Van niets naar... Iets?

Op 12 december 2020 21:54:47 schreef Geen-Geld:
[...]

Een oscilloscoop is voor mij nog ingewikkeld op dit moment en heb mij daar totaal niet in verdiept, slechts vluchtig wat over gelezen.

Da's voor mij bijna dé universeelmeter. Als ik precieze getallen wil weten komt de universeelmeter in beeld.

4 graden is met een peltier misschien niet haalbaar bij alle buitentemperaturen. Er staat waarschijnlijk een maximaal haalbaar temperatuurverschil in de datasheet. Of je dat daadwerkelijk haalt, hangt af van je thermische isolatie.

Standaard regel is 8 graden verschil ten opzichte van buiten temp. Dit is niet geïsoleerd en met slechts 1 Peltier op 5 liter ledig. Met meerdere (minder stroom verbruik in totaal) flinke isolatie en inhoud zal het veel beter werken, maar ik wil juist de warmte gebruiken in mijn voordeel.

Het blok moet hebben: Een werkblad van minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer, vast fornuis.

Ik ben bezig met een camper, het moet extreem minimalistisch zijn met het maximale rendement (dus veel maatwerk). De doelstelling is minimaal 5 dagen off-grid kunnen leven zonder zonnepanelen.

Zo zit ik bijvoorbeeld te kijken naar Chinese dieselkachels, maar besef mij dat ook daar heel veel warmte verloren gaat, dat wil ik dus weer gebruiken. Ik weet dat het super ingewikkeld is, maar ik heb geen haast en het is ook hobby.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op woensdag 23 december 2020 18:58:44 (12%)

Nil volentibus arduum

Beginnen met een accu is ECHT vragen om ellende, die gaat vies veel stroom leveren (500A+) als je iets fout doet.

Zo'n peltier werkt het beste als de temperatuurverschil erover zo klein mogelijk is; als jij de warmte kant 50-60 graden laat worden om je water op te warmen, is de koude kant misschien hooguit een keer 20 graden kouder, dus 30-40 graden. Je moet de warme kant juist zo koel mogelijk houden.

Hoe wil je die dingen gaan regelen dan? Ik zie je voorlopig nog geen Buck converter ontwerpen en bouwen, laat staan voor dergelijke stromen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik wil de warmte kant niet zover op laten lopen, maar als je ze domweg laat lopen dan gaan ze die kant op. En voor mij is het juist het doel om de warmte te gebruiken met het besef dat water een prima koeloptie is. daarnaast legde ik mijn vorig bericht uit dat ik vele temp.censors ga gebruiken en nadenk over wanneer wat draait of niet.

Een degelijk systeem laat een accu niet vernielen... vol tractie met een beetje intelligentie daarna voorkomt veel problemen. En als ik er nu niets van zou kunnen begrijpen in de toekomst, dan koop ik toch voor ene paar tientje's standaard rommel om uitklaar te halen en daarvan te leren... Het is hobby en dat kost geld. Alles is kant en klaar te koop, maar dat zal niet voldoen aan mijn wensen. Maar ik maak mij niet druk om dingen na een accu.

Zoals gezegd een beginner zonder haast en nog maar een dik uur in de boeken gekeken, elke dag een boompje planten. Ik heb niet de illusie morgen alles te begrijpen of iets te bouwen wat werkt, maar ik ga nu niet dingen tekenen en plaatsen om te laten controleren en spreek mijn ideeën niet vol uit door gebrek aan kennis op dit moment, maar haalbaar is het wel (het is immers al tig keer gedaan).

Ik zal mij wel weer niet duidelijk verwoorden... Ik heb heel veel tijd om te leren.

Zonder modificatie: https://www.youtube.com/watch?v=f-a7iWbFtNg&t=1277s

Nil volentibus arduum

Om te leren helpt het echt enorm als je 2 werkende ogen hebt. Als je een foutje maakt met zo'n accu, kun je vuurwerk krijgen waar een groot lasapparaat jaloers op zou worden, en druppels gesmolten koper in je ogen maken je dag echt een stuk minder plezierig.

Natuurlijk kun je meer dan 20C verschil krijgen met zo'n peltier, maar dat dat lukt alleen als er nagenoeg geen vermogen verplaatst hoeft te worden, en als de container heel goed geïsoleerd is.

