Sparta Ion (m gear) weetjes

Op 16 juni 2020 08:34:37 schreef MartinusP:
Hoi,
Daar ben ik ook mee bezig, ik wacht op de bestelde controller en pas sensor. voor 3 weken terug besteld.

Martien.

Kijk, helemaal goed. Hoe heb je die hal sensoren naar buiten gewerkt? Aangezien deze op een print zitten.
Ben benieuwd.

Ok, ben net bij de FM geweest met deze fiets om het display van m'n kamaraad aan te melden op mijn fiets. Dit zodat ik kan testen of deze fiets nog wel werkt met de accu en zo. Ook ben ik benieuwd of het display dan nog praat met de fiets van m'n kamaraad.
Kosten €5
En de fiets werkt. hij fietst niet erg lekker omdat de fiets wat onderhoud nodig heeft (remmetje piept en 6 van de 7 versnellingen werken). de ondersteuning voelt prima, dus, een ander display met houder organiseren en voila, iets voor de verkoop. Moet ik natuurlijk wel weer een ander hopeloos geval terugkopen.
Het is ook mogelijk dat mijn vrouw deze fiets opeist, omdat ie mooier is als haar eigen fiets (Yamaha XPC26.....dus dat klopt ook wel).
Dus straks misschien een Yamaha XPC26 met Lion accu te koop (erg goed) :P

Oh jah...nog een belangrijk detail. De display werkt nog steeds op de fiets van mijn kamaraad. Dus, het display wordt verder niet geüpdate of zo. geen flash geheugen, gewoon een dingetje met een protokol en een eigen serienummer. Tis maar dat je het weet.

Klopt,volgens mij kon je drie displays aanmelden.

Hoi,
De drie fasekabels heb ik een maatje dunner gepakt, zodat ik de 5 kabeltjes van de hall sensoren door de sleuf van de as kon krijgen, de printen heb ik eruit gehaald.
Op een duits forum lees ik ook nog voor wat te weten te komen.
Ik zal een keer wat foto's plaatsen.
Het is een toprun motor, voor de duidelijkheid.

Martien

Tidak Ada

Golden Member

Is het niet zo dat de processor in het display zit en dus ook de soft- en frmware?
Dan jou je hem weer op je eigen fiets moeten aanmelden als je hem terugzet.

Succes,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 juni 2020 22:16:20 schreef Tidak Ada:
Is het niet zo dat de processor in het display zit en dus ook de soft- en frmware?
Dan jou je hem weer op je eigen fiets moeten aanmelden als je hem terugzet.

Succes,
T.A.

Nee, de firmware zit in de motor, waar dan de accu en het display op aangemeld wordt. Althans bij sparta ion met "banaan" accu. Zie de erg leuk leesbare ervaring van "infant" en zijn eigen controller.

Op 16 juni 2020 17:48:10 schreef BenI2C:
Klopt,volgens mij kon je drie displays aanmelden.

Kan me voorstellen dat er een limit aan zit. Maar ik bedoel eigenlijk als ik het display op 10 fietsen aan zou melden (zou niet weten waarom je zoiets zou doen) dat het display dan op al deze fietsen werkt. Het display heeft dus gewoon een serienummer of zo welke wordt aangemeld bij de accu en/of het achterwiel.
Hoe dan ook, niet belangrijk maar een weetje.

Op 16 juni 2020 20:54:23 schreef MartinusP:
Hoi,
De drie fasekabels heb ik een maatje dunner gepakt, zodat ik de 5 kabeltjes van de hall sensoren door de sleuf van de as kon krijgen, de printen heb ik eruit gehaald.

Martien

Maar ik bedoel dat de bestaande hall sensoren toch op de printplaat zitten. Als je de print eruithaalt dan zijn de hal sensoren weg.

Op 16 juni 2020 22:21:47 schreef BenI2C:
[...]

Nee, de firmware zit in de motor, waar dan de accu en het display op aangemeld wordt. Althans bij sparta ion met "banaan" accu. Zie de erg leuk leesbare ervaring van "infant" en zijn eigen controller.

Klopt, erg leuk om te lezen.

deze motor heb ik, de hall sensoren zitten onder de kit.op de spoelen.

,

Martien.

Op 17 juni 2020 19:14:12 schreef MartinusP:
deze motor heb ik, de hall sensoren zitten onder de kit.op de spoelen.
[bijlage][bijlage],

Martien.

Gisteren zelf ook aan het prutsen geweest en de toprun motor gedemonteerd. Ziet er net zo uit als bij jou. Ik weet niet wat er onder het kit zit, maar dat kunnen geen Hall sensoren zijn (waar kijken deze dan naar? Nog even verder gekeken, en net onder het kit ingefreesd op het rotor zie je de 3 hall sensoren zitten. Dit begrijp ik dan weer. De sensoren zien de magneten. Nou las ik ergens iets over 120 graden verschuiving van de hall sensoren.

Trouwens, even wat anders, ik had het achterwiel gedemonteerd omdat ik deze fiets toch wil reanimeren. Ik had een ander display laten aanmelden en Voila, de fiets doet het. Hmm, werkende fiets verkopen en 2 slopers terugkopen, Kan ik nog eens wat stukmaken en testen. Het achterwiel maakte een schurend geluid, ik dacht remmetje even schoonmaken, maar dat was het niet. Dit zat in de motor. Dus die klus werd wat groter.
Er zat een soort van gruis in de motor wat lekker tussen het stator en de rotor zorgde voor een akelig geluidje. Nou, schoongemaakt en weer in elkaar gezet (klinkt sneller dan het daadwerkelijk ging). Het geluid was er.....nog steeds, verdikke.
Ik had wat bobbeltjes op de magneten gezien, het kon niet anders dan dat het dat was.....Dus weer dat ding uit elkaar. De bobbeltjes heb ik weggestoken met een scherpe schroevendraaier. Weer het snelle verhaal van in elkaar zetten,...en dit klink een stuk beter. Ik ken dat ding nu redelijk goed als het gaat om de-montage.

Vandaag probeer ik de fiets weer de orginele fiets te laten zijn welke hij/zij ooit was. Ondertussen al wat geboden op marktplaats. Staan weer genoeg defecte fietsen tussen.

Dan ben je de nieuwe eigenaar flink aan het naaien; waar denk je daar de bobbels op de magneten vandaan komen? Die zijn beschadigd, en aan het oxideren, dat kwam dat gruis ook vandaan. Leuk dat hij nu even werkt, maar dat gaat niet lang duren, na je herhaaldelijke de-montage acties is hij vrijwel zeker niet meer waterdicht.

Denk je echt dat je op deze manier een betrouwbare fiets hebt gemaakt? Jij verkoopt dat ding, wetende dat hij niet deugt, aan iemand die denkt een goede fiets te kopen. Wat maakt dat jou?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 juni 2020 08:44:29 schreef SparkyGSX:
Dan ben je de nieuwe eigenaar flink aan het naaien; waar denk je daar de bobbels op de magneten vandaan komen? Die zijn beschadigd, en aan het oxideren, dat kwam dat gruis ook vandaan. Leuk dat hij nu even werkt, maar dat gaat niet lang duren, na je herhaaldelijke de-montage acties is hij vrijwel zeker niet meer waterdicht.

Denk je echt dat je op deze manier een betrouwbare fiets hebt gemaakt? Jij verkoopt dat ding, wetende dat hij niet deugt, aan iemand die denkt een goede fiets te kopen. Wat maakt dat jou?

Hmm, Sparky. Hier nog niet zo over nagedacht. Ik weet dat die magneten oxideren, maar hoe lang duurt het voordat die magneten nu echt weg zijn. Uiteindelijk gaat alles stuk, maar hier kan je zeker nog een paar jaar plezier van hebben toch. Ach en daarbij als je een fiets voor een paar honderd verkoopt, moet je niet verwachten dat deze nog 10 jaar meegaat. Ik kan er toch moeilijk een nieuwe motor op zetten.
Maar goed, bedankt voor jouw commentaar. ik neem dat ter harte.
En zoals ik al eerder vertelde vind mijn vrouw de fiets ook mooi....misschien mag ik hem wel niet verkopen. :/

Wat je kunt doen, is de magneten zo goed mogelijk weer dicht maken met tweecomponentenlijm o.i.d., en zorgen dat de motor zelf zo goed mogelijk waterdicht is. Dat wil zeggen, zorg dat de O-ringen niet beschadigd zijn en netjes op hun plek liggen, het aluminium op die plaats niet beschadigd is, en de lijm rond de kabel goed is, waar die door de as onder het lager door loopt.

