Hallo Henk,
Ik wist niet dat je afgelopen zaterdag al een reactie in dit topic had gegeven,dat zie ik nu pas. 
En zelfs tweemaal, dan ook maar even een reactie van mijn kant.
Uit mijn onderzoek heb ik de conclusie kunnen trekken dat de serie Colpitts vrijwel gelijk is aan de Vackar.
Ja, maar die serie Colpitts maakt wel gebruik van twee capaciteiten welke aan de spoel vast zitten, welke mee doen aan de afstemming van de kring.
Net zoals dat gedaan is bij de Vackar schakeling.
En dat zie ik bij de serie Colpitts in jouw tekening niet.
Een kleinigheidje maar toch.
Ja ik denk zelf dat ik niet nieuws heb gevonden of toegepast heb, volgens mij is het toch gewoon een Vackar oscillator schakeling.
Maar ik heb toch nog iets veranderd; dat is de parallel condensator die van de gate naar de massa is verbonden.
Die heb ik veranderd, die loopt nu niet naar de massa, maar naar de source.
De source zelf is niet geheel ontkoppeld voor HF; i.p.v. een 100nF condensator is die voor een gedeelte ontkoppeld met een C van 270pF.
Dat is vier maal de waarde van de C die aan de gate zit; die is bij mij 68pF.
Voor de duidelijkheid even weer het schema, zoals ik het nu heb.

De condensator welke in serie met de gate staat, heb ik toch zo klein als mogelijk gehouden.
Hij kan nog kleiner, maar dat is niet goed, want dan wordt de oscillator juist instabiel.
De waarde hou ik op 1/10e van C1 en C1 is 150pF; een reactantie van 50 ohm.
C3 is viermaal zo groot in capaciteit als C2 en die 270pF aan de source is weer viermaal zo groot als C3.
Dat de source slechts voor een deel ontkoppeld is maakt niets uit voor de werking en ook niet voor de uitgangs amplitude.
Maar toch lijkt het me beter zo, als dat C3 direct naar de massa gaat.
Dit omdat de impedantie weerstand tussen de gate en de source voortdurend veranderd nadat de Mosfet is ingeschakeld.
Door nu een condensator direct over de gate en de source te schakelen, wordt die invloed kleiner door de parallel reactantie.
Zou die condensator direct naar de massa gaan, dan staat daarmee de ontkoppel condensator van de source in serie met C3.
De tekeningen met de verschillende typen oscillatoren is zeer duidelijk, dank daarvoor.
In één van jou tekeningen zie ik een afstemspoel van de kring welke 300nH is, mijn spoel is een stuk groter n.l. 712nH.
De stabiliteit zoals ik het nu heb, dat is ongeveer 200Hz naar beneden en loopt 100Hz omhoog, niet zo super stabiel zoals ik het eerst had, maar beter krijg ik het niet.
De schakeling heb ik opnieuw opgebouwd op een (nette) nieuwe print en het ziet er nu ook netjes uit, ik zal even een foto daarvan laten zien.
Toen ik vanmiddag weg ging had ik de oscillator net aangezet, de frequentie was 20.0370kHz.
Na een aantal uren te hebben aangestaan, kom ik weer thuis en staat de frequentie op 20.0295kHz, een verschil van 8kHz.
Dus ja zo enorm goed is die stabiliteit nu ook weer niet, maar dat is niet zo erg.
Toch ben ik heel tevreden over de stabiliteit, ik merk nu nadat de oscillator na een uurtje of vier á vijf wel heel stabiel is.
De frequentie blijft mooi staan, af en toe verloopt dit met 100Hz.
Op de lange termijn in uren verloopt dit dus wel 8kHz, maar op de korte termijn stabiliteit is het toch een heel stabiele oscillator.

Op sommige plekken is het soldeer wat uitgelopen, dat komt omdat er aan is geëxperimenteerd en dat maakt het wat minder mooi.
Experimenten met de FM modulatie heb ik nog niet gedaan, dat komt later wel een keer, ik ben nu druk de oscillator in een kastje te bouwen met voeding en frequentie teller.