Dank! Er zitten 2 schema's in. Volgens mij kan je het beste de P1-split-V3-SCH.pdf verwijderen aangezien dit een verouderde versie is als ik er zo naar kijk (pin 1 aan ground lijkt mij bv niet handig netzo als pin 4 aan ground).
Op maandag 8 september 2025 10:35:05 schreef LithiumGrim:
Dank! Er zitten 2 schema's in. Volgens mij kan je het beste de P1-split-V3-SCH.pdf verwijderen aangezien dit een verouderde versie is als ik er zo naar kijk (pin 1 aan ground lijkt mij bv niet handig netzo als pin 4 aan ground).
Aangepast
Ik heb nog wat meer vragen:
1. DTR (data request) moet hoog zijn (+5V) om data te gaan zenden vanaf de slimme meter. Kortom als er geen master aangesloten is die DTR op hoog zet zal de slave ook nooit iets ontvangen. Is wel logisch, anders geen master/slave verhouding, maar toch ff checken.
2. Als er geen master aangesloten is, hoe werkt dan de USB aansluiting? Die zet nl DTR niet zelf op hoog. Toch? Dus ook die is een slave?
3. In je schema heb je 2x PWR_FLAG staan, maar die duiden waarschijnlijk op iets anders aangezien de een op +5V staat en de ander op GND en dat zou kortsluiting zijn.
Nabrandertje: Waarom een CD4009 en niet een gebufferde CD4049? Wat mij bijstaat is dat deze voor digitale toepassingen beter is en een hogere ruisimmuniteit heeft.
[Bericht gewijzigd door LithiumGrim op (12%)]
PWR_FLAG is een "dummy", Kicad wil ergens een voeding vandaan halen anders krijg je een ERC error.
De voedings signalen die wij aanduiden zijn in principe zwevend, komen van "nergens".
Daarom 
Toch nog ff een porretje. Is er een specifieke reden geweest om een CD4009 ipv de CD4049 te gebruiken?
Scout77
-= lekker belangrijk =-
Op zondag 7 september 2025 13:58:44 schreef Kapee:
Twee jaar geleden wilde ik ook een splitter maken, maar destijds had ik altijd een probleem met een net kastje.
Totdat ik een 5 way telefoon splitter zag bij AliExpress.
Kastje besteld, inhoud weggegooid en een schema en printje gemaakt voor dit kastje.
Deze P1splitter heeft de volgende mogelijkheden:
- P1 poort naar 4 slave poorten
- +5V voor de P1splitter vanuit de P1 poort met J1 of van andere ingang of met 5 volt steker
- P1 poort data request vanuit master poort of aan +5V (P1 poort bepaalt data send)
slave poorten kunnen ook data reqeust sturen, maar dan via soldeer jumpers Jsl1, Jsl2, Jsl3Natuurlijk een klein foutje gemaakt, Led D1 ging uit als er data gezonden wordt en dit is niet te zien.
Dus met een weerstandje aan de achterkant gaat de led nu aan bij data zenden en dit is prima te zien.Bij mij en een aantal ex-collega's draait dit nu sinds november 2023.
Is van dit printje misschien de gerber beschikbaar?
Op zondag 28 september 2025 16:26:04 schreef LithiumGrim:
Toch nog ff een porretje. Is er een specifieke reden geweest om een CD4009 ipv de CD4049 te gebruiken?
Antwoord op mijn eigen vraag. Geen. Ik heb hem nu een tijdje draaiend met een 4049 en geen enkel probleem. Scheelt weer een paar cent per stuk