Voorlopig ben je een beginner zonder ervaring, en dus ook geen realistisch beeld van wat er fout kan gaan, zeker als je met accu's (lood of lithium) gaat prutsen. (oog) letsel en je huis in brand steken zijn beide realistische mogelijkheden, en reken er maar op dat je fouten gaat maken. Zelfs na ruim 20 jaar ervaring in de elektronica ben ik nog altijd een beetje huiverig met grote accu's.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je hebt gelijk Sparky, voordat ik ook maar iets ga doen zal ik hier gedetailleerd verslag brengen zodat ik geen onnodig risico neem. Ik heb geen behoefte aan lichamelijk letsel of het afbranden van mijn huis, bedankt voor het advies. ;) Anders had ik wellicht gewoon wat gepruts met de gedachte dat er niets kan gebeuren.

Het is maar goed dat ik met een Accu 12V - 6A wou werken voor dit project, maar zal een beschermbril opzetten. Nieuwe accu kost max 20 euro en van de sloop een paar euro. Zoals gezegd ga ik later over op 140 Amp voor de camper. Maar als de labvoeding binnen is kan ik van 0-30V tot 0-20Amp gaan.

Nil volentibus arduum
GJ_

Moderator

Op 23 december 2020 19:40:54 schreef Geen-Geld:...een Accu 12V - 6A...
...later over op 140 Amp...

Het is geen 6A en 140A maar 6Ah en 140Ah.
Het heeft in principe niks te maken met de stroom die gaat lopen als je iets verkeerd doet of zo. In principe zijn ze beiden gevaarlijk bij een sluiting.

Een schilmesje voor aardappelen kan ook gevaarlijk zijn.

Zal het eerst hier wel mee doen... Zal alles zo klein mogelijk houden met minimale risico.

Het is geen 6A en 140A maar 6Ah en 140Ah.

Zal hem onthouden.

Zo ff een 9v batt. op de Peltier aansluiten en in de mond stoppen... ben benieuwd. :? ff uit elkaar draaien.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op woensdag 23 december 2020 20:17:04 (19%)

Nil volentibus arduum

Een veiligheidsbril is zeker een goed idee en kan je veel ellende besparen. Zo'n kleine accu kan ook nog steeds een flinke stroom leveren, maar het risico op echt groot vuurwerk is beduidend kleiner.

Uiteindelijk heb je voor experimenten en ontwikkeling en labvoeding; die stel je in je op bepaalde stroom, en die zal nooit meer leveren dan dat. Op die manier kun je (relatief) veilig experimenteren.

Als je je schakelingen eenmaal in orde hebt, kun je het best aansluiten op de accu in te camper, zolang je een geschikte zekering gebruikt, en de kabels en stekkers geschikt zijn en kloppen met de waarde van je zekering.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik had al rekening gehouden met weerstanden van kabels in gedachten, zelfs hier op het forum staat een prachtig onderwerp over iemand met een lamp die het wel doet binnen 30cm kabel maar daarna niet meer. Ik wou er op reageren maar heb het niet gedaan.

Verder leef ik nog en de 9v batt. op de Peltier met koelblok is wonderbaarlijk, nooit verwacht dat het zo snel zo koud zou worden in slechts 10 seconden. Dat was een totale verrassing voor mij! Afijn, mijn hoofd zit er nog op :) Geen rondvliegende metaal of iets. Maar wat tof hoe snel dat werkt, nooit verwacht en ver boven mijn verwachting! Super leuk om even te testen!

Heb hem niet van het koelblok getrokken omdat deze vastgelijmd zit en dat nog niet wil vernielen. Maar super leuk om alleen even de Peltier onder prik te zetten. Ben nu 4 minuten verder en nog steeds kouder dan de omgeving op gevoel, dit wil ik dus gaan meten in de toekomst. De warmte kant kon ik niet voelen, die verspreid zich veel te snel en te groot over het blok.

Veiligheid kap heb ik ivm met elektronisch ontsteken van vuurwerk en het priemen, aaien en kietelen.

Verder was ik al wat tegen gekomen van zekeringen en lekstroom, weet niet meer exact hoe of wat, dit stond ook op het forum om het beter te doen. Maar zo zijn er ook tips/advies van hoe je dingen netje's afwerkt zonder loze uiteinden (omdat het dan netter is).

PS: Ik stopte het in mijn mond omdat je lippen veel gevoeliger zijn voor temp. Grapje was mijn hoofd opblazen.

- toen je vroeg leerde om een 9v batt. op je tong te drukken -

Als het goed is kan ik 10 temp meters op mijn RPi aansluiten en gebruik dan de zero W, Dan kan ik wellicht wat programmeren of iets en een 24 uurs meting doen op extreem lage vermogen (ik moet echt leren hoe ik verschil ga aanduidden tussen V, Ah en Watt'; amateuristisch gedoe van mij).

