Welk merk TV zodat ik niet over 3 jaar reparatie advies kom vragen

Beeld is een middenmoter, maar al ter reparatie gehad met de welbekende LEDs...

had eigenlijk een beetje de hoop dat de "primaire" dingen softwarematig niet meer fout zouden zijn bij Philips.
Het begint weer terug: de XXOLED935 sukkelt met het geluid bij starten. Pffff, hier gaan we weer

bprosman

Golden Member

Aangezien ik per se Ambilight wil heb ik weinig keuze. Mijn TV inmiddels een paar maanden oud ben ik best wel tevreden over. De 4K uitzendingen van de Ziggo formule 1 zijn retestrak , en de ingebouwde media speler kan prima overweg met mijn MKV bestanden op de NAS. Hij "vreet" zelfs ISO bestanden maar kan dan op een DVD met meerdere afleveringen geen menu krijgen, weet niet of dat "As designed" is.
Android systeem voelt was stabieler aan als het oude (uit 2014) alhoewel er met het geluid (via HDMI en soundbar) af en toe nog wel wat rare dingen zijn met omschakelen.
Het is vorig jaar de 65PUS8505 - Ambilight (2020) geworden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dan lijkt LG een betere optie.

maartenbakker

Golden Member

Zouden die alweer backlight LED's gebruiken waarvan het gele fosfor het blijft doen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op 13 juni 2021 17:38:27 schreef BenI2C:
Dan lijkt LG een betere optie.

Mijn ouders hebben een LG, ben geen fan van het OS, wat een chaotische toestand, en ook de kleuren vind ik van Philips toch beter.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De 8505 serie is met android software en de 7505 serie dus eigen philips software, als ik het goed heb.

Ik zou toch ook terug voor Philips kiezen gezien wat de jongens tegenwoordig in elkaar knutselen. Maar idd bugfree zijn ze nog steeds niet. Wordt wel sneller dan vroeger gepatched en er komen (voorlopig) geen nieuwe fouten in.

Op één of andere reden vind ik LG een erg onbetrouwbaar merk. Staat weer een artikeltje op Tweakers: toestellen die elders 5 jaar garantie krijgen, krijgen dit niet in de lage landen. Waarom?

Bij Philips kan dat wel, Loewe doet soms zelfs van die acties.

maartenbakker

Golden Member

De garantietermijn kan ook met de verkoopprijs samenhangen. En natuurlijk met de wettelijke plicht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Jullie noemen het nog Philips, maar er is totaal geen enkele verbindtenis nog met het Eindhovense Philips, is geheel TPV en mogen de naam en types voeren van Philips.. dus nooit meer terug helaas.. Zal wat Philipsen hersteld hebben..

rob040

Golden Member

Philips is het merk, dus logisch dat die genoemd wordt.
Als ik een ijsje eet en dat is een Magnum, dan kijk ik ook niet of het toevallig van Unilever (of welke fabrikant dan ook) komt.

En natuurlijk is er nog een link, want je kunt de naam Philips niet straffeloos gebruiken.

bprosman

Golden Member

Op 15 juni 2021 22:54:35 schreef rob040:
Philips is het merk, dus logisch dat die genoemd wordt.
Als ik een ijsje eet en dat is een Magnum, dan kijk ik ook niet of het toevallig van Unilever (of welke fabrikant dan ook) komt.

En natuurlijk is er nog een link, want je kunt de naam Philips niet straffeloos gebruiken.

Er zitten ook nog diverse Philips patenten in de deal (Ambilight).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Unilever is niet de fabrikant maar de overkoepelende partij zoals TPV is voor TP Vision, MMD Meridian, AOC, etc.

Patenten zeggen niet zoveel, die kunnen aan elke andere fabrikant in licentie gegeven worden. Ik meen dat de patenten op Ambilight ook bijna verlopen zijn.

Het gaat om het geheel van kennis en vaardigheid die bij ontwerp en fabricage komt kijken.

