Sparta Ion (m gear) weetjes

LS,

Omdat ik electrotechnicus ben en industrïeel software engineer en graag met electrische fietsen pruts wil ik graag wat weetjes delen. Ik hoop hierdoor ook dat ik wat meer info kan vergaren welke voor mij handig is. Voornamelijk m.b.t. de Sparta Ion m-gear.

Al een tijdje met een Sparta Ion M Gear bezig. Ik vermoed nu dat de trapsensor en/of de electronica stuk is waar deze sensor aan gekoppeld is. Hoe dan ook, hier wat info omtrent de zaken welke ik heb ontdekt.

Als de accu is ontladen blijft het display blank. Ook gaat de lader niet meer aan (blazen). Dan kan je het volgende doen: Zet de fiets aan de lader, til het achterwiel op (een hulp kan hier erg makkelijk zijn) en draai het wiel langzaam en voer deze snelheid langzaam op. De motor wekt nu zelf een spanning op welke de electronica weer activeert. Zodra de lader begint te blazen en het display weer wat aangeeft, kan je de lader aangesloten laten totdat het display aangeeft dat de accu weer vol is.
Het bovenstaande is ook van toepassing als je de zekering van de accu hebt verwijderd en daardoor na het plaatsen van de zekering geen “leven” meer in de fiets ziet.

Ik heb het achterwiel verwijderd en dat is iets waarvan gezegd wordt dat je dit nooit moet doen. Ik heb gelukkig een goede FM in de buurt welke voor het uitlezen van de fiets € 25 vraagt. Laatst had het geen succes en vroeg hij niets (top service). Ik wist al dat het achterwiel met een bepaald moment moet worden vastgezet. Dit is 50Nm. Volgens de FM is de volgorde van vastzetten niet van belang. Ik heb een goede momentsleutel, dus voor mij geen probleem. Heb je het achterwiel verwijderd dan kan het zijn dat je toch naar de FM moet om een kalibratie met de PC uit te voeren.

Het aantal diepontladingen welke wordt getoont bij het uitlezen door de FM kan komen omdat je zelf de zekering van de accu hebt verwijderd. dus ben je hiermee aan het prutsen geweest dan is dat de oorzaak. De FM zal je vertellen dat de accu dan zeker stuk is, maar dat hoeft dan niet zo te zijn.

Ik kreeg een tijd lang vaak een E05 melding. Dit betekend dat de verbinding naar de motor is weggevallen. Ik heb ontdekt dat een pootje van de AMP superseal stekker geblakerd was. Ik heb hier een nieuwe voor besteld en met het juiste gereedschap vervangen. Deze melding heb ik niet meer gezien.

Als de FM gaat kalibreren dan sluit hij de fiets aan met een interface. Naar mijn mening met online software wordt de fiets dan uitgelezen. Bij het kalibreren van de fiets wordt eerst een traptest gevraagd. De FM gaat op het pedaal staan en de software geeft aan dat er een kracht wordt uitgeoefend. Dat is goed. Daarna vraag de software of er een gewicht aan het pedaal gehangen kan worden. Dit wordt grafisch weergegeven en een dealer heeft dus het juiste gewicht hiervoor liggen en hangt dat aan het pedaal. Als dat gewicht is gekalibreerd, dan wordt een zittest gevraagd. De FM gaat op de fiets zitten. Deze test mislukte, maar de FM zei dat de software hier erg gevoelig op reageerd. Zelf denk ik dat de wielas 180 gedraait moet worden, maar ik heb hier even niets over gezegd. De fiets is gekalibreerd. Dit grapje kost dan €25 en duurt 10 a 15 minuten (met fiets neerzetten, praatje over het weer en afrekenen). Ik ben toch niet ontevreden over deze fietsenmaker, want ik mocht lekker meekijken op zijn monitor. Je moet ook niet verwachten dat een fietsemaker een electronica specialist is. Als er wat fout is dan zegt de FM dat je de accu of een achterwiel of display moet vervangen, en dat doet ie dan goed. Wij gaan natuurlijk wat verder, anders zou je dit niet lezen.

Zelf vind ik de ondersteuning van deze fiets nu niet denderend, maar hij doet het. Ik denk dat de as gedraait moet worden, maar ik heb geen zin om nog eens €25 te betalen. Ook al werd eerst beweerd dat de accu niet goed was, werd daar nu niets meer over gezegd. Die accu's gaan lang mee, en meestal is het omdat de fiets te lang heeft stilgestaan en de accu is ontladen waardoor er problemen ontstaan.

Ik hoop dat de prutsers onder ons hier wat aan hebben.

Groet.

Tidak Ada

Golden Member

Op 3 juni 2020 15:28:49 schreef pasjomp:
LS,

[....]
Ik heb het achterwielverwijderen? verwijderd en dat is iets waarvan gezegd wordt dat je dit nooit moet doen.
[....]

Groet.

Heu ???? Hoe moet je dan een band verwisselen?
Dan zal de as er toch echt uit moeten.
Een en ander hangt er ook van af waar de sensoren zitten. Bij mij zit de snelheidssensor op het voorwiel, de trapsensor in het motorblok (Yamaha) en de krachtsensor op een arm aan de onderzijde van de ketting. De laatste is helaas nogal kwetsbaar voor takjes en vuil en levert de meeste kopzorgen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Caliberen kan je toch zelf?

3.4 Fiets kalibreren
Als de bekrachtiging na verloop van tijd afneemt kan
het nodig zijn de elektronica te kalibreren.
1. Ga naast de fiets staan.
2. Schakel de verlichting uit.
3. Zet de trapbekrachtiging in OFF.
4. Druk 5 seconden op knop M. Er verschijnt -0-0- op
het display. De fiets is nu gekalibreerd.

bron : https://www.fietsenwinkel.nl/media/documenten_en_handleidingen/sparta/… , blz 31 punt 3.4

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 juni 2020 18:19:07 schreef Shiptronic:
Caliberen kan je toch zelf?

[...]

Nou, gezien wat de FM doet lijkt me het kalibreren zoals in de handleiding meer een soort van "nullen/tareren" is. De FM doet de basis kalibratie van de sensor.

Op 3 juni 2020 16:34:05 schreef Tidak Ada:
Heu ???? Hoe moet je dan een band verwisselen?

Klopt, bij dit soort fietsen moet je altijd naar de FM. Zodra het wiel eruit is moet je weer even kalibreren,...helaas. Een soort van Ion monopolie ;(

[Bericht gewijzigd door pasjomp op donderdag 4 juni 2020 08:26:59 (15%)

Alles begint met respect.

Dat nullen is nodig als het wiel er uitgehaald is en weer terug. De volledige calibratie zou niet echt nodig moeten zijn. Het kan natuurlijk wel als je die fietsenmaker ook z'n centen gunt, maar het hoeft niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 juni 2020 09:59:46 schreef rew:
Dat nullen is nodig als het wiel er uitgehaald is en weer terug. De volledige calibratie zou niet echt nodig moeten zijn. Het kan natuurlijk wel als je die fietsenmaker ook z'n centen gunt, maar het hoeft niet.

Dat weet ik niet zeker. Overal wordt het geroepen. Ook in deze forums. Zodra het wiel eruit is geweest is de ondersteuning niet goed meer, ook niet na het nullen. Het lijkt mij enigszins logisch. op de as zit een krachtsensor welke doordat de as met een bepaald moment wordt vastgezet een bepaald waarde geeft. Deze zal na het monteren steeds weer iets anders zijn, en dan is naar mijn mening een sensor kalibratie nodig. Ik refereer hier aan gewichtsmetingen welke denk ik op dezelfde manier werken.

Ik zou graag even de vrije hand met de software en een interface willen hebben. Misschien een fietsenmaker welke zoiets wel even wil gunnen,...misschien voor een luttel bedragje???