Nil volentibus arduum

Ik heb twee ventilatoren op het koelblok met beide dc en de stickers naar de buitenkant, het blijkt dat bij afmontering deze tegen elkaar inblazen, er is dus geen doorstroom. Dus domweg ff testen zegt mij dat er een fout is ontstaan tijdens de montage (wellicht is het daarom zo goedkoop), dus ik moet 1 omdraaien.

Doorstroom coefficientie is een trut, dus als ik creatief wil zijn met koeling en warmte moet ik gaan nadenken wat weerstanden zijn van bochten.

Verder ga ik er vanuit dat er een accu is en bij een minimale drempelwaarde in voltage, de koeling dan moet stoppen. Er blijkt bij semi tractie en vol tractie ook een x getal te zijn op de accu wat iets zegt over dit tot hoever het leeg mag lopen zonder schade.

Omdat de koeling op 12v werkt en een accu opladen richting 14,7v gaat moet ik een limiter hebben. En uiteraard rekening houden met de Ah voor het opladen zelf (15%).

Nil volentibus arduum

Dat soort management moet je gewoon met een kleine microcontroller doen. Daar moet je geen uitgebreide schakeling voor inzetten. Da's ook niet flexibel genoeg, want je gedachten gaan nog alle kanten op. Vooral die gedachten, je denkt en schrijft te veel :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Sommige 12V fans vinden het prima om 15V te krijgen, daarvoor lees je de datasheet. Afhankelijk van het type fan kun je de snelheid regelen door de voeding te PWM'en, maar dat vinden ze ook niet allemaal leuk. Wederom: datasheet.

Wat de koeling betreft: het verschil tussen wel of niet blazen is enorm, het verschil tussen flink blazen en heel hard blazen is meestal niet zo veel meer; als de lucht nauwelijks opwarmt in de tijd dat het contact maakt met het koelblok, heeft het weinig zin om die nog sneller te gaan verversen. Je kunt daar een leuk onderzoekje van maken: meet de steady-state temperatuur van het koelblok, uitgezet tegen de snelheid (of voedingsspanning) van de fan, terwijl je het vermogen constant houdt.

Voor die test heb je eigenlijk al 2 regelbare voedingen nodig, of één regelbare voor de fan en een vaste voeding voor het peltier element.

Op 24 december 2020 10:25:28 schreef kombucha:
deze zijn ook zeer goed:
https://nl.aliexpress.com/item/33024911648.html

Die zijn zeker handig, maar deze lijkt me gevaarlijk! Uit de tekst bij de advertentie: "Vanwege de schietpartij effect, zal er een aantal fouten in de kleur."

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 24 december 2020 10:30:44 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 23 december 2020 19:02:30 schreef Geen-Geld:
Een degelijk systeem laat een accu niet vernielen...

Dat misschien niet, maar wat er achter zit wel.

Heb je enig idee hoeveel stroom een accu kan leveren?

Ik heb tijdens het werk een keer een wringijzer per ongeluk laten vallen, precies tussen twee polen van een accu. Binnen 2 seconden stond het ding roodgloeiend en een seconde later smolt het ding in het midden door. Even om aan te geven wat voor enorme stromen er gaan lopen als je sluiting maakt.

En dat is niet het enige wat er kan gebeuren, een accu kan ook ontploffen. En daar zou ik niet graag naast staan.

SparkyGSX heeft je al gewaarschuwd, maar ik doe het ook nog een keer. En niet zonder reden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ben jullie nog niet vergeten :)

Mijn creatie's worden meer concreet en begin doelen op te zetten die ik wil doen. Steeds meer ideeën die ik wil uitvoeren en los van het feit dat de lab-voeding nog niet binnen is ben ik nog steeds aan het azen op een oude/nieuwe bus/camper of een oude landrover om off grid te kunnen leven.

Ik heb geen haast!

Nil volentibus arduum

Ik mag aan de slag voor de wens om zelf een Land Rover te bezitten en mag nu tussenbakken restaureren. Wanneer dit project klaar is ga ik steeds verder en ook dieper in op het electronica gedeelte.

(Lab voeding is ook binnen inmiddels)

Zodra ik er aan toe ben, dan meld ik mij hier weer en heb nu tenminste duidelijk doelen.

Nil volentibus arduum

En toen stond er een gestripte Fiat Doblo in de tuin en begin ik nu aan elektronica. Dus het doel is nu concreet geworden. Het meest belangrijke is nu de climate Control en gassen meten.

