Hallo,
ik ben nieuw hier en ben op zoek naar een oplossing voor een bepaalde situatie. ik probeer het hieronder even uit te leggen.
we hebben een net van 3X230V hierop is alles aangesloten, er is een transfo geplaatst naar 400V voor een 3fasige laadpaal. de laadpaal heeft CT spoelen die het vermogen van de toevoer van het net meten om aan loadbalancing te doen, dit is om te voorkomen dat de teller zekering zou springen bij een grote afname door de wagen trager te laten laden op dat moment. mijn probleem is nu dat de laadpaal werkt op 400V en de spoelen meten op 3X230V. de waardes kloppen dus niet. ik zou de waarde van de spoelen moeten kunnen delen door de vierkantwortel 3 om het juiste vermogen te kunnen meten op de laadpaal.
ik vermoed dat ik dit kan oplossen door weerstanden en of diodes tussen de meetspoelen te plaatsen maar daar stopt dan ook mijn kennis van elektronica. hopelijk kan er hier iemand mij helpen 
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha LauLau,
Ik kan het niet helemaal volgen je heb het over een stroomtransformator ( CT ) die heeft geen idee welke potentiaal er over de uiteinden staat ( laat ik zeggen te ver weg ) 
De draadverbinding die gebruikt wordt om door de spoelen te rijgen daar heerst geen potentiaal ( kortsluiting ) dus is er ook geen spanning ( Volt ) !
Verklaar je nader waarom denk je dat er verkeert gemeten wordt of heb je een en ander gecontroleerd 
Groet,
Henk.
MGP
LDmicro user.
Als de CT in de 400V kring staat meet hij idd verkeerd, die zou in de 230V kring moeten staan, de stroom in de 230V kring is hoger dan in de 400V kring.
Het vermogen blijft evenwel gelijk maar de stroom in de 230V zou te hoog kunnen zijn voor de zekeringen.
De oplossing is niet eenvoudig, tenzij je aan de laadpaal het vermogen kunt verminderen.
Op 30 maart 2021 14:10:34 schreef LauLau:
de spoelen meten op 3X230V.
Dat is ook waar de teller en de zekeringen zitten. Dat is dan dus goed, toch?
MGP
LDmicro user.
Op 30 maart 2021 14:50:04 schreef MGP:
[...]
Idd dat is dan het omgekeerde van wat ik dacht gelezen te hebben, maar als de laadpaal op vermogen regelt zit er toch wat fout.Aan de TS om meer uitleg te krijgen wat er niet goed is.
Op 30 maart 2021 14:41:07 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat is ook waar de teller en de zekeringen zitten. Dat is dan dus goed, toch?
Idd dat is dan het omgekeerde van wat ik dacht gelezen te hebben, maar als de laadpaal op vermogen regelt zit er toch wat fout.
Aan de TS om meer uitleg te krijgen wat er niet goed is.
Ach nu valt mijne euro, het vermogen op de laadpaal afgelezen is niet juist, wat normaal is in die opstelling en dat aanpassen zal volgens mij niet kunnen want dan grijp je terug in op de stroomafname.
ik vermoed dat ik dit kan oplossen door weerstanden en of diodes tussen de meetspoelen te plaatsen...
Nooit. Die stroomtrafo's moeten gewoon de stroom kunnen leveren die ze meten. Sterker nog: als je de draden losneemt heb je grote kans dat ze verbranden. Een stroomtrafo die niet word aangesloten moet daarom altijd worden kortgesloten aan de uitgang.
Als ik het goed begrijp gaat de installatie met een trafo van een net met 3 x 230 volt tussen de fasen naar 400 volt tussen de fasen.
Was er een nul dan zou er tussen de nul en de fasen 3x230 volt staan. De nul is wellicht niet aanwezig, maar die gebruiken de stroomtrafo's toch niet? Het gaat toch om de stroom door de fasedraden?
EricP
mét CE
Idd dat is dan het omgekeerde van wat ik dacht gelezen te hebben, maar als de laadpaal op vermogen regelt zit er toch wat fout.
Of niet... In principe is het wel mooi te regelen zo: je meet op het net wat je ook daadwerkelijk belast.
Maar... als de trafo primair in driehoek en secundair in ster staat, EN die paal probeert de stroom per fase te regelen, DAN zou je wel eens raar uit kunnen komen.
Ofwel: het kan precies doen wat de bedoeling is, nl. vermogen daar weg halen waar het beschikbaar is. Maar er zitten wel een paar voorwaarden aan de configuratie / gebruikte trafo / eigenzinnigheid paal.
'Zomaar' de spoelen veranderen gaat het niet oplossen. Dat gezegd hebbende... Wat is precies het probleem wat opgelost moet worden?
MGP
LDmicro user.
ik zou de waarde van de spoelen moeten kunnen delen door de vierkantwortel 3 om het juiste vermogen te kunnen meten op de laadpaal.
Dat is software, nu laad je √3 minder dan de paal aangeeft.
Niet veel aan te doen.
electron920
Ha EricP,
Dat denk ik ook, die spanning heeft er niets mee van doen daar heeft een CT geen weet van.
Maar wel volgens de formule P = U X I x cos φ door nu in elke fase de stroom te meten in Amp. en de fase te vergelijken kan je keurig de fase aansnijden en op die wijze balanceren.
De laatste opmerking van @MGP deel ik dan ook volledig......