Als de coating eenmaal beschadigd is, gaat het oxideren van die magneten vrij snel, zeker als er een beetje vocht bij komt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 juni 2020 11:57:12 schreef SparkyGSX:
Wat je kunt doen, is de magneten zo goed mogelijk weer dicht maken met tweecomponentenlijm o.i.d., en zorgen dat de motor zelf zo goed mogelijk waterdicht is. Dat wil zeggen, zorg dat de O-ringen niet beschadigd zijn en netjes op hun plek liggen, het aluminium op die plaats niet beschadigd is, en de lijm rond de kabel goed is, waar die door de as onder het lager door loopt.

Als de coating eenmaal beschadigd is, gaat het oxideren van die magneten vrij snel, zeker als er een beetje vocht bij komt.

Dat met de 2 comp.lijm daar dacht ik ook al aan. Het zijn maar 2 magneten met plekjes. In deze toprun motor heb ik geen O-ringen gezien en hier zit ook geen sparing voor. Maar met een dunne laag pasta tussen de delen zou het ook mooi waterdicht moeten worden.
In elk geval bedankt voor het meedenken. _/-\o_

Omdat ik binnenkort de controller krijg waarmee ik de fiets ga reanimeren loop ik nu wel tegen het probleem aan dat de lader onnruikbaar is. Ik heb nu de volgende topic gestart voor het maken/vinden van een NiMh BMS.

Dit doe omdat anders teveel onderwerpen in dit topic worden behandeld.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/150158
(Als ik dit op een andere manier kan.moet linken op dit forum, dan hoor ik dat graag.

De BMS laat ik voor wat het is en ga een lader kopen welke op de correcte manier laad. Op Alibaba al verschillende leveranciers gevonden, alleen hiebij moet je grote aantallen afnemen.

Bijvoorbeeld: http://www.gudycharger.com/24v-2-8a-nimh-nicd-battery-charger-for-20ce…

Alibaba is een soort groothandel; op Aliexpress kun je een enkel exemplaar van een product kopen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 23 juni 2020 16:14:14 schreef SparkyGSX:
Alibaba is een soort groothandel; op Aliexpress kun je een enkel exemplaar van een product kopen.

Ook weer geleerd, thnx.

Ik ben in het bezit van 2 Sparta Gear met een extra batterijpack aan de bagagedrager. Beide accu’s dus het extra pakket als hoofdact werden geladen via het extra pakket wat nu niet lukt, hieruit maak ik op dat het extra pakket niet gekoppeld is!
We hebben laatst een probleem meegehad dat de extra accu’s niet meer gezien werden op het display en ook de hoofdaccu (banaan) niet meer ondersteunde. Hoe kun je deze weer gekoppeld krijgen zonder een bezoek aan de FM? Want de één doe het zo voor je de ander vraagt er grof geld voor.
Ik heb de gebruiksaanwijzing diverse keren door gelezen maar wordt er niet wijzer van.
Weet iemand een trucje hiervoor? Of ben ik toch afhankelijk van de FM die in mijn woonplaats er behoorlijk wat voor vraagt?

pa3gws

Golden Member

Is het nou zo heel moeilijk om " Fietsen Maker " even voluit te schrijven in plaats van het af te korten?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Waarom ga je niet naar de fietsenmaker waar je ze gekocht hebt. Meestal doen die dat soort dingen als service voor hun klanten.

Heb je de kabels en connectors gecontroleerd.

Wel vreemd dat je twee de zelfde fietsen hebt met het zelfde probleem. Ik begrijp uit je tekst dat ze het voorheen wel goed gedaan hebben. Gebruik je twee laders of heb je 1 lader voor twee fietsen ? Als het dat laatste is zou ik eens naar die lader kijken.

Heb je niet de accus omgewisseld, ze hebben een code waardoor ze het alleen maar doen voor de fiets welke met die accu geleverd is. (ivm diefstal preventie volgens Sparta)

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 8 mei 2023 13:00:55 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat werkt er nu precies niet.
Zoals ik het lees.

Het display werkt niet. Er is niks te zien.

Als de frameaccu te diep ontladen is bijvoorbeeld na een winter en de mensen hebben vanwege hoge stroomkosten de laders uitgeschakeld |:( .

Soms helpt het dan om een stukje te gaan fietsen. Dan laad het achterwiel de accu een beetje op.

Nou accu van de fietsen laden normaal. Maar normaal wordt de hoofdaccu dmv batterijpack achterop de fiets geladen. Maar dat doet hij nu niet. Beide fietsen niet. Batterijpack laden wel en geven ook aan dat ze vol zijn.
Alles nagelopen en er zijn twee laders en doen het ook allebei.
Wij hebben de fietsen overgenomen van een echtpaar en toen deed alles het gewoon.