arduino als PWM voor ebike

Knap gebouwd. Interessante info.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 augustus 2020 21:32:43 schreef EricN:
RP6conrad. Bedankt voor de voor mij waardevolle info.

Hier nog wat info over de dac van de STM32F100, deze heeft ook een ingebouwde versterker : http://wiki.robotmc.be/index.php/STM32_Discovery_Print_met_ARM_Cortex_…

Op 17 augustus 2020 22:41:03 schreef fcapri:
en bij het vertrekken vanuit stilstand (stond in hoogste versnelling) samen met 600W van de motor, is heel het tandwiel vooraan geplooid (een 70T tandwiel, dus niet snel vervangen). teveel kracht dus op de aandrijflijn...

En dat is het resultaat van een "regelaar" die gewoon lomp een spanning aanlegt op een motor, in plaats van closed-loop de stroom te regelen; bij lage snelheid of stilstand wordt de stroom achterlijk hoog, en krijg je dus ook een idioot koppel, waarmee je alles aan bonken trekt, tenzij je de hele aandrijflijn veel zwaarder dimensioneert dan voor normaal gebruik nodig is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

bafang regelt de stroom, max 18A. maar bij volle accu op 40V zit je tegen de 600-700W aan (hoogste ondersteuning). ik die dan ook nog op de pedalen duwde. teveel voor dat 70T tandwiel.
dit zijn de settings van de motor

start current staat al op 20%, dus de eerste seconde is er dus maar max 3,6A op 42V. maarja, naarmate de tijd verstrijkt, gaat die stroom omhoog (slow start mode 4)

door de grootte van datt tandwiel heb je weinig zijdelinkse krachten nodig om het helemaal te plooien.

bafang tandwielen zijn uit staal, omdat er zoveel krachten op komen. maar die 42-44 en 46T tandwielen zijn veel te klein als je met 20" wielen rijdt.
daarom heb ik dus zo een groot blad nodig voorraan (ligt op A4 blad)
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN1897.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Door die idioot grote kracht op de tandwielen en de ketting krijg je ook veel meer slijtage. Ik kan me voorstellen dat je bij een normale fiets graag een middenmotor wilt. De gewichtsverdeling is dan veel meer comfortabel. Mijn gevoel/inschatting zegt dat het gewicht van de motor niet merkbaar is door het gewicht van die kuip. Maar ik heb dan ook nooit zo gefietst :-)
Merk je het gewicht van de motor ook in zo'n ligfiets met zo'n zeppelin er omheen? Ik bedoel het verschil tussen een middenmotor en een motor in de as.

reading can seriously damage your ignorance

ja, dat merk je hoor.
nu zit de motor voorbij de voorwielen, waar u benen zitten.
de rijder zelf zit tussen voorwielen en achterwiel in. gewicht is redelijk gelijk.

https://www.velomobiel.nl/quest/img/quest_bagage.png

bij een achterwielmotor zit al het gewicht achteraan. het maakt de fiets al moeilijk met de hand te verplaatsen (veel te zwaar achteraan), en bij bochtenwerk schuiven de voorwielen snel weg. de accu zit ook achter het zitje. vooraan kan je niks steken, alle bagage zit achteraan.

mijn alleweder stond vroeger heel hoog achteraan, daardoor pakte die veel wind. de voorwielen stonden bijna rechtop, in bochtenwerk kantelde die heel snel over.
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/old/640/FAW2.jpg
de nieuwere velomobielen zijn al volledig anders ontworpen om die oude problemen eruit te halen.
maar ik paste de mijne zelf aan. complete achterbrug van een bromfiets erin, kortere en sterkere achtervering van een brommer.
vooraan de bevestiging uitgeboord waar de schokdempers in zitten en 1cm verzet, de draadstangen onderaan verlengt, remmen anders gelegd, zitje binnenin veranderd. die ligfiets is 28jaar oud nu. in 1992 één van de eerste handgemaakte prototypes geweest
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2928.JPG
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2926.JPG

in de jaren 90 waren ze blij om daar 35km/h mee te halen (20" wielen en kinderfietsbandjes). toen zat er ook nog 2 halogeen lampen vooraan en een stel lood accus.

Denk dat mijn topsnelheid nu iets van 76km/h is (bergaf). ik rijd nu rond met marathon Ebike-ready banden die boven de 50km/h kunnen. vlakke baan kan ik met wind achter toch ook de 50-52 aantikken (zonder motor).

die krachten zijn er enkel bij het optrekken. door de veel hogere snelheden tegenwoordig zijn de tandwielverhouding enorm hoog geworden. die 150kg (fiets en berijder) in beweging brengen vraagt veel energie, en met die tandwielverhoudingen zit je dan met lage toeren en hoge kracht.
hiermee kan je bergop aan cadans 30 rijden. vertrekken in hoogste versnelling is haast onmogelijk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik rijdt met een gewone fiets met derailleur. Daarvan heb ik 3 jaar geleden de tandwielen op de achteras (cassette van 6) vervangen en de ketting. De grote tandwielen voor (3 stuks) toonden alleen lichte slijtage op de grootste van de drie. Omdat ik vrijwel alleen met het middenblad (voor) rijd heb ik die tandwielen niet vervangen. Deze set begint al weer flinke slijtagesporen te laten zien na 3 jaren, en dan komt de kracht alleen nog maar uit mijn benen en zal de snelheid niet vaak boven de 40 km/h komen.
Ik verwachtte dus dat je een flink bedrag kunt besparen op kettingen en tandwielen als je as-motoren gebruikt. Als ik zie welke lengte ketting onder jouw fiets hangt, dan zal de ketting alleen al een leuke investering zijn.

reading can seriously damage your ignorance

het voordeel is wel dat ik single speed kettingen rijd, met naafversnelling achteraan. het zijn dus vooral de tandwielen in de naafversnelling die het meeste werk doen.
mijn nieuwe ketting die er gaat op komen:
https://cdn.bike24.net/i/mb/34/15/22/326268-00-d-681827.jpg

mijn ketting is wel 4meter lang, dus voor mijn ketting 1keer helemaal rond gaat, is die bij een fiets wel 3keer rond gegaan. dus de slijtage op de ketting gaat 3x zo snel.
met het 70T tandwiel vooraan, draai ik ook veeel minder toeren dan iemand die met een 44T blad rijd.
80rpm gedurende 1uur met 44T zijn er op dat uur 211200 schakels gepasseerd.
voor een ketting van 112schakels is dat 1885 keer rondgaan.
je voorblad heeft dus 80x60 = 4800keer rond gegaan. dus elk tandje heeft 4800keer een schakel zien passeren

diezelfde hoeveelheid schakels zal bij een 70T gebeuren aan 50rpm. mijn ketting van 330schakels is dan maar 640 keer rond gegaan.
mte mijn groter blad heeft elk tandje op mijn voorblad slecht 3000keer een schakel zien passeren.

bijkomend zit de ketting VOLLEDIG droog binnenin, geen water, geen vuil... buiten loopt ze in afgesloten kettingbuizen. het slijtage is daar ook pakken minder.
in vergelijking met mijn fiets fabrieksorigineel met derailleur vanachter waar de ketting haast over de vloer schuurt en alle vuil meeschept.

ik heb het even bekeken, en mijn ketting ligt er nu al 6918km op. mijn tandwiel voor heeft er 15 290km op zitten bij mij (zat al op de fiets ervoor), mijn achtertandwiel heeft 19802km al gereden.

en zuiver te info: ik rijd nu al 24440km met deze ligfiets. ik heb er 5390€ fietsvergoeding mee verdient, en heb 1456€ onkosten gehad (ombouw naar hub motor, ombouw naar bafang motor, aankoop batterijen, banden, kettingen, wielen, schokdempers, verlichting....).

gisteren als test eens de schakeling gebouwd op het principe dat hennep vermelde. het voeden van de gashendel via de arduino.
code geschreven, arduino doet het, hopelijk vanavond tijd om het te testen en morgen in gebruik te nemen. softwarematig kon quasi alles eruit. gewoon een regeltje, if (cadans>0){ digitalwrite(13,HIGH) }else{ digitalwrite (13,LOW)};

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

En zoiets krijg je door de keuring bij jullie in België? Of zat er al een keuring op toen je hem kocht? En dan mag je er van alles aan veranderen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Uuuhm Lambiek die rakker rijd bijna 70 kmh met die raket op wieltjes. Geholpen door een motor iets wat bij ons (NL) een motorfiets genoemd word he. En een rijbewijs vereist.

Op 18 augustus 2020 09:49:14 schreef fcapri:
bafang regelt de stroom, max 18A. maar bij volle accu op 40V zit je tegen de 600-700W aan (hoogste ondersteuning).

Leuk, maar het lijkt erop dat dat de stroom uit de accu beperkt, niet de stroom door de motor, en dat is NIET hetzelfde! Wat is de weerstand van die motor, 100 milliohm of zo? 40V, 18A is 720W, die bij stilstand helemaal in die weerstand gaat zitten, wat dus een stroom van 85A zou geven.

