tja, de vang van Prony is de Nederlandse vertaling die ooit aan Prony's brake is gegeven. Ik haalde die term nog even aan omdat het een zeer inzichtmatig toestel is van hoe je een koppel meet op een draaiende as.
de rem is nu vervangen door een motor/alternator, maar het principe is nog steeds hetzelfde , ook al ga op de rollenbank het vermogen/koppel meten van je wagen. Ja zeg, en dat allemaal omdat MGP niet geloofde dat ik ooit koppelmetingen aan een shunt motor deed met verschillende veldstromen.
Bon, de toon van de grapjes duidt richting Cervantes Don Quichot en dat op een forum waarvan je verwacht dat iedere nieuwe vorm van kennis (al is het oud en vergeten) met open geest ontvangen wordt, en ook al bestaat er geen wikipagina over. Dat laatste maakt het net nog iets origineler.
Op 24 juni 2021 18:07:24 schreef ohm pi:
Ik had er ook nog nooit van gehoord, dus toen ik het las dacht ik ook aan zoiets antieks.
bekijk het eens anders.
De vang van Prony is bijna honderd jaar jonger dan de Leidse fles , en die laatste wordt af en toe, en niet zonder enige trots, als oervoorbeeld van de condensator boven water gehaald, net omdat het helpt inzicht te scheppen.
@ FET volgende pagina's uit Marcel Boll's werkje volgen.