Probleem bij aansturen magneten en omdraaien polariteit


Eigenlijk ook raar, als ik het grafieten blokje meet, dan meet ik 2.6 ohm. Maar als ik hem via een ijzeren staaf meet (die zelf ook bijna geen weerstand heeft), dan meet ik 21 ohm.

De overgang van het grafiet naar de staaf heeft dus een stuk meer weerstand dan het grafiet naar mijn meetpen.

Is dat logisch? In beide gevallen druk ik ze echt goed op elkaar.

Het profiel in de koolborstels maken klinkt wel als een goed idee! Morgen eens kijken of me dat lukt.

Lambiek

Special Member

Misschien komt het door het materiaal van je geleiding. Het is geen koper natuurlijk. Je zou even kunnen meten met een koper plaatje en kijken wat dat doet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb 1 as die van ijzer is (die heeft wat meer gewicht te verdragen). De andere assen zijn van aluminium. Als ik de weerstand daarvan zelf meet dan meet ik bijna niets.

Zou het de combinatie van grafiet op ijzer kunnen zijn? En dat grafiet op koper beter is?

Lambiek

Special Member

Koper is een goede geleider, ijzer veel minder.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ga profiel in het grafiet proberen te maken, zwaardere diode's gebruiken en weer terug naar 24V. Kijken of dat helpt.

Bedankt!

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goed bezig...
De hoge weerstand is een oppervlakte effect.
Misschien kan je de assen op de plekken waar de contacten niet bewegen, ontvetten met alcohol. Eventueel een beetje grafietpoeder toevoegen.

Nog een gedachte. Aluminium heeft een slecht geleidende oxide huid. Daar prik je met een multimeter wel doorheen maar een koolborstel zal het er lastig mee hebben. Kan je de serieweerstand van die ijzeren as eens vergelijken met de aluminium as?

[Bericht gewijzigd door kojazz op 21 januari 2021 00:07:21 (38%)]

Kijk dit is misschien de oplossing: https://www.bitsandparts.nl/Sleepring-Slip-ring-6-draads-12-5mm-240V-2…

[Bericht gewijzigd door kojazz op 21 januari 2021 17:23:13 (18%)]

@robbert, je moet echt nog even de stroom door de spoelen meten: Pas als die stroom bekend is, kan er iets gezegd worden over of de diodes dik genoeg zijn of niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Inderdaad rew, daar had ik hem ook al op gewezen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die assen gaan nooit goed geleiden daar lopen steeds die omloopbussen overheen en die zijn gesmeert (vet of olie), die borstels worden vet vooraan en geleiden niet meer.

Lambiek

Special Member

Ligt eraan wat het is, als het van die sinterbussen zijn valt het misschien mee. En ook die omloop geleiders hoeven niet echt gesmeerd te worden.

Maar alleen de TS weet hoe dat zit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb de aluminium assen vervangen door metalen assen en heb een profiel gemaakt in de grafieten sleepcontacten. Er zijn in totaal 4 sleepcontacten, als ik dat in z’n geheel doormeet met mijn multimeter, dan hebben die contacten bij elkaar 60 ohm weerstand. De metalen assen geven idd een stuk minder weerstand dan de aluminium assen.

De push-magneten zijn de boosdoeners voor de hoge stromen. Per stuk meet ik 12.5 ohm weerstand, maar ik heb er dus 2 parallel staan. Als ik nu 48V op het systeem zet, dan meet ik 4A.

Als ik dat terugreken, dan zou dat dus een weerstand van 12 ohm moeten zijn van het gehele systeem. De helft van die weerstand komt dan uit de magneten en de andere helft uit mijn sleepcontacten. Dat zou dus 6 ohm bij elkaar zijn. Dat is een stuk minder dan de 60 ohm dat ik met mijn multimeter meet. Zou het kunnen dat die weerstand minder wordt bij hogere stromen?

Ik heb mijn diode-printje ondertussen aangepast. Per magneet heb ik nu 2 vrijloop diodes parallel gezet. Die zouden dus net de 4A aan moeten kunnen denk ik. Maar die stroom is maar heel kort, ik weet niet of dat uitmaakt. Ik moet even op zoek naar zwaardere diode’s, die heb ik niet zelf op voorraad. Tot nu toe lijkt dat printje goed te werken.

Ik schakel de magneten nu even met de hand met 2 tuimelschakelaars. Die kunnen maar 3A aan en branden ook direct door als ik ze schakel.
Ik heb ondertussen een relais binnen die hopelijk zwaar genoeg is om het geheel te schakelen: https://www.conrad.nl/p/finder-405290480000-printrelais-48-vdc-8-a-2x-…. De aansturing hiervan hoop ik vandaag te kunnen maken.

De pushmagneten zit ik echter zwaar te overbelasten. Ze zijn gemaakt voor 12V en zouden dan 1A trekken. Die belast ik nu met het dubbele (in elke magneet loopt nu 2A), maar anders zijn ze niet sterk genoeg voor mijn mechanisme. Ik bekrachtig ze echter maar 100msec per keer, dus ik hoop eigenlijk dat ik daar wel mee weg kan komen.

@Kojazz: Die sleepring is voor draaiende assen toch? Dat heb ik niet, ze schuiven alleen over elkaar.
@rwk: met de omloopbussen bedoel je een lager toch? Ik heb geen lagers meer. De geleiders aan de zijkanten heb ik geprint, en ze glijden op een randje plastic dat ik uitgeboord. Dat lijkt wel goed te werken. In het oppak blok (waar die magneten in zitten) heb ik dat ook zo gedaan, maar die loopt iets minder soepel. Dat blijft een onderdeel waar ik mee aan het stoeien ben. Maar er komt geen olie aan de pas in elk geval. Misschien ga ik wel kijken of ik een grafieten lager kan vinden/maken.

Lambiek

Special Member

Op 22 januari 2021 10:58:35 schreef Robbert vd Zon:
De push-magneten zijn de boosdoeners voor de hoge stromen. Per stuk meet ik 12.5 ohm weerstand, maar ik heb er dus 2 parallel staan. Als ik nu 48V op het systeem zet, dan meet ik 4A.

Je zou er een weerstand van een paar Ohm tussen kunnen zetten, wel een vermogens weerstand nemen.

Ik heb mijn diode-printje ondertussen aangepast. Per magneet heb ik nu 2 vrijloop diodes parallel gezet. Die zouden dus net de 4A aan moeten kunnen denk ik.

Je zou deze kunnen nemen.

https://nl.rs-online.com/web/p/switching-diodes/8119884/

Misschien ga ik wel kijken of ik een grafieten lager kan vinden/maken.

Eerlijk gezegd denk ik dat er maar één goede oplossing is en dat is gewoon met bedrading. Ik weet dat je dat niet wil, maar je kunt het gewoon mee laten lopen in bijvoorbeeld een sleeve. Dat spul is in allerlei maten te koop, zelf gebruik ik dat ook. Ik vind het fijn werken.

https://nl.rs-online.com/web/p/cable-sleeves/0408198/

Bedrading erin en klaar. Kun je mooi met je magneet mee laten lopen langs de geleiding.

Ik ben bang dat je het niet goed werkend gaat krijgen met die koolborstels op staal.

Met de bedrading er langs krijg je zoiets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik snap wat je bedoelt. Dat zou kunnen in plaats van de 2 sleepcontacten aan de buitenkant (bij de 2 rode pijlen op de foto).
Maar voor de sleepcontacten in de oppakker (bij de groene pijlen) wordt dat lastiger. Dan kan ik geen gootje maken waar de bedrading in valt.

Als het echt niet lukt met die sleepcontacten dan zal ik wel zoiets moeten gaan doen. Maar ik blijf het nu nog even zo proberen.

