Hulp gezocht bij reparatie defecte voeding MSX computer


meet eens de weerstand aan de uitgang dan. misschien ergens eentje verkeerd om in gesoldeerd (oude fotos vergelijken met wat je nu hebt) of ergens een kortsluiting met het solderen gemaakt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 september 2020 20:13:00 schreef fcapri:
meet eens de weerstand aan de uitgang dan. misschien ergens eentje verkeerd om in gesoldeerd (oude fotos vergelijken met wat je nu hebt) of ergens een kortsluiting met het solderen gemaakt

Goed plan!

Ik heb alle nog een keer gecontroleerd en ik kan niet anders concluderen dan dat polariteit van de elco's klopt. Op de foto heb ik alle elco's die ik vervangen heb blauw omcirkeld. Ook de onderkant gecontroleerd op kortsluiting bij de soldeerpunten. Kan daar niets vinden.

Wat betreft kortsluiting; dit meet ik nog op de uitgangen:

Zwart: BLK
Rood: RED
Geel: YEW
Blauw: -12V
Oranje: +12V
(zie foto)

Zwart-Rood: ~140 ohm
Zwart-Geel: open
zwart-Oranje: ~560 ohm
zwart-Oranje: ~560 ohm

Maar wat moet, dat moet. De meeste elco's kan ik met mijn multimeter niet meten dus dan gaan er gewoon voor de 2e keer nieuwe in.

Hier schiet je niet veel mee op. Elco's gaan niet zomaar ineens stuk. En je kunt ze wel testen. Ohms doormeten. En je kunt een indicatie van de capaciteit krijgen door met een weerstandje van een bekende waarde laadtijd te meten.

Wat is er met diode D3 aan de hand? Die ziet er op de foto een beetje raar uit.

Die metingen zeggen me niet zo veel, elco's worden opgeladen door je meter en de waarde veranderd.
Beter is het om de diode's door te meten met een meter met diode stand.
Die grote elco primair ka ook stuk zijn, dan start voeding niet door maar hikt als het ware.
eventueel een andere als je die hebt erover solderen en testen.

Op 6 september 2020 23:52:55 schreef Ex-fietser:
[...]

Hier schiet je niet veel mee op. Elco's gaan niet zomaar ineens stuk. En je kunt ze wel testen. Ohms doormeten. En je kunt een indicatie van de capaciteit krijgen door met een weerstandje van een bekende waarde laadtijd te meten.

Wat is er met diode D3 aan de hand? Die ziet er op de foto een beetje raar uit.

Ja, ik zie het. Het zijn twee diodes achter elkaar gezet. Heb ik niet gedaan. Lijkt alsof er al eerder aan gerepareerd is.

Op 7 september 2020 00:03:23 schreef aangelag17:
Die metingen zeggen me niet zo veel, elco's worden opgeladen door je meter en de waarde veranderd.
Beter is het om de diode's door te meten met een meter met diode stand.
Die grote elco primair ka ook stuk zijn, dan start voeding niet door maar hikt als het ware.
eventueel een andere als je die hebt erover solderen en testen.

Ik ga voor de zekerheid zoeken naar een nieuwe!

hobby-ist

Honourable Member

Op 7 september 2020 10:40:53 schreef Raymond23:
[...]

Ja, ik zie het. Het zijn twee diodes achter elkaar gezet. Heb ik niet gedaan. Lijkt alsof er al eerder aan gerepareerd is.

Ik denk dat deze modificatie is uitgevoerd door de fabrikant zelf.
Zelf ook vaker meegemaakt.
10 schakelingen gemaakt. Eentje start niet altijd op. Wat blijkt: een diodedrempel van 0.6V is soms niet genoeg om het circuit te laten werken. Dan twee diodes in serie, dan is 1.2V typical. Dan werkt het wel.
Deze modificatie is achteraf als rework doorgevoerd.

If you want to keep peace, prepare for war

Ik heb vandaag nog even de grote elco vervangen om te zien of dat iets uitmaakte. Helaas ook niet.

En.... ik heb ook besloten dat ik er genoeg uren in heb gestopt. Ik koop voor mijn vader maar een fles whiskey denk ik. Zal ie zeker net zo goed waarderen (of wellicht nog veel meer!).

Ik wil vooral iedereen op dit forum bedanken voor het vaak uitgebreid meedenken en mee puzzelen om een oplossing te bedenken. Ook al werkt ie dan niet, ik heb er toch weer veel van geleerd. En da's ook wat waard!

Nogmaals bedankt en als ik 'm ooit nog aan de praat krijg, laat ik het hier zeker nog even weten.

Groet

Raymond

Er is nog een oplossing in de vorm van een externe voeding.
De +12V en -12V weten wel nu nog weten wat de massa is en de andere 2 spanningen. Ik gok dan op +5 en -5. 3,3V zou eventueel ook kunnen maar is toch iets meer voor moderne computers.
Let op met zwart het is voor de hand liggend dat dit massa is maar controleer dat nog even.

Voor de overige spanningen zou je even naar de schakeling erachter moeten kijken naar welke IC's die gaan en dan in de datasheet opzoeken op welke spanningen deze horen te werken.

Hensz

Golden Member

Gelukkig staat het er gewoon bij.
Zwart: massa
Rood: +5
Oranje(bruin?): +12
Blauw: -12
Geel: SD, wat dat ook moge wezen., Ik kan niet zien of er op de bovenkant van de print iets begrijpelijkers staat.

Don't Panic!

heb ik juist C1, C2, C10, C12, C13, C14, C15, C16, C17, C18, C19 en C20 allemaal vervangen voor nieuwe

Verwarrend maakt dat C12 op de laatste foto niet om cirkelt en geen elco is.

Het lijkt erop dat C11 en R7 de schakelende transistor moet aanschoppen, nadat de transistor een beetje basis stroom heeft gekregen via R6-1 en R6-2
Controleer deze eens, als C11 en C12 dezelfde zijn zou je ze kunnen wisselen.

Heb je alle diodes en transistors doorgepiept? trafo doorgemeten? Soldeerverbindingen gecontroleerd?

Op 10 september 2020 19:39:30 schreef benleentje:
Er is nog een oplossing in de vorm van een externe voeding.
De +12V en -12V weten wel nu nog weten wat de massa is en de andere 2 spanningen. Ik gok dan op +5 en -5. 3,3V zou eventueel ook kunnen maar is toch iets meer voor moderne computers.
Let op met zwart het is voor de hand liggend dat dit massa is maar controleer dat nog even.

Voor de overige spanningen zou je even naar de schakeling erachter moeten kijken naar welke IC's die gaan en dan in de datasheet opzoeken op welke spanningen deze horen te werken.

Dat is inderdaad ook nog een goede optie. Volgens mij heb ik nog wel een oude pc voeding staan.

Op 10 september 2020 23:35:57 schreef MJN:
[...]
Verwarrend maakt dat C12 op de laatste foto niet om cirkelt en geen elco is.

Het lijkt erop dat C11 en R7 de schakelende transistor moet aanschoppen, nadat de transistor een beetje basis stroom heeft gekregen via R6-1 en R6-2
Controleer deze eens, als C11 en C12 dezelfde zijn zou je ze kunnen wisselen.

Heb je alle diodes en transistors doorgepiept? trafo doorgemeten? Soldeerverbindingen gecontroleerd?

Hoi MJN

Bedankt voor je bericht! Vandaag heb ik nog wel wat tijd, ik ga je punten (opnieuw) controleren!

Op 10 september 2020 23:35:57 schreef MJN:
[...]
Verwarrend maakt dat C12 op de laatste foto niet om cirkelt en geen elco is.

een tikfout denk ik. C21 heb ik wel vervangen en die staat niet in het lijstje. C12 is inderdaad niet vervangen. Heel scherp opgemerkt!

Op 10 september 2020 23:35:57 schreef MJN:
[...]

