Van niets naar... Iets?

Hubie

Special Member

Op 11 december 2020 20:04:08 schreef flipflop:
@TS, lees eerst eens wat topics hier een tijdje mee, dan leer je wat CO is en wat niet. Met gelijk hoog van de toren blazen ga je jezelf niet populair maken.

Ben ik met je eens flipflop,hardlopers zijn doodlopers.Toch heeft @TS wel het enthousiasme,hou dat vast is mijn advies.

Hubie

Special Member

@TS, je moet eerst een basiskennis hebben,lees boeken en kijk niet op youtube en andere snelle media die allemaal voordoen alsof elektronica allemaal een appeltje eitje is.Doe een cursus bij Dirksen ofzo.
https://www.dirksen.nl/opleiding/83/basis-elektronica en dan verder in de praktijk doorstomen.
En ja,dat kost een paar centen en een heleboel tijd.Toch 20 jaar mijn brood mee verdient. ;-)
Een hele goede belegde boterham mag ik wel zeggen,een betaalde hobby. ;-)

Beste leden,

Blijkbaar ontstaat er stevige miscommunicatie aan alle kanten en druk ik mij blijkbaar niet goed uit, dit ten spijt van mijn goede intentie. Naar mijn weten heb ik heel duidelijk gemaakt in mijn onderwerpen dat ik een absolute beginner ben en domweg de boeken wou hebben om te beginnen bij de basis. Heb ik toch echt wel meermaals mijn dank uitgesproken voor alle hulp die ik krijg via dit forum over zaken die ikzelf nooit zo snel zou kunnen vinden.

Ik heb het advies over genomen voor boeken, advies om de wet van Ohm te gaan leren (en gaf aan dat ik daar fouten in had zitten), vraag ik om hulp voor gereedschap en neem daar advies uit over, gaf ik aan dat ik nu begrijp waarom ik niet zomaar iets kon bestellen en men mij daarvoor behoedt heeft. Ik gaf in mijn eerste onderwerp aan dat ik al wat gereedschap had en in dit onderwerp dat ik het zou editen zodat er een duidelijke lijst is (maakte daarna nog een onderwerp aan om wat vragen te stellen).

Dat met de foto's in dit onderwerp is mis gegaan aan mijn kant blijkbaar, ik dacht dat het bedoelt was om mij voor schut te zetten als zijnde dat mijn "tijdelijke" werkplek een lachertje is en begreep de grap daarom ook niet. Vandaar dat ik wat pissig reageerde omdat ik juist zo duidelijk heb aangegeven dat ik een beginner ben. Helaas was ik totaal niet bekend met die mensen en miste de grap daardoor (humor is niet mijn sterkste kant).

Ik sta er niet bij stil dat mensen advies willen geven dat op een tafelkleed werken niet verstandig is, dat ik een soldeerbout nodig ben, dat ik schroevendraaiers nodig ben en etc. In mijn beleving is dat niet meer dan logisch, dus vandaar dat ik die vragen hier ook niet wou stellen in dit onderwerp en juist daarmee lange discussies of toevoegen van informatie wou voorkomen. Mijn gedachte was dan ook simpel om aan te geven dat ik dus bij vragen nieuwe onderwerpen aan ga maken.

Ik vond het niet meer dan logisch dat als ik schrijf een speelgoed auto uit elkaar te draaien om wat dingen te meten dat het logisch is dat ik dit vaker ga doen, ik vergeet dan ook te vertellen dat de printer die er staat ook bedoelt is voor onderdelen (koppen uitgedroogd). Dus in mijn beleving is het juist een logische stap om dingen uit elkaar te gaan draaien.

Tevens denk ik dat mijn Nick-Name een niet al te handige keuze is geweest, het doet vermoeden dat ik geen geld heb en dus alles goedkoop moet hebben. Ik heb daar niet over nagedacht dat het eventueel van invloed zou kunnen zijn.

Blijkbaar is mijn communicatie niet sterk genoeg of maak soms onlogische stappen waarbij ik informatie oversla die naar mijn idee logisch zijn. Zo had ik in mijn boek vraag al aangegeven dat ik niet wil weten hoe men van een kaars naar een led lamp is gegaan en wie dit allemaal uitgedacht heeft, dat zou heel veel tijd kosten wil ik dat nu allemaal gaan leren en schiet er eerst weinig mee op.

Zoals aangegeven ga ik dus gewoon spelen met weerstanden. ledjes en etc om de basis goed te leren en de wet van Ohm blindelings te kunnen uitvoeren. Dat ik naast de theorie ook daadwerkelijk wat kan gaan doen, Immers was dat waar ik gebleven ben.

Het spijt mij dat deze OP direct verkeerd is gegaan.

PS: Ik ben 38.

Nil volentibus arduum
pa3gws

Golden Member

Je moet sommige reacties hier met een flinke korrel zout nemen en op de smileys letten. :-)
En ook al komt het soms een beetje onaardig over men bedoelt het goed.
Gewoon je ding doen iets slopen en dingen in elkaar zetten loop je vast dan kom je langs voor advies.
In ieder geval zorgen voor niet te lange tenen :-p want je zal vast nog wel eens een opmerking krijgen waar je niet echt blij van wordt.
Maar daar loopt iedereen hier tegen aan.

O ja als je het leuk vind doneer dan aan het forum dan kan je in de koffie hoek mee leuteren over van alles en nog wat.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 12 december 2020 20:37:17 (12%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik denk dat het ook mijn gedachten kronkels zijn die soms hiaten heeft of mij onduidelijk uitdruk. Zo besef ik nu dat het wellicht interessant is geweest om te vertellen dat ik al meermaals huishoudelijk apparatuur heb gerepareerd op basis niveau. Dus een pomp vervangen van een wasmachine of een sensor vervangen van een vaatwasser en dat soort simpele kleine dingen.

Ik vergeet om te vertellen dat ik huizen totaal stripte van gas/stroom/water om alles opnieuw aan te leggen. Dat ik vele badkamers en keukens heb geplaatst of dat ik vroeger de grootste lol had om stereoapparatuur uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Dat ik het 2 framboosje's heb waar ik lang mee speelde voor programmeren en dat soort dingen. Dat ik een kast vol heb staan met knutselspullen voor claymotion gebeuren en daarvoor allemaal speelgoed heb gekocht bij de action voor onderdelen voor electro zooi.

Ik vergeet dus stukken te vertellen waardoor het soms onlogisch is hoe ik denk. En moet er ook op letten dat niet iedereen elk onderwerp van begin tot eind leest waardoor stukken informatie verloren gaan waarvan ik dacht dat ik ze wel had verteld en vergeet dan dat een ander het wellicht nooit heeft gelezen of onthouden.

Het is dus ook gewoon mijn eigen schuld deze situatie.

Nil volentibus arduum
pa3gws

Golden Member

Kijk dat is interessante informatie nu weten we tenminste dat je weet welke kant van de soldeerbout je vast moet houden. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Op dit forum zit voor honderden jaren aan kennis bijeen. Van ingenieurs die schakelingen ontwerpen tot de handyman die alles kan repareren. Een lege tafel zegt niet zoveel. Kijk eens naar een soldeerlesje?
https://www.youtube.com/watch?v=Qps9woUGkvI

Ik heb er in het verleden een aantal van bekeken en een aantal handige tips er uit gehaald toen, de enige twijfel die ik bijvoorbeeld heb: Mijn ervaring is dat ik met links de soldeerbout vast pak en met rechts het draad, gevoelsmatig kan ik dan wat meer gestuurd werken. Maar dat kan ook domweg een soort persoonlijke voorkeur zijn die totaal niet logisch is. :+

Zo heb ik bijvoorbeeld bewust twee setje's soldeer stations. De velleman met een stuk of 8 punten en een Parkside voor "desolderen", of beter gezegd voor ruig werk waarbij het niet veel uitmaakt of de punten lelijk gaan worden en de temp. niet exact hoeft te zijn.

Ik wil bijvoorbeeld wel bewust een krulsetje voor schone punten omdat het relatief goedkoop is. En ik wil wel een tinzuiger van metaal omdat bij heel fijn werk op circuit niveau het mij handig lijkt als beginner. Als ik dan de boel verpruts op ene leuk project wil ik het wel netje's kunnen oplossen.

Afijn, persoonlijke voorkeuren.

Nil volentibus arduum
pa3gws

Golden Member

Op 12 december 2020 21:08:17 schreef Geen-Geld:
Mijn ervaring is dat ik met links de soldeerbout vast pak en met rechts het draad, gevoelsmatig kan ik dan wat meer gestuurd werken.

Hoe linker hoe flinker :-) als ik mijn soldeerbout rechts vastpak dan kan vrouwlief er met de verband trommel naast komen staan. ;-)m.
Overigens hier meelezen ook zeer leerzaam.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

En nog zo iets, ik spreek over een set van pincetten (denkt aan aluminium) omdat er een paar mensen zijn die veel met leds werken en aangeven dat bij solderen het prettig is dat warmte afgevoerd kan worden omdat bij heel fijn knutselwerk de leds kunnen verbranden door de hitte.

Ik weet dat lichttechniek en laser techniek mij aanspreekt, dus een logische keuze is om die expertise over te nemen van mensen die daar veel mee werken. Maar ik vergeet dan te vertellen dat ik het heb gelezen en daarom die bepaalde keuze wou maken. Maar op die manier en wat zoeken op het forum begrijp ik ook waarom bepaalde onderdelen een koelelement hebben ivm weerstand en hitte.

Overigens hier meelezen ook zeer leerzaam.

Absoluut en doe dat ook veel, ik haal daar veel info uit.

Nil volentibus arduum

Op 11 december 2020 20:04:08 schreef flipflop:
@TS, lees eerst eens wat topics hier een tijdje mee, dan leer je wat CO is en wat niet. Met gelijk hoog van de toren blazen ga je jezelf niet populair maken.

Dit snap ik dus bijvoorbeeld ook niet, ik geef toch heel duidelijk in mijn OP aan dat ik eerst heel simpel wil beginnen met wat ledjes en de wet van Ohm, ik zie dus niet in hoe ik dan hoog van de toren blaas? Naar mijn idee geef ik dan juist aan heel simpel en bescheiden te beginnen... Ik snap dan niet wat ik fout heb gedaan?

In mijn gedachte gaf ik juist mijn dank op vele manieren aan voor de hulp die ik krijg. Maar dat is dan blijkbaar sterke miscommunicatie en zal dus ergens een totaal verkeerde indruk hebben gegeven. Het spijt mij dat de indruk dan ergens is ontstaan dat ik mij voor wil doen als iemand die het allemaal wel even weet. Naar mijn idee gaf ik in het boek voorbeeld ook duidelijk aan dat ik blunderde op de basis van de wet van Ohm... Dat er stomme fouten doorheen slippen. Als ik dat verkeerd heb verwoord en daarmee de illusie heb gewekt dat ik het allemaal wel weet als beginner dan is dat spijtig.

Ik hoop dat we zo wat misverstanden hebben weggehaald en mijn nederigheid toch wel duidelijk is. _/-\o_

Ik wil geen gezeik of ruzie, ik kom hier om te leren en voordeel op te doen aan de ervaring van anderen die absoluut vele malen meer weten dan mij.

Nil volentibus arduum

Op 12 december 2020 20:42:14 schreef Geen-Geld:
Het is dus ook gewoon mijn eigen schuld deze situatie.

Dude, neem je de zaak niet een heel klein beetje veel te veel serieus nu? Relax, dit is hier net de echte maatschappij. Mensen roepen dingen, reageren op wat anderen schrijven. Dat is voor een heel groot deel niet wat jij wilt lezen, of wat je wilt weten. So be it. Lees je gewoon overheen, of er langs.

En nu, wat moet er nou met dit topic?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het is zo goed FlipFlop, nu ga ik weer verder en is het goed voor mij. Wellicht neem ik het even te serieus en moet ik wat meer chillen. :)

Dus binnenkort ga ik lekker aan de slag en vertel dan verder mijn ervaring en experimenten.

Nil volentibus arduum

Hoe linker hoe flinker :-) als ik mijn soldeerbout rechts vastpak

Zo zie je maar weer hoe persoonlijk dingen kunnen zijn en er eigenlijk geen wet is waar instaat hoe je iets moet doen. Ik werk bijvoorbeeld met links en rechts en in welke hand ik mijn soldeerbout heb hangt af of hij links of rechts van het werkstuk staat. Op mijn werk staat de bout links en thuis bijvoorbeeld rechts. Het wisselen hand doe ik met veel meer gereedschap en meestal gaat dat goed. Maar met een schroevendraaier gaat dat dus wel eens fout. Als ik dan een schroef wil indraaien draai ik hem er uit. :?

Die apparatuur op die foto's maakt overigens bij mij geen indruk. Het maakt indruk als blijkt dat je de apparatuur ook op een juiste manier kunt gebruiken. En de mensen als die meneer Wiliams hebben op velen indruk gemaakt door zijn technische kennis en vaardigheden. En hier op co zijn er maar weinig die dat evenaren. De meesten hier, ikzelf ook, kunnen juist heel veel leren van deze mensen. Velen zijn misschien juist een beetje jaloers op jou mooie schone werktafel.

Ga nu niet de fout maken om allemaal dure meetspullen te kopen. Ik heb ook veel meetspullen maar het meeste gebruik ik helemaal niet veel en dan alleen bij moeilijke speciale gevallen.

Wat ik heel veel gebruik voor de wat gewonere dingen maar wel een paar keer in de week is oa:

Een oscilloscoop. Een tweedehands marktplaatsding van onder de 100 euro is zat.

Een regelbaar netvoedinkje vroeger gebouwd op school. Regelbaar van 3 volt tot 27 volt maximaal 1 ampere.

En een multimeter. Een vijf euro exemplaar van de gammel zou al voldoen. Maar als de batterij van deze dingen een klein beetje leeg is meten ze niet goed meer. Een chinees ding van een paar tientjes meer is dan meer dan uitstekend.

Als soldeerbout een een oude blauwe Weller magnastat. Ik soldeer daar alles mee. Dus smd en loodgieters inblikwerk. Dan zet ik er wel een hele dikke punt in.

En dan zijn we er wel een beetje.

Voor smd gebruik ik een tweede weller soldeerbout. Eén in mijn linker en één in mijn rechterhand. Een smd onderdeel pak je dan tussen de bouten zo van de print op je plakt ze er zo weer op. Ik maak ook geen true hole printen meer. Dan hoef je niet te boren rn soldeer pennetjes te buigen enzo. De montage van smd gaat eigenlijk veel sneller. Ook hiervoor hoef je niets duurs te kopen.

Een oscilloscoop. Een tweedehands marktplaatsding van onder de 100 euro is zat.

Een regelbaar netvoedinkje vroeger gebouwd op school. Regelbaar van 3 volt tot 27 volt maximaal 1 ampere.

Een oscilloscoop is voor mij nog ingewikkeld op dit moment en heb mij daar totaal niet in verdiept, slechts vluchtig wat over gelezen.

Mijn Labvoeding is 0-30V / 0-20A in stappen van m. En er zit wat extra zooi op voor dingen die er nu nog niet toe doen. Aangeschaft met de gedachte dat het wellicht later van toepassing komt en voor een redelijk bedrag van 170 +/- (hoewel ik voor 20,00 aan vouchers had ingeschakeld dus iets goedkoper).

Duur meet spul heb ik niet, domweg een meter van de Lidl die voldoende is voor nu en echt meer ben ik nog niet nodig.

De Veller heeft 8 punten en gaat van 150 tot 450 dus kan daar alles wel mee. Wel een oud beestje, maar het werkt. De Parkside is als extra voor dom werk wat geen precisie vraagt en is toch niet nauwkeurig, zie het meer als handig ernaast.

Verder staat er nog een nieuwe kolomboor in de verpakking voor metalen (denkt aan koeling en hitte), maar was hem ook nog voor een ander project nodig. En nog wat ander gereedschap maar voor hier niet van toepassing.

Verder ben ik mijn schuurtje nog aan het verbouwen en heb nu de basis van alle Electra (ook goed wit licht en voorkomen van schaduw, stopcontacten onder de werkbank en ook aan het plafond) er in zodat ik vanaf alle kanten kan werken met wat dan ook. Nu nog de nieuwe achterwand monteren voor gereedschap en perslucht aansluitingen regelen. En uiteraard moet alles nog even in de verf maar dat is ook al aangeschaft.

Grondkabel ligt nu tegen de gevel maar moet nog een nieuwe groep plaatsen en de kruipruimte in.

En ondertussen ben ik nog bezig met het zoeken naar een bus en denk dat het een VW Crafter gaat worden L3H2 maar weet nog niet exact hoe of wat omdat het een ombouw project gaat worden voor een camper (maar dat is voor later en heb ik geen haast mee).

Nil volentibus arduum

Mijn Labvoeding is 0-30V / 0-20A in stappen van m

Eigenlijk is dit al heel erg mooi. Voor grote stromen gebruik ik oude tweedehands delta's gekocht voor weinig in Rosmalen met een vaste uitgangspanning.

Duur meet spul heb ik niet, domweg een meter van de Lidl

Zoals ik al zei, prima bruikbare meter. Maar zorg wel dat er een goede batterij inzit.

Een oscilloscoop is voor mij nog ingewikkeld

Is ook niet makkelijk maar als je het weet kan het heel handig zijn bij foutzoeken.

Ooit kreeg ik deze scoop. Is beperkt en eenvoudig maar zeer bruikbaar voor reparaties aan bijvoorbeeld versterkers enzo. Maar ook eigen knutsels met b.v. een NE555 of met opampjes kun je er goed mee meten. Het is een lekker klein ding. De waarde is eigenlijk niks. Alleen nostalgisch. Niet meer dan twee tientjes voor geven.

Wat ik eigenlijk het meest gebruik is deze scoop:

Dit is het werkpaard van twintig jaar terug. Hier kun je eigenlijk alles mee wat je zou willen. Is wel een ingewikkeld apparaat. Hoeft niet meer dan een 100 euro te kosten. Door de ouderdom van deze apparaten is er kans op storingen door rottige contacten. En de voeding kan door uitgedroogde condensatoren rottig worden. Documentatie en schema's zijn digitaal overal te vinden. En als je het vriendelijk vraagt is er vast wel een co'er die de boeken gewoon op papier heeft.

Deze scoops hebben wel een groot voordeel. Je kunt er vrij hoge spanningen mee meten (bijvoorbeeld in buizen apparatuur) en ze hebben nog een z ingang.

Bij modernere digitale scoops is dat anders, en er hangt een veel steviger prijskaartje aan.

Voor een bout maakt het niet veel uit wat je koopt. De meeste worden gewoon heet en smelten het soldeer. Ik heb er twee. Een met een dikke punt voor het zware werk en een met een dunne punt voor het fijne werk. En die die gebruik ik dus tegelijk als ik smd soldeer. En ja ook die dikke punt omdat ik te lui ben om de punt te wisselen. :+

bprosman

Golden Member

Mijn ervaring is dat ik met links de soldeerbout vast pak en met rechts het draad

Kan dat ook anders dan ? :+

Niet meer dan twee tientjes voor geven.

Volgens mij kwam Fred daar ooit mee maar qua analoge scopen houd ik 1 Euro/MHz aan.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 13 december 2020 01:19:15 (36%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Ik zou wel eerst de beam willen zien en kijken of die helder en scherp is en of alle knoppen goed werken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 13 december 2020 01:50:36 (47%)

Henk H.

Golden Member

Voor een multimeter kan ik Brymen aanraden. Robuus, goed beveiligd (zelfde soort zekeringen als Fluke) en betaalbaar. Als je bij herstelling van huishoudelijke apparatuur een foutje maakt blijft de meter (en jijzelf) heel. Verkrijgbaar bij oa Eleshop.

In Rotterdam zeggen ze:"Niet lullen maar poetsen"

Gewoon beginnen, als jou ding veel meer richting domotica of campermotica gaat heb heb je al veel minder aan een labvoeding of scoop.

Arduino/Raspberry kitjes voor vanalles en nog wat doe je met jumperkabels en kroonblokjes, zonder solderen dus.

Vergeet vooral niet: alles wat al is opgeschreven is ouderwets. Een doosje of printje maken met schakelaars en ledjes wordt links en rechts ingehaald door wifi modules die je met je telefoon bestuurt.

Wil je zelf prachtige SMD printjes maken, reparaties doen, experimenteren met zonnepanelen of oude versterkers repareren? Dat zou je misschien eens moeten onderzoeken.

Ik heb werkende zendertjes, modems, dimmers, thermostaatjes en draadloze temperatuur/hygrosensoren gebouwd met spullen die in een schoenendoos passen.

Je kunt natuurlijk aliexpress dingen aan elkaar rijgen, maar wat leer je daar precies van?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je kunt natuurlijk aliexpress dingen aan elkaar rijgen, maar wat leer je daar precies van?

Ben het wel eens met Sparky. Die alie-express dingen gebruiken is erg leuk maar ik had ook het idee dat de TS iets wilde leren. Zoals het bijvoorbeeld gaat in dit Topic.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151978/1

Vanuit een hele regelaar bedacht. Erg leerzaam en een erg leuk resultaat.

De wil ook gewoon thuis dingen kunnen repareren en dat kan dus alles zijn. Van domotica tot stereo installaties en software ateige toepassingen. Daar is veel gevarieerde kennis voor nodig en navanant de meetapparatuur.

fred101

Golden Member

Op 13 december 2020 09:16:24 schreef SparkyGSX:
Je kunt natuurlijk aliexpress dingen aan elkaar rijgen, maar wat leer je daar precies van?

Solderen :-) Ik heb in het begin ook een aantal kitjes gebouwd (van Rinus Kent (RIP) die leuke kitjes had van simpele meet apparaatjes en bv ontvangertjes. Hij had ook een paar boeken met simpele schakelingen waar hij ook de benodigde onderdelen voor verkocht als je die niet had. Daarnaast zit er bij goede kitjes wat uitleg over hoe het werkt en kun je er aan meten. Maar mijn eerste stappen waren in de jaren 70 met een Philips experimenteer doos.

Ik heb in het begin veel geleerd van een simulator.

Maar als je bedoeld het aan elkaar rijgen van reeds gebouwde "modules" dan heb je wel gelijk. Maar voor de Arduino etc hobby is dat waarschijnlijk voldoende. Dat zijn de mensen die vroeger een commodore 64 ofzo kochten om te leren programmeren (dus niet de gamers) Nu kopen ze een Raspberry of Arduino. Voormij een noodzakelijk kwaad om je eigen ontwerpen van extra functie te voorzien, voor andere is de electronica erom heen een noodzakelijk kwaad. En soms blijkt het dat het noodzakelijke kwaad toch wel interessant is en wordt het serieuzer.

Electronica is vrij breed, de ene bouwt home-automation, de ander een zender-ontvanger. Beide vereisen de zelfde basis electronica kennis plus een gespecialiseerd stuk wat echter compleet verschillend is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zo, uiteindelijk mijn eerste onderdeel binnen voor een oefenproject, het gaat om een Peltier 6amp 12v met een heatsink en 3 ventilatoren. Ik had deze al aangeschaft voordat ik op het forum kwam en wou hier een mini koelkast mee maken. Het idee is om een temp. in te stellen en met sensors alles te regelen dat het ook op 4c blijft staan en eventueel de ventilatoren op x temp doordraaien of stil gaan staan voor x periode.

Waar ik aan denk is rekening houden met het amp gebeuren omdat op piek deze 10 amp kan trekken en wil tevens niet dat deze op zijn max gaat naar 60w. Verder moet ik er rekening mee houden dat de heatsink van de koude kant soms moet ontdooien ivm bevriezing van condens. Ik moet dan rekening gaan houden met diverse dingen, maar weet nog niet hoe of wat.

Nu ben ik helaas nog nergens aan toe gekomen met de boeken maar heb daar aankomende periode eindelijk tijd voor. En nu is het ook interessant om mij te gaan verdiepen in onderdelen en berekeningen zodat ik wat ga leren. Ik heb alleen de voeding nog niet binnen en dat komt pas eind januari dus wellicht een oplossing zoeken voor tijdelijk gebruik (denkt aan een 2e hands accu van de sloop).

Ik wil proberen zoveel mogelijk uit de boeken te leren hoe het aan te pakken, maar ga wel vluchtig kijken naar schema's op dit forum waar ik eventueel inspiratie uit kan halen. Maar ik wil niet kant en klaar iets overnemen, want dan leer ik er niets van.

Er moeten twee blikjes drinken in passen, kuipje boter en wat broodbeleg. We zullen zien... (de printer kappen wil ik gebruiken om het af te werken). Helaas kan ik niets met het touchscreen, maar als het kon... Verder wil ik heel graag de warmte weer gebruiken maar moet dat nog bedenken hoe of wat, onder de koelkast komt warm water uiteindelijk (links/rechts op 50 tot 60c) en wil dus de restwarmte gebruiken als extra, hoe warmer hoe beter! Boven het water komt een gasfornuis, maar heb nog niet mijn KW berekend wat ik wil hebben en ook daar wil ik de restwarmte gebruiken om het water op te warmen. Ik vermoed dat ik ergens rond de 4 liter warm water nodig ben. Maar moet er dan wel rekening mee gaan houden dat mijn warm water het koelblok bij stilstand niet gaat verwarmen.

In mijn denkbeeldig blok komt een accu van rond de 140Amp die aangesloten gaat worden op zonnecellen, er komen twee gasflessen (kg niet berekend nu). en een vuilwater tank grijs. Alles moet uiteindelijk via een omvormer vanuit 220 10amp geladen kunnen worden bij een standplaats.

Dit gaat een leuk eerste project worden met heel veel uitdaging voor mij.

PS: De snijmat komt vanuit een andere hobby en is dus niet i.v.m. solderen (ik zeg het maar even).

Nil volentibus arduum
maartenbakker

Golden Member

4 graden is met een peltier misschien niet haalbaar bij alle buitentemperaturen. Er staat waarschijnlijk een maximaal haalbaar temperatuurverschil in de datasheet. Of je dat daadwerkelijk haalt, hangt af van je thermische isolatie.

Op 13 december 2020 01:17:01 schreef bprosman:
[...]
Kan dat ook anders dan ? :+

Kennelijk wel :P Ik soldeer rechts maar pak met links over als ik geen goede hoek krijg ten opzicht van mijn werkstuk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 23 december 2020 18:24:09 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."