Lambiek

Special Member

Op 22 januari 2021 15:05:20 schreef Robbert vd Zon:
Ik snap wat je bedoelt. Dat zou kunnen in plaats van de 2 sleepcontacten aan de buitenkant (bij de 2 rode pijlen op de foto).

Er is vast wel iets op te verzinnen denk. :)

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is voor de geleiding een koperen buis nemen. Bijvoorbeeld 12mm waterleiding buis, ik zou er een testje mee doen. Even een stukje buis nemen en kijken wat het doet qua weerstaand in combinatie met een koolborstel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn materiaal kennis is niet zo best, maar ik dacht dat koperen buizen voornamelijk flexibel zijn omdat koper zacht is. En dat die waterleiding buizen voornamelijk van messing zijn. Of is messing ook beter dan ijzer? Ik gebruik nu 8mm buizen, maar ik zou wel naar 12mm kunnen overstappen als dat nodig is.
Maar nu heb ik 6 ohm als weerstand, dat is niet zo verkeerd toch? Of denk je dat dat met ijzer onbetrouwbaarder is?

Lambiek

Special Member

Op 22 januari 2021 15:57:35 schreef Robbert vd Zon:
Mijn materiaal kennis is niet zo best, maar ik dacht dat koperen buizen voornamelijk flexibel zijn omdat koper zacht is.

Dat heb je ook, maar dat is uitgegloeid koper.

En dat die waterleiding buizen voornamelijk van messing zijn. Of is messing ook beter dan ijzer?

Waterleiding buis is van koper zover ik weet.

Ik gebruik nu 8mm buizen, maar ik zou wel naar 12mm kunnen overstappen als dat nodig is.

Misschien zijn er ook andere diameters te koop, je zou eens bij een modelbouw zaak kunnen kijken of bij Conrad op de site.

Maar nu heb ik 6 ohm als weerstand, dat is niet zo verkeerd toch?

Nou ja, hoe lager hoe beter natuurlijk. het moet toch gewoon op 12VDC kunnen werken.

Koperen buis is er ook in 8mm zie ik.

https://www.mattech.nl/producten/welt71/5000-10000/vpel5-koperen-buis-…

Maar doe nu eerst eens dat testje met een stukje koper en een koolborstel, dan weet je wat meer. :)

Of denk je dat dat met ijzer onbetrouwbaarder is?

Ijzer is sowieso een slecht plan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zal dat koper eens bestellen en kijken hoe dat werkt. Bedankt! Ik laat het wel weten als ik dat binnen heb.

Lambiek

Special Member

Nogmaals, probeer het nu eerst met een stukje koper en een koolborstel voor je iets besteld. Dan weet je of het zin heeft of niet, anders is het zonde van je geld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ondertussen heb ik wat verbeteringen door kunnen voeren. Het geheel loopt nu redelijk soepel en de schuifcontacten lijken nu ook goed te werken, ook met de metalen assen. Ik weet niet of de assen goed blijven geleiden of dat ze in de loop van tijd gaan oxideren o.i.d. waardoor het minder goed werkt. Als dat zo is dan ga ik alsnog naar koperen assen kijken. Het blijft een hobby project voor mezelf, dus het is ook niet erg als ik daar later nog een aanpassing op moet doen.
Bedank voor jullie hulp in elk geval!
Hier een filmpje van mn project waarbij hij op volle snelheid 2 schaakstukken verplaatst: https://photos.app.goo.gl/13sYYxHuE9V5ZWTy9

Lambiek

Special Member

Het blijft een leuk project. ;)
Ziet er goed uit.

Met welke spanning werk je nu?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Toch nog steeds met 48V. Maar ik schakel het nu met mosfets en met behulp van een pwm signaal schakel ik al na 100msec terug naar 50%. Maar dat geeft me in die 100msec nu genoeg kracht voor het oppakken. Dat lijkt nu in elk geval goed te werken!