LS,
Omdat ik electrotechnicus ben en industrïeel software engineer en graag met electrische fietsen pruts wil ik graag wat weetjes delen. Ik hoop hierdoor ook dat ik wat meer info kan vergaren welke voor mij handig is. Voornamelijk m.b.t. de Sparta Ion m-gear.
Al een tijdje met een Sparta Ion M Gear bezig. Ik vermoed nu dat de trapsensor en/of de electronica stuk is waar deze sensor aan gekoppeld is. Hoe dan ook, hier wat info omtrent de zaken welke ik heb ontdekt.
Als de accu is ontladen blijft het display blank. Ook gaat de lader niet meer aan (blazen). Dan kan je het volgende doen: Zet de fiets aan de lader, til het achterwiel op (een hulp kan hier erg makkelijk zijn) en draai het wiel langzaam en voer deze snelheid langzaam op. De motor wekt nu zelf een spanning op welke de electronica weer activeert. Zodra de lader begint te blazen en het display weer wat aangeeft, kan je de lader aangesloten laten totdat het display aangeeft dat de accu weer vol is.
Het bovenstaande is ook van toepassing als je de zekering van de accu hebt verwijderd en daardoor na het plaatsen van de zekering geen “leven” meer in de fiets ziet.
Ik heb het achterwiel verwijderd en dat is iets waarvan gezegd wordt dat je dit nooit moet doen. Ik heb gelukkig een goede FM in de buurt welke voor het uitlezen van de fiets € 25 vraagt. Laatst had het geen succes en vroeg hij niets (top service). Ik wist al dat het achterwiel met een bepaald moment moet worden vastgezet. Dit is 50Nm. Volgens de FM is de volgorde van vastzetten niet van belang. Ik heb een goede momentsleutel, dus voor mij geen probleem. Heb je het achterwiel verwijderd dan kan het zijn dat je toch naar de FM moet om een kalibratie met de PC uit te voeren.
Het aantal diepontladingen welke wordt getoont bij het uitlezen door de FM kan komen omdat je zelf de zekering van de accu hebt verwijderd. dus ben je hiermee aan het prutsen geweest dan is dat de oorzaak. De FM zal je vertellen dat de accu dan zeker stuk is, maar dat hoeft dan niet zo te zijn.
Ik kreeg een tijd lang vaak een E05 melding. Dit betekend dat de verbinding naar de motor is weggevallen. Ik heb ontdekt dat een pootje van de AMP superseal stekker geblakerd was. Ik heb hier een nieuwe voor besteld en met het juiste gereedschap vervangen. Deze melding heb ik niet meer gezien.
Als de FM gaat kalibreren dan sluit hij de fiets aan met een interface. Naar mijn mening met online software wordt de fiets dan uitgelezen. Bij het kalibreren van de fiets wordt eerst een traptest gevraagd. De FM gaat op het pedaal staan en de software geeft aan dat er een kracht wordt uitgeoefend. Dat is goed. Daarna vraag de software of er een gewicht aan het pedaal gehangen kan worden. Dit wordt grafisch weergegeven en een dealer heeft dus het juiste gewicht hiervoor liggen en hangt dat aan het pedaal. Als dat gewicht is gekalibreerd, dan wordt een zittest gevraagd. De FM gaat op de fiets zitten. Deze test mislukte, maar de FM zei dat de software hier erg gevoelig op reageerd. Zelf denk ik dat de wielas 180 gedraait moet worden, maar ik heb hier even niets over gezegd. De fiets is gekalibreerd. Dit grapje kost dan €25 en duurt 10 a 15 minuten (met fiets neerzetten, praatje over het weer en afrekenen). Ik ben toch niet ontevreden over deze fietsenmaker, want ik mocht lekker meekijken op zijn monitor. Je moet ook niet verwachten dat een fietsemaker een electronica specialist is. Als er wat fout is dan zegt de FM dat je de accu of een achterwiel of display moet vervangen, en dat doet ie dan goed. Wij gaan natuurlijk wat verder, anders zou je dit niet lezen.
Zelf vind ik de ondersteuning van deze fiets nu niet denderend, maar hij doet het. Ik denk dat de as gedraait moet worden, maar ik heb geen zin om nog eens €25 te betalen. Ook al werd eerst beweerd dat de accu niet goed was, werd daar nu niets meer over gezegd. Die accu's gaan lang mee, en meestal is het omdat de fiets te lang heeft stilgestaan en de accu is ontladen waardoor er problemen ontstaan.
Ik hoop dat de prutsers onder ons hier wat aan hebben.
Groet.