Het lijkt erop dat C11 en R7 de schakelende transistor moet aanschoppen, nadat de transistor een beetje basis stroom heeft gekregen via R6-1 en R6-2
Controleer deze eens, als C11 en C12 dezelfde zijn zou je ze kunnen wisselen.

R6-1 en R6-2 had ik al vervangen voor nieuwe (zie bericht van donderdag 3 september 2020 19:11:39). Maar ik heb ze nogmaals uitgesoldeerd en gemeten. Die zijn nog goed (470K)

Ook R7 is nog goed (80K)

Op 10 september 2020 23:35:57 schreef MJN:
[...]

Heb je alle diodes en transistors doorgepiept? trafo doorgemeten? Soldeerverbindingen gecontroleerd?

- Soldeerverbindingen met een loep gecontroleerd
- Q2 eruitgehaald en gemeten. Die lijkt goed. Q1 had ik al vervangen.
- Diodes doorgemeten. ZD1 was defect (meette beide kanten op 0 Ohm) en vervangen

Trafo doormeten.... hoe kan ik dat het beste doen?

Als ik hem nu (heel kort) aanzet, blijft die hoge fluittoon trouwens. Dat zou toch een aanknopingspunten kunnen zijn.

Op 14 september 2020 20:15:26 schreef MJN:
En C11?

C11 en C12 heb ik er ook uit gesoldeerd. Ik kon niet de juiste datasheet vinden, maar beiden zijn 0,05uF. Dus of allebei kapot of beiden nog goed.

De waarde die het moet zijn staat toch gewoon op de condensator?

Op 14 september 2020 21:11:33 schreef benleentje:
De waarde die het moet zijn staat toch gewoon op de condensator?

Dit zijn ze:

bprosman

Golden Member

Op 14 september 2020 20:50:11 schreef Raymond23:
[...]

C11 en C12 heb ik er ook uit gesoldeerd. Ik kon niet de juiste datasheet vinden, maar beiden zijn 0,05uF. Dus of allebei kapot of beiden nog goed.

Kan wel kloppen , ze zijn 47nF.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Teken het stroomkringschema eens uit, zomaar wat onderdelen gaan vervangen is niet hoe je efficient iets repareert.

This is the world we know best, the world of madness

Ook R7 is nog goed (80K)

Even voor de duidelijkheid, bedoel je 80Ω of 80kΩ Op foto te zien grijs rood zwart, 82Ω

C11, C12 opschrift 473K100 47000pF 47nF 0,047uF
https://www.electronics-tutorials.ws/capacitor/cap_5.html

Diodes doorgemeten. ZD1 was defect (meette beide kanten op 0 Ohm) en vervangen

Zener zit, als ik het goed zie op de foto, tussen 12 en -12V. Was deze de hele tijd al defect? Dan kan het goed de reden zijn dat de voeding niet start

Als ik hem nu (heel kort) aanzet, blijft die hoge fluittoon trouwens

En de uitgang? Ik sluit met testen meestal paar kleine lampjes aan, dan heb je beetje belasting en ziet meteen wat er gebeurd, spanningen meten
Sommige smps fluiten een beetje andere niet, en het ene oor is het andere oor niet...

Trafo doormeten.... hoe kan ik dat het beste doen?

Met een ohm meter kun je vaststellen of de windingen niet onderbroken zijn.
Het beste begin je hiermee, als de trafo defect zou zijn geweest dan...
Op de onderkant van de print staat de symbooltjes van de spoelen afgedrukt, 6 en 8 heeft een middenaftakking 7

Op 14 september 2020 23:05:14 schreef MJN:
[...]

Even voor de duidelijkheid, bedoel je 80Ω of 80kΩ Op foto te zien grijs rood zwart, 82Ω

Sorry, ik bedoelde 80Ω

Op 14 september 2020 21:47:50 schreef Blackfin:
Teken het stroomkringschema eens uit, zomaar wat onderdelen gaan vervangen is niet hoe je efficient iets repareert.

Ik ben er onlangs aan begonnen op easyEDA, maar ik kom er helaas lang niet altijd uit. Vandaar deze hulpvraag op dit forum.