Onder andere heeft Ti hiervoor chipies ontwikkeld die dit doen zeg maar een VNA maar dan voor de elektrotechnicus 
Groet,
Henk.
ik probeer het probleem nog wat duidelijker uit te leggen 
de laadpaal zit op de kant 400V + N, tussen fasen en N dus 230V. de meetspoelen zitten op de kant 3 X 230V. doordat de laadpaal denkt dat alles 400 volt is meet hij een veel groter vermogen omdat voor hetzelfde vermogen de stroom op 3 X 230 veel groter is dan op 400V.
dus denkt de laadpaal denkt dat er een veel groter vermogen door het net gaat dan er in werkelijkheid effectief is.
dus ik zoek een oplossing die de stroom die uit de meetspoelen komt verlaagt met wortel 3
Dat gaat normaal niet. Dat betekend gewoon andere stroomtrafo's. Je kunt hoogstens de stroom verdubbelen, verdrievoudigen enz door de draad er meerdere keren doorheen te lussen, maar daar houd het wel zo'n beetje op.
Op 30 maart 2021 15:27:14 schreef MGP:
[...]
Dat is software, nu laad je √3 minder dan de paal aangeeft.
Niet veel aan te doen.
het is inderdaad de software, en die wil ik omzeilen door iets tussen de spoelen te plaatsen die de waarde van de spoelen manipuleert.
electron920
MGP
LDmicro user.
Op 30 maart 2021 15:28:30 schreef LauLau:
dus ik zoek een oplossing die de stroom die uit de meetspoelen komt verlaagt met wortel 3
Het gevolg is dat de laadpaal nog meer stroom zal trekken omdat je de laadpaal wijsmaakt dat er nog meer stroom kan getrokken worden en de zekeringen zullen springen.
Op 30 maart 2021 15:35:11 schreef MGP:
[...]
Het gevolg is dat de laadpaal nog meer stroom zal trekken omdat je de laadpaal wijsmaakt dat er nog meer stroom kan getrokken worden en de zekeringen zullen springen.
nu meet de laadpaal een te groot vermogen waardoor ze te veel inhoud. als ik de waarden kan corrigeren dan zal ze alleen inhouden wanneer nodig.
Op 30 maart 2021 15:32:27 schreef electron920:
Ha LauLau,Dat is helder dan zal je de burden weerstand willen aanpassen
Groet,
Henk.
hoe kan ik deze aanpassen? 
electron920
Ha LauLau,
Dat is de weerstand die bepaalt hoeveel spanning overeen komt met de primaire stroom deze meting wil jij beinvloeden 
Kan je dan bij de trafo's of print zonder de apparatuur en je zelf te beschadigen ?
Groet,
Henk.
mijn probleem is nu dat de laadpaal werkt op 400V en de spoelen meten op 3X230V
Misschien snap ik het niet maar dat is toch altijd zo ? Bij een 400V installatie loopt er toch altijd maar 230V door 1 fase ? (gemeten tov 0).
Tussen de fasen is wel 400V.
Op 30 maart 2021 15:37:45 schreef electron920:
Ha LauLau,Dat is de weerstand die bepaalt hoeveel spanning overeen komt met de primaire stroom deze meting wil jij beinvloeden
Kan je dan bij de trafo's zonder de apparatuur en je zelf te beschadigen ?Groet,
Henk.
hallo,
dit wil ik inderdaad beinvloeden. ik kan gemakkelijk bij de transfo's, de transfo die 3X230 omzet naar 400V is ook maar een 10Kw versie dus niets gevaarlijks aan en deze kan gemakkelijk uitgeschakeld worden.
Op 30 maart 2021 15:40:58 schreef bprosman:
[...]
Misschien snap ik het niet maar dat is toch altijd zo ? Bij een 400V installatie loopt er toch altijd maar 230V door 1 fase ? (gemeten tov 0).
Tussen de fasen is wel 400V.
ja maar het ampèrage verschilt bij hetzelfde vermogen. de 3 X 230 heeft ook geen neuter.
mvdk
Golden Member
Om watter reden zitten die stroomtrafo's daar waar ze nu zitten?
Die stroomtrafo's moeten in het stroomcircuit tussen laadpaal en trafo komen. Dat is je 400V "net", en daar houd je regelinstallatie in de laadpaal/auto rekening mee.
Wel opletten dat de primaire stroom niet te groot word.
electron920
Ha LauLau,
Wat je wil doen is het volgende, er is al even een opmerking geplaatst dat je de CT secondair niet open mag laten de spanning kan gemakkelijk oplopen tot in de kV aan de andere kant als je de secondaire kortsluit heb weer 0 V !
Dit zijn de twee uiterste alles er tussenin is mogelijk....
Er zit nu een weerstand over de secondaire van je CT dit noemen we de burden weerstand hierover komt de zogenaamde burden spanning te staan dit is de spanning welke door de rest van de elektronica gebruikt wordt om allerlei zaken te bepalen.
Omdat jij met drie fasen werkt heb je drie CT's het is dus heel gemakkelijk om de belasting van iedere fase afzonderlijk te berekenen.
Je zal die burden weerstand moeten opzoeken op de print misschien ziet die wel bij de aansluitklemmen kan je een foto maken van de situatie ?
Beter van de print zo'n burden weerstand is laag in waarde een paar Volt secondair is meer als voldoende om te werken.
Door nu volgens jou berekening de juiste weerstand te plaatsen kan je de spanning verlagen of verhogen.
Groet,
Henk.
Precies. Zet de stroomtransfo's aan de 400V kant en stel de maximale stroom of het maximale vermogen op de laadpaal zo in dat de stroom aan de 230V kant niet te groot wordt.
Iets anders: het gaat over een 230V net, dus waarschijnlijk in België. Hebben ze daar geen laadpalen voor 230V tussen de fasen?
Migelijk kan het lukken door weerstanden parallel aan de uitgangen van de CT-spoelen te plaatsen. Proefondervindelijk bepalen welke waarde de 3 weerstandjes moeten krijgen.