Ik was benieuwd of een "slimme" meter ook echt slim is.
Als je een 3 fasen aansluiting hebt, en je levert op 1 fase alleen terug. De andere 2 fases gebruik je voor je verbruikers. Loopt dan de teruglevering op en de verbruikerstellen ook op?
Dus stel je verbruikt 20kw op een dag en je wekt ook 20kw op. Staan dan je tellers op het zelfde aantal als voorheen, of staan je stellers dan 20 hoger?
Mede deze vraag, omdat saldering natuurlijk binnenkort eraan komt. Dus het is wel van belang dat je de fases goed hebt verdeeld.
Je verbruikt altijd stroom, als de teruglevering het verbruik overstijgt dan telt het teruglever telwerk en als je verbruik op een bepaald moment hoger is dan je teruglevering dan telt uiteraard je verbruik telwerk.
Als je de tellers beide op 0 wilt houden moet je EXAKT hetzelfde verbruiken als de zonnepanelen opleveren en dat gaat niet lukken, vooral met wolken die voor de zon schuiven.
Het maakt niet uit als je omvormer op 1 van de 3 fasen zit aangesloten.
De verwachting is dat het een gewone driefase energiemeter is, welke verbruik of teruglevering over de drie fasen tezamen berekend.
Gezien de complexiteit van het meten van AC energie en de hoeveelheid eerder opgemerkte fouten in deze instrumenten lijkt een sanity check echter geen raar idee 
Op 11 juli 2021 09:41:41 schreef Blue Sky:
Je verbruikt altijd stroom, als de teruglevering het verbruik overstijgt dan telt het teruglever telwerk en als je verbruik op een bepaald moment hoger is dan je teruglevering dan telt uiteraard je verbruik telwerk.Als je de tellers beide op 0 wilt houden moet je EXAKT hetzelfde verbruiken als de zonnepanelen opleveren en dat gaat niet lukken, vooral met wolken die voor de zon schuiven.
Het maakt niet uit als je omvormer op 1 van de 3 fasen zit aangesloten.
Dapper, eigenlijks moet er 3x een 1 fase meter in zitten, dat is dus niet zo alleen maar beter. Trek uit 1 fase maximaal door EV. En heb op alle 3 de fasen zonnepanelen. Op 1 fase trek ik dus energie uit het net en op de andere fases lever ik dik terug. Onder de steep lever ik volgens de “slimme meter” terug, maar daadwerkelijk eigenlijks niet als je het per fase bekijkt.
Er zijn maar 2 tellers tegelijk actief, verbruik en terug levering. Verbruik is van alle 3 fase bij elkaar opgeteld, terug levering is van alle 3 fases samen.
En bij de digitale meter hier werkt dat goed, ik lever nu terug op 1 fase ~ 2,5 kW de terug lever meting staat op ~ 900 Watt de de de 1,6 kW verbruik is van de de wasmachine en vaatwasser. De afleververmogen staat op 0 Watt us er komt geen energie van de leverancier binnen.
Die meter meet wel degelijk alle drie de fasen apart, maar die worden dan bij elkaar geteld en uiteindelijk heb je een totaal geleverde en een totaal teruggeleverde energie. (en dat 2 keer hoog/laag tarief)
Dus leveren op 1 fase en terugleveren op een andere fase wordt verrekend met elkaar zolang dat op hetzelfde moment gebeurt. Alleen het totaal telt dan, fase heeft geen invloed.
Maar het wordt anders als je overdag teruglevert en s'avonds weer van het net gebruikt. Dat wordt wel apart geteld door de meter. Nu wordt dat nog administratief verrekend tgv de salderings regeling maar dat wordt binnenkort langzaam afgebouwd.
PS: Mijn panelen zitten op fase 2, terwijl de gebruikers vooral op fase 1 en 3 zitten. Via de P1 poort van de meter kun je dan precies zien wat er geteld wordt.
[Bericht gewijzigd door deKees op (11%)]
EricP
mét CE
@deKees: staat dat ergens beschreven dat het zo werkt?
Ik kan me prima voorstellen dat (als het nergens beschreven wordt) de stagiaire-programmeur een loopje met 3 fasen heeft en dat gewoon per fase doet (feitelijk 3x een 1-fase meter implementeert). Ook al ZOU je empirisch bepalen dat het NU goed gaat, dan is dat geen enkele garantie voor de toekomst (andere meter, software update). Alleen als het in de eisen staat zou je er een heel klein beetje op kunnen vertrouwen - voor wat eisen pakketten vanuit de (semi) overheid betrouwbaar kunnen zijn...