Nil volentibus arduum

Veel oefenen en etc, maar ben er nog niet goed in. Ik heb nog geprobeerd via een RPi forum voor diverse maar dat was geen succes. Dure spullen en geen hulp voor wat dan ook.

Moet dingen maken voor aansluitingen, controle van accu, zonnepanelen en etc etc, maar wil geen dure kant en klaar oplossingen omdat ik alles op 12 volt doe en slecht een 50 amp deep cycle nodig ben zoals het er nu uitziet.

Dik drie dagen geleefd op houtje touwtje stroom spul van de action aan USB gebeuren en extreem veel gebruik gemaakt van de telefoon en verlichting op een 12v 5amp. Vandaag kon die het niet meer aan na drie dagen.

Ik wil veel, maar alleen gaat het niet helemaal lukken als ikzelf veel wil maken. Kant en klare oplossingen genoeg die goedkoop zijn, maar niet mijn voorkeur hebben en niet allemaal goed werken omdat mijn Rpi de basis moet gaan worden als brein.

Nu heb ik facebook groepen geraadpleegt van camper gebeuren maar die komen met dingen aan van ruim 1000 euro wat totaal nergens op slaat in mijn geval, immers heb ik een beperkt budget.

Dus ik hoop dat mensen mij nu opweg willen/kunnen helpen want nu moet ik als eerste al het stroom gebeuren aanpakken aankomende week. En sorru voor de vele allinia's, maar ben moe en was even klaar met al het nadenken en lezen van advies wat niet werkt voor mij. Ik denk dat ik hier vele malen beter af ben en neem morgen dan ook even de tijd om rustig uit te leggen van wat ik wil. Uitleggen wat ik heb gedaan en gevonden, vertellen over mijn soldeer sessies en etc.

En daar waar ik eerst geen hulp wou omdat ikzelf alles wou uitzoeken laat ik een beetje varen omdat het gewoon domweg ingewikkelde materie is voor een leek. Verder heb ik niet veel aangeschaft omdat ik sinds mijn laatste bericht ongeveer 6000 euro heb uitgegeven aan veel gereedschap, auto, aanhanger, quad en wat ander speelgoed.

Nil volentibus arduum
Shiptronic

Overleden

Op 17 september 2021 22:23:40 schreef Geen-Geld:
[bijlage] ...... Dus het doel is nu concreet geworden. Het meest belangrijke is nu de climate Control .......

Ik hoop niet dat je verwacht met een Peltier een airco te kunnen bouwen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Gisteren deze multi meter gekregen maar weet niet of het wat interessants is. Zal wel een batt moeten vervangen want hij doet niets en heeft een 8 jaar stil gelegen dus wellicht helemaal verkankert.

PS: zit er überhaupt een batt in dit ding? Kan geen schroefje vinden en er lijkt een omhulsel omheen te zitten...

Edit, gevonden.

Nil volentibus arduum

Op 17 september 2021 22:57:41 schreef Shiptronic:
[...]

Ik hoop niet dat je verwacht met een Peltier een airco te kunnen bouwen :)

LOL gaat niet om koelen maar om warmte en gassen. Hoewel je met meerdere Peltiers een prima micro koelkast kan bouwen gezien de tabellen die ik heb gevonden. Maar laat ik niet vooruitlopen. Eerst vocht, warmte (standkachel), verlichting, accu, laden op 220 en zonnepaneel.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op vrijdag 17 september 2021 23:04:52 (41%)

Nil volentibus arduum

Wouw, ruim 8 jaar oud en geen verkankering/lekkage!!!!

Is dit een beetje een degelijk ding? LOL echt totaal niets waard zie ik nu, maar leuk om te krijgen denk ik dan maar.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op vrijdag 17 september 2021 23:23:11 (15%)

Nil volentibus arduum

Let even op je taalgebruik.

Op 17 september 2021 22:59:58 schreef Geen-Geld:
[...]Hoewel je met meerdere Peltiers een prima micro koelkast kan bouwen gezien de tabellen die ik heb gevonden.

Dan lees je die tabellen verkeerd. Je kunt wel kijken naar het maximale temperatuurverschil, maar dat gaat alleen op als je geen vermogen hoeft te verplaatsen.

Het is me alsnog niet echt duidelijk wat je wilt; is dat min of meer een camper met een leefaccu en een paar zonnepanelen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, dat is wat ik wil en via een RPi zero zoveel mogelijk aansturen. Maar wat ik zij, ben moe en overladen de afgelopen tijd.

Morgen een nette uitleg, maar moest het nu even kwijt omdat ik volgende week aan de slag wil.

Nil volentibus arduum