TPV en TP Vision hebben daar wel een redelijke erfenis van Philips inzitten, maar ik zou het zelf niet categoriseren als een ex-Philipsbedrijf of een aan Philips gelieerd bedrijf, maar het is ook weer geen volledige ODM zoals bijvoorbeeld toestellen die TP Vision inkocht bij Vestel. Het hangt er een beetje tussenin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb al veel tv's gerepareerd en was en ben zelf bezitter en nog steeds in de slaapkamer ook een moderne platte Samsung toen ik overging naar groter formaat Philips 53" nu van 46" in woonkamer. Toen ik echter de beruchte en wat duurdere QFU series tvs kreeg van Philips was ik steeds onder de indruk van het mooie strakke beeld met side-edge leds een echte egale mooie en goede verlichte backlight maar ook nog nooit een defecte ledstrip in deze toestellen gezien. En de ambilight is toch een soort luxe optie die je toch wel graag wil hebben als je t nog nooit eerder hebt gehad... Het geeft toch net even een extra beleving bij actiefilms enzo of mooie verlichting in je kamer. Ook het geluid van de high end series zeker de wat duurdere en grotere met subwoofer geeft ook echt een zuiver en vol geluid bij toch hele platte toestellen. Ook de voedingen van delta geloof ik, zijn erg goed en heb ik ook zelden kapot gezien (nooit dus, wel door eigen toedoen door verkeerd meten: je moet altijd de grote buffer elco ontladen!!) Alleen de (smart)interface en software erg traag, maar wel veel aparte instellingen die Samsung dan weer niet heeft, zoals dynamische backlight die je dus uit kunt zetten en dan soms bij donkere passages toch een betere ondertitel en maan en sterreneffecten weergeeft en helderder. Dat vond en vind ik bij Samsung soms beperkter. Maar overtuigender vond ik altijd de witbalans, die is bij Philips echt beter afgeregeld (ja ze zijn natuurlijk ook jarenlang lampenfabrikant ) en ook zelf desgewenst via de keuzemenus nog in te regelen. Met name de huidtinten vind ik toch beter dan bij Samsung, die standaard te fel en te hard is afgesteld vaak of te rood. Echter de KU serie van Samsung die ik heb heeft echter ook nu een mooi diep rood als geen andere tv. Wel 4k ook maar net zo mooi als die Philips dus oudere series. Dus Samsung heeft echt nu ook betere kleurtechnieken en betere wittinten dan vroeger door ook side edges hier weer in te zetten met optimum wit balans. De nieuwere goedkopere lower end Philips PUS series (zwarte bakken zonder enige franje ) en Samsung vanaf EH series hebben net dezelfde backlight problemen als andere tv merken die ook goedkopere chinese ledstrips in zetten die van allerlei (onbekende Chinese merk leveranciers komen). Kan toshiba, lg of ander A merk zijn. Dus vaak dan : één led kapot op een strip, hele strip of half beeld of zwart beeld. Als tv dan altijd op maximale backlight stond is ie net na 2 jaar al kapot dan. Dan maakt het met zon backlight echt niet uit of het een Philips LG of Samsung is. LG leidt dan wel de markt met OLED maar ik vind het oled alleen maar een goed concept bij smartphones. Bij grote tv's is het net zo schadelijk als een plasma tv die niemand nu nog wil hebben vanwege het stroomverbruik maar een grote 55"inch of grotere OLED verbruikt ook heel veel (wisselend dan weliswaar) energie. Een vriend van mij heeft zo'n duur toestel van LG en heeft mooi dun (maar ook erg kwetsbaar voor breuk) design. Het paneel loopt geheel los bovenaan heeft dus helemaal geen omlijsting meer.... Maar ook OLED brand zo erg in als je een keer een vast beeld of teletekst of zo te lang laat staan en dan is je hele dure tv dus waardelooos geworden door je eigen stommiteit. Dus ik hoef nooit zo'n dure tv die ik dus niet kan repareren. LG en Philips zijn vaak nu hetzelfde dus de kwaliteit is dan vaak vergelijkbaar. Maar sommige ook gewone en mid range high end series van LG en Philps met ingeplakte 4k panels en zeer dunne omlijsting zijn zo gemaakt dat het panel bij repareren van ledstrips en niet goed vastzetten van het panel daarna, het panel uit je tv kan klappen en valt en gegarandeerd breekt op de onderste dikkere rand die dan als breukzone je tv panel sloopt. Zo heb ik ooit van 2 toestellen (eentje defecte electronica andere defecte panel) 49 inch van LG na veel moeite gerepareerd te hebben er slechts één avond van hebben te kunnen genieten. Het panel had ik met dubbelzijdige tape weer vastgeplakt maar deze tape was uitgedroogd en niet sterk genoeg. Bij inzetten en aandrukken van het panel had ik al een hoekje ook van het panel beschadigd en daardoor een zwart vlekje en verlopende lijnen in het beeld. Was een 4k toestel! Toen snachts het panel eruit viel dus en toen was ik zo kwaad op mezelf maar ook de fabrikant (LG dus) dat ik dus besloot nooit maar dan ook nooit zelf een LG te kopen. Dit model ontwerp bleek echter ook in een high end Philips QFU model te zitten maar die hoefde ik gelukkig niet open te maken. Maar als een fabrikant zoiets maakt dat duur en solide oogt maar in elkaar is geplakt, net zoals Samsung nu ook doet met ijzerdradjes in de kap en sliconenkit in de hoeken zodat je toestel bijna altijd wel enigzins beschadigt als je t openmaakt en dus nauwelijk nog te repareen valt (dus backlight strips vervangen of print) heeft ook Samsung bij mij wel afgedaan, net zoals de geplakte smarthones (vanad de S6 als kloon van de Apple Iphone6) . De oudere modellen met LCD en CCFL tv's van soms wel 10 jaar oud doen het vaak nog goed en zijn zoveel degeljker gebouwd dan die moderne snelle weggooi 'smart' tv waarbij meestal snel obsolete gemaakte 'smart' apps als Youtube en Netflix een marketing argument zijn geworden om eerder en sneller je tv te vervangen als deze niet meer ondersteund worden. Bij een wat ouder Toshiba smart tv blijkt hier nog wel up to date functionaliteit te zijn die bij Philips en Samsung al was uitgefaseerd of niet meer ondersteund. Zo kunnen dus was onbekendere of minder grote merken dus soms ook wel een goed of beter alternatief zijn dan de grote jongens...op het smartgebeuren dan. Maar beter is een tv zonder smart te kopen en niet te groot! Dus geen 65 of 75 inch!! Gaat toch veel eerder kapot door al die vele strips met honderden ledjes!!!! Ook al zijn ze zuiniger dan vroegere tv;s ze verbruiken altijd nog meer dan een kleinere bijv 32 inch led tv. En als je m op je salontafel zet op 1 meter van je ogen is de kijkafstand minder dus het formaat net zo groot als een 65 inch op 3.5 meter tegen de muur! (Vind die meneer van "koud blauw" natuurlijk niet leuk want die verkopt jouw liever een duurdere grotere tv met eerder uitval maar met natuurlijk wel meer winstmarge! ) Leve het milieu...koop daarom altijd een goede gerepareerde tweedehandse lcd led met een android boxje ofzo erbij. Alle electroncia is tenslotte chemisch afval...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Toshiba, dus Vestel. Kan me inderdaad voorstellen dat die vrij flexibele/houdbare software hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

https://www.rtings.com/tv/learn/led-oled-power-consumption-and-electri…

Over oled verbruik tov LED

OLED dus 2x bijna zo veel..

[Bericht gewijzigd door Bart64 op woensdag 16 juni 2021 22:33:13 (13%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Klopt, maar voordeel van Oled is dat als je contrast wat lager zet verbruik ook minder is... daarnaast heb je ook 2x zo mooi beeld!! Qled is ook niet zo zuinig...

Kwaliteit is als de klant terugkeert en niet het toestel ;-)

It's fun to finally find the failure!

Op 17 juni 2021 11:56:07 schreef smd:
Klopt, maar voordeel van Oled is dat als je contrast wat lager zet verbruik ook minder is.

Eveneens, als je bij een LED backlight panel de backlight lager zet, is het verbruik ook een stuk lager.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Is niet bij alle merken zo, maar Samsung( Jou Favo MNM) is dat wel zo IDD. Maar ja beeld is nog steeds niet mooi oftewel soms slecht te noemen (vooral kijkhoek)

Nu het verbruik OLED vs LED op tafel ligt...
De meeste LED's, en zeker de edge leds doen hun led verlichting nooit volledig uit, ook niet met donker beeld.
Heb ooit aan een Loewe Bild 7 met SL4 chassis gewerkt met de ampèremeter er constant aan.
Heb je in een verduisterde kamer een donkere film spelen kwam ie zelden boven de 40-50 watt uit. 55"je.
Een volledig wit beeld natuurlijk weer wel pieken ver boven de 300 watt.

Van een Philips QFU mag je zeggen wat je wilt, maar qua energie-huishouding zijn die dik in orde.
55"jes genoeg gehad hier met hun Fusion kwaal. Met de donkere film krijg ik die niet onder de 50-60 watt.

Klopt, maar waarom zou ik me druk maken?? Kook 15 min langer op een kookplaat met piekvermogen van 7900 Watt en weet je hoe lang ik dat TV kan kijken?? daarnaast een partij van 16 zonnepanelen op het dak, goed voor een gezamelijke opbrengst van 5000 KWh..

Je word gesponsord op "van het gas "te gaan..dus..

Op 19 juni 2021 18:47:19 schreef smd:

Je word gesponsord op "van het gas "te gaan..dus..

daar zeg je al wat. Als de hoge pieten (hier in Brussel) eens netjes consequent zouden wezen, maar dat zijn ze natuurlijk ook niet.

Heb dan ook nog een hele horde buizentv's staan in een retro-kamer. Staat een K6je bij dat continu richting de 400 watt zit. 8)7

Ook is het zo dat het gedeelte "verbruikte energie" op mijn elektriciteitsfactuur geen vierde is van de totale kostprijs. 2 OLEDs in huis plus die buizen dingen.
Zolang dat zo blijft ga ik zéker geen moeite doen om hier wat aan te veranderen. Zie weer mijn eerste statement uit deze reply...

het leeuwendeel van het verbruik bij lcd is de achtergrondverlichting, als je minder omgevingslicht hebt, kan die achtergrond led dus een stuk lager. bij monitoren staat die hier al ruim een decennia op een kwart. scheelt ook op de levensduur, ook de warmte komt van de achtergrondverlichting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt en is juist!! Maar ik heb liefst een TV met mooi beeld en goede kijkhoek met wat meer verbruik dan een TV die laag energie verbruikt en nergens op lijkt dan wat schimmen..