Op 11 juli 2021 11:28:47 schreef EricP:
@deKees: staat dat ergens beschreven dat het zo werkt?Ik kan me prima voorstellen dat (als het nergens beschreven wordt) de stagiaire-programmeur een loopje met 3 fasen heeft en dat gewoon per fase doet (feitelijk 3x een 1-fase meter implementeert). Ook al ZOU je empirisch bepalen dat het NU goed gaat, dan is dat geen enkele garantie voor de toekomst (andere meter, software update). Alleen als het in de eisen staat zou je er een heel klein beetje op kunnen vertrouwen - voor wat eisen pakketten vanuit de (semi) overheid betrouwbaar kunnen zijn...
Zojuist een klein testje gedaan, maar de terug levering loopt niet op. Maar wek wel echt zonnestroom op.
Wat je al zegt, zal mij niks verbazen als dit ooit met een software update wordt aangepast.
Ook al ZOU je empirisch bepalen dat het NU goed gaat, dan is dat geen enkele garantie voor de toekomst (andere meter, software update).
Doemdenkers zullen doemdenken 
Een meter waarop word afgerekend,maakt niet uit wat, MOET gecertificeerd en gecalibreerd zijn door een bedrijf dat daardoor bevoegd is...Dus de software is failsafe?
Daar zijn de geleerden het nog niet eens...
Dat heb ik me ook altijd afgevraagd. Maar zoiets kun je niet aan het toeval overlaten. Het was even zoeken maar heb het toch gevonden.
Zie https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_91e8f3…
En wel :
Lijkt me tamelijk duidelijk. Al kan het altijd weer aangepast worden natuurlijk....
PS: Dat zou dus ook voor JoostNL zo moeten werken. Toch nog even checken? Het zou kunnen dat de wasmachine alle zonnestroom verbruikt bijvoorbeeld.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
@deKees: staat dat ergens beschreven dat het zo werkt?Ik kan me prima voorstellen dat (als het nergens beschreven wordt) de stagiaire-programmeur een loopje met 3 fasen heeft en dat gewoon per fase doet (feitelijk 3x een 1-fase meter implementeert). Ook al ZOU je empirisch bepalen dat het NU goed gaat, dan is dat geen enkele garantie voor de toekomst (andere meter, software update).
Sterker nog, ik verwacht dat er in de toekomst een "boete" komt op teugleveren op één fase en tegelijk afnemen op de twee anderen. Nu wordt dat verrekend alsof het over één fase gaat, maar de hardware voorziet in afzonderlijk meten van de fasen en dus zal afzonderlijk verrekenen ook wel een keer gaan gebeuren. Terugleveren over de ene fase en afnemen over een andere kan resulteren in overbelasting van de nul en dat vindt niemand leuk. En bovendien... per fase apart afrekenen, daar kun je een verdienmodel van maken. Als het technisch kan en voordeel oplevert gebeurt het ook wel een keer..
Boete? Daar ben ik niet zo bang voor. Het zal best wel gebeuren voor grootverbruikers die Megawatts afnemen, maar voor een thuisgebruiker is dat toch niet interessant.
En de grotere PV installaties zijn toch ook al 3-fase dus dan kan dat ook nooit een probleem worden.
Ik denk dat je spoken ziet. Er is in de meterwereld een algemene consensus dat een 3-fasen meter werkt zoals een ferrarismeter. Het verschil tussen ontvangen en terugleveren wordt real-time gesaldeerd, onafhankelijk van de fase. Sommigen wekken hier de indruk dat de energiewereld een geldschrapende boevenzooi is, maar dat valt erg mee. Bovendien is er ook nog toezicht van de overheid, in dit geval vertegenwoordigd door de ACM.
Niet zozeer de E-industrie zijn de schrapende boeven, dat is de overheid die dikke heffingen op energie leggen. De E-industrie rekent dat gewoon door aan de afnemer.
Op dit moment is er nog sprake van een stevige ontheffing op de Kwh belasting. Als die vervalt is een Kwh net zo duur als een m3 gas. En reken er maar op dat die ontheffing verder wordt afgebouwd met dat de fossiele energie wordt afgebouwd.
Waarschijnlijk ga je rond 2040 al betalen voor teruggeleverde energie omdat je dan als producent wordt gezien en dikke heffing moet betalen over je veel lagere Kwh prijs waarbij er dan ook nog een fors prijsverschil zit in de teruglever Kwh en afgenomen Kwh prijs.
Je teruglever Kwh prijs is dan b.v. 10 cent waar je 70 cent heffing over betaald.
EricP
mét CE
Doemdenkers zullen doemdenken
Zou naïviteit aangeboren zijn? Als er nou 1 organisatie is die elke keer weer bewijst volkomen onbetrouwbaar te zijn, dan is het de overheid wel.
