jongensenwetenschap maar waar is jou stoel waar zit je eigenlijk??

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Henry S.

Moderator

Hey, net mijn werkbank, die zie ik ook nooit :+

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 12 oktober 2006 00:45:32 schreef uZion:

Het ziet wel keurig uit jongensenwetenschap maar waar is jou stoel waar zit je eigenlijk??

eeuh... door de bergen materiaal die op de foto niet zichtbaar zijn kan ik niet genoeg achteruit om de stoel mee te fotograferen...

Mama look, -a-booboo

@henry: dan behoud hij beter zijn nieuwwaarde:P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
free_electron

Silicon Member

Op 4 september 2006 12:49:26 schreef Ununoctium:
En dan met enige trots mijn werkplaats :

Enkele samples zijn zichtbaar, hoogdzakelijk gaat het om DC-DC converters

ik zie zakjes met de stickers digi-key op :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 11 oktober 2006 17:52:59 schreef uZion:
Ik heb hele mooie werkplekjes gezien, en die gaven mij veel ideen.
Ik laat die van mij ook zien.
[afbeelding]
[afbeelding]

*kwijl*

is dat enkel en alleen voor hobby of ook voor werk? enneh, wat doe jij in het dagelijks leven dat je zoiets kunt betalen dan, of heb je lang gespaard :P.

Take a parachute, and jump!
free_electron

Silicon Member

Op 11 oktober 2006 23:40:25 schreef jongensenwetenschap:
low res dan maar...

[[url=http://img222.imageshack.us/img222/443/imga7394ld8.jpg]afbeelding][/URL]

Hey , Zo een hameg 604 . zo ene heb ik ook nog gehad . Mijn eerste scoop. splinternieuw gekocht in 1987 ( kan alleen niet goed zien of de jouwe de delayed timebase heeft.
top scoop !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 12 oktober 2006 21:27:27 schreef pcnerd:
[Afbeeldingen van uZion]
is dat enkel en alleen voor hobby of ook voor werk?

Hobby natuurlijk. Wij hebben allemaal zo'n "hobbytafel". Jij dan niet? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 12 oktober 2006 21:27:27 schreef pcnerd:
[...]
*kwijl*

is dat enkel en alleen voor hobby of ook voor werk? enneh, wat doe jij in het dagelijks leven dat je zoiets kunt betalen dan, of heb je lang gespaard :P.

Er zijn paar van de dingen die ik laast hebt gekocht bv die twee agilents en de logic analyser. Ik had eerst twee Tenma scoop. In deze plaatje kan je heel mooi fourier analyse zien van een blok golf signaal. Heel duidelijk is de 4/pi 4/3pi 4/5pi te zien de anderen zijn kleiner.

http://www.uploadarchief.net/files/download/Fourier2.JPG

En dit heeft free- electron me aangeraden en ik ben er blij ermee.
http://www.uploadarchief.net/files/download/OSC4.JPG

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
free_electron

Silicon Member

Op 12 oktober 2006 21:43:24 schreef uZion:
[...]

en ik ben er blij ermee.

'k kan dat goed geloven :p. Tis een Agilent !

ik heb er wel ene voor mijn neus staan nu ter reparatie :(
De harddisk is dood ( heeft een mep gekregen tijdens transport ) kzal eens een fotoke trekken van de binnenkant van zo een ding. das echt verbazingwekkend. tis een 4 Kanaal 1.5 GHz analoge bandbreedte ( loopt 8 gigasample per seconde in realtime dat ding. geen van die equivalent time zever). de sampler engines zijn heel cool. enorme hybrides met koelplaten op. en de master clock generator is ook maf. Een module van Vectron ( een crystal oven module ): Output 2 GHz
De A/D converter sampled op beide flanken. zo halen ze 4 gigsample. en om naar 8 te gaan interleaven ze 2 convertoren ( in 8 Gsample issie maar 2 kanaals dus )

Effe in de winkel om een nieuwe harddisk en op de ftp site van agilent de firmware gedownload ( 350 megabyte ISO file : cd drive eraan en laden maar )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Harddisk ...

Wat draaien die doosjes ? ook windhoos ?

fzwart

Golden Member

Defecte harddisk .... het is wat met die Agi-ellende .... met m'n Teks zal dat nooit gebeuren :-D :-)

waarschijnlijk omdat het analoge bakken uit de 70'er jaren zijn ....

[Bericht gewijzigd door fzwart op donderdag 12 oktober 2006 22:44:51

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

die agilent lijken mij wel een stuk beter dan die rommel die ze op school werken. dat werkt dus echt niet leuk.
niks reactietijd. niks realtime....allé ja zo voelt dat aan zullen we zeggen.
niet tegenstaande zullen er waarschijnlijk wel goede digitale scoops zijn maar ik ben toch naar de docent gestap met de vraag om een simpele twee kanaals scoop te mogen gebruiken. heb een oude leader 2*20mhz mogen gebruiken die eigenlijk deels al is afgeschreven. dat ging wel even een pak gemakkelijker. gewoon tijdsbasis instellen. amplitude goed zetten. even trigger nakijken en voila stabiel beelde dat bij de minste verandering reageert.
kheb nu nog niet met zo'n agilent gewerkt maar ze lijken mij precies wel een stuk beter :)

My Tube is bigger then yours

@free_electron : het is er een zonder delayed time base en wel om twee redenen: 1) het is niet sportief tov simpele elektronika. 2) Scopen met een delayed time base gaan sneller stuk als je ze intensief gebruikt vanwege de veel hogere naversnelspenning en bijgevolg de grotere afbuigspanningen. produceert veel meer warmte. Ik gebruik mijn exemplaren met delay als het nodig is (een philips 100MHz, een tek 400Mhz en een DSO 75 Mhz) enfin, ze konden niet mee op de foto.

anderzijds, een actieve probe met slechts 1,5pF ingangsimedantie vind ik leuk speelgoed.
http://img434.imageshack.us/img434/2936/imga7402xx9.jpg

oei, verkeerde foto. dit is het oude rommelhoekje op zolder

dit zou het moeten zijn:
http://img265.imageshack.us/img265/7956/imga7399fn3.jpg

Mama look, -a-booboo

Een aktief probeke, er heeft er ook ene gestaan in Elektuur in 2004 denk ik, samen met de grote scooptest.
0.7pF ingangscap. en gain van -20dB (allez eigenlijk verzwakking dus). Zou moeten recht zijn tot +-1Ghz.

Zit heel simpel ineen, eigenlijk een sourcevolger rond een dubbelgate mos BF998.

- - big bang - -

P.S. gebruiken jullie zo'n ding veel? Waarschijnlijk bij veel op HFcircuits die wanneer je een gewone probe op hun kop zet meteen op de knieen gaat zitten.

[Bericht gewijzigd door big bang op donderdag 12 oktober 2006 23:38:25

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

deze is iets complexer, er zit een dubbelcircuit in: een voor DC en laag, een tweede voor hoog. deze gaat tot? (boven 1 MGhz)

Mama look, -a-booboo

ps : ik gebruik dat veel in HF en vooral oscillatoren. kwasi geen beinvloeding. soms gebruik ik ze ook als actieve FM antenne. dat gaat echt heel goed!

Mama look, -a-booboo
free_electron

Silicon Member

Op 12 oktober 2006 22:01:06 schreef Sine:
Harddisk ...

Wat draaien die doosjes ? ook windhoos ?

jep ook 'windhoos'. tis nog altijd gebruiksvriendelijker dan 'loonix'.

enne dat crasht nooit hoor. ik heb er nog geen een gezien met bluescreens. en der zijn er hier een pak in gebruik.
die software is heel clean en de hardwar eis om U tegen te zeggen ( geen ching-chang-chong moederbord ). eigenlijk is dat ding een PC. der is 1 speciale plugin kaart van HP die de echte scoopkaart verbindt met de pci bus en de videokaart ( via de expansion connector van de vga kaart )
die pci kaart heeft een tweede beeldgeneraotr aan boord. de waveforms worden dus nooit door de pc verwerkt : ze worden als 'overlay' direct in de vga videodac geduwd. vandaar ook dat die scoop zo snel reageert als je ergens aan een knop draait. tis allemaal hardware. noch de pci bus noch de software noch het Os worden belast met het versleuren van data.

de disk is fysiek kapot.. een ibm deathstar :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

die dingen zijn dus tenminste deftig ontworpen.
windows is geen realtime OS dus realtime = hardware integratie. eigenlijk dient die OS dus alleen maar om de hardware te zeggen wat het moet doen of wat :)
kwil precies niet weten wat zo'n ding kost...

My Tube is bigger then yours
free_electron

Silicon Member

Op 13 oktober 2006 00:03:39 schreef beertje_01:
die dingen zijn dus tenminste deftig ontworpen.
windows is geen realtime OS dus realtime = hardware integratie. eigenlijk dient die OS dus alleen maar om de hardware te zeggen wat het moet doen of wat :)
kwil precies niet weten wat zo'n ding kost...

windows KAn realtime gemaakt worden. maar dat terzijde

het maakt het ontwepren van meetapparaten een stuk eenvoudiger. kan en klare door en door gekende hardware ( pc moederbord ) , kan en klare gekend OS EN ontwikkeltools.

en aangezien de boel in MS studio gemaakt is : visual basic plugin om op de scoop programmatjes te kunen maken ( VBA zit erin . en bij HP zijn ze al sinds jaar en dag Basic afficionados. in zowat elk van huin toestellen zit er 'instrument basic' )

met andere woorden : ze kunnen zich concentreren op de echte scoop hardware en de software mensen kunnen een mooie en gebruiksvriendleijke GUI maken

en inderdaad je wilt niet weten wat zoiets kost .... wij hebben net de laatste nieuwe gekocht. een Model 8000B .. ze 'beginnen' op 127000 dollar .... en t'loopt omhoog ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

ff tussendoor een vraagje.
Past hier mischien wel niet echt, maar kom...

Welke componenten heb ik als ABSOLUTE beginner vandoen in m'n werkplek.
Wat moet ik zeker in huis hebben?
Ik dacht wat standaard rotzooi aan te kopen.

Henry S.

Moderator

Op 19 oktober 2006 23:04:43 schreef geert2:
ff tussendoor een vraagje.
Past hier mischien wel niet echt, maar kom...
[...]

Doe het dan ook niet... Dit is een show topic.
En crossposts worden helemaal niet gewaardeerd!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten