Waterstof "verbrand" wel mooi schoon, zowel in een ottomotor als in een brandstofcel en met cv zijn ook al testen uitgevoerd maar ik vind het niet zo snel terug.
Waterstof op het vuur lijkt me wat te gek, nog wat olie op het vuur dan, volgens bijlage kunnen de Russen zo diep boren dat zij op het niveau komen waar olie wordt gevormd en je dus een niet opdrogende put hebt.
KGE
Golden Member
Op 20 juni 2021 10:23:41 schreef rwk:
Waterstof "verbrand" wel mooi schoon, zowel in een ottomotor als in een brandstofcel en met cv zijn ook al testen uitgevoerd maar ik vind het niet zo snel terug.
Zelfs Toyota is nog weer bezig een verbrandingsmotor op waterstof te maken.. Zucht..
Ook proberen ze de inmiddels 7 jaar oude Mirai nog kwijt te raken... Waar ga je daar mee tanken ?
Helaas ontstaat er bij de verbranding van waterstof in een verbrandingsmotor ook NOX, er gaat immers niet alleen maar waterstof en zuurstof de motor in... Verder is het rendement niet erg best: eerst moet je al waterstof zien te maken, elektrisch of uit aardgas, dan ga je het verbranden, verbruikt het zuurstof en dan levert het water op (lekker in de winter op de weg...) en nog wat andere bijproducten..
Ik heb het boek 'De waterstofrevolutie' hier ook nog liggen en dacht destijds dat het 'de' oplossing zou zijn.
Inmiddels niet meer...
Gewone benzine levert toch ook water op. Voor iedere molecuul oktaan krijg je 9 moleculen water bij de verbranding.
Voordeel van benzine is natuurlijk wel dat het zó uit de grond komt, en geen NOx oplvert. 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 20 juni 2021 12:09:41 schreef KGE:
[...]Zelfs Toyota is nog weer bezig een verbrandingsmotor op waterstof te maken.. Zucht..
Oh ja? Waar heb je dat dan gevonden?
Zover ik weet maken ze alleen een brandstofcel versie.
Behalve de hybrides is Toyota niet van plan in de volledige electrische autos te investeren. Die hadden het natuurlijk allang door dat het een doorlopend pad is.
Helaas kun je bijna nergens waterstof tanken, dat is een groot probleem. En over de productie van waterstof maar niet te spreken: Dat kan alleen grootschalig/kosteffectief als we een kernfusie reactor werkende hebben, ook een doorlopend project waar het einde nog totaal niet in zicht is. Elke keer voorspeld men dat het nog tig-jaren duurt en zo is men al 40 jaar bezig. Of overstappen op thorium MS reactors wat wel kwa tijd in zicht is dat het gaat werken.
en wat dacht je er van om de overtollige energie van zonnepanelen in waterstofproductie te gooien?
we hebben altijd een probleem dat er de ene moment een overschot is, en de andere moment een te kort. overschotten kan je toch makkelijk in een eigen kleine versie van waterstofgenerator steken en als je tekorten hebben, die aanspreken.
in principe is het een battery (met belabbert rendement, maar dat kan verbeteren), MAAR je hebt er geen speciale chemische producten voor nodig
de opslag in batterijen nu, is ook geen oplossing. de lithium is ook maar beperkt en als alles op batteryen komt, gaan daar tekorten in komen
Op 20 juni 2021 12:50:32 schreef henri62:
[...] Behalve de hybrides is Toyota niet van plan in de volledige electrische autos te investeren. Die hadden het natuurlijk allang door dat het een doorlopend pad is.
Toyota heeft al een tijdje volledig elektrische busjes (ProAce electric), en komt nu met een lijn volledig elektrische personenwagens (bZ; 'beyond Zero').
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
..Behalve de hybrides is Toyota niet van plan in de volledige electrische autos te investeren. Die hadden het natuurlijk allang door dat het een doorlopend pad is.
Ik denk dat als een fabrikant nu niet meegaat in elektrisch vervoer, je de boot voor de komende generatie auto's volledig aan het missen bent. Die is n.l. elektrisch met accu's. Dat er daarna mogelijk iets anders komt, dat kan. Maar nu gaat het richting chemische accu's.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Uiteraard investeren ze wel in electrische tractie en alle rand apparatuur. Dat deden ze met de prius heel veel jaren geleden voordat anderen er ook nog maar van gehoord hadden.
Er moet/moest best veel aan een auto veranderd worden om electrisch te rijden zoals aparte pompen voor stuurbekrachtinging/rembekrachtiging /airco's, dus bij Toyota lag men al ruim 10 jaar voor op de rest. Voor volledig electrisch komt er ook nog de verwarming bij.
Allemaal dingen die best de nodige tumult in de autobranche teweeg heeft gebracht, want men is best conservatief in die branche en de ontwikkelingen gaan/gingen traag.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je ziet inderdaad de kreet 'warmtepomp' veel. Een omgekeerde airco is ook een warmtepomp. Daarom denk ik ook dat dat gewoon hetzelfde ding is.
Trouwens, een gewone stoelverwarming scheelt al de helft, zo niet meer.. 
Als men stoelverwarming "gewoon" vindt, natuurlijk... Voor mij is dat een decadente extravagantie, net zoals airco trouwens. We hebben decennialang veel te slordig met energie omgegaan, en nu moeten we stilaan leren om op de kleintjes te letten. Airco in huis en in de auto is daar een eersteklas voorbeeld van. Weg met die brol! Waarmee niet wil gezegd zijn dat enkel bruinkoolgestookte locomobielen aanvaardbaar zijn... 
Een jawel, de betere airco is een bidirectionele warmtepomp, en doet nevenaf ook nog iets met luchtvochtigheid.
stoelverwarming gewoon?
ik ben al content dat ik stoelen heb ik de auto
.
geen verwarming in de stoelen of spiegels, servostuur heb ik ook niet, keiharde koppelingspedaal. ABS-ESP...zitten er niet in.
enkel een GSP heb ik (geplooid straten plan).
mijn auto was er zelf ene waar de radio optioneel was en ik een hoop kabels mocht bijtrekken voor de speakers.
en men ligfiets is maar een jaartje jonger dan de auto (29jaar oud). zolang dat ding het doet, waarom zou ik die vervangen
Doet me denken aan mijn oom, boer, die eindelijk ook eens een autootje ging kopen voor op zijn eigen land. Voor klusjes, hekken inspectie en zo.
Veel geld had hij niet, maar een vreselijk barrel dat het nog nét deed hoefde maar 50 gulden te kosten (weliswaar toen meer dan 50 euro nu, maar toch niet duur). 'En', zei de garageman, 'dan doe ik er nog vier redelijke bandjes om.'
'Hou die banden maar' zei oom, 'als ik dan tóch auto ga rijden, dan wil ik het weten ook!'
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 20 juni 2021 18:53:45 schreef big_fat_mama:
Als men stoelverwarming "gewoon" vindt, natuurlijk... Voor mij is dat een decadente extravagantie, net zoals airco trouwens.
Weet je wat decadent is? Vliegen! Zeker als het maar een beetje voor de lol is.
Kom op jongens, je mag van mij best trots zijn op spartaans rijden, maar om een beetje luxe, wat anno nu vrijwel standaard is, nu decadent te noemen. Tja... Daarbij, het verbruik ervan is maar een fractie van het verbruik van een auto, dus uiteindelijk gaat het nergens over.
Op 20 juni 2021 16:05:45 schreef Frederick E. Terman:
Je ziet inderdaad de kreet 'warmtepomp' veel. Een omgekeerde airco is ook een warmtepomp. Daarom denk ik ook dat dat gewoon hetzelfde ding is.
Trouwens, een gewone stoelverwarming scheelt al de helft, zo niet meer..
Het is een apart ding. Bij de nieuwe IONIQ 5 als optie te bestellen, de eNiro heeft hem wel standaard (in NL) behalve de allereerste exemplaren.
Stoel- en stuurverwarming is ideaal. Toen ik 12 was, was het ook een sport om zo lang mogelijk zonder muts en handschoenen te fietsen. Nu vele decennia later is het gewoon heerlijk om zonder dikke winterjas aan een rit te beginnen. Vooral die dubbel verkleumende korte ritten, bijvoorbeeld 10 minuten iemand op een winderig perron opwachten en dan nog 10 minuten zo'n koud stuur vasthouden terwijl de motor niet op temperatuur komt, dat doet me echt denken aan motorrijden in de winter, 2 uur na thuiskomst heb je het nog koud
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (37%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Vliegen decadent?
Ik doe dat voor de bammetjes..
In het coronajaar iets van 12 vluchten gemaakt.
Nul voor de lol, 12 om centjes te verdienen...
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 20 juni 2021 13:10:09 schreef Frederick E. Terman:
[...]Toyota heeft al een tijdje volledig elektrische busjes (ProAce electric), en komt nu met een lijn volledig elektrische personenwagens (bZ; 'beyond Zero').
ProAce is gewoon een Peugeot. Ik heb zelf een HiAce gehad, die ProAce kan daar totaal niet aan tippen. Het verschil tussen een flinke bus en een klein bestelautootje.
Mercedes heeft een elektrische bus. Als je daar zuinig mee rijdt haal je net 160 km en hij hoeft maar 6 uren te laden. Wie gaat er even een pakketje voor me ophalen in München?
Maar het is wel goed voor het milieu natuurlijk, opstoken van Duitse bruinkool.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 20 juni 2021 20:54:02 schreef flipflop:
[...]
Weet je wat decadent is? Vliegen! Zeker als het maar een beetje voor de lol is.
Kom op jongens, je mag van mij best trots zijn op spartaans rijden, maar om een beetje luxe, wat anno nu vrijwel standaard is, nu decadent te noemen. Tja... Daarbij, het verbruik ervan is maar een fractie van het verbruik van een auto, dus uiteindelijk gaat het nergens over.
Ik heb nog nooit een koud achterwerk gehad in een auto. Als je iets standaard met stoelen doet, denk ik dat een geventileerde rugleuning een grotere meerwaarde heeft. Bij een standkachel (die ook het koelwater opwarmt) kan ik me ook wel iets voorstellen.
Edit: Ah, leder. Dat kan soms best even koud voelen denk ik ja.
Ik heb een auto met leren bekleding, makkelijk schoonmaken en de stoelverwarming is soms best wel even lekker.
Canoo laat elektrisch aangedreven auto maken bij VDL dus weer concurentie erbij. Er staat ook een bestelauto en een pick-uptruck gepland.
Op 20 juni 2021 19:08:13 schreef Frederick E. Terman:
Doet me denken aan mijn oom, boer, die eindelijk ook eens een autootje ging kopen voor op zijn eigen land. Voor klusjes, hekken inspectie en zo.
Veel geld had hij niet, maar een vreselijk barrel dat het nog nét deed hoefde maar 50 gulden te kosten (weliswaar toen meer dan 50 euro nu, maar toch niet duur). 'En', zei de garageman, 'dan doe ik er nog vier redelijke bandjes om.'
'Hou die banden maar' zei oom, 'als ik dan tóch auto ga rijden, dan wil ik het weten ook!'
Doet me denken aan die Amerikaanse boer die bij FET's oom op bezoek was. Zo trots als een aap met zeven staarten pochte hij hoeveel land hij had. Hij zei:"Ik heb zoveel land. Met mijn auto doe ik wel vier dagen over om om al mijn land heen te rijden". FET's oom zei:"Zo'n auto heb ik ook"
flipflop
Op 20 juni 2021 21:54:44 schreef maartenbakker:
Ik heb nog nooit een koud achterwerk gehad in een auto...
Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige, maar wat FET hierboven bedoeld (volgens mij) is dat je met een stoelverwarming efficienter kunt verwarmen. Je hoeft dan niet eerste je hele auto te verwarmen, maar direct lokaal jezelf. Ik kan niet beoordelen of het werkelijk zo werkt.
@Hoeben: je verzamelt drogredenen.
KGE
Golden Member
[...] Oh ja? Waar heb je dat dan gevonden?
Zover ik weet maken ze alleen een brandstofcel versie.
Kijk hier eens:
https://www.youtube.com/watch?v=3IPR50-soNA
KGE
Golden Member
Op 20 juni 2021 12:56:48 schreef fcapri:
en wat dacht je er van om de overtollige energie van zonnepanelen in waterstofproductie te gooien?
we hebben altijd een probleem dat er de ene moment een overschot is, en de andere moment een te kort. overschotten kan je toch makkelijk in een eigen kleine versie van waterstofgenerator steken en als je tekorten hebben, die aanspreken.
in principe is het een battery (met belabbert rendement, maar dat kan verbeteren), MAAR je hebt er geen speciale chemische producten voor nodigde opslag in batterijen nu, is ook geen oplossing. de lithium is ook maar beperkt en als alles op batteryen komt, gaan daar tekorten in komen
Wat voor overschot is er dan aan zonne-energie ? Dit gaat gewoon het net in en wordt instant verbruikt. Wanneer de industrie meer elektrisch zou verbruiken in plaats van gas is er zeker geen overschot. Grote stationaire accu's kunnen ook prima bufferen, dat hoeven ook geen lithium accu's te zijn.
Lithium batterijen hebben in tegenstelling tot andere accu vormen, geen belabberd rendement. Je kunt een lithium accu ook gewoon voor 97% leeg trekken zonder problemen. Een loodaccu haalt krap aan 50%
En lithium is absoluut niet schaars, dit is een wijdverbreid misverstand.
Over vijf jaar krijg je er "niks" meer voor als je het overtollig van je zonnepanelen op het net gooit, dan is het wel handig als je met dat overschot een tankje waterstof vult en later in je auto kunt verstoken.