Daarnaast... Tenzij het gespecificeerd is (en deKees doet vermoeden dat dat inderdaad zo is), is het een implementatie vrijheid.
Sommigen wekken hier de indruk dat de energiewereld een geldschrapende boevenzooi is, maar dat valt erg mee.
Dat ben ik denk ik wel met je eens. Maar helaas hebben die niet zo heel veel te vertellen...
Bovendien is er ook nog toezicht van de overheid, in dit geval vertegenwoordigd door de ACM.
Dat zijn dus de geldschrapers. Immers... Van de 23ct die jij voor een kWh betaalt... is slechts een paar cent voor de leverancier. De rest gaat naar de 'baas' van de toezichthouder.
Terugleveren over de ene fase en afnemen over een andere kan resulteren in overbelasting van de nul en dat vindt niemand leuk.
Nou valt dat ook wel weer mee. De gemiddelde huisinstallatie heeft een kabel die dik genoeg is om ook de dubbele stroom te kunnen voeren (met wat meer spanningsval). Voordat 'de wijk' daar wat van merkt, zou je het dan in 'veel' huishoudens hetzelfde moeten doen. Dat zal zo snel niet gebeuren.
En bovendien... per fase apart afrekenen, daar kun je een verdienmodel van maken. Als het technisch kan en voordeel oplevert gebeurt het ook wel een keer..
Technisch kan het denk ik omdat het de manier van meten is. Maar als je apart gaat afrekenen... Dan zet iedereen toch in no-time de 'opwekkers' op dezelfde fase als de 'zware gebruiker'? Dat is een kwestie van omschroeven. Daar zal niet zo snel winst te halen zijn (in economisch opzicht).
De vraag was meer: is gedocumenteerd hoe een meter dat moet meten. Nou, dat (b)lijkt zo te zijn. Daarmee is het probleem vooralsnog niet aanwezig.
Op dit moment is er nog sprake van een stevige ontheffing op de Kwh belasting
??
Een kWh kost 7 cent, consument betaalt 22 cent.
En benzine? Kostprijs 50 cent ($75 per vat van 159 liter) plus 10 cent raffinagekosten? Dus 60 cent per liter.
Consument betaalt 180 cent.
In allebei de gevallen dus ongeveer 200% belasting
Ik heb lang geleden eens wat mee gekregen met de "Slimme" meter DSMR. Ineen slimme meter zaten 2 setjes elektronica.
1 x de meetelektronica verantwoordelijk voor het daadwerkelijke meten en de teller sommering van de fasen en de saldering.
De firmware in dit gedeelte is niet vanaf remote veranderbaar en kan alleen fysiek via de meter gedaan worden. ( Dit gedeelte maakt nl deel uit van het gecalibreerde en gecertificeerde gedeelte). Het 2e deel is voor Nederland dan een insteekmodule om het zaakje slim te maken en verzorgt bv ook de communicatie met je gasmeter. Ook wat de meter op de P1 poort eruit spuugt maakt hier deel van uit. deze firmware in makkelijker te wijzigen er vernadert nl niets aan de het "officiële" meet gedeelte.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het telwerk in een slimme meter gaat wel degelijk pas om als het vermogen uit de PV over het lopende verbruik uitkomt. heb dat al vaak zat gezien met meterkasten aanpassen, ook 230V PV op een 3 fasen voeding.
Ten eerste verbaas ik me er hier een beetje over dat impliciet de aanname wordt gedaan dat al die "slimme" meters op dezelfde manier werken.
Maar ze zijn geijkt vermoedelijk, en het simpelste is om daar maar op te vertrouwen. Meest logische lijkt dat hij van elke fase het RMS vermogen uitrekend (Incluief teken Plus of Min) en ze dan bij elkaar optelt.
Dat klein verbruikers (leveranciers) een boete krijgen voor assymetrisch terug leveren daar geloof ik ook niets van. Je krijgt ook geen boete voor assymetrisch stroom afnemen.
En als je in nederland 100.000 van die klein verbruikers hebben die allemaal op dezelfde fase terug gaan leveren, dan eet ik m'n hoed op.
Op 11 juli 2021 13:56:19 schreef deKees:
[...]??
Een kWh kost 7 cent, consument betaalt 22 cent.
Euhm, een kWh zit dichter in de tussen 3 en 4ct.
En als je het eerlijk wilt spelen, dan moet je als energie leverancier ook meebetalen aan het onderhoud van het hoogspannings distributie netwerk als je stroom terug levert.
In sommige landen (veel bergen / waterkracht) betaalt de consument 11ct per kWh. (Finland, net even opgezocht, niet eens zo ver weg).
In Duitsland zit er zoveel subsidie op het elektriciteitsnet dat de prijs is opgelopen naar 28ct per kWh.
Misschien is een eigen diesel generator wegzetten in Duitsland wel goedkoper dan stroom van het net afnemen...
Een techneut, een econoom en groene bomen klever rekenen zulke dingen op heel verschillende manieren uit.
Hier staat een tabelletje met prijsvergelijking:
https://www.energievergelijk.nl/nieuws/energieprijzen-wie-betaalt-het-…
Op 11 juli 2021 17:54:54 schreef Kortsluiting_Online:
[...]En als je het eerlijk wilt spelen, dan moet je als energie leverancier ook meebetalen aan het onderhoud van het hoogspannings distributie netwerk als je stroom terug levert.
Beetje apart dat je dit zo schrijft. Als leverancier betaal je ook gewoon Netbeheerkosten.
Er is dus geen oneerlijkheid zoals jij wilt doen geloven.
Zelfs al heb je meer opgewekt en teruggeleverd dan dat je hebt afgenomen.
Dus ga nou niet doen alsof mensen met zonnepanelen gesubsidieerd worden, dat is niet zo!.
Ze betalen net zoveel voor het gebruik van het net als mensen zonder panelen.
Sinds 2008 zijn de netbeheerkosten namelijk al per aansluiting en NIET meer per afgenomen kWh.
Als straks het salderen is afgeschaft krijg je met wat geluk tenminste €0,048 per teruggeleverde kWh
en betaal je €0,06 plus €0,16 plus €0,04 (kaal tarief plus belasting plus ODE) voor afgenomen stroom. Alleen maar omdat denhaag belasting wil graaien van de opwekkers. Die ze nu door het mogen salderen mislopen.
Nou een Diesel generator redelijk modern en zuinig zit op 80 ct/kwh als er afname er is. Draait deze veel met min last dan zit je over de 1 euro/kwh.
Voor e nieuwste zitten we ongeveer op 20 liter voor 100 kWh in vollast. Hierover heen komen nog onderhoud ed.
Gelukkig maar dat diesel toch nog duurder is. Anders zou het zo gaan stinken bij mij in de buurt.
Ik heb m'n energie rekening er even bijgehaald:
Daar staat op:
"Variable leveringskosten"
7.889ct / kWh
7.550ct / kWh
6.401ct / kWh.
"Vaste Leveringskosten"
19.638 ct/dag
21.323 ct/dag
"Netbeheer kosten" voor aansluiting 3x25A of 1x80A
63.477 ct/dag
68.761 ct/dag
Die "variable leveringskosten" van 7.5ct/kWh dat is waar het opwekken van de energie zelf van betaald wordt, en ik denk ook de afschrijving / slijtage / onderhoud van de centrales.
Dus zelfs als je 7.5ct/kWh terug krijg, dan zit daar nog subsidie op. Want die centrales moeten voorlopig nog blijven staan, anders heb je 's nachts geen stroom. Ik vermoed dat die kosten de komende jaren nog verder omhoog gaan, als er ooit een manier komt om overdag geproduceerde stroom op te slaan en 's nachts te gebruiken.
Tegenwoordig zijn er al zoveel zonnepanelen geinstalleerd, dat op een zonnige dag, de centrales 's morgens en 's avonds een grote piek moeten leveren, en 's middags op een laag pitje draaien. En dat is een groot probleem, want die grote energie centrale's (De basis centrale's) hebben 24uur of meer nodig om om te schakelen tussen "weinig" en "veel" leveren.
Maar een klein gedeelte van de energie centrale's zijn in staat om in korte tijd (1/2uur) te schakelen tussen "veel" en "weinig".
Van mij mag je dus best beweren dat de huidige salderings regeling geen subsidie is. Maar dan behoor je wel in de groene bomen klever groep.
Ik wil trouwens niet beweren dat subsidie slecht is. Maar stug volhouden dat het geen subsidie is terwijl dat wel zo is, dat klopt niet.
Verder kun je ook eindeloos discusieren over wat je nu precies ziet als "subsidie".
Op 11 juli 2021 19:06:59 schreef Kortsluiting_Online:
Dus zelfs als je 7.5ct/kWh terug krijg, dan zit daar nog subsidie op.
Van mij mag je dus best beweren dat de huidige salderings regeling geen subsidie is. Maar dan behoor je wel in de groene bomen klever groep.
Ik wil trouwens niet beweren dat subsidie slecht is. Maar stug volhouden dat het geen subsidie is terwijl dat wel zo is, dat klopt niet.
Toon eens aan welk bedrag dan de subsidie is.
En ook WIE dat dan betaalt aan mij.