Als de MOTORSTROOM geregeld zou worden, zou het koppel constant zijn, en dan zou je dat tandwiel dus exact even zwaar belasten bij stilstand als bij elke snelheid totdat je zo hard gaat dat je accu de beperkende factor wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 augustus 2020 16:25:34 schreef Lambiek:
En zoiets krijg je door de keuring bij jullie in België? Of zat er al een keuring op toen je hem kocht? En dan mag je er van alles aan veranderen?

die dingen hebben geen keuring in belgie. is gewoon een rijwiel.
zonder motor haal ik vlakke baan voor korte periode rond de 50km/h (zoals een koersfiets dat ook kan).
met motor ondersteund die nu tot 45km/h, maar het vermogen neemt al fel af vanaf 30km/h. aangezien je zonder motor al 50km/h haalt, en bergaf dus makkelijk over de 70 kan rijden, veranderd er technisch weinig als je met motor 45 zou halen. die hebben 2x 70mm trommelremmen vooraan

europees worden lage ligfietsen uitgesloten uit de wetgeving van ebikes en motorvoertuigen en blijven het ALTIJD rijwielen. europese wet staat boven die van de nationale wetten, dus zowel belgie als nederland MOET deze gewoon zo aanvaarden.

Zijn hybride bio-elektrische voertuigen nu rijwielen of brommers?
Mensaangedreven voertuigen vallen onder de categorie rijwielen. De toevoeging van een hulpmotor verandert dit niet.

De wet EU 168/2013 deelt sinds januari 2016 de verschillende gemotoriseerde twee-, drie- of vierwielige voertuigen in in verschillende categorieën. Pedelecs (25 km/u) enerzijds, en trikes en velomobielen met hulpmotor anderzijds, worden hierbij uitdrukkelijk uitgezonderd. Deze rijwielen behoren dus niet tot enige categorie gemotoriseerde voertuigen. ((EU) Nr. 168/2013 Hst I, Art. 2 §2 h en k). en blijven dus rijwielen. De redenering is vermoedelijk dat het karakter van het voertuig niet fundamenteel verandert.

Voor rijwielen gelden er geen beperkingen op het vermogen of snelheid. Niettemin beperken we om technische en veiligheidsredenen de snelheid mèt hulpmotor tot het normale snelheidsbereik van de velomobiel: voor de eWAW is dit 250W en ca. 50 km/u. Daarmee volgen we naast de letter van de wet ook de geest ervan door de eVelos niet op te drijven tot boven hun normale - en veilige - snelheidsbereik.

Homologatie van een al dan niet elektrische velomobiel of trike als 'Speed-Pedelec' of 'bromfiets klasse B' is niet mogelijk omdat ze niet tot deze voertuigcategorieën behoren.

Wat de fietsvergoedingen betreft: elke trike en velomobiel, elektrisch ondersteund of niet, komt in aanmerking voor dezelfde fiscale voordelen als de gewone fiets.

http://www.fietser.be/diensten/wetgeving

voor wie het wil nalezen, die ligfiets op die website was gepakt door politie, reed zelfstandig met gashendel (zonder trappen) en haalde tot 85km/h. is vrijgesproken voor deze feiten (kleine boete omdat de fiets kon rijden zonder trappen).
die wilden ze ook pakken doordat die geen homologatie, verzekering, inschrijving, rijbewijs had...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat een interessante info allemaal. Zelf zou ik te veel schrik hebben voor dode hoek problemen. Zeker in België. Welke tandwielversnelling kan 700w aan? Toch geen standaard sturmeytje? Is er een community voor? Welke batterijen (18650)? Hoe gelast?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

de RC batterijen zijn met de connectors aan elkaar gesoldeerd.
het andere accu pack heb ik klaar gepuntlast gekocht, zonder BMS en zonder behuizing. dan is de levering veel sneller.

de naafversnelling is een shimano inter 8, die doet het toch prima. belangrijk is om te schakelen met de motor uitgeschakeld. beetje als een moto, de rem licht aantrekken (zoals je met de moto ontkoppeld), schakelen, en dan de rem lossen zodat de motor terug opkomt.

in een ligfiets kan je enorm veel kracht zetten op de pedalen, omdat je met de rug kan afduwen in het zitje.
-trapashouders duw je zo krom (zit nu een stalen versie in met 30cm lange buis)
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN1883.JPG
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN1889.JPG

normale fiets kettingen breek je zo in 2 (deze ketting was 2 ritten oud, gewone MTB ketting)
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2274.JPG
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2267b.jpg

ketting geleider wielen die breken
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2346.JPG

de spaken die in die wielen zitten, zijn ook VEEEL dikker dan diegenen die je in kinderfietsjes ziet. en er zijn er genoeg die spaken breken aan hun voorwielen door te hard door bochten te gaan (mede ligfietser zijn foto)

dode hoek valt mee, moet je zelf rekening mee houden, en op gevaarlijke stukken, je plaats gewoon opeisen op straat zodat ze je gezien hebben.
in stad ga ik ook geen 40km/h rijden, maar meestal 20-30 op het fietspad. op grotere wegen in zone 50 rijd ik aan 40-45 tussen de autos.
op grote steenwegen, neem ik het fietspad weer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Kwam deze vandaag tegen. Scorpion trike met vooraan motor. Aanhangwagen met zonnepanelen. Duidelijk op wereldreis. Ambities?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?