Tidak Ada

Golden Member

Staat bij mij niets over in de handleiding. Heb pas een nieuwe voorband ingelegd en e.e.a. deed het gelijk.
Yamaha doet het wat dat betreft blijkbaar anders.
De moeilijkheid zit daar in de m.i. gammele constructie van de trapkrachtsensor: Onvoldoende ketting geleiding en een open constructie, zodat er allerlei dingen tussen kunnen raken (ik ben geen asfaltfietser) en de ketting loopt er ook snel vanaf.
Ik was er indertijd (ANWB testbeurs) vanuit gegaan dat Yamaha een degelijk merk is :( Het systeem leek zo mooi en doordacht.

Heeft TS misschien een fiets met achter- of voorwielmotor?

Bij mij zitten iig alle sensoren, behalve de snelheidssensor op het motorblok.
De laad elektronica zit in de accu en de lader, niet op de fiets of de besturingscomputer.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 4 juni 2020 11:01:19 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 juni 2020 10:43:50 schreef Tidak Ada:
Staat bij mij niets over in de handleiding. Heb pas een nieuwe voorband ingelegd en e.e.a. deed het gelijk.

Bij mij zitten iig alle sensoren, behalve de snelheidssensor op het motorblok.
De laad elektronica zit in de accu en de lader, niet op de fiets of de besturingscomputer.

Het gaat hier over de Sparta Ion M-Gear. Deze fiets heeft de motor in het achterwiel gecombineerd met een krachtsensor in de achteras. Ik heb ook wel geknutseld met oude Yamaha systemen welke op de Sparta Pharos, Batavus E go 2 en 3 en de Yamaha XPC26 zitten. Daar kan ik ook wel wat over vertellen, maar dat hoort niet hier.

Op 4 juni 2020 09:59:46 schreef rew:
Dat nullen is nodig als het wiel er uitgehaald is en weer terug. De volledige calibratie zou niet echt nodig moeten zijn. Het kan natuurlijk wel als je die fietsenmaker ook z'n centen gunt, maar het hoeft niet.

Daarbij wordt het in de handleiding aangeraden het "nullen" regelmatig te doen. Ik geloof dat er één keer per maand stond of zo.

Nullen doe je dus zelf. maar ze noemen het in de handleiding ook wel kalibreren. Erg verwarrend.

[Bericht gewijzigd door pasjomp op donderdag 4 juni 2020 11:16:47 (10%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 4 juni 2020 11:10:10 schreef pasjomp:
[...]
Ik heb ook wel geknutseld met oude Yamaha systemen welke op de Sparta Pharos, Batavus E go 2 en 3 en de Yamaha XPC26 zitten. Daar kan ik ook wel wat over vertellen, maar dat hoort niet hier.

Je mag me mailen (zie mijn profiel) Ik ben zeer geïnteresseerd!

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 juni 2020 17:10:11 schreef BenI2C:
Erg veel info, die diep gaat, is hier te vinden : https://infant.tweakblogs.net/blog/10947/alles-moet-rond-draaien

Inderdaad interessant. Ga ik binnenkort eens goed voor zitten. Bedankt.

Op 4 juni 2020 17:01:47 schreef Tidak Ada:
[...] Je mag me mailen (zie mijn profiel) Ik ben zeer geïnteresseerd!

Groet,

T.A.

Ik heb je wat info gestuurd. :)

Op 4 juni 2020 17:10:11 schreef BenI2C:
Erg veel info, die diep gaat, is hier te vinden : https://infant.tweakblogs.net/blog/10947/alles-moet-rond-draaien

Nou, ik ben inderdaad eens even gaan lezen op de tweakersblog van infant. Dat leest geweldig. Ook heb ik de andere post gelezen op dit forum en ik kom nu echt tot de volgende conclusie:
1 Heb je een FM waar je de software even van mag gebruiken dan is het een
stuk leuker om hiermee mee aan de gang te gaan. Anders betaal je voor elke
keer als je wat wilt proberen aan je fiets € 15 tot € 25.
2 Ik denk dat het goedkoper is een controller uit china te kopen en de fiets
hiermee om te bouwen. Dan kan je uiteindelijk de accu maken zoals jezelf
wil. Dan kan je bijvoorbeeld ook een echte Lion fiets ervan maken.

Dus op zoek naar een controller compleet met display. Het mooiste is dat de krachtsensor op de as hierop aangesloten kan worden. Als iemand wat weet, dan graag.

