Oplichtende röntgenbuis.

Toon60

Golden Member

Op 1 mei 2021 18:56:17 schreef Ex-fietser:
[...]

Dan is je microfoon versterker en de ne555 regeling dus gewoon recht. De microfoon en de manier waarop hij is ingebouwd blijft dan over. En misschien je signaalbron.

De signaalbron is dezelfde functie-generator, die lijkt me goed.
In de huiskamer, waar de ingebouwde schakeling nu staat, staat ook een keyboard. Wanneer ik daarop het hele toetsenbord afwerk zie ik eenzelfde patroon. Soms doet de ene noot niets en de naastliggende laat de buis vol oplichten.
In de laatste foto van gisteren is te zien hoe de microfoon is ingebouwd en aangesloten met de grijze afgeschermde kabel.
Of de electret microfoon is niet geschikt of niet goed geschakeld. Wie kan het zeggen?

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

@Toon:60
Lang niks meer van je gehoord. Is dat met die microfoon nu opgelost?

Ik ben benieuwd.

Al lezende viel me op dat je ergens iets scheef over een stoortoon. Zou het kunnen dat die de microfoon 'verzadigt'?
Jij hoort hem niet, maar anderen wel en dat zal de microfoon ook. Heb je al eens geprobeerd om die microfoon elders ver buiten de behuizing te plaatsen? Anders een hoog-af filtertjegebruiken, wat alles boven bijvoorbeeld de 5kHz tegenhoudt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Toon60

Golden Member

Ja, dat klopt, het was toen een van m’n coronaprojectjes. Het verhaal is inderdaad op CO niet meer afgerond. Leuk dat je me eraan herinnert, want het staartje komt nog.

De microfoon kreeg ik niet goed zoals ik graag wilde; niet met sloopjes uit telefoons e.d., maar ook niet met een nieuw exemplaar. Tja, als het dan niet gaat zoals ik wil dan wil ik zoals het wel gaat.
Dus heb ik een MAX4466 Electret Microfoon Versterkertje met Instelbare Versterking besteld; die zouden een rechte curve hebben. Daarvoor moest ik wel iets aanpassen aan het microfooncircuit, waarna het een heel stuk beter werkte.

De “stoortoon” die door sommige (jonge) mensen gehoord werd bleek van de röntgenbuis te komen, een soort resonantie. Een identiek exemplaar had er helemaal geen last van en heeft toen een hele tijd naar tevredenheid z’n werk gedaan.
Nu had ik in de schuur nog een nagenoeg nieuwe Eimac/Varian buis van een CT-scanner staan die nog uit elkaar gehaald moest worden: nieuw corona projectje. Daar kwam een mooie, matglazen insert uit die ik graag in de huiskamer had. Uiteraard in een oplichtende rol. Dat had wel weer wat voeten in aarde. Zo’n buis is qua vermogen van een andere orde, zo ook de gloeidraden. Het is met een extra serieweerstand wel een beetje gelukt, maar het regelt minder fraai dan met de Philips buizen. En ook deze buis laat op bepaalde momenten een hinderlijke resonantie horen waar ik zelf last van heb. Jammer van het mooie licht door het matglas, maar binnenkort komt de Philipsbuis weer terug in de kamer.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.