Ovenlamp. Hoe heet wordt een gewone gloeilamp?

Mijn lampje heeft het ook 24 jaar volgehouden, bij veelvuldig gebruik van de magnetron.
Ik heb de ovenfunctie niet zo veel gebruikt, dus dat kan schelen.

Buckfast: thanks voor het praktijkvoorbeeld. Zat me net te bedenken dat autolampjes e.d. gewoon soldeer gebruiken (recent een 12V bajonet fitting hergebruikt door er een LED-lampje in te solderen). En dan is het verschil tussen 150 graden of 250 graden bij de fitting opeens wel heel relevant...

Lokaal (250m afstand) een goed geoutilleerde DHZ zaak (niet van een keten) die ik nu eerst zal bezoeken. Super handig zo'n zaak dus die moet af en toe gesponsord worden. Als het prijsverschil met ketens of online niet al te gortig is, doe ik dat sowieso al meestal.

[Bericht gewijzigd door r-p op (31%)]

R-P,
Zomaar een willekeurige lamp kopen is altijd erg onverstandig.
Vreemd voor iemand die toch ervaren is met elektriciteit.

Teveel vermogen, bvb 60W, 75W ipv 40W kan schade of brand veroorzaken in een gesloten armatuur. te weinig vermogen, geeft dan weer veel te weinig licht. Een foute glasballon kan ook voor problemen zorgen, zelfs al heb je ruimte zat.
Dat laatste is niet eens ondenkbaar, al heb je de juiste sokkelmaat(E14,E27) . Ik heb armaturen gezien waar een peertje goed zit, maar een bolletje met het glas tegen de basis aandrukt en door uitzetten kapot gaat.

In het geval van een ovenlamp komt daar nog de temperatuurbestendigheid bij. Je hebt al heel wat argumenten gekregen om géén gewone lamp te gebruiken, onder meer mooi geillustreerd door Buckfast-beekeeper.

Proberen uit te vissen of het wel degelijk een ovenlamp betreft is puur tijdverlies. Als je een geschikte ovenlamp koopt zit je zeker goed voor lange tijd. Omgekeerd niet.
Dan zul je al vlug terug je oven moeten uitbouwen en dat lijkt niet zonder problemen met je omkasting te gaan.

Het staat in elke kookrubriek te lezen: 'sluit het potje met bijhorend dekseltje'.

Ik hoop dat je geen crowd-funding gaat starten voor 2Eu meer? :-)

Lokale DIY zaak gaat ze bestellen (3,95). Na 10 minuten zoeken waren ze overtuigd dat ze op waren (wel op voorraad de E27 versie van de grote ballon en de E14 25W kleine-ballon-versie die ik al had)

Ik had een ovenlamp gekocht (dus 300ºC bestendig) met een veel voorkomende maat. Mogelijk zelfs dat de Youtube link met bijna dezelfde oven die ook toonde maar dat weet ik niet zeker meer. De oven van hetzelfde merk met bijna hetzelfde uiterlijk die dus heel anders losgeschroefd moet worden...

Dus mijns inziens had ik me goed voorbereid en pas toen de puzzelstukjes niet pasten, begon ik me af te vragen wat er zo speciaal is aan de 'ovenlamp' en heb ik dit topic gestart.

Inmiddels ga ik dus niet alleen een (beter passende) ovenlamp kopen maar ben ik ook overtuigd van het nut ervan.

Fijn dat je (met wat moeite) tot betere inzichten bent gekomen.

Maar ik moest toch lachen dat je erbij vertelt dat je goed voorbereid was. Ik hoop voor je dat je niet altijd zo te werk gaat.

In de schoenenzaak. 'Doe mij maar een courante maat en de kleur maakt niet uit'
Thuisgekomen zegt de echtgenote: bruine schoenen voor een donkergrijs kostuum? en vervolgens krijg je je voeten er niet in.'
Maar ik was nochtans goed voorbereid piept R-P :-)

Op 23 mei 2021 11:47:41 schreef grotedikken:
Maar ik moest toch lachen dat je erbij vertelt dat je goed voorbereid was. Ik hoop voor je dat je niet altijd zo te werk gaat.

Ik had natuurlijk ook gewoon even het typenummer van de oven aan de achterkant af kunnen lezen... Oh wacht... :+

Op 23 mei 2021 11:47:41 schreef grotedikken:
In de schoenenzaak. 'Doe mij maar een courante maat en de kleur maakt niet uit'

Zijn er andere manieren dan? O-)

Voor:

Na:

Overdag zag ik geen echt verschil maar dat is denk ik gewoon de overdaad aan omgevingslicht.

Opschrift doosje is wel leuk. Ik denk dat een oven niet valt onder 'household illumination', dus ik ben niet in overtreding...
(Boven en onderkant van het doosje:)

@r-p
Gloeilampen zijn er speciaal voor de oven maar ook voor de werkplaats, hamerbestendig 8)7

Nee, de interne constructie en gloeispiraal is extra bestendig tegen schokken.. Waren echte looplamp lampen of voor machines met veel trillingen

Op 29 mei 2021 17:44:25 schreef vergeten:
@r-p
Gloeilampen zijn er speciaal voor de oven maar ook voor de werkplaats, hamerbestendig 8)7

O, die schokbestendige lamp is in Frankrijk gemaakt. Nu we daar zijn, in FR en BE zijn deze beter gekend als een "Baladeuselamp".

gewoon die lampen uitvoeren als een ijzeren pijp......gaat nooit stuk O-)

Mel, daar hebben we LED voor gekregen, gaan nooit stuk !! ( Ahummm :S )

Hier LED lamp voor in de oven... (één van de redenen om lokaal te kopen ipv bv deze nog niet half zo dure te nemen: ik vertrouw niet alles van Amazon... Soms zijn het een beetje Aliexpress achtige teksten waar ik twijfels bij heb aangaande de juistheid.)

Dat komt omdat Amazon ook dingen rechtstreeks vanuit China aanbied.

Op 30 mei 2021 21:46:43 schreef r-p:
Soms zijn het een beetje Aliexpress achtige teksten waar ik twijfels bij heb aangaande de juistheid.)

Gelijk heb je. Bij de 'hittebestendige leds' staat:

Beschrijving
Dit artikel is een ledlamp van een koelkast. Corn light design, het zorgt voor verlichting in 360 graden. Het kan worden gebruikt als koelkastlamp, afzuigkaplamp, lichtgevende lamp, naaimachinelamp, machinegereedschaplamp, enz.

Tja, er staat toch duidelijk: verlichting in 360 graden... Dat het misschien andere graden zijn, tja.

Even oude koe uit de sloot gesleurd omdat het lampje het niet meer doet. Even slag om de arm omdat ik niet 100% zeker weet of echt het lampje stuk is maar de oude heeft het dus 15+ (misschien wel 25) jaar uitgehouden, de nieuwe is na 3 jaar stuk :(

Vroeger was alles beter...

(Wist niet meer waar ik het lampje had gekocht dus mooi dat ik dat hier even na kon lezen...)

360 graden stralingshoek zeker...

Op zaterdag 29 mei 2021 17:44:25 schreef vergeten:
@r-p

Toch tik je die met een hamer zo maar stuk :+

Op maandag 8 april 2024 09:46:07 schreef r-p:
...
de oude heeft het dus 15+ (misschien wel 25) jaar uitgehouden, de nieuwe is na 3 jaar stuk :(

Vroeger was alles beter...

(Wist niet meer waar ik het lampje had gekocht dus mooi dat ik dat hier even na kon lezen...)

Kennelijk hebben ze je een naaimachinelampje als ovenlampje verkocht.
Dat gaat natuurlijk niet goed.

Is me ook opgevallen dat de huidige gloeilampjes niet zo best meer zijn als de vroegere Osram en Philips. IDD vroeger was alles beter!!

Dan is deze zeker speciaal voor de sportschool? :)
Met versterkte constructie.

Ik heb recent nog n hele doos ovenlampjes gekocht (E27 met n klein bolletje) omdat ik gloeilampen wilde hebben voor in n lampen snoer. en gewone gloeilampen mogen niet meer verkocht worden. speciale oven gloeilampen nog wel.

Heey Revado, die ken ik niet?? maar wel 15 Watt... Sja Andre, vroeger was alles beter!! Maar dan nog:je moet electrisch verwarmen en wat niet beter dan met gloeilampen??

Ah, ja... nostalgie.
Is trouwens óók al niet meer wat het geweest is.