[Bericht gewijzigd door pasjomp op dinsdag 9 juni 2020 12:35:04 (12%)

Even een update.

Ik heb ondertussen een nieuwe Sparta Ion m-gear gekocht (ik bedoel dus een nieuw project) voor €75. Het display doet het niet meer, maar voor de rest ziet die er nog aardig uit. Omdat de fiets van een vriend een werkende display heeft heb ik die even gebruikt om te proberen. Het display werkt, Nou ja, werkt. De error code 14 komt om de hoek omdat de display aangemeld moet worden door de FM (wat een flut systeem). Ik ben nu nog aan het twijfelen of ik hem aan moet melden zodat ik kan testen of de ondersteuning het nog wel doet. Als alles het doet kan ik hem natuurlijk voor meer verkopen en een andere sloper voor minder binnenhalen.

Maar hoe dan ook, ik heb een sinus wave controller besteld in China. Een die met Hall sensoren werkt. Ook heb ik er een PAS kit bij besteld. De orginele krachtsensor komt dan te vervallen (ik heb besloten dat dat een verloren traject is). Zo'n krachtsensor zal je geregeld een keer moeten kalibreren en tareren, dus dan zou ik een heel nieuw systeem moeten ontwerpen, dat gaat me te ver.

Bij de nieuwe controller zit ook een display met alle functies welke ik waarschijnlijk nodig heb. Zodra ik begin met de ombouw zal ik hier nog wat posten afhankelijk van de interesse.

Hoi,
Daar ben ik ook mee bezig, ik wacht op de bestelde controller en pas sensor. voor 3 weken terug besteld.

Bij het wiel heb ik al de kabels naar buiten gewerkt, van de motor en de hall sensors.
ben benieuwd en volg dit draadje.

Martien.

Op 16 juni 2020 08:34:37 schreef MartinusP:
Hoi,
Daar ben ik ook mee bezig, ik wacht op de bestelde controller en pas sensor. voor 3 weken terug besteld.

Martien.

Kijk, helemaal goed. Hoe heb je die hal sensoren naar buiten gewerkt? Aangezien deze op een print zitten.
Ben benieuwd.

Ok, ben net bij de FM geweest met deze fiets om het display van m'n kamaraad aan te melden op mijn fiets. Dit zodat ik kan testen of deze fiets nog wel werkt met de accu en zo. Ook ben ik benieuwd of het display dan nog praat met de fiets van m'n kamaraad.
Kosten €5
En de fiets werkt. hij fietst niet erg lekker omdat de fiets wat onderhoud nodig heeft (remmetje piept en 6 van de 7 versnellingen werken). de ondersteuning voelt prima, dus, een ander display met houder organiseren en voila, iets voor de verkoop. Moet ik natuurlijk wel weer een ander hopeloos geval terugkopen.
Het is ook mogelijk dat mijn vrouw deze fiets opeist, omdat ie mooier is als haar eigen fiets (Yamaha XPC26.....dus dat klopt ook wel).
Dus straks misschien een Yamaha XPC26 met Lion accu te koop (erg goed) :P

Oh jah...nog een belangrijk detail. De display werkt nog steeds op de fiets van mijn kamaraad. Dus, het display wordt verder niet geüpdate of zo. geen flash geheugen, gewoon een dingetje met een protokol en een eigen serienummer. Tis maar dat je het weet.

Klopt,volgens mij kon je drie displays aanmelden.

Hoi,
De drie fasekabels heb ik een maatje dunner gepakt, zodat ik de 5 kabeltjes van de hall sensoren door de sleuf van de as kon krijgen, de printen heb ik eruit gehaald.
Op een duits forum lees ik ook nog voor wat te weten te komen.
Ik zal een keer wat foto's plaatsen.
Het is een toprun motor, voor de duidelijkheid.

Martien

Tidak Ada

Golden Member

Is het niet zo dat de processor in het display zit en dus ook de soft- en frmware?
Dan jou je hem weer op je eigen fiets moeten aanmelden als je hem terugzet.

Succes,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †